Se upp för hotfix (KB914784) för 64bit Windows

Permalänk

Se upp för hotfix (KB914784) för 64bit Windows

Följande Hotfix som kom igår och som "åtgärdar" följande: -"improved Kernel patch protection"´

Den "åtgärdar" även följande att "SPTD.sys" drivern som Alcohol och Daemon tools installerar för sin emulering inte får någon access till kerneln längre. Det resulterar i att Alcohol och Daemon tools och även alla andra program som använder sig av SPTD.sys drivern slutar att fungera eller ej går att installera.

Lösningen är att avinstallera denna hotfix så fungerar det som normalt.

Det verkar enbart beröra x64bits versioner av Windows, 32bit verkar vara oberört.

/Onda Dockan

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Medlem

thx

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Tack, tur att jag inte har 64bits då

Permalänk
Medlem

installera den ändå
DT funka inte .. så det stämmer!

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberz
installera den ändå
DT funka inte .. så det stämmer!

U did't the hard way

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Medlem

Tack ska du ha!

Permalänk
Medlem

Märkte detta i morses när jag såg att datorn hade startat om sig utan att första fråga. Ingen större skada skedd dock, har det bara för att slippa en skiva för ett bokföringsprogram, och så sällan som man öppnar det så kan man lika gärna använda sig av vanliga skivan igen.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk

Hur avinstallerar man det då? finns ej med i lägg till/ta bort program...

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LasseKongo
Hur avinstallerar man det då? finns ej med i lägg till/ta bort program...

Saxat ur ett annat forum.Om det inte nu finns med under lägg till/ta bort program så fanns detta alternativet.

Citat:

C:\Windows\$NtUninstallKB914784$\spuninst and run spuninst.exe to remove it.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem

C:\Windows\$NtUninstallKB914784$\spuninst and run spuninst.exe to remove it.

Ska man skriva in de i kör då lr? å vågar man göra det?

Permalänk

Japp gå bara in i mappen och kör exefilen, det funkade utmärkt för mej.

Tackar för tipset Cyrus!

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD

Permalänk

Annars kanske du glömt klicka i "Show Updates" i add/remove programs finns en liten check ruta högst upp

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS ROG PA32UCDM & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem

Vad händer om man har win32 och tar bort det?

Visa signatur

Intel i7 920 (D0) 2.66GHz @ 4GHz Noctua NH-U12P SE1366 | Corsair 6GB DDR3 Triple Channel XMS | Asus P6T SE | Radeon HD4870 1GB DDR5 | Samsung F3 500GB | Corsair 650W | Antec Three Hundred | 22" Benq

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smorris
Vad händer om man har win32 och tar bort det?

Datorn exploderar såklart.

Permalänk
Medlem

Den nya versionen av daemon-tools har en uppdaterad version av SPTD.sys.
Det fungerar till andra program som också använder sig av SPTD.sys

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheytan
Den nya versionen av daemon-tools har en uppdaterad version av SPTD.sys.
Det fungerar till andra program som också använder sig av SPTD.sys

Fungerar ICKE. Börjar bli irriterad här, mitt DT slutade funka idag (i samband med windows update misstänker jag) och datorn går inte att boota om sptd.sys finns på plats, så nu kör jag med ett icke-fungerande DT för att datorn öht ska starta. Det konstiga är att jag inte ens har 64 bit win och således inte har update KB914784 installerad heller. Wtf?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem. Riktigt irriterande.

http://img99.imageshack.us/img99/4294/fel1db6.jpg

Permalänk
Medlem

vågar man köra windows update nu?? Gjorde en systemåterställning när jag upptäckt problemet och stängde sedan av autouppdateringar. Dock kanske jag fått sasser nu och vill gärna köra windows update....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratsy
Jag har precis samma problem. Riktigt irriterande.

http://img99.imageshack.us/img99/4294/fel1db6.jpg

sådär har den alltid varit för mej. bara säga ok och köra vidare

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.