Permalänk
Medlem

Linksys WRT54GS snor bandbredd!

Tjo! Efter att jag installerat ett WRT54GS hemma, så försvinner en chockerande stor del av min bandbredd. Har testat med både kabel och trådlöst, där är det samma bandbredd. Men när jag kör direkt från modemet kommer jag upp i rätt hastighet. Jag har ComHem 1/8 och får detta resultatet i TPtest:

Direkt från modemet:

TCP; Sändning: 1.05 Mbit/s Mottagning: 8.91 Mbit/s
UDP; Sändning: 1.16 Mbit/s Mottagning: 7.04 Mbit/s

Med kabel eller trådlöst, genom router (WRT54GS):

TCP; Sändning: 46.61 kbit/s Mottagning: 243.70 kbit/s
UDP; Sändning: 61.32 kbit/s Mottagning: 266.32 kbit/s

Jag har självklart inte några andra datorer som kan ta bandbredd, allt är frånkopplat. Har testat att uppdatera firmwaren, bytt kablar utan framgång. Nu står jag utan ideér. Någon som har några tips? Känner mig smått förtvivlad!

Permalänk
Medlem

Det där är u verkligen inte direkt lite.. Kanske du ska springa tillbaka och be om att få en ny? Ta även med ett papper med dem där värdena så får du garanterat en ny..

Eftersom du har bytt Frimwaren så gissar jag att det är nåt tokfel i LAN interfacet eller liknande..

Googlade lite snabbt och hittade inga andra med liknande problem.. Tyvär..

Mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Det där är u verkligen inte direkt lite.. Kanske du ska springa tillbaka och be om att få en ny? Ta även med ett papper med dem där värdena så får du garanterat en ny..

Eftersom du har bytt Frimwaren så gissar jag att det är nåt tokfel i LAN interfacet eller liknande..

Googlade lite snabbt och hittade inga andra med liknande problem.. Tyvär..

Mvh Jim

Jag köpte två stycken WRT54GS en till farsan och en till morsan. Så jag stack till farsan och hämtade routern jag har där. Men felet kvarstår, jag förstår inte vad det kan bero på. Sitter helt fast. Jag kan ju inte ringa till com hem och klaga, då jag får fin hastighet ur modemet, men jag kan ju inte heller reklamera routern då jag testat med två st och fått samma resultat. Kan det vara så att just WRT54GS och com hem anslutningen inte funkar ihop? Snääälla bombardera med förslag.

mvh
Cristoffer

Permalänk
Medlem

Hade du uppgraderat drivrutiner till båda nätverkskorten? provat utan kryptering? låst wlan på lägre hastighet? kollat duplex inställningar?

Permalänk
Medlem

Det vart ju samma via TP så problemet ligger nog inte där...
Jävligt skumt problem, du hade testat med din andra wrt54gs och det vart likadant?
Och du har testat med annan kabel mellan modem - router?

Permalänk
Medlem

Hej, jag har samma problem.

När jag pluggar in datorn till modemet så kommer jag upp i dryga 16 Mbit, men när jag kör trådlöst så maxar jag 4 Mbit. Har två routers, en D-Link 624+ och en Netgear WGR614v6, och det är samma problem med båda. Har inte testat med kabel (hittar ingen extra) så jag vet inte om det bara är det trådlösa..

Har inte haft problemet tidigare när jag testat via ComHem 8/1 och samma Netgearmodem, då har det bara rasslat till.

Har NetAtOnce 24 Mbit ADSL om det skulle spela nån roll.

Mycket störande, så jag vore tacksam om nån hade ett humm om vad det kunde vara som är "fel".

//Peter (ny på forumet)

Permalänk
Medlem

Provat att sätta MTU till 1500 eller 1492 på routern. Jag har för mig att Linksys har haft problem med att just den vid auto är på 576 istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av G-Mod
Provat att sätta MTU till 1500 eller 1492 på routern. Jag har för mig att Linksys har haft problem med att just den vid auto är på 576 istället.

Jag har testat att sätta den på 1500, tror jag har lyckats med det iaf. Utgick ifrån http://www.winguides.com/registry/display.php/280/ . Borde ju inte kunnat misslyckas med det. Man skulle skapa det i mappen "interfaces" väl? Isåfall har jag gjort rätt... Startade sedan om datorn, med precis samma sega anslutning som tidigare! :'( Något mer tips?

Permalänk
Medlem

Provat att sätta MTU till 1500 eller 1492 på routern

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Provat att sätta MTU till 1500 eller 1492 på routern

Hittade inte inställningen på routern, så jag antog att han skrivit fel. Men nu hittade jag den dock....ändrade, utan framgång Man ska väl köra DHCP med com hem? Dom har ju user o password, men någon sa att det skulle ställa in sig själv första gången man anslöt sig och sedan aldrig behöva skrivas in igen. Stämmer det?