Permalänk
Medlem

Byta ip hos telia

Jag skulle vilja byta ip-adress hos telia men inget jag gör funkar. Har testat release och renewa adressen med routern och kopplat in min dator och gjort samma sak.

Haft modemet av över natten men fick ingen ny ip.

Så min sista ide nu är att byta mac adress på mitt modem. Har en D-Link DSL-300T. Men hittar ingenstans där man kan byta mac adressen i modemets setup miljö.
Finns det något sätt att "fulhacka" en ny mac adress till modemet eller finns det nått mer sätt att byta ip på?

Edit: Ojsan.. Modemet var av under natten.

Permalänk
Medlem

Varfor vill du byta ip?

Well, tips kan ju vara att lamna modemet AV istallet for PA hela natten.

Annat tips kan ju vara att koppa in dator (istallet for routern), har du tur sa kan du fa ett annat ipnr da.

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Oj skrev lite fel. Hade det såklart AV hela natten.
Problemet är att modemet har en egen mac adress så kopplar jag in min dator får jag ändå samma ip för att den går efter modemets mac.

Permalänk
Medlem

Telias servrar skickar ut requests var 20de minut. Så stäng av ditt modem i 30min så tror deras server att du stängt av den "ett längre tag". Sen när du sätter på den så skickar ditt modem en IP request och får därför ett helt nytt IP

Lycka till

Visa signatur

Asus P5K, e4300 @ 2.8GHZ med Scythe MINE, 2gb Corsair XMS2-5400, Nvidia 250 GTS 512mb, Aerocool ExtremEngine 3T, Hiper 530W

Permalänk
Medlem

Har testat stänga av det i ~30min ett antal gånger men får fortfarande samma ip.

Permalänk
Medlem

Såg det nu, mycket konstigt måste jag säga. Den ska inte känna av något om den är samma MAC eller ej nämligen. du kan väll testa ringa de och be de renewa IPt? ^^

Visa signatur

Asus P5K, e4300 @ 2.8GHZ med Scythe MINE, 2gb Corsair XMS2-5400, Nvidia 250 GTS 512mb, Aerocool ExtremEngine 3T, Hiper 530W

Permalänk
Medlem

Testa att stoppa/starta tjänsten DHCP Client på din dator, har BBB och dom skickar iallafall ut en ny ip om man gör så..

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma ip i säkert 2 månader, och under denna tid så har både modem samt dator varit avstängda samtidigt flera gånger, så antingen så måste du ha tur eller så får du låta prylarna vara avstängda ännu längre

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

För att man ska få nytt ip så krävs det att någon annan får ditt gamla ip efter att ditt modem har varit avstängt i minst 20 minuter. Innan 20 minuter har gått så är adressen låst till enbart dig och ingen annan kan få den.

Permalänk
Medlem

Jasså, det förklarar ju saken. Men då får man hoppas att folk stänger av sina modem ofta om man vill ha nytt IP me andra ord

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sitter man på en telestation med högt tryck på så kan man få byta ip rätt ofta ffa. om man stänger av modemet tex. över natten. Då ökar ju naturligtvis chansen/risken att byta ip. Att slippa byta ip är för det flesta likgiltigt eller till fördel om man kör servers såsom web, ftp eller spelserver.

Enda skälet till att behöva byta ip är om man blivit ip-baqnnad från tex IRC, ngn spelserver el.dyl. Se till att uppföra dig som folk ute på nätet så slipper du bekymmmer som du nu upplever!
http://www.rdc.com.au/Netiquette.html

Permalänk
Medlem

MAC-adress går inte att byta som jag har förstått det. Eftersom MAC-adressen är som ett fingeravtryck. Det ska inte finnas nån i hela världen som har samma MAC-adress som nån annan (är det tänkt iaf). Och det är inte vidare smart. För som jag förstått det, är ditt Telia-abbonemang kopplat till MAC-adressen på ditt modem. Så byter du den, försvinner ditt abbonemang.

Visa signatur

| FS: Athlon XP 3000+ 2.16GHz | Geforce4 FX5600 | 2x 512MB DDR | ~2TiB |
| WS: Asus EeePC 1000h |
"It´s Nice To Be Important, But It´s More Important To Be Nice"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milyn
MAC-adress går inte att byta som jag har förstått det. Eftersom MAC-adressen är som ett fingeravtryck. Det ska inte finnas nån i hela världen som har samma MAC-adress som nån annan (är det tänkt iaf). Och det är inte vidare smart. För som jag förstått det, är ditt Telia-abbonemang kopplat till MAC-adressen på ditt modem. Så byter du den, försvinner ditt abbonemang.

Nix, fel och totalt åt skogen
Nej faktiskt så är abbonemanget inte kopplat till modemet dock är ip:t det och du får ett nytt om man byter modem.
Mac adressen är tänkt som identifikation för varje nätverkskort och att inga andra har samma dock så går det att ändra mjukvarumässigt (kortet har dock kvar sin ursprungliga mac adress).

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Nej faktiskt så är abbonemanget inte kopplat till modemet dock är ip:t det och du får ett nytt om man byter modem.
Mac adressen är tänkt som identifikation för varje nätverkskort och att inga andra har samma dock så går det att ändra mjukvarumässigt (kortet har dock kvar sin ursprungliga mac adress).

Kan förtydliga det med att alla nätverksanslutna produkter har en mac-adress.

Permalänk
Medlem

det beror väl lite på hur du definierar nätverksansluten. hubbar och repeatrar är maclösa.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Det här med Telias Ip adresser låter lite skumt...

Jag hade samma IP adress i runt ett år och under den tiden bytte jag modem en gång.
Men för cirka två veckor sedan bytte jag ut min router och DÅ ändras min IP adress ut... (bytet av routern tog under 20 minuter och modemet var på hela tiden så det med tiden verkar inte stämma)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
det beror väl lite på hur du definierar nätverksansluten. hubbar och repeatrar är maclösa.

Jo, sant.
Alla produkter som tilldelas ip då? (med tanke på att det görs mha mac-adressen)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Kan förtydliga det med att alla nätverksanslutna produkter har en mac-adress.

Då förtydligar vi lite till när vi ändå är i farten och säger minst en MAC-adress.
Har du t.ex. en trådlös bredbandsdelare så har den säkerligen tre. En för WAN, en för Lan och en för det trådlösa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42

Inte om dom har en IP-adress för t.ex. manegering över nätverket.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av underbird
Det här med Telias Ip adresser låter lite skumt...

Jag hade samma IP adress i runt ett år och under den tiden bytte jag modem en gång.
Men för cirka två veckor sedan bytte jag ut min router och DÅ ändras min IP adress ut... (bytet av routern tog under 20 minuter och modemet var på hela tiden så det med tiden verkar inte stämma)

Inte 100% säker men vissa modem har väl inte MAC adresser? Utan det var din MAC adress från routern som alltid låg kvar på telias DHCP server. Så när du bytte router så anslöt du med en annan MAC adress och fick därför en ny ip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gyran
Inte 100% säker men vissa modem har väl inte MAC adresser? Utan det var din MAC adress från routern som alltid låg kvar på telias DHCP server. Så när du bytte router så anslöt du med en annan MAC adress och fick därför en ny ip.

Jo, det har de väl? Bara det att modemet skickar vidare mac-adressen från ansluten utrustning? Jag vet fan inte. Jag spekulerar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, sant.
Alla produkter som tilldelas ip då? (med tanke på att det görs mha mac-adressen)

Då förtydligar vi lite till. Själva tilldelningen har inget direkt med MAC-adressen att göra, dock kan den som du säger ske med hjälp av den. Däremot används MAC-adressen för att IP-paketen skall skickas till rätt interface på ditt nätverk.

/H

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Då förtydligar vi lite till. Själva tilldelningen har inget direkt med MAC-adressen att göra, dock kan den som du säger ske med hjälp av den. Däremot används MAC-adressen för att IP-paketen skall skickas till rätt interface på ditt nätverk.

/H

Nej, jag är jävligt otydlig idag. Tur att vi har folk som kan förklara vad som är rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, jag är jävligt otydlig idag. Tur att vi har folk som kan förklara vad som är rätt.

Jag är det inte så säg . . . . .
Kan sedan någon av dessa träda in och förklara för mig vart smileyknapparna numera återfinns (om dom nu över huvud taget finns kvar) så att jag enkelt kan få in några glada miner och därigenom tona ner alvaret i mina ord. Orkar inte ha alla teckenkombinationer i huvudet. Och man får ju inte alltid som nu möjlighet att kopiera ur inlägget man kommenterar . . . .

/H

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben

Det verkar ju jävligt märkligt att abbonemanget är kopplat till IP'et. För jag behöver inte byta modem för att få nytt IP. Räcker att stänga av ett tag (som folk skrivit förut).

P.S totalt åt skogen var inte det jag skrev D.S

Visa signatur

| FS: Athlon XP 3000+ 2.16GHz | Geforce4 FX5600 | 2x 512MB DDR | ~2TiB |
| WS: Asus EeePC 1000h |
"It´s Nice To Be Important, But It´s More Important To Be Nice"