Vilket nätagg till Thermaltake Mozart?

Permalänk
Medlem

Vilket nätagg till Thermaltake Mozart?

Hejsan,

Har varit ute ur datasvängen ett bra tag sen jag skaffade mig en laptop och nöjde mig med det.

Jag fick för mig att jag skulle ta och plocka en gammal dator som jag haft stående ett bra tag nu pga en dålig nätdel.
Jag började med att sätta i en gammal 300W nätdel jag hade liggande i mitt gamla chassi och vips så var min maskin igång igen för första gången på nåt år.
Efter lite pillande och uppdaterande så fungerade datorn fint igen.

Ett tag...

Jag körde den utan lock ett helt dygn utan att något hände med den men sen så skulle jag titta på lite HD-film på projektorn via den tänkte jag.

Så jag ställde in 1920x1080p@60Hz och startade TheaterTek och satte tillbaka locket på datorn igen och satt i godan ro och tittade på Bladerunner hemma en kväll på min 150" bioduk när allt helt plötsligt blev svart och det börkade lukta rejält bränt över hela rummet.
Vid närmare inspektion så visade det sig att det var nätagget som gått igen.
Så mitt nästa projekt blev att skaffa ett nytt nätagg och det gjorde jag via en kompis.

Köpte ett billigt OEM Coolermaster 380W nätagg för en trehundring.
Det var vid detta tillfälle som jag kom fram till att det var dags att byta låda och nätagg igen.

Vilket liv det förde! Har aldrig hört ett så högljutt nätagg förut! Nästan Inte ens på min gamla Dell Poweredge 2300 lät det så jäkla högt!

Så nu åker "Cooler Master" tillbaka till polaren och jag kastar bort mitt ATX chassi och köper mig ett Thermaltake Mozart chassi istället.

Såhär ser konfigurationen ut:

ASUS A7N8X-E Deluxe
AMD XP Barton 3200+
2x Twinmos Winbond 256 MB PC3200
1x Samsung 512 MB PC2100 (Har för mig att det inte var så bra att blanda minnen men det verkar göra att HDTV-material flyter betydligt bättre på min burk iaf)
ATI Radeon 9800 128MB
Seagate Barracuda 7200.7 200GB 8MB/7200RPM
Pioneer DVR-108 DVD-Brännare
Samsung SD-616 DVD-ROM

De nätagg jag väljer mellan är:

Seasonic S12 330W
Enermax Noisetaker 370W
BeQuiet 370W-430W

Andra förslag är förstås också välkomna.

Jag har inga planer på att överklocka eller nåt utan vill bara ha ett tyst välfungerande system att se på HD-film och DVD på och spela nåt enstaka spel.

Det jag vill ha svar på nu är:

1. Vilket av dessa kommer fungera bäst till min konfiguration?
2. Vilken är tystast?
3. Räcker det med Seasonics 330W?
4. Hur står sig min gamla härk mot dagens datorer är den fortfarande någorlunda up to date eller är den hopplöst föråldrad?
5. Jag har en lite ond föraning att det kanske inte var nätaggets fel att det brann utan att det kanske är kortis nånstans? Hur vanligt är det att nätagg brinner om de pressas för hårt? Trodde säkringen i dem skulle gå och datorn stänga ner sig innan det brann?
6. Duger min rigg till att användas som HTPC för HDTV?
Tänkte köpa till en Zalman CPU-kylare och Grafikkylare sen om min konfiguration är nåt att hänga kvar vid.

Blev visst aningen långt inlägg men jag hoppas att någon orkat läsa allt och kan hjälpa mig med några av mina frågor i alla fall.

Vad tror ni?
Tack på förhand.

/CJ

Visa signatur

"Klaatu Barrada n... Necktie... Nickel... It's an "N" word, it's definitely an "N" word!"

Permalänk
Medlem

BeQuiet är tystas eftersom fläkten sätts på bara när den behöver. Enermax noisetaker är inget bra alternativ då den använder 2 fläktar.
Köp Seasonic eller Antec HE serien ev BeQuiet.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem

Oj! Svar efter 22 minuter den här tiden på dygnet! Jag är imponerad!

Tack!

Vad tror du om det här?

Be Quiet Blackline V2 370W

Visa signatur

"Klaatu Barrada n... Necktie... Nickel... It's an "N" word, it's definitely an "N" word!"

Permalänk
Medlem

Sorry, visade sig jag hade läst fel om bequiet.
Visade sig vara NesteQ som hade Semi Passive.
Men i alla fall.

Efter jag lyssnade mellan olika nätaggen som silentpcreview har testat så kom jag fram till att Seasonic är betydligt tystare än antec.

Så jag rekommenderar Seasonic, annars är Enermax Liberty ett nätagg som är lite ljudligare än Seasonic fast med modulära kablar.

PS. Din dator drar under 200w om du köper Seasonic.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem

Oj, ja då blir det Seasonic. Borde räcka långt med ett 330W isf.

Tack för hjälpen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag lånar topicen lite gran. Vart köper man OEM nätagg?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrking
Take your pick...

Här... http://www.buggy.nu/index.php?a=search&c=&m=&id=&q=n%E4taggre...

Halvbra.

Bättre: http://www.buggy.nu/index.php?a=search&c=&m=&id=&q=ATX+OEM&pr...

Permalänk
Medlem

är det bara jag som undrar hur han kan köra hdtv filmer på ett 9800? dom stödjer ju inte det eller?

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
är det bara jag som undrar hur han kan köra hdtv filmer på ett 9800? dom stödjer ju inte det eller?

Alla grafikkort kan visa HD, har visat HD med mitt gamla GF4ti4800, det flöt dock inte så jättebra.

Vad dom menar med att nyare grafikkort har hdstöd är att dom stödjer HDCP vilket kommer behövas för att visa köpta HDfilmer i framtiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av honkel
Alla grafikkort kan visa HD, har visat HD med mitt gamla GF4ti4800, det flöt dock inte så jättebra.

Vad dom menar med att nyare grafikkort har hdstöd är att dom stödjer HDCP vilket kommer behövas för att visa köpta HDfilmer i framtiden.

ha! va bra då slipper jag köpa ett grafikkort med stöd då.. ;P

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
ha! va bra då slipper jag köpa ett grafikkort med stöd då.. ;P

Jadå, vet ju iof inte vad för dator du har, krävs en del kräm för att få det att flyta fint men du kommer iaf kunna visa det även om det kanske laggar.

Permalänk
Medlem

HDTV i form av TS-filer flyter finfint på min gamla burk efter att jag petade i 512mb till i den.

Så länge grafikkortet klarar att visa 1920x1080@60Hz så är det lugnt.
Sedan ska man ha en projektor som kan utnyttja det också.
Sedan när det gäller HDCP så kommer den analoga utgången på spelarna inte att var HDCP skyddade eftersom det inte är denna kopieringsform som filmbolagen fruktar då du måste göra denna i realtid mot digital som går i ett nafs.

Det är inget problem med min Barco Reality 909 dock. Nypris 600 000:-
Finns ingen bättre bild att tillgå än denna trots att jagprojicerar 3 meter brett.

http://www.barco.com/corporate/en/products/product.asp?gennr=...

Visa signatur