Ursprungligen inskrivet av Curly
Nej, det var bara en usel bortförklaring, det är alldeles uppenbart att +systemet är till för att gämföra AMD's K7/8 processoer med Intel's Netburst processorer. För det första intoducerades det när Intel lanserade P4 som var mindre effektiv per klockcykel. För det andra är en A64 3200+ mycket bättre än en AXP3200+, vilket bevisar att +systemet inte har ett dugg att göra med Thunderbird. Anledningen till denna korrigering var för att Intel's höjning av bussfrekvensen (400->533->800Mhz) ökade prestandan per klockcykel på deras processorer vilket gjorde en AMD XP 3200+ sämre än en Intel NorthWood 'C' 3.2GHZ.
F.Ö tycker jag AMD's system fungerar alldeles utmärkt, att det inte har någon direkt relation till Intels processorer längre spelar ingen större roll efersom det är AMD's Athlon 64 som är måttstocken för dagens processorer. Intels system däremot är ju helgalet, ok Core 2-systemet går väl att leva med men det gamla systemet: 661, 820 och 965? vad fan...
Det kallas marknadsföring...
Självklart var det för att mäta sig mot intel men det betyder inte att det var en rak jämförelse för det.
Anledningen till att en A64 3200+ är mycket bättre än en XP 3200+ beror ju mycket på att det var inflation i PR-ratingen. När A64an kom så fick AMD ett övertag och de behövde inte mygla lika mycket med det där.
Sen spelar ju SSE 2 och sånt stor roll i vissa applikationer.
AMDs system är väl hyffsat i mina ögon. Man vet direkt vad folk pratar om och det underlättar för nybörjare. Bäst är förstås att bara skriva ut frekvensen och cachen men det är väl för mycket begärt antar jag.