AMD visar också quad-core i år

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Nej, det var bara en usel bortförklaring, det är alldeles uppenbart att +systemet är till för att gämföra AMD's K7/8 processoer med Intel's Netburst processorer. För det första intoducerades det när Intel lanserade P4 som var mindre effektiv per klockcykel. För det andra är en A64 3200+ mycket bättre än en AXP3200+, vilket bevisar att +systemet inte har ett dugg att göra med Thunderbird. Anledningen till denna korrigering var för att Intel's höjning av bussfrekvensen (400->533->800Mhz) ökade prestandan per klockcykel på deras processorer vilket gjorde en AMD XP 3200+ sämre än en Intel NorthWood 'C' 3.2GHZ.

F.Ö tycker jag AMD's system fungerar alldeles utmärkt, att det inte har någon direkt relation till Intels processorer längre spelar ingen större roll efersom det är AMD's Athlon 64 som är måttstocken för dagens processorer. Intels system däremot är ju helgalet, ok Core 2-systemet går väl att leva med men det gamla systemet: 661, 820 och 965? vad fan...

Det kallas marknadsföring...
Självklart var det för att mäta sig mot intel men det betyder inte att det var en rak jämförelse för det.

Anledningen till att en A64 3200+ är mycket bättre än en XP 3200+ beror ju mycket på att det var inflation i PR-ratingen. När A64an kom så fick AMD ett övertag och de behövde inte mygla lika mycket med det där.
Sen spelar ju SSE 2 och sånt stor roll i vissa applikationer.

AMDs system är väl hyffsat i mina ögon. Man vet direkt vad folk pratar om och det underlättar för nybörjare. Bäst är förstås att bara skriva ut frekvensen och cachen men det är väl för mycket begärt antar jag.

Permalänk
Medlem

Är det någon som VET hur länge ett AM2-system kommer räcka?
Finns det någon roadmap eller så?

Tänkte köpa en X2 billigt snart till min S939 och 1GB-minnen istället för mina gamla 512'or, men så ser jag att det skiljer typ 100kr mellan pc3200 och DDR2 pc6400....och det finns nåt billigt ASUS AM2-kort med passiv kylning för under tusenlappen. Asus M2N-E nForce 570 Ultra MCP.

Man blir ju lite sugen att byta moderkort också för bara 1000kr mer.....eller om jag väljer en långsammare X2 tills vidare eftersom man lär kunna uppgradera igen om nåt år (vilket iofs är min fråga här om man verkligen kommer kunna det) så blir det kanske bara 500-600kr extra för byte från S939 till AM2.

Vad säger ni? Lite offtopic kanske, men allt hänger på hur länge AM2 kommer räcka, och det är ju lite ontopic här med nya CPU's...

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Intel kommer å bli så ÄGDA NU IGEN!!!!!..Alla intelfanboy fick inte andas förän AMD piskar Intel igen

Nu igen? Förklara!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Nu igen? Förklara!

Sen P4 blev uppätna utav Amd64'orna...eller Ahtlon XP åt oxå upp p4'orna

Permalänk
Avstängd
Citat:

Är du på riktigt? Var har du Jonos och sledge? The three stooges

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Är du på riktigt? Var har du Jonos och sledge? The three stooges

Fan, du han förre

Permalänk
Medlem
Citat:

Du missar Pentium M.. du vet den där gamla stenålders proppen som klarade av att matcha AMD´s stateoftheart propp i spelprestanda med hjälp av en inofficiell sketadapter.. där kan man prata om att bli ägd av en gammal farbror på kompositkryckor... nå ägd igen.. bevisa att Intel blir ägda.. för vad jag kan se nu så är AMD totalägda av Intel idag... man kan väl nästan påstå att Intel penetrerar AMD per rectum idagsläget.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Väntar med att köpa en quadcore cpu tills våren 2008. Antingen intel eller AMD(Mest troligt AMD).

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win11 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Citat:

Du missar Pentium M.. du vet den där gamla stenålders proppen som klarade av att matcha AMD´s stateoftheart propp i spelprestanda med hjälp av en inofficiell sketadapter.. där kan man prata om att bli ägd av en gammal farbror på kompositkryckor... nå ägd igen.. bevisa att Intel blir ägda.. för vad jag kan se nu så är AMD totalägda av Intel idag... man kan väl nästan påstå att Intel penetrerar AMD per rectum idagsläget.

Pentium-M är knappast mer lik Pentium III än Athlon64 är lik Athlon, så det där var väl inte så lyckat skrivet? Båda är kraftigt baserade på sina föregångare och detta gäller kanske i än högre grad för Athlon64 än för Pentium-M. Så där hemskt banbrytande var/är ju knappast Athlon64 på arkitekturnivå.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom håller sig till AM2 skiten ett bra tag nu, det är så bökigt/dyrt att alltid behöva köpa nytt moderkort så fort man vill ha senaste prollen.
Borde ju räcka med antalet pinnar i sockeln nu tycker man.
Hoppas amd fixar sin anti-hyperthreading-teknologi till dom där prollarna, blir rätt smuttig prestanda då kan jag tänka mig.
Grafikkorten samt fysikkorten borde köra quadcore också, blir en jävla massa cores i en burk om ett par år då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Pentium-M är knappast mer lik Pentium III än Athlon64 är lik Athlon, så det där var väl inte så lyckat skrivet? Båda är kraftigt baserade på sina föregångare och detta gäller kanske i än högre grad för Athlon64 än för Pentium-M. Så där hemskt banbrytande var/är ju knappast Athlon64 på arkitekturnivå.

Många missar Pentium M & påstår att Intel inte hade något att komma med, vilket inte är sant.. sen körde jag med samma retorik som han jag svarade körde med... dvs. provocerande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Många missar Pentium M & påstår att Intel inte hade något att komma med, vilket inte är sant.. sen körde jag med samma retorik som han jag svarade körde med... dvs. provocerande.

Det verkar som du oftast vill vara provocerande, för inte kommer du med mycket vettigt i alla fall. Har man läst dina 10 första inlägg vet man redan vad du tänker säga i de andra. Pentium M blev aldrig något bättre alternativ än AMD64/Opteron, bla pga priset. Så bara för att Pentium M var bättre än P4 betyder det inte att den var bättre än AMD64/Opteron. Annars borde väl de flesta entusiaster ha köpt Pentium M före AMD64 eller?

Och kom inte med dina tråkiga diagram igen nu skruvis. Vi har sett dom redan. Och ja vi vet att Pentium M har bra IPC, men tydligen inte tillräckligt bra.

Conroe däremot är något som kommer att hålla ett bra tag. Men det var väl på tiden också för Intel, det tog några år men det funkade.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Det verkar som du oftast vill vara provocerande, för inte kommer du med mycket vettigt i alla fall. Har man läst dina 10 första inlägg vet man redan vad du tänker säga i de andra. Pentium M blev aldrig något bättre alternativ än AMD64/Opteron, bla pga priset. Så bara för att Pentium M var bättre än P4 betyder det inte att den var bättre än AMD64/Opteron. Annars borde väl de flesta entusiaster ha köpt Pentium M före AMD64 eller?

Och kom inte med dina tråkiga diagram igen nu skruvis. Vi har sett dom redan. Och ja vi vet att Pentium M har bra IPC, men tydligen inte tillräckligt bra.

Conroe däremot är något som kommer att hålla ett bra tag. Men det var väl på tiden också för Intel, det tog några år men det funkade.

Jag påstår inte att P-M är bättre dock påstår jag att P-M sprang ikapp & bet A64 i rumpan, men sprang aldrig om.. & entusiasterna köpte P-M så fort adaptern blev tillgänglig...

Huruvida Conroe blir långlivad vet vi inte ännu, däremot hoppas jag på mer jämnvikt mellan tillverkarna vilket vi redan sett både i prestandan & priser.. vilket många AMD fanboys inte verkar inse.

Då är vi likasinnade som inte kommer med något vettigt, se på ditt inlägg.. bara gammalt precis som mitt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Vem spelar CS?

Intel Vs AMD är ju bara en penis jämförelse, visst intel är stort... men den fyller bara slappa hål.

Nej fy fan vad torr humor jag har.

För mig spelar det ingen roll om det är intel eller AMD som värmer fötterna, bara den är billigt att köpa och hålla i drift.

Men sen börjar jag bli gammalt as, spelar max 1h per vecka

Gammalt as... ja.. om du gör jämförelser med "slappa hål" så sägder det väl någonting..? kanske du har rätt

Jag spelar också snitt 1 timme i veckan Men jag lägger mycket tid på anant, och då blir det ju slappt... eller

hur som helst, en quad core it is!!