SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

raid 0

måste man ha identiska diksar för att köra raid 0 för jag har en sata seagate 250gb och jag funderar på att köpa en till för att köra i raid0 men måste det vara samma märke lagringsutrymme. cache osv. tack i förhand

Visa signatur

Packardebell IXTREME 8340 | AMD Athlon64 3500+ | NEC DVD-RW 3530 | 2x512MB ddr400 pc3200 | Seagate 250GB SATA | Geforce 6800le 256MB PCIe | Sound Blaster Audigy SE | Razer Diamondback | altec lansing 251 | hp pavilion mx70

Permalänk
Medlem

Re: raid 0

Citat:

Ursprungligen inskrivet av amd@3500
måste man ha identiska diksar för att köra raid 0 för jag har en sata seagate 250gb och jag funderar på att köpa en till för att köra i raid0 men måste det vara samma märke lagringsutrymme. cache osv. tack i förhand

Det beror lite på omständigheterna.
Generellt sett så är tumregeln den att man skall använda diskar av samma storlek. Gärna av samma märke/modell.
För att veta exakt vad som fungerar på din RAID kontroller så får du läsa manualen.
Då du inte angett märke eller modell på din RAID kontroller kan frågan inte besvaras fullt ut.

Undantag på den här regeln är många, men då i konfigurationer som de flesta användarna inte kommer i kontakt med.
Ett exempel är vissa SCSI raid kontrollers där 2 diskar av olika storlek i en raid array antas båda/alla diskar ha samma storlek som den minsta av diskarna.
Exempelvis: En 9 gig och en 18 gig disk i en raid array så tolkas båda diskarna som 9 gig stora. De oanvända 9 gigen på 18 gigs disken mappas inte upp och förblir obrukbara.
Det var i alla fall så det var tänkt från början, när endast ett fåtal av oss hade råd eller användning för SCSI raid.
Nästan alla high-end raid kontrollers följde den här regeln.

Lycka till.

Visa signatur

Det heter DATOR eller DATORN inte "data" eller "datan" era illiterata noobs! Och det stavas DUAL inte duel. Sover ungjävlarna på lektionerna i skolan nu för tiden?
Server #1: Project Hades 3.0
Server #2: Project Pandora

Permalänk
Medlem

Svagaste länken i kedjan bestämmer hur mycket den orkar med.

200GB + 250GB ger 400GB raid0 volym.
Har du en mycket slö disk och en mycket snabb disk, kommer den slöare att begränsa hastigheten.
Du MÅSTE inte ha två identiska diskar, men det är att föredra att de är snarlika.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

och min dinsk är en vanliga sata kan man använda en sata2 i raid0

Visa signatur

Packardebell IXTREME 8340 | AMD Athlon64 3500+ | NEC DVD-RW 3530 | 2x512MB ddr400 pc3200 | Seagate 250GB SATA | Geforce 6800le 256MB PCIe | Sound Blaster Audigy SE | Razer Diamondback | altec lansing 251 | hp pavilion mx70

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amd@3500
och min dinsk är en vanliga sata kan man använda en sata2 i raid0

Ja. Sata II är bakåtkompatibel.

Visa signatur

Det heter DATOR eller DATORN inte "data" eller "datan" era illiterata noobs! Och det stavas DUAL inte duel. Sover ungjävlarna på lektionerna i skolan nu för tiden?
Server #1: Project Hades 3.0
Server #2: Project Pandora