Vad kan jag göra med denna datorn?

Permalänk
Medlem

Vad kan jag göra med denna datorn?

Tjena,,
jag har datorn med
p 166mhz
48mb RAM
ColorExperts 1MB grafikkort

och 4 hårddiskar på 1.99gb vars...

Win98 är installerat..

Jag undrar vad jag kan göra för skoj med denna datorn??
Ge mej tips osv!!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Den datanmaskinen räcker som DNS-server, DHCP-server, web-server och kör snällt ett webbforum och dess databas, och så mycket mer. Så länge den har minne nog dvs.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med minne??
Och vad är DNS-server?
DHCP-server?
Och hur gör jag den till ett webbforum?

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Med tanke på dina frågor är nog det bästa du kan göra att köra gamla spel o liknande på den..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Bra svar,,, exakt vad jag undrade..

jag har alltid trott att man kunde få hjälp här men ni skiter fullständigt i att hjälpa till.. Tack för inget.. Kommer aldrig mer tebax..

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Hedersmedlem

Han menade nog inget ont... Om du inte vet vad DNS/DHCP är så vill du nog inte ha en sådan server heller.

Minne = RAM, internminne, vad du nu vill kalla det.
Om du vill ha en "hel" webbserver med tillbehör (scriptspråk + databas) så kan du kolla in t ex WAMP (Windows, Apache, MySQL, PHP).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Få tag på ett SB16 till ISA alt. PCI om det inte redan finns, sen så lirar du lite oldies, typ DOTT, Full Throttle, Monkey Island, Simon the Sorcerer, Scorched earth etc

Jag köpte faktiskt en dator med liknande prestanda nyss, just för att slippa emulera på min andra dator. Den kostade bara en hundralapp.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachia
Bra svar,,, exakt vad jag undrade..

jag har alltid trott att man kunde få hjälp här men ni skiter fullständigt i att hjälpa till.. Tack för inget.. Kommer aldrig mer tebax..

Visst hjälper vi gärna till men dina frågor om minne och DNS med mera avslöjar direkt för oss vana forummedlemmar att du är nybörjare inom datorområdet och då lär du dej bäst genom att söka och läsa i forumet innan du frågar. Läs §2 i reglerna. Svaren på dina frågor finns redan och meningen med forumet är att kunskapsdatabasen ska växa inte upprepas. Därav bristen på svar på dina frågor. Du är hjärtligt välkommen med frågor så länge de inte redan är besvarade i femtielva andra trådar.
Fast med din attityd i ovan citerade inlägg är det kanske lika bra du håller dej borta då det inte hjälper forumet att utvecklas. §1 i reglerna.
Nåja snäll som man är så ska du få lite hjälp på vägen...
För förklaring av de begrepp du undrade över i ett tidigare inlägg kan jag rekommendera:
svenska - http://pcforalla.idg.se/tjanster/dataordboken/ www.susning.nu eller http://sv.wikipedia.org/wiki/
engelska - http://www.webopedia.com/ eller http://en.wikipedia.org/wiki/

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

videfix:
Jag frågade inte vad minne var,, Jag frågade vad han menade med det..
Om ni hade läst hela mina första post så skrev jag att datorn har 48mb RAM,,
om man skriver så så bör man ju veta vad det är..
Jag vet även vad DNS är men tyvärr har jag ingen erfarenhet utav DNS-server eller DHCP-servers.. Därför frågade jag om det men jag har inte fått svar än,, Istället har folk skrivit: "Om du inte vet vad det är så får du inte reda på det" (Iafl väldigt likt det..)..

Och du videfix, jag är verkligen inte nybörjare så du behöver inte berätta saker till mej som jag redan vet,, Därav gav jag en specifik fråga.. Du kan även gärna berätta för mej vart jag kan få reda på vad det är..

VAD ÄR DNS-SERVER OCH DHCP-SERVER.. OCH JAAA!!! JAG VILL HA REDA PÅ DET!!!! JAG ÄR SÄKER!!!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Hedersmedlem

Om du har trevligare attityd så kanske du får bättre svar? Skärpning nu.
Läs ditt första svar igen och tänk efter, tolkar man de där frågorna som att du vet vad DNS/DHCP är? Samt om du vet det, så vet du väl även om du vill ha det?

DNS-server = namnserver, slår upp domännamn till IP-adressen så man kan surfa. Du använder antagligen din internetleverantörs DNS-servrar nu. Googla på "caching dns server" om du vill sätta upp en sådan.

DHCP-servrar delar ut IP-adresser till andra datorer inom nätverket, oftast för att den datorn även agerar "router" och delar en internetanslutning till flera datorer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tack Thomas,,
Men även om jag inte vet vad DNS/DHCP är så borde jag väl få svaren på mina frågor?

jaja Tack ändå!!

/MVH abel von snabel

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd

Fråga inte vad du kan göra med datorn. Du kan nämligen göra vad som helst med den. Berätta i stället vad du vill göra med den, så kan någon hjälpa dig dit.

Vill du köra en DNS på den? Eller vill du spela? Eller räkna primtal? Vad är det för svar du väntar dig? En bok om hur man sätter upp och konfigurerar en DNS?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Vad gör datorn om den räknar primtal?

jag vill bara att den ska göra någon nytta istället för att jag ska kasta den på skroten..

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Sachia, alternativ :
1. "Med tanke på dina frågor är nog det bästa du kan göra att köra gamla spel o liknande på den.."

2. Med tanke på dina frågor är nog det näst bästa du kan göra att slänga skiten till skroten eller donera den till någon mormor/farbror.

Permalänk
Medlem

Här ska slängas.. orka sitta och spela massa skitspel som man varvat tusen gånger på en skitdator..

Tack för all hjälp gott folk!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Skänk den till någon som har en gammal häck hemma o behöver reservdelar eller en router..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det jag gjort med sådana gamla burkar är att installera något udda OS som Linux eller *BSD och försöka få så mycket som möjligt att fungera så lär man sig under tiden.

men jag vet inte om du tillräckligt mogen eller road av det.

Permalänk
Medlem

mogen,, Tillåt mej att skratta..

Hade funderingar på linux men orka ha det så jag slösar hela mina hårdiskar på ett himla OS...

Åker te tippen imorn.. nu ska skiten ut

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachia
Vad gör datorn om den räknar primtal?

jag vill bara att den ska göra någon nytta istället för att jag ska kasta den på skroten..

Jo, men då måste ju du definiera 'nytta'. Behöver du en router? En DNS? En dator för gamla spel?

Vi har ju faktiskt inte gjort annat än givit tips på användningsområden - precis som du önskade i första inlägget.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

någon annan än jag som misstänker att Sachia är en 5 åring som borde få lite smisk och lära sig lite hyffs. Ingen har varit otrevligt mot honom och ändå kastar han skit på oss.

Fy skämms.

---

Jag tycker du ska slänga den då du antagligen inte kommer ha någon användning av den. Finns inget som du inte kan göra på en nyare dator.
Möjligtvis skulle du kunna ta ut din agretion på den med hjälp av en hammare eller något annat kul.

Visa signatur