Permalänk

15m USB A - USB A?

Har fått idén att jag behöver en USB-hubb ~15m från min dator. Hur är det bästa sättet att gå tillväga?

Enligt USB2-standarden får inte en kabel vara längre än 5 m, varför den enklaste metoden att bara förlänga tre stycken 5 meters USB-kablar inte funkar. En USB2-kabel med repeater kostar 159 kr på biltema och en "vanlig" 5 meter USB kabel ~60kr samt könsbytare, typ 30 kr (totalt: 159 x 2 + 60 + 30 [408 kr]), men hur är det med USB-hubbar, förstärker de signalen? Annars behövs 3 repeater-kablar + könsbytare för 507 kr. Finns det inget billigare sätt att få tag på 15 meter USB2-kabel?

Har dock sett att det finns andra metoder såsom USB till Ethernet och liknande, det verkar dock ekonomiskt först på längre avstånd, vet inte heller om det stödjer USB2?

Det fetaste skulle dock vara en trådlös överföring från USB-hubben till datorn, hur skulle man gå tillväga för en sådan lösning och vad skulle det kosta?

Viktigast dock: hur får jag på billigast sätt en USB2-kabel som är 15m lång?

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk

Räcker väll med 2st?

5m kabel - repeter - 5m kabel - repeter - 5m kabel.

Dock har jag utan problem kört ca 7m med usb2.0 utan repeater så en kanske räcker med 1 enda? Jag har dock ingen anning om hur mycket prestanda jag eventuellt förlorade då kabeln bara vara kopplade till en skrivare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Räcker väll med 2st?

5m kabel - repeter - 5m kabel - repeter - 5m kabel.

Dock har jag utan problem kört ca 7m med usb2.0 utan repeater så en kanske räcker med 1 enda? Jag har dock ingen anning om hur mycket prestanda jag eventuellt förlorade då kabeln bara vara kopplade till en skrivare.

Hm, skrev jag inte två? Det stämmer givetvis annars.

Jag undrar också om det inte borde gå att köra längre än 5m utan repeater, specifikationer brukar ju vara grovt underdrivna.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

testa dig fram?

Permalänk
Medlem

USB:s längdspec är baserad på timingen i systemet inte signalnivåer så det borde vara lite kinkigara att nå nån större utsträckning av tilllåten längd.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Dock så finns det väl lite buffert i deras längd angivelse. En bra kabel kanske kan vara 10 meter mot bra usb utrustning, samt en dålig mot dålig usb utrustning bara 5. Det samma gäller ju IDE, SATA och DVI kablar. Bara att testa sig fram. Dock så skulle jag inte våga testa mig fram på SATA o ide kablar iom att data korruption blir resultatet......