Cooltek CT600 4+4-pin 12V...eh, va?!

Permalänk
Medlem

Cooltek CT600 4+4-pin 12V...eh, va?!

Läste lite specifikationerna på Coolteks sida och här på SweClockers ("13 nätaggregat"). På en punkt blev jag förvirrad, och det stod ingenstans något som gjorde det helt klart vad som menades, varken på SC, eller på Coolteks sida.

Såhär stod det i SCs artikel:

----->1 st. 45 cm lång kabel med 4+4-pin 12V-kontakt för CPU
* 1 st. 70 cm lång kabel med två 6-pins PCIe-kontakter
* 1 st. 75 cm lång kabel med tre 4-pins kontakter
* 1 st. 75 cm lång kabel med två 4-pins kontakter och en floppykontakt
* 2 st. 65 cm långa kablar med två SATA-kontakter på varje

Och såhär stod det på Coolteks hemsida:

* Avtagbara kontakter
* 20/24pin moderkort: 1st
----> 8pin (CPU8, 4+4) +12V: 1st
* 4pin floppy: 1st
* 6pin PCI-e: 2st
* 5pin SATA: 4st
* 4pin (HD/CD): 6st

Vad jag förstått så behöver det Asus P5B-kort jag tänkt skaffa en P4-kontakt, och inte en P8-kontakt.

Innebär "4+4-pin" ovan att man kan använda endast 4 pinnar om det behövs (dvs 2 P4=1 P8)? Jag blev lite förvirrad när jag läste det eftersom jag kanske ska köpa det istället för det tveksamma Hiper Type-R

Visa signatur

Cooltek CT600 | Core 2 Duo E6600@Stock | Scythe Ninja PLUS Rev. B@55°C Full load | Asus P5B Deluxe/WiFi-AP | XFX GeForce 7950GT 570M Passiv | Corsair 2 st XMS2 6400 1024 MB | Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2 | Chieftec Giga Tower | Creative X-Fi Music

Permalänk
Inaktiv

Precis, behöver man 8 pinnar använder man det, men den är bakåtkompatibel till kort med endast 4 pinnar.

Permalänk
Medlem

Den har 1 st 8 pins kontakt som är delbar i 2 st 4 pins så de funkar hur bra som helst.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem

Precis som jag hoppades då ^^
Då blir det ett CT600 istället för Type-R... om ingen har nåt att invända mot CT600an (som att den har en tendens att surra ovanligt mycket el. dyl.)?

Visa signatur

Cooltek CT600 | Core 2 Duo E6600@Stock | Scythe Ninja PLUS Rev. B@55°C Full load | Asus P5B Deluxe/WiFi-AP | XFX GeForce 7950GT 570M Passiv | Corsair 2 st XMS2 6400 1024 MB | Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2 | Chieftec Giga Tower | Creative X-Fi Music

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusBa
Precis som jag hoppades då ^^
Då blir det ett CT600 istället för Type-R... om ingen har nåt att invända mot CT600an (som att den har en tendens att surra ovanligt mycket el. dyl.)?

Jag har själv köpt ett Cooltek 600w men kan inte säga något om hur det låter eftersom jag inte har fått alla delarna till min nya dator ännu. Däremot finns det en tråd med diskussion om att nätagget tydligen avger ett "surrande" ljud & även låter lite grann rent allmänt kolla här:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Sen finns tråden om Seasonics M12 nätagg där Coolteken tagits upp lite också, bl.a. har en kille postat som köpte ett Cooltek och efter två veckor köpte ett Seasonic istället...:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Är i valet och kvalet om jag skall utnyttja ångerrätten på mitt Cooltek och också skaffa ett Seasonic istället. Ack, ack, dessa val man måste göra.

Permalänk
Medlem

Ja, jo jag läste den tråden (den första), och det är fan, för man vacklar lite nu igen... Jag var nämligen först inne på ett Hiper Type-R 580W, men blev osäker och kollade lite på CT600 istället. När jag väl bestämt mig för CT600 så får jag helt plötsligt läsa att den kanske surrar >_<

Frågan är hur mycket låter det? Jag tror att allt är en förbättring mot min nuvarande dator iaf (Ett Codegen 350W, förmodligen ett utdött märke nu...)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

mitt CT600 surrar inte men jag har andra problem som jag ska skriva om senare ikväll..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anxious
mitt CT600 surrar inte men jag har andra problem som jag ska skriva om senare ikväll..

Skall bli intressant att höra!

Surret som vissa tydligen har verkar bara höras när agget är avstängt och försvinner när det sätts igång (om jag fattat rätt). Vad tycker du om ljudnivån vid användning? Har du hört något Seasonic någongång som du kan jämföra med?

Permalänk
Medlem

Är själv inne på ett CoolTek 600W så jag är också väldigt sugen att veta varför folk inte gillar dem. kanske blir ett Tagan Easy Connect, som jag tänkt från början.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

har gjort tråden nu..

angående ljud nivån så låter allt annat i datorn mer än agget
tex AC Freezer 7 pro kylningen låter mer när den arbetar lite hårdare
och även chassi fläktarna..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusBa
Ja, jo jag läste den tråden (den första), och det är fan, för man vacklar lite nu igen... Jag var nämligen först inne på ett Hiper Type-R 580W, men blev osäker och kollade lite på CT600 istället. När jag väl bestämt mig för CT600 så får jag helt plötsligt läsa att den kanske surrar >_<

Frågan är hur mycket låter det? Jag tror att allt är en förbättring mot min nuvarande dator iaf (Ett Codegen 350W, förmodligen ett utdött märke nu...)

Exakt samma sits som mig, har dock för nuvarande ett Thermaltake PurePwer Silent 350W (ingen fläkt, passivt kyld)

har dock redan beställt ett CT600W och får det nångång denn vecka...
får väl reklamera det om jag får ett agg som surrar och jag tycker att det är för jobbigt....

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk

Jag har ett Cooltek CT500, och det surrar inte alls.