Permalänk
Medlem

vad klarar min server av?

tror detta är rätt forum för min fråga...

jag har en server:
P4 1.8 Ghz
512 Mb RAM (tror det är 400Mhz RAMBUS)
och en 100/10 mbit/s fiber uppkoppling

hur många cs servrar, ventrilo servrar eller om jag hostar en public webserver hur många användare kan jag ha utan att det laggar och blir ostabilt?

Permalänk
Korsordsguru

Jag tror du kan ett stycke server av varje applikation du vill ha utan problem. Alltså både CS, Ventrilo och en webserver ("apache" rekomenderas). Har inte riktigt koll på CS men jag skulle gissa att i närheten av 10 slots blir bra? Ventrilon borde du kunna klämma in alla dina kompisar på utan problem. Som webserver borde det finnas prestenda över åt ett litet community med kanske 20-40 personer inloggade samtidigt? Det är vad jag skulle uppskatta det till i alla fall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag har 3 HLDS servers, 1 ventrilo server med 32 slots, en HLTV och 1 FTP server på den nu ; stabilt och utan lagg med låg ping, men jag vill veta hur mycket mer jag skulle kunna ha

EDIT: HLDS servrarna var på 15,17,17 slots - totalt 49 slottar

Permalänk
Medlem

Enklaste är väl helt enkelt att testa.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

det är lätt att bara sätta upp servrar men det är en annan sak om dom är fulla, eller? om man har en ventrilo server som är tom och en som är full så drar ju den som är full med clienter mer bandbredd och minne, har jag rätt?

saken är den att jag skulle vilja göra en sida liknakde apakossa.org men lite mer för spelclaner/cummunitys där dom ska få webspace och en 12 slottars ventrilo server gratis. eftersom apakossa.org har en limit på 150 användare så vill jag veta hur många jag kan ha.

Skulle det gå att ha kanske 30 ventriloservrar och runt 100 webspace och 10000 medlemmar?

Permalänk
Medlem

max 1 cs-server, 10 pers, matchserver,
och 1000hz kernel. går inte spela annars

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Inaktiv

oj tar CS så mycket har haft på en betydligt sämre dator:
vent, ts, 2*UT99, ut2k4 på ja det beror väl på hur datorn är konfad och spel då antar jag

Permalänk
Medlem

Serverconfigen gör mkt på cs.
Vad ska du ha för os på servern?

Permalänk
Medlem

det är windows xp pro på den

Permalänk

kör du 3 servers på den får du tänka på att det blir FPS drops max 300 / server = inge bra hitbox

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

jadå men det här är min plan:

Citat:

saken är den att jag skulle vilja göra en sida liknakde apakossa.org men lite mer för spelclaner/cummunitys där dom ska få webspace och en 12 slottars ventrilo server gratis. eftersom apakossa.org har en limit på 150 användare så vill jag veta hur många jag kan ha.

asså jag ska ha:
typ WAMP, ventriloservrar och INGA spelservrar. jag bara undrar hur många ventriloservrar och hur många webspace jag skulle kunna ha utom att allt laggar/ostabilt/segt och höga pingar (på ventriloservarrna ;p)

hoppas det reder ut lite

EDIT: och en ftp server så användarna kan föra över allt och jag väljer för tillfället mellan Xampp och WAMP, det är ju bra att man får så mycket med Xampp.

Permalänk
Korsordsguru

Om du skall dedicera datorn till web och ventrilo så räcker den ju och blir över för ett mindre community. Du kan nog proppa in ganska många ventriloservrar och samtidigt köra ftp, apache med PHP och MySQL. Minst 1024MB RAM skulle ju dock inte skada. Speciellt om du kör Win XP (och tänker fortsätta med det). Att hosta bilder för ett helt community på 10Mbps kan väl dock vara lite segt när det är högtrafik. Men om det är en hyffsat trafiksnål sida så kommer det nog gå utmärkt med några hundra samtida användare.

Exakt hur många, eller ens ungefär är ju dock svårt att säga. Mitt tips är att du startar upp communityt med servern och ökar användargränsen succesivt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kk, jag gjorde ett tp test och fick 55/12 kbit/s och jag skulle ha 100/10 (lite mer på uploaden) men vad kan man ha upp/ned -laddningshastigheten på FTP? man vill ju gärna inte att dom ska ladda upp filer i 2 Mbyte/s direkt.

är det nån som har några rekomendationer på WAMP/Xampp?

Citat:

Minst 1024MB RAM skulle ju dock inte skada

skulle vilja ha det men 215 mb i rambusminne kostar ca 2000 kr, vilket jag inte tycker är prisvärt

ang inställningar så att allt fungerar så skulle jag oxå vilja ha hjälp. man vill ju gärna in sitta och ställa in FTP login manuellt för varje som vill utan det ska skötas automatiskt.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]
ang inställningar så att allt fungerar så skulle jag oxå vilja ha hjälp. man vill ju gärna in sitta och ställa in FTP login manuellt för varje som vill utan det ska skötas automatiskt.
[/QUOTE]
Säg oss först vilken FTP server du använder dig av.

Permalänk
Medlem

om jag skulle använda WAMP använder jag bulletproof i Xampp förjer Mozilla med

så antingen Bulletproof lr mozilla

EDIT: har hört att man kan använda punbb, men förstår inte hur efetrson det bara är ett forum lr?

Permalänk
Medlem

Du ska utan problem kunna köra ett ordentligt community på din server och uppkoppling (om det är 100/10Mbit).

Skulle dock rekomendera dig att byta operativ system. Windows XP pro klarar inte av att ha lika många sockets öppna jämfört med t.ex. 2k3 Server eller någon nyare linux dist. Något som kan ställa till med problem om du kommer ha många anslutningar öppna mot servern samtidigt.

Visa signatur

Alla system med färre än 4 kärnor är för småbarn.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna göra så men saken är den att jag aldrig använt något annat OS än Windows. Jag är rädd för att om jag skulle intstallera te.x freeBSD så kommer jag inte kunna göra ett skit. jag förväntar att om man skulle starta linux, lr nåt annat OS utom Win, så kommer man in i typ kommadotolken och ska skriva massa kommandon. Men jag kanske har helt fel i den saken, man kanske t.o.m har ett skrivbord och genvägar till sina program. kan någon länka till en guide om något rekomenderat OS?

Permalänk

2k3 .. skulle jag kört..

"vad klarar min server av?" starta?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

windows 2003 server edition?

Permalänk
Korsordsguru
Citat:

Ursprungligen inskrivet av solger
Jag är rädd för att om jag skulle intstallera te.x freeBSD så kommer jag inte kunna göra ett skit. jag förväntar att om man skulle starta linux, lr nåt annat OS utom Win, så kommer man in i typ kommadotolken och ska skriva massa kommandon.

Det är ungefär så det är också. Varför det är så är ju dock för att man ska spara resurser på att inte köra något grafiskt användargränssnitt för fysiska användare då detta är helt onödigt på en server. Det är dock inte så läskigt som det låter då Windows kommandotolk är otroligt klumpig och dålig jämfört med ett "skal"(shell) på linux/bsd/unix (MS har dock sagt att kommandotolken ska mer likna ett unix shell i deras nya versioner av Windows). Om du har en skräpig dator över så kan du ju med hjälp av tutorials testa installera FreeBSD t.ex. Sedan kan man ju installera ett grafiskt gränssnitt om man vill ha när man håller på att installera alla program och konfigurerar allting. Dock arbetar man ju ändå i skal när man gör detta, fast fördelen när man kör grafiskt är att man kan ha kanske 4 skal bredvid varandra och snabbt byta och fortfarande kunna se de andra skalen. Dessutom är det ju gratis också. Windows 2003 kostar många pengar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av solger
windows 2003 server edition?

Windows 2003 Server heter operativet men det finns bara som server så därför brukar man säga windows 2003 eller 2k3.

Finns gratis trial av det som gäller 180 dagar, att köpa det kostar tyvärr lite mycket

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Kör in Linux så ska det gå lite lättare

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Windows 2003 Server heter operativet men det finns bara som server så därför brukar man säga windows 2003 eller 2k3.

Finns gratis trial av det som gäller 180 dagar, att köpa det kostar tyvärr lite mycket

Skall man vara noga så heter det Windows Server 2003 och inget annat. Levereras i 4 versioner (eller editions som MS säger) Standard, Enterprise, Datacenter och Web.
Mer att läsa samt beställningsformulär för den gratis utvärderingsversionen finns här: http://www.microsoft.com/sverige/windowsserver2003/products/d... .

Prenumererar du på TechNet kan du dessutom få Beta 2 på Windows Server Longhorn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Kör in Linux så ska det gå lite lättare

Lösningen på alla problem när ominstallation inte hjälper, installera Linux så blir allt bättre. Det tycker till och med DNs kulturredaktion så det kan ju inte vara fel

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte