Permalänk
Inaktiv

Val av gymnasie linje

//Behöver väldigt snabba svar!!!

Jag har precis börjat gymnasiet på en El/data linje och idag fick jag ett tele samtal av rektorn att jag kunde få gå teknik datateknik linjen.
Nu till det lilla svåra: Jag vill jobba med data när jag börjar jobba helst som programmerare eller nätverkstekniker (om jag väljer teknik linjen så ska jag någ gå vidare på KTH). NUUUU vad tycker ni ska jag gå el/data och ta en kurs efter den och börja jobba eller gå vidare på kth eller bara gå teknik och ta en kurs?????

VAD TYCKER NI???!?!?!?!?

Permalänk

inget svårt val.. sluta plugga efter gymnasiet och tjäna (om man har tur och får jobb) 15k/mån eller läsa vidare och senare tjäna 25-30k/mån

Permalänk

Det beror såklart på vilka ämnen/antalet poäng de olika kurserna innefattar, förutsatt att du vill studera vidare på högskola.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _SquacheN_
inget svårt val.. sluta plugga efter gymnasiet och tjäna (om man har tur och får jobb) 15k/mån eller läsa vidare och senare tjäna 25-30k/mån

vilken linje?

Permalänk

Vad är din inställning till studier? Gillar du att plugga?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBlacK
Vad är din inställning till studier? Gillar du att plugga?

Jag tycker att jag var väldigt lat i 7,8,9 men nu tänker jag satsa på bra betyg (skriv gärna vad du skulle ha sagt om jag inte hade gillat att plugga).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anon39527
vilken linje?

Teknik såklart

Permalänk
Medlem

Skulle ärligt talat rekommendera Natur på gymnasiet, speciellt om du ska plugga vidare.

Permalänk
Citat:

Jag tycker att jag var väldigt lat i 7,8,9 men nu tänker jag satsa på bra betyg (skriv gärna vad du skulle ha sagt om jag inte hade gillat att plugga).

Tekniklinjen är ett teoretisk program. Det kräver tid åt studier. Kurser som Matte A-E, Kemi A-B, och Fysik A-B lär man sig inte över natt precis lagom till provet följande morgon. Energi och uppmärksamhet till läxläsning måste sättas i fokus om önskvärda betyg förväntas. Om man är en sådan person som inte gillar att lära sig femtielva formel och satser bör man sonika söka sig till ett mer praktisk program.

Förövrigt tycker jag att "data"-lektionerna (ja, det stod så på schemat ) är mer eller mindre värdelösa. T.ex är programmerings-kurserna otroligt enkla. Och webbdesign-lektionerna kändes otroligt oseriös; bland annat fick vi använda tabeller som layout. Inget tal om CSS.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Förövrigt tycker jag att "data"-lektionerna (ja, det stod så på schemat ) är mer eller mindre värdelösa. T.ex är programmerings-kurserna otroligt enkla. Och webbdesign-lektionerna kändes otroligt oseriös; bland annat fick vi använda tabeller som layout. Inget tal om CSS.

Våra data lektioner är helt värdlösa som du säger allt stämmer utom webbdesign som var rätt skoj (okej, jag erkänner jag är ingen UBER designer(jag kan html lite css och javascriipt)).

Permalänk
Citat:

Du svarade iofs inte om du gillade att plugga. Det påverkar ju huruvida du borde fortsätta på högskola eller söka jobb etc. Det påverkar i sin tur vilken linje du borde gå.

Citat:

Tekniklinjen är ett teoretisk program. Det kräver tid åt studier. Kurser som Matte A-E, Kemi A-B, och Fysik A-B lär man sig inte över natt precis lagom till provet följande morgon. Energi och uppmärksamhet till läxläsning måste sättas i fokus om önskvärda betyg förväntas.

Självklart måste man förstå det man ska lära sig, men inte måste man göra så väldigt mycket läxläsning. Det kan vara bra att läsa igenom kapitlerna i fysikboken man jobbar med, och att lösa lite uppgifter hemma om man ligger efter. Men det behöver inte ta all ens fritid direkt.

Citat:

Om man är en sådan person som inte gillar att lära sig femtielva formel och satser bör man sonika söka sig till ett mer praktisk program.

Det där är total bullshit. I de tekniska/naturämnena har vi inte haft ett prov där vi inte få använda formelsamling, något man inte ens får på många program. Man behöver bara veta på ett ungefär var i samlingen man ska leta så kan man härleda resten i 90% av fallen.

Citat:

Med andra ord: tenta av så mycket som möjligt och var glad åt att det inte är Historia, Religion eller nåt annat jobbigt men värdelöst som du läser

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Välj teknik!

Visa signatur

//Toombass

Permalänk
Medlem

Sebastianj: Jo på gymnasiet får man ha formelsammling. Ska han sedan läsa vidare på högskolan så får man oftast INTE ha formelsamling. Vi får varken ha fs eller miniräknare (LTH).

Jag skulle ALDRIG valt en linje där man får jobb efter gymnasiet. Man tjänar dåligt och gymnasieutbildningar inom teknik/it är bara skit. Lägg ner 5 år till efter gymnasiet och få ett jobb som du tycker är kul!

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!

Permalänk

Oavsett vilken av programmen du väljer, så kan du alltid fortsätta dina studier på universitetet. Valde du el/data så finns det ju basår som man kan ta in matten, fysik, kemi och teknologin. Nackdelen med basår är såklart ett år extra med studieskulder.

Så ta det du känner för, orkar du med all matte, fysik etc nu så visst ska du läsa det nu. (enligt mig)
Jag själv läste el/elektronik på gymnasiet och den var totalt värdelös, likaså för dem som läste el/data. Men kvalitén har förhoppningsvis blivit bättre de senaste 10åren.
Man hade dock ett helt annat liv än natur/tekniknissarna som mest satt inne och pluggade. Och det är det som du får vara beredd på om du väljer natur/teknik.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Teknik.

Du får en massor av valfria poäng som du antingen kan spendera på roliga kurser eller lätta kurser. Dessutom får du programmering, matte och fysik, men ingen Kemi B (det tråkiga naturkunskapsämnet).

Men välj ingen linje beroende på vad du tror att du kommer få för jobb. När du väl gått ut gymnasiet så kommer ingen någonsin bry sig igen om vad du gick. Och var inte rädd för att nåt skulle vara för svårt. Det är det inte. I princip alla kurser går att plugga in på en kväll innan slutprovet.

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem

Om du känner dig studiemotiverad nog, försök ta naturprogrammet såklart. Teknikprogrammet kanske kan funka, men antagligen kommer du bara slösa bort tid på att lära dig gamla grejer och sånt som inte ger dig behörighet.

Men verkligen, tror du att det blir för tungt med studierna, välj något mer praktiskt och bygg på med basår därefter, bättre att sätta upp realistiska mål istället för att flunka allt för att du är trött på det.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

hm..vet inte om jag är försent ute, men jag skall lägga mitt råd också i var fall.

Jag håller med folket här om att Teknik är det mest intressanta valet (om inte natur).
Gick precis i år ut min el/data "inriktning" högskoleförberedande (skummaste program jag sett :S)
Och känner nu medans jag avverkar ett sabbats år utomlands innan universitets studier,
att jag nog faktiskt skulle ansträngt mig mer och fått natur ämnena att sitta.
Därav bytt skola och program till natur.

Så, efter massa surrande och till saken.
Gå helt hårt på Teknik eller Natur, och sitt inte och fundera!
Beklaga dig hellre över mycket läxor och massa plugg, men det är värt det.
Tänk dig bara; 3 år slit och släp på gymmnasiet, 5 år på universitet/högskola och sedan är du en mästare

Iaf mitt råd. Hoppas jag hjälpte dig iaf lite granna, en hel del som hann före mig men det är ofta det lilla extra som får bägaren att tippa över så att säga