Hur stor hårddisk accepterar min gamla burk?

Permalänk
Medlem

Hur stor hårddisk accepterar min gamla burk?

Köpte mig en riktigt fin burk idag, en Pentium 200MMX, 128mb ram, runt 3GB HD (har inte testat den än), SB16 och VIA-chipset. Det är tänkt att den ska gå som spelburk för gamla lir typ Monkey Island, DOTT, Simon the sorcerer etc.

Hur stor hårddisk tror ni den tar? Klarar den upp till 32GB eller finns det någon annan begränsning tro?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Med ett nytt kontrollerkort för några hundra och NTFS så borde du kunna klämma i det mesta. Är dock inte helt säker, de OS som du kan köra på burken kanske har egna begränsningar.

Permalänk
Medlem

Skaffa en PCI kontroller så kan du köra vadsomhelst

(som ditt os stödjer)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Problemet är bara att burken inte är tänkt att köra NTFS, den ska användas för gamla spel & dylikt, dvs jag kommer nedgradera från Win2000 som fanns på den när den köptes, till Win98 + DOS för maximal kompabilitet.

Det hade varit bra om den tagit 32GB, då hade man kunnat hitta nån billig 40GB HD och slängt in och förmodligen fått ned ljudnivån en del på den. Den låter som ett riktigt tröskverk för tillfället.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

beror helt på men oftast har bios limit på runt 8.5Gb på sådana gammla burkar men som sagt med kontrollerkort löser du ju det. Dock kan typ linux fixa det. Körde med 80Gb disk i min pentium 200Mhz MMX som bara hittade 8.5Gb i bios men linux fixade rästen. Men det betyder att du behöver en windows version eller annat OS som kan ta över å göra samma sak men tror det blir struligt så skule köra på kontroller kort.
Antar att du vill köra dos eller windows 95 eller 98 eller så på den så då är det nog bäst.

Alternativt är ju facktiskt att fixa en virituel PC i din dator typ med vmware eller liknande. Fungerar helt OK har kört mång DOS spel på det viset å så i linux å ska fungera i windows lika bra tycker jag.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte specifikt vad det är för din dator men min gissning utifrån erfarenheter av datorer med liknande prestanda att gränsen ligger på, jag tror det är något i stil med 8 eller 8,4 gb.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Jag säger som flera andra har sagt. Ett kontrollerkort fixar biffen

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Men kommer ett kontrollerkort fungera i DOS? Det är huvudsak i det läge den kommer användas, W98 (som installerades i natt, up and running med 608kb ledigt av det låga minnet, woho!) kommer bara användas till de spel som kräver det (om något av dem gör det nu), men framförallt till t.ex. internet och kommunikation med min vanliga PC.

Ett billigt PCI-kontrollerkort kan jag skaffa dock. Finns det något billigt som fungerar under DOS? Annars har jag nog nån ISA-plats över...

Edit: Gäller ju bara att hitta ett billigt kort också. Det billigaste jag hittat nu kostar strax under 300kr. Det känns lite ovärt att kosta på ett sådant kort på en dator som komplett kostade precis hundralappen...

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Kontrollerkort kostar några hundra så det blir nog svårt hitta något billigare än så. I alla fall nytt.
Det går klura ut hur stor hårddisk som funkar genom kolla chipsettet alternativt om det är en märkesdator kolla på tillverkarens hemsida. Vet att t.ex Dell och HP brukar ha information uppe även på maskiner som är riktigt gamla.
Går inte det och gränsen är säg 8GB så skulle jag föreslå fixa en xbox hårddisk. Chippningsfirmorna brukar sälja dem för 50-100:- styck. De blir över när de uppgraderar burkarna med större för försäljning. Storleken burkar ligga på 8-10gb och är i princip nya. Äldre spel brukar inte ta så mycket plats så det bör räcka långt.
Lägger du sedan en hundring till på ett nätverkskort (om det saknas) så kan du ha de spel du för tillfället inte har installerade lagrade och åtkomliga på en annan maskin med mera utrymme.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem

Den har ett ISA-nätverkskort vilket är lite tufft Körde den mot nätet igår för att få ned drivrutiner och sådant. Koppla ihop datorerna vet jag inte riktigt hur jag ska göra, jag har iofs en switch jag kanske kan köra så jag slipper köpa korsad kabel. Sist jag försökte fick jag dock windows inbyggda fildelning inte att fungera. Det hjälps definitivt inte av att ena burken kör W98 och den andra XP.

Folk tar så sjukt mycket för begagnade hårddiskar, blir ännu dyrare med frakt. Sett folk ta runt 200kr för 10gb diskar, när en ny 80gb kostar under femhundringen!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd

Det går att köra större diskar, bara att dela upp disken i flera partitioner(stavning?)

Fast partitionera får man göra i en dator som klarar av större partitioner först.

Hade någon dator som hade gränns på 32GB eller liknande men disken var 60GB och jag dela upp den i 3 delar, 20GB var och det fungerade fint.

Trevligt med retro dator för äldre spel, har en P2 300MHz 512MB och ett par grafikkort att skifta mellan, ATI RAGE PRO 2 4MB, TNT2 32MB, GF2MX 32MB DDR och 2xVoodoo2 12MB i SLI.
CPU:n är passivt kyld med någon stort skit till kylare och ända fläkten finns i nätagget, tyst som en mus... fast nu saknar jag HDD i den

Kommer bilder så snart jag hittar batterier till kameran

EDIT: BIOS stödje visst större diskar kom jag på... jag som blanda ihop med något igen, så det var inte bara å dela upp disken.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem

De flesta gamla socket7 kort som jag varit i kontakt med har gladeligen accepterad 30gb diskar. Över 32gb kan bli svårt i vissa fall, en del diskar går att begränsa så att de bara blir 32gb men det är långt ifrån alla.

Lite väl ny dator för denna avdelning, P MMX kom först i början av 1997

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
...

Lite väl ny dator för denna avdelning, P MMX kom först i början av 1997

Precis! Inte speciellt udda heller. Det är ju inget egentligt som skiljer en gammal Pentium från den senaste Core Duo eller AMD64. Visseligen har registerlängden fördubblats, men den första kan fortfarande i princip köra alla moderna program och OS. Det enda faktiska som skiljer är hastigheten.

"Gammal" är naturligtvis en definitionsfråga, men man skulle kunna tänka sig att en dator som inte längre kan ha (exekvera, dvs) moderna OS (månne vägrar XP installera på en gammal dator, men det är en "luftspärr" - inga P2-instruktioner finns).

Vidare, en "udda" dator (hårdvara) kan ju vara ny, men då knappast en konventionell PC.

Till trådskaparen: Jag fick in en 80-gigare i en socket7-dator (Pentium utan MMX) efter en BIOS-flash. Som du hör (flashminne) var moderkortet ett relativt nytt socket7-kort. Googla lite och se om du hittar något BIOS. Edit: Och, som sagt, en nytt kontrollerkort löser nog problemet också, men är det värt att kasta pengar på det?

Här har vi egentligen den perfekta definitionen: Om något är värt att slänga pengar på, så kan detta något vara av två slag: Antingen relativt nytt, eller gammalt på riktigt. Är det nytt, funkar ju uppgradering. Är det riktigt gammalt, då kan ju det vara värt en slant att få det att fungera. Är den en dator från -97, då är det ju bara skräp. Just nu! Vänta 20 år. Då är det en raritet.

(Naturligtvis, om du har specifika mål, t.ex. spela spelet du nämde, så appliceras inte föregående. Då kan det naturligtvis vara värt att investera i ett nytt kontrollerkort etc).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
De flesta gamla socket7 kort som jag varit i kontakt med har gladeligen accepterad 30gb diskar. Över 32gb kan bli svårt i vissa fall, en del diskar går att begränsa så att de bara blir 32gb men det är långt ifrån alla.

Lite väl ny dator för denna avdelning, P MMX kom först i början av 1997

Nästan alla vanliga IDE-diskar går väl att begränsa till 32GB?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Precis! Inte speciellt udda heller. Det är ju inget egentligt som skiljer en gammal Pentium från den senaste Core Duo eller AMD64. Visseligen har registerlängden fördubblats, men den första kan fortfarande i princip köra alla moderna program och OS. Det enda faktiska som skiljer är hastigheten.

"Gammal" är naturligtvis en definitionsfråga, men man skulle kunna tänka sig att en dator som inte längre kan ha (exekvera, dvs) moderna OS (månne vägrar XP installera på en gammal dator, men det är en "luftspärr" - inga P2-instruktioner finns).

Vidare, en "udda" dator (hårdvara) kan ju vara ny, men då knappast en konventionell PC.

Till trådskaparen: Jag fick in en 80-gigare i en socket7-dator (Pentium utan MMX) efter en BIOS-flash. Som du hör (flashminne) var moderkortet ett relativt nytt socket7-kort. Googla lite och se om du hittar något BIOS. Edit: Och, som sagt, en nytt kontrollerkort löser nog problemet också, men är det värt att kasta pengar på det?

Här har vi egentligen den perfekta definitionen: Om något är värt att slänga pengar på, så kan detta något vara av två slag: Antingen relativt nytt, eller gammalt på riktigt. Är det nytt, funkar ju uppgradering. Är det riktigt gammalt, då kan ju det vara värt en slant att få det att fungera. Är den en dator från -97, då är det ju bara skräp. Just nu! Vänta 20 år. Då är det en raritet.

(Naturligtvis, om du har specifika mål, t.ex. spela spelet du nämde, så appliceras inte föregående. Då kan det naturligtvis vara värt att investera i ett nytt kontrollerkort etc).

Dock får man ändå anse att kompetensen inom detta område troligen återfinns i denna forumsdel

Tanken är att äldre hårdvara (och kanske lite mjukvara) och riktigt udda prylar som man nog inte återfinner hos särskilt många av sweclockarnas gömmor ska kunna diskuteras här. Vi får se hur det fungerar i längden, men jag är ganska säker på att denna forumsdel kan bidra till många intressanta diskussioner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Nästan alla vanliga IDE-diskar går väl att begränsa till 32GB?

Jag har inte tittat på några av mina nyare, men jag vet att mina första 120gb diskar som jag köpte för ett par år sen gick att begränsa till 32gb.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag vill bara ge ett stort tack till alla som hjälpt mig!

Burken ska tydligen ha ett rätt så nytt bios, det sade i alla fall säljaren, men hurvidare allt stämmer (han hade säkert 10-20 burkar han sålde så han hade inte 100% koll på hur skicket var på alla). Ska kolla upp vad det sitter för moderkort och bios i den. Datorn verkar iaf vara no-name med VIA-chipset.

Kanske ska försöka få tag på en 40gb disk, antingen ny eller om det är bättre att köpa begagnat. Den nuvarande har inte vätskelager så datorn låter något förjävligt (tysta datorer är/var min "passion", så den är ett monster jämfört med bruksdatorn..).

Får se hur ekonomin ter sig. Har i alla fall varit och inhandlat en korsad TP-kabel så den får tillgång till internet via min bruksdator samt en bunt CD-R-skivor så det ska rymmas en del.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Jag skulle nog inte rekommendera vmware eller liknande på en sån dator.
Det skulle väl antagligen suga musten ur datorn samtidigt som man utrymme på hårddisken.

Om du har flera små diskar kan du ju slänga in det.
Annars tror jag att det borde fungera med flera mindre partitioner om bios accepterar storleken på disken.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

PC från 90-talet hör inte hemma bland udda hårdvara.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd tillbakaflyttad*

Nej, men tillräckligt gammal för att vara gammal hårdvara

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

"Mer än tio år gammal hårdvara eller andra ovanliga produkter."

Denna burk är från ca 199-96 så den är ganska precis 10 år gammal.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Hedersmedlem

Aja, tydligare riktlinjer kommer.

I vilket fall som helst är det SB-chipet som avgör vad du kan stoppa i. 528 MB-gränsen klarar du med all säkerhet. 8 GB är en annan gräns att se upp med, men senaste BIOS ska klara av 32 GB.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Tror att det är en god chans för 32Gb. Min bärbara 166:a klarar 32.

Ang 32 begränsning på diskar så verkar det vara lite olika beroende på tillverkare. Maxtor och ibm har/hadde det på nästan allt.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

http://www.psxcare.com/product.php?xProd=212&xSec=35&jssCart=...

http://www.psxcare.com/product.php?xProd=211&xSec=35&jssCart=...

100:- för en 10GB eller 90:- för en 8GB.

Tycker det räcker för en old school speldator, imho.

edit:

såg Kapten Haddock's inlägg. : |

Men länkar är alltid bra

Permalänk
Medlem

Om datorn klarar 32gb blir jag riktigt nöjd, då kan jag försöka fixa en billig 40gb-disk och acceptera den lilla förlusten. 8,5gb blir lite jobbigare.

Helst skulle jag behöva ha en disk att låna så jag kan bekräfta hur stora diskar den tar. Jag ska försöka lägga in alla spel direkt på hårddisken eftersom CD enheten inte verkar helt kry, får nämligen smålagg i Full Throttle i snabba scener.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Hedersmedlem

Något du kan göra är att gå in i BIOS och kolla vilka adresseringslägen som stöds. Jag minns inte på rak arm vad alla olika lägen heter, men det ska inte vara så svårt att hitta.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk

Jag har 40 gbare ifall du vill köpa

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krillepille2
Jag har 40 gbare ifall du vill köpa

Bara frakten ända upp till Umeå går nog på mer än jag hade tänkt lägga ut, men tack ändå

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

men tänk på att de flesta moder kort stödjer upp till 4 cd-rom eller hårddiskar.
3x8Gb=24Gb vilket borde stödja det mesta och om inte det finns 4 så är det kört garanterat kört att det stödjer 32Gb.

Visa signatur

Intel Pentium 4 Celeron D 2.4Ghz | Asus P4P800-E Deluxe | 4*256 Mb | Hercules 3D Prophet 9200 | WD 40Gb | Samsung 120Gb | Seagate 200Gb | Seagate 250Gb | Maxtor 120Gb | Homemade Twin-Tower | 2*Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mohikan
men tänk på att de flesta moder kort stödjer upp till 4 cd-rom eller hårddiskar.
3x8Gb=24Gb vilket borde stödja det mesta och om inte det finns 4 så är det kört garanterat kört att det stödjer 32Gb.

Då gäller det bara att hitta 4 diskar i den storleken, billigt dessutom :/

Hårddisken i nu låter som en skördetröska. Man kanske borde satsa på en laptopdisk om de inte hade varit så dyra.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Hmm, tänkte skriva i den här tråden när den var ny, men orkade inte. Nu när den fortfarande aktiv så kriver jag väll en av mina erfarenheter om stora hårddiskar på på gamla datorer.

Hade en 486 (stulen nu, så jag vet ej märken på komponenter) som jag kunde köra en 60GB Maxtor på.
Körde disken som primary master med Win 98 som OS. Jag fick det att funka genom att lägga in Maxtors egna program: MaxBlast

Om det funkar på precis alla gamla datorer vet jag ej, så här står det på sidan:
"Breaks the 528 MB, 2.1 GB, 4.2 GB, 8.4 GB, 32 GB, 64 GB and 137 GB capacity barriers."

"Note: There must be at least one Maxtor ATA Disk Drive installed in the system for MaxBlast 4 to run."

Så om du får tag på en Maxtor-disk så går det kanske. Fast det finns kanske liknande program för andra hårddiskstillverkare.

Edit: Fixat länken.

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze