Permalänk
Medlem

Kritik tack!

Tjo!

Skulle behöva lite kritik på en hemsida. Håller på med en till våran förening och skulle behöva lite feedback innan jag går vidare. Vill ha klart en mall innan jag jobbar vidare. Det är bara förstasidan som är klar så länkarna går ingenstans.

Vad sägs?

http://www.brf-jarnaldern.nu/test

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser ut att vara en bra design, håll det bara simpelt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

riktigt snygg! gillar den, speciellt den sköna cartoon stilen på huset och ikonerna. Stilren, behaglig, fina färger. Bra mycket bättre än den gamla.

Det enda jag inte förstår riktigt är CXX i headern? Ingen kritik, det var snyggt, undrar bara hur CXX hör ihop med föreningen. är det nån intern rolig förkortning kanske?

Visa signatur

Är det inte jag, så är det någon annan...
WGS84 Lat/Long: N 60º 23' 28.12" E 15º 40' 14.24"
RT90: X=6697030, Y=1492584

Permalänk
Medlem

Infoikonerna är lite... blazé, om man får använda det uttrycket, men jag gillar bilden på huset.

Två saker:
1. Headern... jag tycker inte det blir något direkt fokus på själva "loggan" och texten där, det är inte tillräckligt kontrastrikt. Det kan fixas rätt lätt.

2. Sajtkarta? Tycker inte du ska ha en sitemap alls. Behöver du en sån, så har du misslyckats med upplägget.

Ok, upptäckte en tredje sak:

Varför, O varför, använder du tabeller? Eller snarare: Varför använder du tabeller när du samtidigt har <div> element? Det kan du inte ge en ordentlig förklaring på, så ta väck tabellerna och använd enbart div:ar... lika enkelt, mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Infoikonerna är lite... blazé, om man får använda det uttrycket, men jag gillar bilden på huset.

Två saker:
1. Headern... jag tycker inte det blir något direkt fokus på själva "loggan" och texten där, det är inte tillräckligt kontrastrikt. Det kan fixas rätt lätt.

2. Sajtkarta? Tycker inte du ska ha en sitemap alls. Behöver du en sån, så har du misslyckats med upplägget.

Ok, upptäckte en tredje sak:

Varför, O varför, använder du tabeller? Eller snarare: Varför använder du tabeller när du samtidigt har <div> element? Det kan du inte ge en ordentlig förklaring på, så ta väck tabellerna och använd enbart div:ar... lika enkelt, mycket bättre.

+1 Tog upp det jag tänkte skriva

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem

Tack!

CXX står för 120 med romerska siffror. Vi är 120 lägenheter i föreningen. Bara en tanke som en polare kom på när vi satt och snacka. Så hon gjorde loggan. Vet dock inte om vi skall använda den som en logga eller bara en bild på sidan. Tydligen har föreningen nydligen bestämt att loggan skall vara en hjälm från järnåldern. Den längst ner till vänster. Jo det är en hjälm och inte en skalbagge Så jag får se om jag kan få dem att byta identitet eller jag bara använder den nya loggan som en bild på något sätt.

Jag vill nog hålla med om att loggan i headern inte kommer fram tillräckligt så jag kanske får tona ner bakgrunden lite och kanske göra loggan aningen större.

Sajtkartan hade jag nog tänkt ha för att lättare hitta i undersidorna då det lät blir massor av sidor. Men framförallt för att bla Google webmaster tool vill ha sitemap för att få in mer info om hemsidan.

Och så till DIV:arna. Då jag är är rätt kass på både html och CSS så får man lära sig allt efter som. De sidor jag gjort innan har varit väldigt basic och bara på hobbynivå. Jag började med denna sidan och efter hand så har jag försökt att gå mot att bara köra div. Jag håller på med ett dokument brevid som är i rent CSS. Men efter lite motgångar och tidspressen på mig att jag vill ha klart sidan så har det kommit av sig lite. Det mest har jag klarat utan tabeller. Men så är det alltid något som bråkar. Tanken är iaf att det skall bli i rent CSS men det kommer förhoppningsvis

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

En sitemap är ett utmärkt sätt att hjälpa sökmotorspindlar att indexera sidan. Google rekommenderar det själv i deras Webmaster Guidelines och även (tror jag) i Googleblog.

Permalänk

Jag skulle vilja se lite tydligare hovereffekt i menyn.

Visa signatur

Please place the Weighted Storage Cube on the Fifteen Hundred Megawatt Aperture Science Heavy Duty Super-Colliding Super Button.

Permalänk
Medlem

Håller med dig Har gjort hovereffekten lite ljusare.

Jag har även laddat upp ett dokument till, sajtkarta. Det är de och förstasidan som finns och jag skulle behöva hjälp med en sak där.

Då sajtkarta.htm är längre än index.htm så flyttar sig dokumentet. Detta beror på att jag centrarat hela sidan och när scrolbaren dyker upp så får den "annat" centrum i Firefox. I IE så stanar den då scrollbaren ligger kvar men blir inaktiv.

Hur löser man detta lättast. Kan man be Firefox att alltid visa scrollbaren. Eller lägga någon DIV runt hela sidan?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE
En sitemap är ett utmärkt sätt att hjälpa sökmotorspindlar att indexera sidan. Google rekommenderar det själv i deras Webmaster Guidelines och även (tror jag) i Googleblog.

Då kan man lika gärna dölja den för användaren. För det är ytterst få användare som faktiskt använd en sitemap.

Permalänk
Medlem
Citat:

Då kan man lika gärna dölja den för användaren. För det är ytterst få användare som faktiskt använd en sitemap.

Du har alltså gjort studier på det?

På sidor med mycket innehåll så tycker jag det är guld med en sitemap iaf.

Permalänk
Medlem

Tycker det känns osm det kvittar om den är där. De som använder den kan ju få göra det. Nu när den är gjord har jag själv en bra översikt på hur jag skall lägga upp sidan.

Visa signatur