Permalänk
Inaktiv

Hyfsat billig och bra mus?

Jag söker en inte så dyr men bra mus som lämpar sig för spel och vanlig användning. MS Intellimouse 1.1 var inte så fasligt dyr och rekommenderas av många men den har ju bara 400dpi och det betyder ryckig styrning.

Så vad finns det för bra möss i prisklassen 150-250kr?

Permalänk
Medlem

Nej, det betyder inte ryckig styrning, musen hänger med i allt, det finns dock chans att musen har lite mindre precision, men det känns inte.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar denna, har den både på jobbet och hemma

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010084333

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Inaktiv

Jag har en billig optisk med 400dpi, när man flyttar musen väldigt sakta (från pixel till pixel) så hoppar den 2 pixlar med jämna mellanrum. En mus med 520dpi gjorde inte detta såvida jag inte ökade mushastigheten väldigt mycket.

Samma sak händer väl på ms 1.1?

Permalänk
Medlem

Om du i windows inställningar ställer in pekarhastigheten så att markören är i mitten så kommer pekaren aldrig att hoppa över några pixlar. Om du har högre pekarhastighet än det så finns det risk för att musen hoppar över pixlar.

Om du aktiverar "förbättra pekarens precision" kommer den heller inte att hoppa över några pixlar, men man får sämre kontroll.

Mitt tips är att ställa hastigheten till mitten, och avaktivera "förbättra pekarens precsision". Är muspekaren för långsam då så kan en mus med högre DPI hjälpa dig.

Edit /
Om du har gjort några inställningar i något program som hör till musen kan det påverka resultatet såklart.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Inaktiv

Så man kan ha markören i mitten på mushastigheten utan att den hoppar över en enda pixel med en ms 1.1?

Förbättra pekarens precision måste jag ha på, tycker det är omöjligt att surfa klicka runt i windows utan det.

Permalänk
Medlem

Ja, det skall fungera bra oavsett mus. När man har den i mitten så skall varje punkt musen läser av motsvara en pixel på skärmen. Fast om man har "förbättra pekarens precision" aktiverat så blir det ju inte riktigt så.

Menar du att musen hoppar över pixlar även när du har "förbättra pekarens precision" aktiverat? Det vore märkligt.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]
Ja, det skall fungera bra oavsett mus. När man har den i mitten så skall varje punkt musen läser av motsvara en pixel på skärmen. Fast om man har "förbättra pekarens precision" aktiverat så blir det ju inte riktigt så.

Menar du att musen hoppar över pixlar även när du har "förbättra pekarens precision" aktiverat? Det vore märkligt.

Z om detta stämmer så behöver man inte ha en musmatta bredare än 2.54 cm om man tex kör med 2000 dpi på musen och under 2000 x 2000 i upplösning på skärmen i windows.

Att musen hoppar 2 pixlar (skippar en pixel) har inte mycket att göra med hur du ställt in den i windows. Det är förmodligen en kass mus. Razers lasermus copperhead hade samma fel men det fixade dom med en firmware update.

Heja Z.

Visa signatur

Fräsiga OCZ-minnen från Sweclockers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r0cc0
Z om detta stämmer så behöver man inte ha en musmatta bredare än 2.54 cm om man tex kör med 2000 dpi på musen och under 2000 x 2000 i upplösning på skärmen i windows.

Precis, jag nöter på en mycket liten del av min musmatta. Jag har 1600 dpi och upplösningen 1650*1080 och behöver aldrig lyfta eller flytta handen när jag donar i windows. Jag flyttar runt musen några centimeter med fingrarna bara. Det blir förståss lite mer ansträngt i spel eller när jag använder båda skärmarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av r0cc0

Att musen hoppar 2 pixlar (skippar en pixel) har inte mycket att göra med hur du ställt in den i windows. Det är förmodligen en kass mus. Razers lasermus copperhead hade samma fel men det fixade dom med en firmware update.

Heja Z.

Om man inte har förbättra pekarens precision aktiverat så har det mycket med att göra med vad man har för inställningar. Det är ju lätt att testa dessutom ;). Men visst har du rätt i att musen kan fela ändå. Men trodde inte att ms 1.1 hade det problemet.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte en MS comfort optical mouse 3000 och är mycket nöjd. Ergonomin är inte den bästa men den har väldigt bra precision, 4 knappar och skön scroll. Kostade dessutom bara 219kr.

Permalänk

vänta tills nya MS 3.0:an kmr dom har börjat tillverka igen den kmr ju kosta runt 400-500 kr men det är det värt dom skulle höjja dpi på den tror jag

Visa signatur

Amd Athlon64 3200+ Socket 939 | Asus A8N Nforce4 deluxe SLI | Geforce 6800TDH | 1024 Twinmos | Hitachi Deskstar 160gb | Creative SB Audigy SE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kunzite
Jag köpte en MS comfort optical mouse 3000 och är mycket nöjd. Ergonomin är inte den bästa men den har väldigt bra precision, 4 knappar och skön scroll. Kostade dessutom bara 219kr.

Men... MS "comfort" optical mouse... låter ju som att den ska ligga riktigt bra i handen, eller??

Visa signatur

Amilo Xi 1546 | Core 2 Duo T5600 | 1024 | ATI X1800

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zekt
Men... MS "comfort" optical mouse... låter ju som att den ska ligga riktigt bra i handen, eller??

Jo, det trodde jag med. Men det visade sig vara närmare motsatsen, för mig iallafall. "skålningen" på mitten av den ligger liksom på fel ställe.

Permalänk
Medlem

är det bara jag som fortfarande kör med kulmus???

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunkBurk
är det bara jag som fortfarande kör med kulmus???

Nepp, jag kör också Men kommer att köpa den nya 3.0, och YberlAggen hittat flera ställen där den kostar 290:-:D

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz