Hur stabila är uploadscript? Klarar dom timeouts? [ASP.NET]

Permalänk
Medlem

Hur stabila är uploadscript? Klarar dom timeouts? [ASP.NET]

Tjenare!

Jag är ute efter ett sjukt stabilt uppladdningscript, jag kommer att
ladda upp upp till 4gb stora filer åt gången och det är ju inte direkt
kul om uppladdningen avbryts vid 3gb.
Så någon som har något tips när det gäller att optimera ett script så mycket som möjligt?

Dessutom, klarar dom timeouts, säg att jag får ett kort avbrott på min lina i 10 sekunder, är det kört då eller finns det någon möjlighet att uppladdningen fortsätter när linan väl kommit igång igen?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

Scriptet kommer ju inte spela någon roll eftersom direkt efter requesten har gjorts så är det upp till klienten(webläsaren), http-protokollet och http-servern att se till att filen kommer fram som den ska.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem

Känns vettigare att använda ett vettigare protokoll såsom FTP exempelvis.

Permalänk
Medlem

jag är också sugen på en uploadmetod av den kalibern som ska placeras på en site... Men jag har inte tagit tag i det problemet än, men berätta gärna för mig om du kommer på något trevligt.

Permalänk

Det brukar sägas att man bör använda rätt verktyg för rätt jobb. HTTP-uploads via browser är definitivt inte rätt verktyg när du pratar 4 GB filer. Undersök om det inte går att finna andra lösningar. Om du bara måste använda HTTP, undersök om exempelvis WebDAV kan uppfylla dina behov.

/W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedishPshyco
Scriptet kommer ju inte spela någon roll eftersom direkt efter requesten har gjorts så är det upp till klienten(webläsaren), http-protokollet och http-servern att se till att filen kommer fram som den ska.

Ajdå, tänkte inte så långt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Känns vettigare att använda ett vettigare protokoll såsom FTP exempelvis.

Det handlar om en stor bunt användare så jag vet inte direkt hur man på ett bra sätt kan implementera(?) en FTP lösning tyvärr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Det brukar sägas att man bör använda rätt verktyg för rätt jobb. HTTP-uploads via browser är definitivt inte rätt verktyg när du pratar 4 GB filer. Undersök om det inte går att finna andra lösningar. Om du bara måste använda HTTP, undersök om exempelvis WebDAV kan uppfylla dina behov.

/W

Webdav såg ju helt ok, om det fungerar i praktiken.

Citat:

Since DAV works over HTTP, you get all the benefits of HTTP that FTP cannot provide. For example: strong authentication, encryption, proxy support, and caching. It is true that you can get some of this through SSH, but the HTTP infrastructure is much more widely deployed than SSH. Further, SSH does not have the wide complement of tools, development libraries, and applications that HTTP does.

DAV transfers (well, HTTP transfers) are also more efficient than FTP. You can pipeline multiple transfers through a single TCP connection, whereas FTP requires a new connection for each file transferred (plus the control connection).

Citat:

Locking (concurrency control): long-duration exclusive and shared write locks prevent the overwrite problem, where two or more collaborators write to the same resource without first merging changes. To achieve robust Internet-scale collaboration, where network connections may be disconnected arbitrarily, and for scalability, since each open connection consumes server resources, the duration of DAV locks is independent of any individual network connection.

Men pga Webdavs arbetsflöde så verkar det inte som om våran sida är kompatibel med en Webdav server.
Om detta är det enda sättet att använda Webdavs funktioner är det uteslutet:

Citat:

All that remains is to enable remote users. To do so, create an Add Network Place shortcut for users to access in My Network Places on their client machine. Each user then needs to go to My Network Places, double click the Add Network Place shortcut, and enter the URL of the Web-DAV site. The first time a user accesses the shortcut in My Network Places, Windows Explorer will prompt for credentials; afterward, users have access to the file server as though it were a typical shared folder

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Har du hittat någon lösning du trivs med?

Permalänk
Medlem

Nae har inte haft tillgång till en stabil lina än så kan inte testa hur dom olika fungerar än,
har inte hittat en bra lösning heller för den delen.
Men som det ser ut nu så får det bli gamla vanliga http protokollet (eller jao, hmm jao ni förstår),
vi har dock en annan möjlighet, vi kommer kanske
att byta ut filcontainern till en annan som bara väger in på 0.99gb st och det har vi inga problem med att ladda upp även med min kassa lina.

Men det vore ändå bra om man på något sätt kunde ladda upp filer på 4gb+ smärtfritt.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?