Feedback på delabredband.nu uppskattas stort!

Permalänk
Medlem

Feedback på delabredband.nu uppskattas stort!

Hej!
Jag skulle behöva feedback på en sida (http://www.delabredband.nu) som jag håller på med. Sidans syfte är att förmedla kontakter mellan människor som skulle kunna tänka sig att dela sitt bredband med andra för att priset är för högt, eller för att de inte använder hela bandbredden.

Det är lite knepigt att förklara.. Om nån kunde ta sig en titt på sidan och ge lite kommentarer så skulle det uppskattas högt.

Tack på förhand!

MVH // Dempah

---------------------------------------------------------------
http://www.delabredband.nu - billigare bredband
---------------------------------------------------------------

PS. Jag har inte ändrat min info på ett tag, jag använder INTE ett geforce 3 TI200 burken är dock kvar, men endast som surfdator.

Permalänk
Medlem

Bra idé! Lycka till!

Permalänk
Medlem

Tackar. Några förslag på önskade funktioner, forumupplägg mm?

Permalänk
Medlem

Jag tycker bakgrunen är ful, annars är det nice

Permalänk
Medlem

Ja, det var ju iallafall lite mer konstruktiv kritik.. Även om jag kanske hade önskat mer än så
Mest av allt undrar jag alltså vad ni tror om själva idén, funktionen på sidan.

Tack på förhand!
// Dempah

Permalänk

Centrera "footern"

I övrigt var idéen riktigt bra. Frågan är om det är rätt forum att förmedla tjänsten på bara?

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna ha lite feedback av teknikintresserade människor, och vilket ställe är bättre att fråga på än sweclockers? Visserligen ligger väl sweclockers fokus mer på hårdvara, men tråden ligger ju faktiskt på "Övrigt > Internet, uppkoppling och nätverk", så helt galet är det väl inte.

Permalänk

Jag tänkte mer i stil med att vi som sitter här brukar nog våra uppkopplingar rätt hårt och är antagligen inte så intresserade av att dela uppkoppling med någon annan. Generelt alltså. Mest så jag tänkte ;).

Annars var det absolut inget fel på varken idéen eller placering på tråden eller nåt annat

Permalänk
Medlem

Du kanske skulle ha med vad som kan hända om en ISP kommer på att andra än abonnenten använder en "internetanslutning".

Många har i sina avtal skydd mot detta och kan i värsta fall avbryta abonnemanget.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Eftersom detta förmodligen varierar mellan olika internetleverantörer så tycker jag att det räcker med att ha en varning om detta. Jag läste lite på FON:s svenska hemsida om de varnade för detta, man var tvungen att grotta en stund i forumet för att få fram något överhuvudtaget.

Jag förväntar mig inte att så många på sweclockers är intresserade av att dela bredband, nej.. Däremot värdesätter jag feedback mer här än på andra fora.

MVH // Dempah

Permalänk
Medlem

Vad hände med att folk gör sina egna hemsidor? Använda en Template som kanske 1000 andra också använder ger inget jättebra första intryck.

Tror inte idén funkar heller, tror inte folk vill ha andra surfande på deras linor som dom inte har någon koll över vad dom gör. Sen krävs det att folk bor typ grannar för att det ska funka eller att man åker hem till varann. njah.

Permalänk
Medlem

Bra idé men designen... *suck*
det ser mer ut som en myspys sida än en seriös.. eh.. jae.. sida

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är lite jobbigt att läsa texten på grund av den jätteröda bakgrunden. Är det möjligt att göra den lite mindre röd? kanske mörkare?

Sen till idén, vad är chansen för att 2st personer som inte känner varandra skulle hitta till din sida? Du måste ju ha en grotekst stor användarbas för att man ska råka bo i närheten av någon annan som vill dela med sig av sitt bredband.

Idén att dela bredband med någon är ju inte dum. Jag tror dock att dom flesta som vill dela med sig av sitt bredband gör det med någon dom reda känner, tex en granne eller liknande och inte någon randomsnubbe man inte känner.

edit: borde inte denna tråd ligga i "Programmering, formgivning och digitalt skapande "?

Permalänk
Medlem

Det e ju det vi har fon till

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Permalänk
Medlem

bakgrunden skär sig till den röda bakgrunden mitt fram

Permalänk
Medlem

Använd inte ett färdigt template det brukar aldrig riktigt slå. Kör med något eget istället. Fundera lite på vad för slags design som skulle kunna slå de som besöker dig. Kanske något som http://www.lagenhetsbyte.se ?

Visa signatur

MVH Adam
Kulturstrategisk aggregator

Permalänk
Medlem

Ja, det kanske är ett lite porrigt template..
Det får lov att funka tills jag har mer tid över, eller haffar en grafiker som arbetar för kaffepengar.

Tanken var ju att en person som skulle kunna tänka sig att dela bredband skapar ett konto "user" , och ändrar sitt SSID till "delabredband.nu_med_user" t.ex.
Om något ser SSID:t och är sugen på att dela uppkoppling så fattar de förhoppningsvis att de ska gå in på delabredband.nu, sen står ju resten av beskrivningen där. Om de inte kan klura ut det bör de inte använda någon slags elektronik överhuvudtaget och kan förmodligen inte knyta skorna själva.

Syftet med FON är förresten att det ska finnas wifipunkter överallt, inte att användarna ska få billigare bredband.

Permalänk

Här är en site www.oxyfi.com där man delar ut en del av sitt bredband och får tillbaka cash. Verkar likna Fon. Här är det helt klart billigt bredband som ska säljas till typ grannar.

Visa signatur

//Liam

Permalänk
Medlem

För både FON och Oxyfi måste man köpa deras egna routrar för att använda deras nätverk. Nackdelen med detta är att du då inte kan använda den till något annat.

Med Oxyfi betalar en användare 8 Euro för ett kort som räcker 30 dagar (max datavolym 300 MB), och 11 Euro för ett kort som räcker 30 dagar (max datavolym 1000 MB).
Jättebra för Oxyfi, ok för personen som delar ut bredband, asdåligt för de som vill vara med och dela på bredband. Vem f*n vill ha maxdatavolym på en dator man använder i hemmet?

FON är en hyfsad idé, men om jag skulle åka runt en massa med min laptop skulle jag hellre köpa ett 3G abonnemang från t.ex. BBB.

Syftet med delabredband.nu är att göra det enkelt.. Splitta på utgifterna med grannarna, inga företag som får vara med att dela. Själva sidan delabredband.nu är tänkt att dels förmedla kontakter mellan folk som vill dela ut bredband, och dels att fungera som ett forum för nätverksrelaterade diskussioner om inställningar och hårdvara.

Tack för feedbacken förresten. Har ändrat fontstorleken till relativa fontstorlekar (så att den går att justera i IE), mer läsvänligt för folk som har lite sämre syn. Dessutom har jag fått tag på en grafiker som ska hjälpa till att snygga till "så funkar det"-delen en smula.

Permalänk
Medlem

dålig idé att uppmana till lagbrott är min spontana tanke.

Använd din energi till något positivt istället.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david nordberg
dålig idé att uppmana till lagbrott är min spontana tanke.

Använd din energi till något positivt istället.

Lagbrott? Möjligen brott mot ett ingånget avtal men knappast mot någon lag. Väldigt stor skillnad om inte annat så när man pratar straffpåföljden.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

är det inte ett lagbrott att bryta mot ingångna avtal?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david nordberg
är det inte ett lagbrott att bryta mot ingångna avtal?

Inte själva brytandet. Däremot kan avsikter och omständigheter kring det hela bryta mot lagar.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

Att bryta mot ett avtal med en ISP är verkligen inget lagbrott.

Jag skulle bli förvånad om din ISP säger upp ditt avtal och tappar dig till en konkurrent, det kommer inte att hända, en ISP vill behålla sina kunder, inte kasta ut dem. ISP:erna skeppar ju öppna routers för fullt, då får de väl börja kryptera dessa innan de skickas ut till kunderna.

T o m för fildelning som är ett TYDLIGT lagbrott håller pendeln på att svänga, det går inte att kontrollera, alla gör det, vissa partier vill ha en lagändring, det blir ett slag i luften, verkligheten har gått vidare framåt och t o m skivindustrin har börjat anpassa sig till verkligheten.

300 MB datavolymbegränsning låter verkligen fjuttigt, kan det stämma?

-->

YO!

Nu har jag läst på siten som Oxyfi kör. Detta är ju ascooooolt!!!!

Vi med snabba bredbandspipor säljer en del av vårt bredband vidare till dom som fortfarande kör via modem och som bara skickar mail till farmor. De slipper skiiiitlångsamma gamla modem och jag får in stålar på mitt Paypal varje månad att ha till ADSL räkningen. De kan bara ladda 300 MB och det är ju fett bra!! Jag vill inte ha några fildelare på min lina, det räcker med mig själv

Nån som reggat sig??

Visa signatur

//Liam