Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Använda upplösningen 1366*768 på en 32" lcd i windows

Permalänk
Medlem

Använda upplösningen 1366*768 på en 32" lcd i windows

Jag köpte en lcd tv av en kompis. En billig 32" vid namn denon. Den ligger på de pixelantalet som står i topic. Men jag lyckas inte köra med den upplösningen med windows via vga kabeln. Läste lite i manualen nyss och där står de: vga-gränssnittingång 640*480,800*600,1024*768 kan man inte kringgå detta på nått vis? Upplösningen finns i windows och går att välja men då blir de svart på tvn. Mvh /k

Visa signatur

MVH

Permalänk

Re: Använda upplösningen 1366*768 på en 32" lcd i windows

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kozmoz
Jag köpte en lcd tv av en kompis. En billig 32" vid namn denon. Den ligger på de pixelantalet som står i topic. Men jag lyckas inte köra med den upplösningen med windows via vga kabeln. Läste lite i manualen nyss och där står de: vga-gränssnittingång 640*480,800*600,1024*768 kan man inte kringgå detta på nått vis? Upplösningen finns i windows och går att välja men då blir de svart på tvn. Mvh /k

Grafikkorten idag (vad jag läst mig till) stödjer bara 1360x768, prova det.

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk
Medlem

Har provat det också :/ men tack för tipset! Jag funderade om de skulle bli bättre om jag körde med hdmi kabel? Tvn klarar ju den upplösningen enligt spec'sen men inte med vga enligt manualen. Men vore shysst om någon visste. Dessa kablarna är inte billiga... Har provat ändra upplösningen via powerstrip men de blev ingen skillnad. Ge gärna förslag på saker jag kan prova. Mvh

Visa signatur

MVH

Permalänk
Medlem

Jag antar att du inte har ett alltför gammalt grafikkort, utan ett som faktiskt kan köra 1360x768 alt 1366x768. Kan inte ge nåt särskilt tips för just din TV men jag vet att på tex min TV så får man gå in och ändra inställningar i TVn med något program, vilket absolut inte rekommenderas eftersom ifall du råkar ändra något konstigt så kan du mycket väl förlora garantin om du nu har någon.

Det är inte säkert heller att Datorn funkar med TVn via HDMI, Samsung tex har tidigare kört PC via enbart VGA och inte HDMI.

Har han köpt TVn utomlands eller? Kan inte hitta någon som säljer Denon TV i Sverige iaf.

Permalänk

Re: Re: Använda upplösningen 1366*768 på en 32" lcd i windows

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Victor C.
Grafikkorten idag (vad jag läst mig till) stödjer bara 1360x768, prova det.

Är inte grafikorten's fel. Det är tv:n vars eid inte innehåller de upplösningarna, vilket gör att tv:ns moderkort då också inte kan hantera en sådan 1:1 pixmappad signal. DVI klarar i 90% av fallen 1366x768, hdmi är det mycket få som klarar och vga är det 1360x768 som är vanligast. Är altså tv:ns inte grafikorten.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Hum okej. Grafikkortet är ett 6600gt så de ska inte vara några problem. Tvn köpte jag av min fabror som fick ett bra pris på den av en leverantör.
Så de finns med andra ord inget att göra?
Får beställa mirai's 32" annars som jag vet klarar de. Detta är ganska viktigt för mig då tv'n ska agera datorskärm också. Bor i en liten 1a.

EDIT: den heter inte denon utan Denver.
denna är de:
http://www.denver-electronics.com/pages/webside2.asp?articleG...

Visa signatur

MVH

Permalänk

Re: Re: Re: Använda upplösningen 1366*768 på en 32" lcd i windows

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Är inte grafikorten's fel. Det är tv:n vars eid inte innehåller de upplösningarna, vilket gör att tv:ns moderkort då också inte kan hantera en sådan 1:1 pixmappad signal. DVI klarar i 90% av fallen 1366x768, hdmi är det mycket få som klarar och vga är det 1360x768 som är vanligast. Är altså tv:ns inte grafikorten.

Okej, då är jag med.
Men hur är det med att uppdatera eller modifiera EID då?

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Använda upplösningen 1366*768 på en 32" lcd i window

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Victor C.
Okej, då är jag med.
Men hur är det med att uppdatera eller modifiera EID då?

Var kanske lite flummig formulering. Moderkortet i TV:n har inte stöd för den upplösningen via hdmi eller vga. Därför innehåller dens EID (typ bios) inte den upplösningen. Därför kan den inte väljas i windows.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2