Varning för Bredbandsbolaget - Telenor!

Permalänk

Varning för Bredbandsbolaget - Telenor!

Jag tecknade deras tv-tjänst för 6 veckor sedan och sa till telefonförsäljaren att jag snart kommer att flytta, men vet bara inte vart ännu.... Då nämnde han inget om att deras tv-tjänst har begränsningar, även om man kan få bredbandstjänsten på den nya adressen så måste man bo inom 2500 meter från sändaren.

Nu är det så att jag köpt hus och det ligger 3570 meter från sändaren - alltså fungerar inte tjänsten!

Grisarna på BBB ska nu ha 100 kronor i månaden under 24 månader, även om jag inte kan använda deras tjänst. GRISIGT rent av!!!
Dom anser att det är värt med detta ocker. Jag har ingen bindningstid kvar på bredbandet, så det kan jag lova att jag sagt upp!!!!!
Och kärringen i kundtjänst sa att dom inte brydde sig om det...

Passa er för BBB, dom är jäkligt tykna om man har något att klaga på - om man nu överhuvudet kommer fram i deras växel, vilket inte är det lättaste!

!!!VARNINGVARNING!!! FÖR BREDBANDSBOLAGET !!!VARNINGVARNING!!!

(tror ni jag kommer hoppa på deras modem som jag fått???)

Permalänk

2400kr. Går väll att överleva utan. Men jag förstår att du är lack, men någon stanns ligger det väll i ditt intresse att checka allt innan du köper något. Som att köpa en mirco fast du inte har el. Fast det är ju jävligt att dom ska hålla på som dom gör.
Kan ju lika gärna sälja modemet så kanske du får tillbaks en del utav de du komemr få betala.

Permalänk

Varför binder man upp sig i 24mån om man planerar att flytta?

Permalänk

Det är inte så lätt att kolla upp allt när det är en telefonförsäljare, har du alrig pratat med en sådan person?
Jag sa ju ändå att jag snart kommer att flytta - då borde han ju upplysa mig om att det kanske inte kommer att fungera där. Ungefär som att köpa en micro och man säger till försäljaren att ja kommer att rycka av microluckan för att jag gillar öppen planlösning i huset. Då borde han ju tala om att den antagligen inte kommer att fungera efter det.

Om BBB vore lite mänskliga så skulle dom plockat väck avgiften och tacka för att jag förblir deras kund - vilket jag inte blir nu!!!

Nähä gott folk... Jag tror att Telia är det som gäller om man vill få ut mest av sina pengar...

Jag band upp mig i 24 månader för att BBB går att få över hela stan, men tydligen så går det inte att få tv-tjänsten... Förstår du nu?

Permalänk
Medlem

Varför sa du upp ett fungerande bredbandsabonnemang för att TV-tjänsten inte fungerade?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

hade också problem med bredbandsbolaget. Mailade till dom flera gånger att jag vill ha en uppsägningsblankett. Två månader senare får jag den. Så var jag efter det ännu tvungen att betala i 3månader... sen efter dom 3 månaderna så skickade dom en till faktura. men dom var ju schysta...... och skippade den :9

Permalänk

Trojan1313

Jag sa upp det för att dom är så sviniga... Om dom bara kunde vara lite mänskliga och skippa den ringa kostnaden så hade jag givetvis varit kund hos dom fortfarande...

+Att dom skulle ha 495:- i flyttavgift...

Permalänk
Medlem

Det är mera varning på såna som går på allt sånt som telefonförsäljarna säger.
Man säger bara att man inte är intresserad, sen tar man själv reda på fakta i lugn och ro via deras hemsida.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusKon
Trojan1313

Jag sa upp det för att dom är så sviniga... Om dom bara kunde vara lite mänskliga och skippa den ringa kostnaden så hade jag givetvis varit kund hos dom fortfarande...

+Att dom skulle ha 495:- i flyttavgift...

En flyttavgift är helt normalt, tror du det är gratis att skicka ut en tekniker till telestationerna? Du har väll troligen fått en digitalbox subventionerad mot att du teknat dig på 24mån, då är det väll rimligt att du betallar av den också?

Och sen, köp ALDRIG något över telefon, alla telefonförsäljare lever på provotion och rätt ofta skiter de väll egentligen i företag de säljer för bara de får betallt.

Permalänk

JenzA:

Se om du kan hitta något om vad det är som gäller angående tv-tjänsten om man flyttar och bbb inte kan leverera tjänsten.. Jag hittar då inget vettigt svar.........

Lurcazzus:

Flyttavgiften lär dom ju kunna slopa. Med tanke på att det tar 1-5 veckor för att få flytten av abonnemanget klart, så misstänker jag att dom samlar ihop tills dom kommer upp i ett gäng flyttar eller nya kunder. Tror inte dom åker ut direkt när kunden flyttat och kopplar om en sladd - vilket dom borde göra för en 5hundring. Då skulle man få tillgång till bredband samma dag som man beställde flytten...
I själva verket tror jag dom inte åker ut innan dom samlat ihop MINST 10 flyttar/nya abonnenter, vilket betyder 4950:- för 10 minuters jobb, det du...
Visst får dom ta ut en flyttavgift, men då skall det inte dröja 5 veckor. Digitalboxen lär dom köpa ifrån Kina för cirka 50 spänn!

(Kanske har jag fel, men det är så jag tycker - vill ni andra vara slavar åt internetvärlden, så låt gå för det...)

Så här tycker jag iallafall:

HATA BBB!!!

Permalänk
Medlem

Har alltid gillat BBB, men.....
Ringde och ville byta till deras nylanserade 20/3 tjänst från 24/1.
Självfallet går inte det för kunder som varit BBB trogna i några år utan bara nya.

Sade då att jag ville säga upp mitt abonnemang och sedan lägga en beställning på det nya 20/3 abonnemanget.
Nu till det kluriga flyttade i somras och tog då med mig mitt abonnemang med BBB.
Gissa om min förvåning när jag inte kunde säga upp mitt abonnemang för de hade registrerat att jag bundit upp mig i 24mån.

Försökte förklara att jag omöjligt kunde ha bindningstid och trotts han kunde se på sin fina supportdator att jag varit kund under ett antal år så kvarstod min bindningstid. Således kunde jag inte avsluta mitt 24Mbit abonnemang och beställa ett 20/3.

Förstår inte varför alla företag envisas med att premiera och jaga nya kunder istället för att försöka behålla de nuvarande.

Funderar nu allvarligt att helt enkelt avsluta mitt abonnemang och bli en premierad nysingerad kund vid ett annat bolag.

Visa signatur

n00b

Permalänk

hmmm....

jadu till att börja med:

digitalboxen/tjänsten är i samarbete med viasat... deras villkor deras rutiner...

1. i de avtal du godkänt framgår 24mån bindningstid även om man ej kan nyttja tjänsten.

2. Viasat har lite "goodwill" i form av att man helt enkelt avbetalar boxen men inte ab. därav lägre avgift..

Vad det gäller bredbandsbolaget och flyttar så brukar det bli hyfsat glappfritt förutsatt att flytt är anmäld i god tid och flytten går mot hel ledning(både bredband och telefoni)

När det gäller dsl på delad ledning så är det tyvärr pga rutiner hos nätägare som det tar en himla tid emellanåt...

och nej b2 samlar inte upp ordrar och skickar samtidigt...

förövrigt kostar nog varje inkoppling ca 1500kr för dem skulle jag kunna tänka mig så 495kr flyttavgift är väl ingen större sak...

sen kan man säkert diskutera den ktjpersonal som säger att de inte bryr sig om att du blir missnöjd....udda beteende...

Visa signatur

P4 3.0ghz, 1GB pc3200, Abit Ic7-G mobo, 200gb maxtor SATA, Geforce 2gts :(, Aspire 520w, Skitskärm 17" suddig o jvlig ;)

Permalänk

Det förvånar mig inte det minsta att dom bundit upp dig 24 månader till... Det är ju BBB vi talar om, efter att Telenor köpt upp dom så har det bara blivit SKIT.

Dessa satans rika norrmän!

Permalänk

Jag tycker att du skall kontakta en konsumentombudsman (finns i många kommuner) eller konsumentverket och få deras syn på frågan.

Jag tror inte att du är hjälpt med råden du får här; vi håller givetvis med dig och förstår din ilska.

Visa signatur

Words, words, words !

Permalänk
Medlem

Jösses - hur fan kan du skylla på BBB i detta fall.

Det är DITT fel att du har tecknat ett avtal på 24 månader, ingen annans. Om du nu visste innan att du snart skulle flytta kunde du ju frågat vad som gällde innan du sade ja? Jag gjorde det när jag tecknade mig för BBBs digital-tv och mycket riktigt svarade säljaren ärligt och korrekt att BBB inte kunde garantera att tjänsten fungerade om jag flyttar och att jag oavsett vad är bunden i 24 månader.

Nej fyfan för er som inte tänker en sekund själva och sedan skyller ifrån er på företagen. Visst vill dom sälja, visst har dom ibland tveksamma metoder, men vakna och förhör dig om vad som gäller innan du accepterar avtal! Hur jävla naiv får man vara...

(Ursäkta för mitt ovårdade språk.)

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk

Det märks ju vilka som jobbar som, eller känner telefoniförsäljare... Kanske rent av jobbar vissa av er på BBB?

Hur kan du tro att det kostar 1500:- att flytta en sladd eller två? Kanske att den personen som utför arbetet måste ha 10 års högskole utbildning och 20 års arbetslivserfarenhet??? Annar? Vem tjänar den minutpengen som dessa killar gör? Bill Gates???

Den digitalboxen som kom med Viasat kan inte kosta många kronor för dom att köpa in. Misstänker att den kostar 5 kronor att tillverka i Kina och att det är 8 åringar som skruvar ihop dom.

Med tanke på att det är 14 dagars uppsägningstid så kund BBB visat lite goodwill och sett mellan fingrarna, för förra veckan när jag ringde om detta ärendet så var det 5 veckor sedan jag fick tjänsten.
Jag ger mig fan på att det finns vissa företag som hade sett mellan fingrarna.

Jag skiter i vilket nu, jag komer betala de 100:- i 24 månader - men jag kommer ALDRIG mer bli kund till telenor. Vodafone (Telenor) sa jag upp för länge sedan...

Roligt att det blev en sådan diskussion av tråden.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar inte för eller har något som helst samröre med BBB/Telenor. Inte känner jag några telesäljare heller, mitt hemnummer är registrerat i NIX-registret. (Jag ringde själv BBB för att förhöra mig om och sedan teckna tv-tjänsten.)

Jag är däremot nöjd BBB-kund med hemtelefoni, adsl och tv. Mobilen har jag i Telia sedan många år tillbaka, också nöjd.

Vad jag reagerade på i denna tråd var att du tycker att BBB gjort fel när det i själva verket är du själv som ingått ett avtal och när det överrenskomna sedan inte passar dig, så tycker du att det är företagets fel att de inte "kan se mellan fingrarna".

Jag håller med dig om att det är skitsurt för dig, jag förstår din frustration men jag kan inte tycka att BBB gjort något fel i ärendet.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk

Jag är oxå med i Nix, så BBB skulle inte ringt över huvudtaget...

Kan du länka mig dit där det finns en förklaring angående detta problem? Jag hittar det nämligen inte!

Jag band upp mig i 24 månader för en tjänst som skulle fungera, inte för att köpa en digitalbox som inte ens har en klocka. Enda nöjet jag kan ha med den är att ha den i standby och titta på den röda lampan, men det kommer jag nog att tröttna på. Så om försäljaren hade talat om detta problem, hade jag ju givetvis inte täcknat detta avtal - hoppas nu du hittar en länk till mig (så mitt ilskna humör stillas lite).

Permalänk
Medlem

Är du redan kund hos ett företag gäller inte spärren på samma sätt, saxat från http://www.nix.nu/ :

2. Etablerat kundförhållande Om det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och Dig får företaget per telefon lämna erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster, även om Ditt telefonnummer är spärrat. Detta gäller även en tid efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts, minst sex månader men normalt inte mer än ett år.

http://www.nix.nu/Fragor%20och%20svar%20for%20dig%20som%20pri...

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

Värt att tillägga i denna tråd är ju att försäljarna oftast är ett enskilt företag som egentligen inte har något med företaget vars tjänster de säljer.. Försäljarna säger därmed saker som dom inte har en aning om, troligtvis.
Dom brukar ju som bekant alltid lova guld och gröna skogar, men så brukar ju fallet dock aldrig vara.
Personligen köper jag aldrig någonting från telefonförsäljare.
Men det är jag det.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Jaja, jag kommer nog att skratta åt detta en vacker dag. Hon jag pratade med i telefon innan fick sig en smärre utskällning när hon var så spydig som hon var.

Hoppas BBB ringer i framtiden och skall "erbjuda" mig deras hel otroliga tjänster.

Ps. Hur går det med länkandet dit där dom beskriver vad som gäller tv-tjänsten och flytt? Ds.

Permalänk

Börja med att kika igenom de allmänna och särskilda villkor du fått med tjänsten(finns annars på hemsidan)

http://www.bredband.com/wps/portal/!ut/p/kcxml/04_Sj9SPykssy0xPLMnMz0vM0Y_QjzKLN4p3MdIvyHZUBADhGBo_?page=new

Visa signatur

P4 3.0ghz, 1GB pc3200, Abit Ic7-G mobo, 200gb maxtor SATA, Geforce 2gts :(, Aspire 520w, Skitskärm 17" suddig o jvlig ;)

Permalänk

Och där hittar jag ingenting om detta...

Har du lust att citera BBB?

Permalänk
Medlem

Jag gjorde samma sak med comhem, flyttade till en lägenhet och hade bindningstid 1 eller om det var 2 år, sen fick jag överta ett hus längre fram och där fanns inte com hem, var bara att pynta ut pengarna o se glad ut, men jag lever fortfarande idag.

Visa signatur

Trasig -->DELL XPS1530

Permalänk

Skönt att höra att du tagit det så bra.
Hoppas jag oxå överlever...

Permalänk
Medlem

EDIT: Funkar inte att länka... finns info under Kundtjänst och vanliga frågor.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk

Nej, det finns ej info... Och adressen du skrev innan gällde ju bredbandet, inte tv-tjänsten!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thokar
Jag gjorde samma sak med comhem, flyttade till en lägenhet och hade bindningstid 1 eller om det var 2 år, sen fick jag överta ett hus längre fram och där fanns inte com hem, var bara att pynta ut pengarna o se glad ut, men jag lever fortfarande idag.

Det är därför jag alltid väljer abbonnemang utan bindningstid

Till trådskaparen:
Ring en gång till och tjata på en annan människar, du lär ju inte få prata med samma människa igen ..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Udda gick det inte att direktlänka från deras hemsida?

Knepigt... på min dator fungerar det...

generell info om de tekniska förutsättningarna finner du iaf under:

Digital-tv och teknisk information.

Villkoren finns som pdf under kundtjänst och dokument någonting...

Visa signatur

P4 3.0ghz, 1GB pc3200, Abit Ic7-G mobo, 200gb maxtor SATA, Geforce 2gts :(, Aspire 520w, Skitskärm 17" suddig o jvlig ;)

Permalänk

Jag orkar inte bry mig mer nu, det är knappt värt dom pengarna ändå (med tanke på kötiden i telefon).

Meningen med tråden var att höja ett varnande finger (eller två, kanske tre) för Bredbandsbolaget. Det kan vara värt att betala en högre summa för att kanske få bättre bemötande och snabbar support...