Sjukt med artifakter! (även redan i windows!)

Permalänk

Sjukt med artifakter! (även redan i windows!)

Har börjat få GROVA grafikfel (tror det kallas artifakter?)
Har fått detta felet innan när jag spelat grafikkrävande spel, men då har jag genast startat om datorn, väntat några minuter och så är det borta..
Nu får jag dessa hela tiden, redan i bios vid starten...

Tempsen på både grafkortet och prollen är normala, har ett ss på tempsen + felet här:

Snälla hjälp, vad kan jag göra?! (har sökt, inte hittat några liknande problem..)
System i sig..

*edit*Har provat rengöra fläkten, kollat så den satt fast, installerat om drivruitnerna och inget hjälpt...
*EDIT2*Löst det nu, löste sig när jag provade installera om windows (knepigt problem :/ )
Mod kan stänga denna tråden nu!

Permalänk
Medlem

PMa mig först och berätta vad du har för skin till XP, riktigt snyggt :]

Permalänk
Medlem

Du postar tråden om problemet 16.39 och har du installerat om Windows 16.55, en kvart senare.

Satt du väntade otåligt på svar i 30 sekunder eller?

Permalänk
Medlem

Vill med veta vad du har för skin!
DELA med dig nu...

Visa signatur

Kapten Falköga slår till igen! =)

Permalänk

Det där skinet vill jag också ha sitter på tråkiga xp standard...

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airosto
Du postar tråden om problemet 16.39 och har du installerat om Windows 16.55, en kvart senare.

Satt du väntade otåligt på svar i 30 sekunder eller?

Jopp typ

Har fått tillbaka problemet, typ, nu funkar det inte alls, datorn krashar när windows kommer till inloggningsskärmen..
Några tips? Ska försöka ta kontakt med DB idag och skicka tillbaka grafikkortet, det ska ju inte vara så :/

För er som undrade om mitt tema använder jag ett shell som heter aston, www.astonshell.com sen leta igenom de teman som finns där så hittar ni säkert det

Permalänk
Medlem

Jag lider verkligen med dig, i söndags hände exakt samma sak för mig. Eller det började på lördagen med lite små artifakter. Hade dom även i bios när jag satt och kollade temperaturer. Jag har inga delar som liknar dina dock det som är skumt och jag tror att det är ett hårdvarufel hos mig iaf.

Speccs: (om det spelar nån roll)
AMD 3500+
MSI K8N Neo2
Gainward GeForce 6800 GT GS (Med Zalman kylare)
2x 512mb OCZ 3200 EL

Även testat lite med ett Radeon 9800 Pro och ett GF 6200. Med radeonet så hade jag problemen i bios och windows ett tag. Men det "gick över" nu får jag dom bara när jag belastar grafikkortet, typ wow eller titanquest (ja kanske inte sån stor belastning). Kan spela q3 i timmar utan några artefakter och i wc3 kommer dom inte förrns det är kaos.
GF 6200 funkar utan artifakter, men det kortet är totalt värdelöst

Ska hem igen sen och mecka in det gamla kortet och testa runt lite mer. Just nu håller jag bara tummarna att det bara är kortet/korten som är körda.

Återkommer om någon timme om jag blir klokare.
Har du testat med något annat grafikkort?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ni får väldigt gärna skriva en rad om ni kommer på en lösning.

Har faktiskt exakt samma problem och provat alla de ovan nämnda lösningar. Ominstallation, köpt nytt moderkort, byte av minne, byte av fläkt på grafikkort m.m.

Står nu halvvägs utanför dörren, på väg för att inköpa nytt grafikkort. (det gamla var ett 6800GT).
Skulle gärna slippa handla för så dyra pengar, speciellt inte om det är något annat i datorn som är trasigt.

För om det nu inte är kortet det är fel på, och jag köper ett nytt, så riskerar datorn en kort men intensiv flygtur ut genom fönstret.

Permalänk
Medlem

såna artefakter kan ofta uppstå när någon av minneskretsarna är sönder om jag inte misstar mig.
finns då inte mycket att göra förutom att skaffa nytt tyvärr

Visa signatur

Hej jag heter Patrik och jag är eBay-narkoman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WarSpaz
såna artefakter kan ofta uppstå när någon av minneskretsarna är sönder om jag inte misstar mig.
finns då inte mycket att göra förutom att skaffa nytt tyvärr

Är det minneskretsar på grafikkortet du menar?

Inte riktigt mitt kunskapsområde, upplys mig gärna.

Permalänk

Tja!

Jag hade så när jag clockade mitt grafikkort (x800).
oftast va de minnena? som blev förvarma så jag testade att klocka ner
det lite (under org fart), brukar funka då.
Men jag tröttna på de o bytte kylare och då försvann det.
(testat olika drivar?)

hade!

Permalänk
Medlem

Tjohejsan igen, glömde bort tråden.
Panikhandlade ett MSI NX7600GS och inga problem med det.
Teorin om minneskretsarna låter väldigt passande och jag tror jag har hört det förut. Ivf så var det mitt kort som var kokt och det funkar med det nya utan problem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Haha vafan! Dessa förba**ade grafikkort! Jag har exakt samma jä*la fel som screenshottet längst upp i tråden visar. Felen visade sig för första gången efter det att jag hade haft en städning av lådan och tagit ur allt ur den.

Först så bugga det mest när jag spela, men sen börja det även visa sig mer i windows. Jag löste det ofta genom att slå med knytnäven på grafikkortet och då löste sig problemet konstigt nog i några minuter, ja, ibland i nån timme.
Sen var det dags o banka till skiten igen, men nu verkar det helt kört för det är "artifakter" hela tiden och lösningen med att slå på grafikkortet har ingen verkan längre.... :).

AGP-kort under tusenlappen sökes!

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk

Jag undrar egentligen hur trådskaparen löste problemet.

Han hade artifakter vid uppstart (bios) + Windows.

Han löste det genom att installera om Windows.

Men bios-artifakter ska väl inte påverkas av vilken OS man kör?

Aja, roligt att du fick till det iallafall

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den punkt jag står på nu i mitt försök att få liv i den stackars datorn
är att jag kastat ut alla drivrutiner till grafikkortet.
Skiten är ändå kvar i bios när jag startar datorn, men försvinner när win sätts igång.

När jag då lägger in drivrutiner, gamla som nya, så hänger sig win vid uppstart.

Ska tilläggas att jag bytt fläkt på kortet, utan effekt.

Men om det är som ni säger, att minnesgrunkorna på kortet är trasiga,
så återstår det väl bara att inhandla nytt...

...siktar på ett Gainward 7950GT. Bra val?

Permalänk
Medlem

Det där ser likadant ut som det gjorde på min skärm för något år sedan....

Förklaringen jag då fick av förstå-sig-påàre var just brända minnen på grafikortet som någon sa tidigare i tråden, jag löste det genom att skaffa nytt grafikkort.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

driver cleaner är bra för å rensa ut ordentligt i drivisarna. Kan detta vara ett fall av esd??? hmmm mycket möjligt. pillat i burken utan jordat ur dig??

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Ja, nu köpte jag ett nytt kort.
Kan genast konstatera att det var mitt gamla grafikkort som helt enkelt var trasigt.
Nu flyter allt på som det ska och min dator slapp flygturen ovan nämnt.

Ni ska ha ett stort tack för det ni alla skrivit, skönt (eller synd) att jag inte var
ensam med mitt problem.

Permalänk
Medlem

Men fan... man är inte ensam alltså.

EXAKT detta problem har drabbat både mig och min flickvän, båda hade Leadtek, hennes var 6800 och mitt var 6800GT. Vi blev drabbade med bara några månaders mellanrum. Jäkla grafikkort

Hoppas ingen kommer med en lösning på detta för mitt grafikkort existerar inte i sin ursprungliga form längre.

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk

avinstallera drivisarna sedan använd driver cleaner

installera om dom

har för mig jag har haft fan så värre grafik fel redan från boot in i windows en reboot och allt var bra

men prova drivers ny äldre osv.

lycka till

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
avinstallera drivisarna sedan använd driver cleaner

installera om dom

har för mig jag har haft fan så värre grafik fel redan från boot in i windows en reboot och allt var bra

men prova drivers ny äldre osv.

lycka till

Det var det första jag testade, utan lyckligt resultat.