Permalänk
Medlem

Har precis köpt en HP NX7400

Tja.

Vet att det är några som funderar på att köpa denna bärbara och efter att jag själv letat info på nätet om den och inte hittat mycket så tänkte jag berätta vad jag iaf tycker om den.

Hårdvaran e ju riktig bra. Körde SuperPI test 1mb och fick hela 34 sekunder! härlig core 2 duo 1.66 ghz ;D. Kört tunga applikationer som Reason och dc++ och allt funkar hur bra som helst. MEN det finns en stor nackdel.... och det är skärmen. Färgerna är ok.. kan inte säga mer än så, bra är dom dock verkligen inte. I mörka miljöer så funkar det väl men i ljusa kan det ibland bli lite jobbigt. Tex utforskaren osv. Har haft den nu i 2 dagar köpte på inet.se. Batteritiden är ju 3 timmar, men ska man köra max kontrast så blir den inte mer än ca 2 timmar. Är nöjd och missnöjd med den från och till. Hårdvaran e ju outstanding kan inte klaga det minsta på den. Men skärmen är jag inte så nöjd med.. Visst laptopen var billig, men 8000 kr e alltid mycket pengar oavsett om det är en laptop du köper eller en ferrari (jaja vet att en ferrari e lite dyrare =P). Så om någon funderar på att köpa den så kolla skärmen innan noga.

Dock så har jag en fråga. Har man rätt och lämna tillbaka laptopen för att köpa någon annan tex en Acer? Har ju använt den i 2 dagar och den är i prima skick. Dock så har jag formaterat hddn och recovery partition för att installera mitt eget windows XP PRO.

mvh Hyfsat nöjd

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem

ja - ångerveckan

Visa signatur

M.Sc

Permalänk
Medlem

*asg* några råd?

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk

Bondånger ?
Ge maskinen en chans!
Att byta från HP till Acer är ett djupt steg ner amigo!

Visa signatur

Words, words, words !

Permalänk
Medlem

Om du har köpt laptopen på nätet så gäller distansavtalslagen, du har öppet köp i 14 dagar.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

nej köpte den i affären.

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk

Har samma dator, men när jag skulle formatera den och lägga in ren version av XP sket sig alltihop! Får bara upp "NTLD missing" eller liknande och får jag igång XP installationsprogram, läser den in allt, men sen när det är klart står där att XP inte hittar någon hårdiisk!
Fel på datorn eller på mig?

Permalänk
Medlem

Det du råkade ut för beror på att datorn använder sig av SATA-hårddisk. Vid installation av windows måste du köra in drivrutinerna på exempelvis diskett före installation så att disken kan hittas. Sitter själv på samma dator och valde att inte installera om då jag inte pysslat med SATA-diskar tidigare. Blir ju inte mycket enklare av att datorn inte är utrustad med diskettenhet, men det kanske fungerar med ett usb-minne istället?

Permalänk
Medlem

Använd Windows XP med Service Pack 2 så slipper ni köra in nåra drivare för sata vid installation

Permalänk
Medlem

Milo:

Vad är det du inte gillar med skärmen? Du skriver att det är nåt med färgerna och ljuset i omgivande miljö.
Jag går och funderar på en NX7400, så jag vill höra mig för lite om hur dassig skärmen verkligen är

Sitter idag på en duktigt trött bärbar som har ganska blek färgåtergivning, så för min del så kanske det är nåt jag kan lära mig att leva med.

Visa signatur

[Bird200]Du skall vara försiktig med att tro, du tilltalar en läkarkandidant av andra rang.

Permalänk
Medlem

Tack för varningen, då tror jag att jag går och gör lite djupare reasearch på just skärmen på Expert

Något annat du har att klaga på?

Permalänk

HighLander: Det med XP Pro stämmer inte!

Ringde dock HP:s support som håller världsklass så allt har löst sig!

Jag är stennöjd med datorn, tycker inte att skärmen är speciellt dålig!
Jämnförde med en ACER dator och såg knappt ngn skillnad!

Rekomenderar den datorn!

Permalänk
Medlem

Är det någon som skulle kunna kolla ungefär hur den klarar spel? Upp till ungefär vad klarar den av att köra?

Kommer inte ha det som varken primärt eller sekundärt mål, men kul att veta iallfall ^^

Permalänk
Medlem

Jag är mer intresserad om ni upplever den som tyst när ni bara surfar kollar film?
Dessutom undrar jag om det är dålig färgåtergivning på den inbyggda skärmen, eller om det är dålig bild på en externskärm med?

Mvh

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem

Kollade på sakärmen på siba, den var under all kritik..jag försökte även ställa in lite bättre men den var riktigt dåligt- Hade köpt en annars-lutar åt ASUSF3T numåste gå upp rätt mkt =(

Visa signatur

3500 Winchester - Wavemaster (svart) 580 hiper -r - Asus SLI - XFX 6800 ultra - Maxtor 2x300 gb - 2048 corsair

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardiz
Kollade på sakärmen på siba, den var under all kritik..jag försökte även ställa in lite bättre men den var riktigt dåligt- Hade köpt en annars-lutar åt ASUSF3T numåste gå upp rätt mkt =(

Risigt. Har själv försökt hitta ett exemplar för att titta närmare på. Någon som vet var man kan få se en i Kalmar?
Har spanat på Onoff, Siba och Expert.

Visa signatur

[Bird200]Du skall vara försiktig med att tro, du tilltalar en läkarkandidant av andra rang.

Permalänk
Medlem

Vi har en sådan dator, och jag vet inte om skärmen är så himla dålig..
Fast jag är ju ingen superanvändare, utan jag använder datorn till å surfa på, inget spelande och så. Så jag har kanske inte lika höga krav som ni har.
Jag tycker datorn är kanonbra, och den är väldigt tyst.
Dock så har den efter ca 3 veckor börjat ge ifrån sig ett gnisslande ljud från tangenterna när man trycker på dom.
Kanske sånt man får leva med?

Mvh Mikael

Permalänk
Medlem

Lämnade tillbaka min NX7400 just på grund av skärmen med.