SweClockers drop!

När windows levereras på egen partion med en ny dator - Hur ska man hantera det?

Permalänk
Medlem

När windows levereras på egen partion med en ny dator - Hur ska man hantera det?

Jag har precis köpt en ny bärbar HP nx7400 som funkar fint men jag har ett problem. Windowsinstallationen leveras inte med cd-skiva utan den kommer på en backuppartion med ett enormt bloatat windows. Det handlar om en massa sharewareprogram och drivrutiner för hp-funktioner som inte ens stöds av datorn. Lyckligtvis har jag fått det mesta och nu rullar det på fint.

I nuläget har jag behållit backuppartionen då jag behöver en fungerande windowsinstallation men saken är den att den tar nästan upp 9 gb! Det är över 10% av den totala hårddiskstorleken för en backup av ett jäkla operativsystem jag knappt använder. Jag har testat att installera windows med en home-xp-(laglig)-skiva men jag får bara bluescreen of death när den laddar in alla drivrutiner. Den fastnar på någon pci-tjosan. En vanlig cd-installation verkar vara uteslutet.

Om jag tar bort partionen kommer jag troligtvis aldrig mer lyckas installera windows igen utan profensionell hjälp ($) men behåller jag den förlorar jag 9 gb utrymme som jag verkligen behöver.

Någon som har varit med om något liknande? Hur har ni löst det? Hjälp? Några ideer?

Tack på förhand.

Permalänk
Avstängd

2 sätt. (hade precis samma smörja överallt, typ 1200 exe-filer i aktivitetshanteran)

antigen blåser du datorn med Fn + ....tangenten precis som du beskrev (men du får du inte bort backup partionen, men det mesta av smörjan försvinner). skulle tippa på att det är som på Dell, C:, D:, E: eller bara C:, D:

eller ring HP och beställ en XP-skiva och få 1st ren partition med XP på.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

Hur skiljer sig en XP home-skiva som är 3 år gammal jämfört med en som är ny? Någon skillnad alls? Om inget skiljer kan jag glömma att få igång den.

Permalänk
Avstängd

inget alls, det är det windows uppdate fixar.
har du en orginalskiva gör det ingenting (om du nu vill ha OS uppdaterat)

annars beställ en skiva, klart.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

Jag har redan en originalskriva, en till är inte lösningen på mitt problem.

Permalänk
Medlem

Kan vara att din hårdvara på något sätt vill ha SP2? Slipstreama in det på din Windows-CD, kanske hjälper. Göres lättast med www.nliteos.com

Permalänk
Medlem

en tre år gammal windowsskiva saknar väll sata-drivrutiner? kan vara där skon klämmer.

Permalänk
Medlem

Med HP Recovery eller vad den nu heter så kan du bränna ut backup partitionen på 2 dvd skivor, alternativt spara som iso och lägga på annan dator och sen är det bara att installera om xp och partitionera som du vill utan recovery partitionen.

Permalänk

Om du har tillgång till en extern floppy kan du göra ett set (6 st) recoverydisks för Win XP Home (det finns ett särskilt set för WinPro).
Sedan kan du välja om du, vid omformateringen, vill spola 9 gb partitionen.

Du hittar en beskrivning på länken nedan. Om det strular hos MS är det Article ID:315242.

http://support.microsoft.com/kb/315242

och nerladdning här

http://support.microsoft.com/kb/310994/EN-US/

Visa signatur

Words, words, words !

Permalänk
Avstängd

låter lite väl bökigt med 6st diskar, (vad för diskar menar du ? ) lättast är att ringa supporten o be dom skicka en riktig XP skiva. (kostar inte mycket, eftersom du redan har köpt den på ett sätt)

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
låter lite väl bökigt med 6st diskar, (vad för diskar menar du ? ) lättast är att ringa supporten o be dom skicka en riktig XP skiva. (kostar inte mycket, eftersom du redan har köpt den på ett sätt)

Jag skrev floppy och menar följaktligen floppydisks eller disketter, som man sa' tidigare. Det är inte så bökigt som det låter, varje diskett rymmer 1.44 MB. Det bökiga är kanske att man måste ha tillgång till en extern diskettstation. Det är enkelt att göra, men förutsätter att man, som Thomas T, har en giltig XP-skiva. Jag har gjort det på en HP Compaq tidigare och var med om samma operation på en kollegas HP (9000 ?) i förgår. NPWSE!

HP skickar ingen r e n XP-skiva. Man gör det inte i US, vilket många förbannar, och inte i S heller. Enda chansen är förmodligen den jag nämnt; bedrövligt nog. Övriga maskintillverkare är nog på samma irriterande linje.

Visa signatur

Words, words, words !

Permalänk
Hedersmedlem

Han har ju testat med en XP skiva och får BSOD när den laddar in drivrutinerna. Hur kan du förklara att dessa 6 disketter ska göra det bättre? Eftersom de bara laddar in drivrutinerna och man sen ändå ska ha skivan tillgänglig för installationen. Dvs de har precis samma funktion som första fasen på skivan. Lär ju ge BSOD isf med.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att radera recoverypartitionen? Återställningen borde fungera iallafall, skillnaden är bara att det tar betydligt längre tid (och att du får en ny recoverypartition) men det borde spela mindre roll då recovery är av ondo ändå.

Så fungerar det på min Toshiba iallafall, då jag petade tillbaka original XP-version med recoveryskivan när jag skickade min dator på service.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doolar
Det är väl bara att radera recoverypartitionen? Återställningen borde fungera iallafall, skillnaden är bara att det tar betydligt längre tid (och att du får en ny recoverypartition) men det borde spela mindre roll då recovery är av ondo ändå.

Så fungerar det på min Toshiba iallafall, då jag petade tillbaka original XP-version med recoveryskivan när jag skickade min dator på service.

Problemet e ju bara att HP inte skickar med någon recoveryskiva

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoman

Men de ger dig möjligheten att bränna egna vilket gör att du kan åstadkomma samma sak.

Permalänk
Medlem

Ja, bara man har bränt backupskivorna, men de verkar ju inte som han har gjort de. Jag har en HP o ja återställer från recoveryskivan ja gjorde.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoman

Aha, nu är jag med i matchen.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk

Jag fattade det som att Thomas vill ha en ren WinXP installation; utan alla bipackade 'skitprogram och -filer', som är installerade vid leverans och som återinstalleras om man använder de självbrända recoveryskivorna.

Är jag fel ute ?

Visa signatur

Words, words, words !

Permalänk
Medlem

har samma problem,
eftersom jag har tappat bort recovery skivan så tänkte jag att det är väl bara att formatera o installera om xp ifrån en annan skiva.
men efter att datorn har läst in installerings filerna så startar den om o sen kommer BSOD upp.
har försökt nu några gånger men det vill sig inte, vad är det som är så speciellt med HP:s datorer? ska det inte bara vara att göra som med ett vanligt hemma bygge, dvs formatera, installera, klart?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rempp
har samma problem,
eftersom jag har tappat bort recovery skivan så tänkte jag att det är väl bara att formatera o installera om xp ifrån en annan skiva.
men efter att datorn har läst in installerings filerna så startar den om o sen kommer BSOD upp.
har försökt nu några gånger men det vill sig inte, vad är det som är så speciellt med HP:s datorer? ska det inte bara vara att göra som med ett vanligt hemma bygge, dvs formatera, installera, klart?

Det ska räcka, dock kanske du behöver lägga in SATA drivrutinerna på skivan för att den ska hitta hårddisken om det är därför den klagar? Var så på min i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag gick i genom samma sak när jag köppte min HP dv 90xx det va lite meck att fixa alla drivrutiner hp vill ju inte att man ska ta bort deras program. Men testa låna en nyare winxp skiva så kan du testa om det fattas drivrutiner för HDn.
Vissa hp datorer har en till partion för media center eller vad det nu heter vilket igentligen är ett sparat viloläge som ligger på hdn jag frigorde ca 10 gig när jag formaterade vilket det heltklart var värt. Ett annat pluss är att datorn går bra mycket bättre när man slipper alla hp-program som ligger och slöar ner den.

Permalänk

Så till mig som funderar på en HP.

Det är lungt att blåsa hela hårddisken med partitioner och allt när jag får den och sen lägga in ett nytt fräscht XP SP2 på den.
Behövs det inga drivrutiner till t.ex. webkamera, snabbknappar och sådant?
Och om det behövs kan man inte hitta dom någon annan stans?

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

Hur kan man bränna över xp-n på en skiva och drivtunerna på en annan? Steg för steg om ni vill vara snälla.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

starta datorn på din xp-homeskiva. välj att ta bort ALLA partitioner på hårddisken och skapa sen det antal diskar du vill ha i det opartionerade utrymmet.Instruktioner för hur du gör det finns i inst.-programmet. Kör sen in din home-version och uppdatera via winupdate. Alla program som snabb-startsknappar osv finns på hp´s hemsida.
Lycka till.

Visa signatur

A64 SanDiego 3700+, 1024 CZ BH6
Asus 7800GTX
DFI NF4 Ultra-D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlitZz
starta datorn på din xp-homeskiva. välj att ta bort ALLA partitioner på hårddisken och skapa sen det antal diskar du vill ha i det opartionerade utrymmet.Instruktioner för hur du gör det finns i inst.-programmet. Kör sen in din home-version och uppdatera via winupdate. Alla program som snabb-startsknappar osv finns på hp´s hemsida.
Lycka till.

Det hjälper inte mycket om man inte har sata drivrutiner inbakade i xp skivan. Hur går man till väga att bränna ut det som ligger dolt på HP-s hårddisken med alla drivisar på? Eller kan någon vänlig själ lägga upp en torrent med en xp med sata drivrutiner på någon sida typ jaa ni vet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av capefear
Det hjälper inte mycket om man inte har sata drivrutiner inbakade i xp skivan. Hur går man till väga att bränna ut det som ligger dolt på HP-s hårddisken med alla drivisar på? Eller kan någon vänlig själ lägga upp en torrent med en xp med sata drivrutiner på någon sida typ jaa ni vet.

kan råda folk att inte lägga upp torrentssidor eller annat icke lagligt, gjorde själv det (fast en mildare sak, fick rejält med "beröm" av moderatorn, eehh).

vill du ha en XP med sata, så är det bara att gå till T.P.B. eller vart som helst, finns hur många som helst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur gör man då en återställnings skiva av det som ligger på den dolda delen av hd-n?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet ar att du formodligen har en dold recovery partition som ligger kvar, Windows partitionerings program ser inte denna och kan inte ta bort den.

Vad du behover gora for att fa bort all skit och gora en ren installation ar att kora ett program som partition magic (Inte fran HP-installerade XP utan fran ett extra du installerat, partition magic ska vara pa samma partition) och ta bort alla partitioner utom just den partition magic kors fran. Partition Magic kommer se allt och kunna ta bort allt... Om du vill ha kvar recovery partitionen kan t om Partition Magic andra sa den inte langre ar en bootbar-partition och saledes ej ivagen nar du forsoker boota.

Sedan bootar du om, kor in en XP skiva, och raderar aven den andra partitionen och sedan partitionerar du upp den helt tomma HDD'n med XP's program utan problem.

Usch for bloatade OEM installationer!

EDIT: Du kan gora en image av recovery partitionen med t ex Norton Ghost.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"