Permalänk
Medlem

Flödesschema

Hejsan gott folk!!

Jag har en liten fråga, det är så att jag hade tänkt rita ett flödesschema till dokumentationen till ett program som jag skriver som inlämningsuppgift i ProgA (*pust* lång mening de där ). Och jag undrar nu om ni känner till några bra program?
Jag har hittat 2st som är någorlunda intresanta: MS Visio och Visustin. Visustin har fördelen att det helt inriktar sig på kod, och att den automatiskt skapar flödesscheman (som man sedan kan exportera till Visio, antar för efterbehandling). Sedan är det Visio, det är grymt stort, har för många funktioner för mitt ändamål, men har ingen funktion för att göra flödesscheman av kod, vilket jag irriterar mig på.

Nackdelen är att båda programen kostar.

Jag undrar om ni känner till andra program (helst gratis), som gör ungefär samma arbete som Visustin. Får även gärna vara till Linux.

God jul och allt det där Fredrik

EDIT: Glömde nämna att språket som jag skriver i är Java, om det skulle ha betydelse.

Permalänk
Medlem

Ja det finns ju det fria UML-verktyget ArgoUML till exempel. Ska du inte rita något hyperavancerat (vilket knappast är fallet om Visio är ett exempel på lämplig produkt) så kan faktiskt OpenOffice Draw vara något att ha. Den har faktiskt routing och kan rita de vanligaste figurerna.

//C

EDIT: ArgoUML har, om jag inte kommer ihåg fel, möjligheten att "reverse-engineer:a" källkod till iaf några UML-diagram.

Permalänk
Medlem

Två alternativ som kanske kan vara något för dig.
http://web.tiscali.it/ggbhome/umlpad/umlpad.htm
http://www.gnome.org/projects/dia/

//j

Visa signatur

Senast redigerad av jezper, 3010-01-01 klockan 25:02

Permalänk
Medlem

ok, tackar!! håller på å läser manualer m.m. nu, och det står nog mellan ArgoUML och UML pad, varav ArgoUML ligger högst på favoritlistan för tillfället...

föresten, skulle man kanske nämna lite program för att rita flödesscheman i FAQen till den här kanalen?? det kanske skulle vara intresant för vissa, men det frågas visserligen inte så mycket om det här