SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

365w till 8800GTX?

Tja, jag undrar om ett nätagg på 365W klarar att driva ett 8800GTX, har c2d och två sata2 diskar i datorn.

Anledningarna till att jag inte vill byta nätagg är att jag inte kan ett skit om nätagg och har redan provat två nätagg i datorn men inget har passat. Datorn är från hp och de verkar inte vilja att man ska byta då man inte får någon information om någonting i datorn.

Kan tillägga att de mest krävande spel jag kommer att spela är typ Ea-games -07 serien (fifa, nhl osv.) eller möjligen Bf2

Kan det skada kortet om jag testar?

Om kortet inte har kommit imorgon så köper jag ett x1950xtx istället, räcker det med 365w då (det står inget om att det behöver bättre nätagg i specen på det)?

Permalänk
Medlem

i så fall vore nästan overkill att köpa ett 8800gtx, om du bara ska lira bf2 som max.

tror nog du måste byta agg om du ska ha ett 8800gtx i burken.
tvivlar på att det agget kan mata kortet.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Kan kortet skadas om jag testar?

Skulle ett x1950xtx funka på det nätagget?

Permalänk
Medlem

Inte för att låta nerlåtande, men...

OVERKILL

Hehe...
Ett sätt du kan se ifall ditt nätaggregat klarar av ett X800GTX är att läsa på etiketten som sitter på aggregatet. Leta upp där det står "12V+" och läs hur mycker ampere det står efter. Står det 30A (eller 30 ampere) på den så klarar den av det, men eftersom det är ett HP aggregat tvivlar jag stort på att den klarar av det kortet....

En annan sak att tilllägga är att du verkligen inte behöver 8800GTX för BF2. Kanske lägga pengarna på ett lite billigare uppgraderingskit (ifall du tycker datorn är för dålig) och ett X1950PRO? X1950PRO för AGP kostar ungeför 2000KR och för PCI-E cirka 1700KR. Bästa kortet med tanke på priset idag.

Ifall du kör med ett alldeles för svagt aggregat för ett kort så kan det ta skada av stressen. Du kommer dessutom få ett MYCKET instabilt system ifall aggregatet är för dåligt.

X1950PRO kräver 24A på 12V+ linan. Tar du ett X1950XT(X) så ska det vara 26A.

(Tänk på att det inte är själva kortet som drar all ampere, utan ett normalt system MED ett sådant kort i full LOAD/fullt arbete)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Inte för att låta nerlåtande, men...

OVERKILL

Hehe...
Ett sätt du kan se ifall ditt nätaggregat klarar av ett X800GTX är att läsa på etiketten som sitter på aggregatet. Leta upp där det står "12V+" och läs hur mycker ampere det står efter. Står det 30A (eller 30 ampere) på den så klarar den av det, men eftersom det är ett HP aggregat tvivlar jag stort på att den klarar av det kortet....

En annan sak att tilllägga är att du verkligen inte behöver 8800GTX för BF2. Kanske lägga pengarna på ett lite billigare uppgraderingskit (ifall du tycker datorn är för dålig) och ett X1950PRO? X1950PRO för AGP kostar ungeför 2000KR och för PCI-E cirka 1700KR. Bästa kortet med tanke på priset idag.

Ifall du kör med ett alldeles för svagt aggregat för ett kort så kan det ta skada av stressen. Du kommer dessutom få ett MYCKET instabilt system ifall aggregatet är för dåligt.

X1950PRO kräver 24A på 12V+ linan. Tar du ett X1950XT(X) så ska det vara 26A.

(Tänk på att det inte är själva kortet som drar all ampere, utan ett normalt system MED ett sådant kort i full LOAD/fullt arbete)

Till att börja med; ang. overkill så vill jag vara säker på att jag kan spela nya spel. Jag var bara tvungen o försvara mig ;D

Har kollat runt lite i forumet nu och sen kollade jag på agget nu och såg att är riktigt jävla värdelöst. Jag skickade ett mail hp och hoppas att jag kan få hjälp med ett nytt agg, annars får jag köpa en ny låda så jag vet vad kan sätta i.

En annan sak jag såg var att det var jävligt trångt och att minnesplatserna kanske kan vara ivägen för x16-porten (nån kanske vet bättre, moderkortet är ett Intel 965Q Express) och att det var knappt 30cm plats för kortet.

Permalänk
Medlem

Ok fattar nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loranga1
Kan någon förklara för mig hur säkringarna i elskåpet håller om man nu måste ha 25-30A på bara grafikkortet. Sist jag kollade så ligger de på 20A eller 25A.

Kanske bara jag som är totalt okunnig men skulle någon kunna förklara.

Spänningen i ditt proppskåp är för 230V. Spänningen som grafikkortstillverkarna syftar på ligger endast på 12V. Det går inte att jämföra.

Permalänk
Medlem

Spänningen transformeras ner från 230V till 3.3, 5 och 12V i nätaggregatet. Överbelastar du detta kommer säkringarna att ryka i nätagget.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

jag läser ellära och elektronik så jag tror jag vet bäst av er
när man transformerar ner en spänning ökar strömmen, och när man transformerar 230volt ner till 12v så kan man få upp till 190 ampere (om nätagget klarar av det) och drar en elektrisk apparat mer än 2300W så går proppen

Visa signatur

Packardebell IXTREME 8340 | AMD Athlon64 3500+ | NEC DVD-RW 3530 | 2x512MB ddr400 pc3200 | Seagate 250GB SATA | Geforce 6800le 256MB PCIe | Sound Blaster Audigy SE | Razer Diamondback | altec lansing 251 | hp pavilion mx70

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amd@3500
när man transformerar ner en spänning ökar strömmen, och när man transformerar 230volt ner till 12v så kan man få upp till 190 ampere (om nätagget klarar av det) och drar en elektrisk apparat mer än 2300W så går proppen

Gick själv på el första året

Permalänk
Avstängd

Spelar själv nästan bara BF2 och lite anarchy online, overkill är alltid trevligt.
Man kan aldrig ha för mycket kraft ^^
Jag hade rekommenderat ett gtx samt ett Silverstone zeus750w som jag själv använder, är oerhört nöjd med det nättagget

Permalänk
Medlem
Citat:

Var du själv i din klass?

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem

Tror inte det funkar så bra. Har ett 350w till en c2d, 1gb ram, 320gb hd och 1950pro 256mb. Har problem i windows med kanter i fönster och sånt. Dom vibrerar, och ser buggiga ut. Ringde komplett o dom sa att det måste bero på mitt nätagg...

I spel märker man inte av buggarna lika mycket dock, så om du känner att windows är ett mellanläge bara innan du startar dina spel, så kanske det inte spelar så stor roll.

Jag skulle inte råda dej att köra 365w till ditt 8800.

Hoppas det hjälpte.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Haha Strömmen ökar inte automatiskt, beror ju på vilken belastning du har

190 Ampere på 12V är lite väl onödigt, behövs förbaskat grova kablar

Och transformatorn stjäl lite effekt, så räkna inte med att köra en apparat med effekten 2300W

Läser själv till elektriker.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thom.g
Tror inte det funkar så bra. Har ett 350w till en c2d, 1gb ram, 320gb hd och 1950pro 256mb. Har problem i windows med kanter i fönster och sånt. Dom vibrerar, och ser buggiga ut. Ringde komplett o dom sa att det måste bero på mitt nätagg...

I spel märker man inte av buggarna lika mycket dock, så om du känner att windows är ett mellanläge bara innan du startar dina spel, så kanske det inte spelar så stor roll.

Jag skulle inte råda dej att köra 365w till ditt 8800.

Hoppas det hjälpte.

Har du en CRt skärm.
Tvärtom,borde märkas om något i spel.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem

För att svara på en av dina frågor ( Om kortet skadas )

Svar: Nej.

Kortet kommer inte att fungera korrekt. Det kommer köra på extremt låga klockfrekvenser.

När mitt nätagg pajja till dator 1 i sign så ploppa ett fönster upp där det stod att grafikkortet inte fick tillräckligt med ström.
Fps'en skönk med 90%. Så det går bara allmänt segt.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

haha, jag älskar folk som TROR att de vet bäst när de i själva verket bara är ute och cyklar... Själv har jag åtminstone vett att stå för att jag är osäker på något om jag inte är säker på ämnet i fråga...

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Citat:

Intressant att du som vet bäst av alla här inte tar hänsyn till vad det sitter för säkringar i proppskåpet... Sen tror jag nog att det är fler här inne som kan sambandet mellan ström, spänning och effekt.

Visa signatur

MacBook White, C2D 2.0GHz, 2048MB RAM, 80GB HDD

Permalänk
Medlem

hadde jag vart du hade jag först kollat soänigarna på nätaget. Sedan vad i övrigt sat i datorn? Processor etc?

skule i så fall hellre röva ett 8800GTS. är väö 400W recomenderigskrav på det vill ajg minnas. Sedan i alal fall för var ofta märkesdatorer mer blygsamt effecktmärkta på agget. Så som 145W tex men då klarade agget värkligen 145W ut med konstant.

Fins väl lösa nätag specielt för att driva grafikkort osv som passar i 5.25 bay? kanske vore en lösning för dig.

Permalänk
Medlem

transformatorn "stjäl" endast 2-3% så jag tyckte inte att det var värt att skriva och för att jag försökte förklara så enkelt som möjligt

och jag tror inte att jag är bäst men eftersom jag läser el så kan jag antagligen mer än andra som inte läser el det kallas logik

och jag sa att man kan få UPP TILL 190 AMPERE jag har aldrig sagt att man FÅR 190 AMPERE

Visa signatur

Packardebell IXTREME 8340 | AMD Athlon64 3500+ | NEC DVD-RW 3530 | 2x512MB ddr400 pc3200 | Seagate 250GB SATA | Geforce 6800le 256MB PCIe | Sound Blaster Audigy SE | Razer Diamondback | altec lansing 251 | hp pavilion mx70

Permalänk
Medlem

Kunskap är farligt när det kommer i fel händer...
Troligtvis kan de flesta här ganska mycket om el (både teoretiskt och praktiskt) så att säga att man är bättre än folk bara för att man har ett papper att visa upp tycker jag är oförskämt.
Kan även tillägga att jag har läst Elära A, Elära B, Trefasväxelström, Elkompetence A, Elektronik A, Projektarbeta 50p inom el och arbetat en del praktiskt med el men inte säger jag att jag vet bättre än folk för de...

Edit:
Ursäkta att jag är lite offtopic men ibland måste man reagera...

Visa signatur

citera!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Och jag läser till Civ. Inj i Elektroteknik, och har tidigare läst El på gymnasiet. Haha jag vinner tills någon professor/doktorand skriver ett inlägg...

Permalänk
Medlem

Den här tråden går mer och mer offtopic...

Permalänk
Medlem

Intressant hur en diskussion om ett stackars nätaggregat kan resultera i en allmän tävlan i antal lästa högskolepoäng.....

Permalänk
Medlem

Hade tänkt att fråga om det skulle vara möjligt att köra ett 1950pro med mitt nätagg som ligger på 360w och har 17a på 12+ ?? möjligt eller omöjligt ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag läser inte ellära eller elektronik, men jag vet bättre än dig i alla fall.

Menar du att det går någon magisk gräns vid 190 A? Att det är max vid 12 V? Det beror naturligtvis på säkringen. Om den är på 10 A, vilket är vanligast i ett hus för 230 V, så blir högsta konstanta strömuttaget 192 A vid 12 V.

Och man kan ta ut mer än 2300W under korta stunder eftersom säkringarna är sk. tröga.

On topic: om det är ett hyffsat nätagg så borde det fungera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Jag läser inte ellära eller elektronik, men jag vet bättre än dig i alla fall.

Menar du att det går någon magisk gräns vid 190 A? Att det är max vid 12 V? Det beror naturligtvis på säkringen. Om den är på 10 A, vilket är vanligast i ett hus för 230 V, så blir högsta konstanta strömuttaget 192 A vid 12 V.

Och man kan ta ut mer än 2300W under korta stunder eftersom säkringarna är sk. tröga.

On topic: om det är ett hyffsat nätagg så borde det fungera.

Word, men anyway. Känner att tråden urartar.
Och att lägga en diskution runt el samband där diskutionen ibörjan är Om han´s "nätagg" klarar av att driva kortet ger mig ett ganska patetiskt intryck av personerna som sitter i detta forum.
Så istället för att gåin på mindre och mer komplexxa ekvationer angående Varför nätagget inte kommer klara av att driva kortet så kan ni bara visa lite respekt för personen som skapade tråden å går rakt på sak.

Att sitta att bragera med sina högskolebetyg bara för att ingen annan ger er någon respons för eran intelegens är just en av de få formlerna som ger mig ett tillhygge att kalla er patetiska.

*Som att jag skulle sitta här å säga att jag är några av sveriges skikligaste basister och har ett iq på 136-140.* NÄ det gör man inte. Somsagt, respektlöst.

Ville bara ge ett utalande om det som är relativt i frågan som ställdes av topic skaparn.

Have fun ppl / Feffe

Ps, De ord som börjar med "Stor" versal är betonade. Ds.

Visa signatur

7700K @ Stock | 16GB Budgettrams | MSI 1060 3GB

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Ok, återgå till diskussion av topic nu eller tråden kommer att bli låst.

Permalänk
Citat:

transformatorn "stjäl" endast 2-3% så jag tyckte inte att det var värt att skriva och för att jag försökte förklara så enkelt som möjligt

och jag tror inte att jag är bäst men eftersom jag läser el så kan jag antagligen mer än andra som inte läser el det kallas logik

och jag sa att man kan få UPP TILL 190 AMPERE jag har aldrig sagt att man FÅR 190 AMPERE

I ett nätagg stjäl "transformatorn" (Sitter egentligen ett switchande aggregat istället) minst 10% (oftast mer).

Bara för du läser El betyder inte det att du kan mer, jag kan mer och jag läste natur (Läser iofs Elektroteknik nu på högskolan).

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.