Permalänk
Medlem

Problem med X1950XT

Har problem med mitt X1950XT, får 5600p i 3Dmark 2006 och 13000p i 3Dmark 2000. Det känns allmänt som att äldre spel gärna flyter sämre än dom borde.
Dessutom hackar spelen trots att FPSen ligger och pumpar på max, vissa spel är rent av ospelbara. Problemet är likt när man laddar förbannat mycket från hårddisken även fast detta givetvis inte är problemet.

Någon som känner igen problemen jag har?
(Mitt system står i sign.)

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem

Har du provat med AMD Dual-Core Optimizer?

http://www.amd.com/gb-uk/Processors/TechnicalResources/0,,30_...

The AMD Dual-Core Optimizer can help improve some PC gaming video performance by compensating for those applications that bypass the Windows API for timing by directly using the RDTSC (Read Time Stamp Counter) instruction. Applications that rely on RDTSC do not benefit from the logic in the operating system to properly account for the affect of power management mechanisms on the rate at which a processor core's Time Stamp Counter (TSC) is incremented. The AMD Dual-Core Optimizer helps to correct the resulting video performance effects or other incorrect timing effects that these applications may experience on dual-core processor systems, by periodically adjusting the core time-stamp-counters, so that they are synchronized.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Ja det har jag, tyvärr om man säger så. Hade nästan önskat problemet var så lättlöst som en simpel miss på någon drivrutin. Har även installerat chipsetrutiner och allt vad jag kan hitta som jag vet är relaterat till mitt system.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem

Har inte haft något sådant här problem sedan jag för länge sedan brukade lira Q2/Q3 men då var det ofta något program som t.ex bandbreddsmätare/tempmätare som kunde orsaka små hack när dom pollade information från sensorer och liknande, men har inte varit med om detta på år o dag nu.

Eller jo, kom på en sak, jag hade strul med WoW och då var det senaste versionen av Diskkeeper som gjorde lite konstiga hack för mig, funkar kalas för flera polare men inte för mig dock så funkar en äldre version kalas istället.

Har du provat med andra drivrutiner eller nånting också?
Själv kör jag med NGO's paket just nu och det funkar fint och man slipper CCC med det och får tillbaks den klassiska kontrollpanelen, sedan ingår också AtiTrayTools i det paketet.

http://www.ngohq.com/home.php?page=ati

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD