Citat:
Ursprungligen inskrivet av Derox
Aldrig hävdat att LCD inte va skadligt, utan har hävdat att CRT är mer skadligt. Sen kan vi ju gå in på de elektromagnetiska fälten en CRT har runt sig och forskningen på dess effekt på människokroppen...
Men du har inte fått fram en enda länk för ditt påstådda bevis. Bevis brukar vara rätt lätta att hitta info om...
Om du inte tröttnat får du gärna komma med länk som visar på hur kroppen påverkas av en CRTs elektromagnetiska strålning. Såvitt jag vet, men jag kan ha fel. Så vet man inte hur man påverkas. Kan tyckas vara onödigt att utsätta sig i onödan. Men jordade moderna CRTs skulle inte jag vara orolig för. Då är i alla fall jag mer orolig för mobiltelefonen.
Man måste sätta det i perspektiv också, om allt som är skadligt vore _skadligt_ skulle vi alla vara döda.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Rotten
Oj vad hemskt. Kan man inte ha två skärmar? En LCD som går att använda och en CRT när man spelar.
För jag hävdar fortfarande att man ska ha LCD-skärm. En CRT idag hittar du ju för en hundring när som helst, och förhoppningsvis spelar ni inte spel hela dagen?
Tanken med både CRT och TFT är väl inte helt fel. Den är dock inte så lyckad, inte för mig i alla fall.
Periferiet är känsligare för rörelser så när du tittar på din TFT så kommer (gör det för mig iaf) CRTns flimmer störa en hel del i ögonvrån.
Sen är det ju lite problem med att välja vilken som ska vara framför dig. Du vill varken läsa långa texter på TFTn om den inte är rakt framför dig, samtidigt som du inte vill spela spel med huvudet på sniskan (visst kan man vrida stolen osv. men blir ju inte direkt optimalt - inte för mig i alla fall och då hade jag ändå ett hörnbord när jag körde med två skärmar).
Sen pga. TFT och CRT skärmarnas olikheter så passar de inte så bra vid sidan av varandra, anser jag. TFT skärmar behöver ofta vara ljusare vilket stör sig mot CRTn (kanske delvis som flimmret kan upptäckas tydligare i periferiet, för att ha två CRT skärmar bredvid varandra stör jag mig inte på).
Det är mina erfarenheter, men som sagts, det handlar ju mycket om personlig uppfattning så behöver ju inte vara så för alla.
Skulle förstås gå att ha ena skärmen avstängd men det känns inte så lyckat, har man två skärmar vill man (iaf jag) utnyttja båda två för fönster osv. Riktigt smidigt.
Annars är det ju guldläge att köra två eller fler CRT skärmar.
Fick en 21" trinitron skärm gratis av grannen som skulle slänga den. OK, skärpan är inte den bästa i 1600x1200 men tillräckligt för att man ska kunna läsa på den utan problem.
För vilken billig skit-TFT som helst så kan man få två riktigt bra CRTs och pengar över om man har tur. Är svårt att hitta guldkornen idag men de finns.
Själv har jag dock lämnat mina CRTs hemma och har i studentrummet en TFT. Visst är TFT skärmar läckra men för det blir jag inte bländad för deras nackdelar. Personligen skulle jag inte köpa en ny CRT idag dock, för mig blir det LCDs för hela slanten, men jag förstår dem som föredrar CRTs.