SweClockers drop!

En känga till alla som rekomenderar TFT istället för CRT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
The Ergonomics report shows that eye fixation times are 9% longer with CRTs when compared with LCDs. LCD displays are also flicker free, meaning they do not rely on scanning electron beams. It is hoped that no flickering and less eye fixation time will reduce related headaches and eyestrain.

Värt att påpeka är att de pratar om "färre" relaterade huvudvärk och ögontröttet symtom. Inte att de endast finns hos CRT.

"Derox" om du tycker detta är bevis för att CRT är skadligt för ögonen, så kanske du bör läsa texterna en gång till. Och inse att det inte står någonstans att LCD = aldrig skadligt och CRT = skadligt. Utan att de kom fram till att personer som använder LCD i genomsnitt får färre problem än CRT användare.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem

När jag använde crt så fick jag tårar i ögonen ibland. Med min Syncmaster 940BW så har det aldrig varit några problem

Jag spelar en del, men jag är väl inte direkt någon hardcore gamer. Jag kan bara säga att jag älskar min plattskärm

Det enda man kan önska är att man hade en typ 24" istället

Visa signatur

Corsair 520w | Gigabyte EP42-DS3 | Core2Duo E8500 | 4GB PC6400 CorsairXMS2 | Powercolor HD4870 512mb | HP 22" w2216

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
och?? som jag bryr mig??

Det vet jag inte, men det kan vara bra att kunna stava rätt till, i alla fall de enklaste orden, annars kommer dina klasskamrater skratta åt dig när du börjar skolan.

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Medlem

smaksak, och givetvis vill man inte ha crt på en laptop

Permalänk
Avstängd

Jag går från att ha använt lcd sen det kom ut (nästan) till crt. Har köpt 3 st dell p991 trinitron 19" för dom har så fin bild.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Har ägt en TFT i två år och spelat HL2 på rätt hög nivå utan problem med framgång.
Köpte en Samsung 225BW idag faktiskt och har lirat en hel del olika shooters utan att märka något negativt överhuvudtaget.
Det mesta sitter i huvudet hos dom som tror på eftersläpningar, visst fan är det då eftersläpningar de får.

TFT står sig utan problem. Samsung 225BW är helt klart prisvärd och går att spela på hur bra som helst (Q4, BF2142, HL2 osv).

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Avstängd

Inte eftersläpningarna jag hatar, för det märker man inte så farligt på en bra 19". Det är uppdateringen, 60-75hz är för lite, och ja det mäts inte på samma sätt ofc, men det är stor skillnad på crt.

En tft i hög upplösning är fruktansvärd att spela på, går så satans segt med musen pga 60-75hz. I lägre ex 800x600 funkar det hyfsat.
Nej 1600x1200 i 100hz kan inte en tft slå enligt MIG.

CRT kommer vara min prim-skärm i ett par år till iaf tills nya saker kommit
TFTna duger till surf dator bra dock ^^

Permalänk

Det är bara att inse, vissa gillar TFT-skärmar, andra CRT. Det är individuellt och en smaksak. Den här tråden känns lite onödig, eftersom det alltid i trådar som handlar om TFT och spelande dyker upp ett gäng som säger att det inte går att spela på TFT och att man skall köpa CRT istället. Detsamma händer i trådar där folk tänkt att köpa ny CRT, då är det istället folk som hävdar att det är dumt att köpa en CRT när TFT är så bra.

Det finns inte någon allenarådande sanning i detta fall, hur gärna folk än vill att det skall finnas det. Det finns bara folks olika högst subjektiva åsikter och erfarenheter.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

jag kör med min lp2465 med 5ms har 250-400fps i jk2 o de e fps spel

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fullebulle
jag kör med min lp2465 med 5ms har 250-400fps i jk2 o de e fps spel

Och vad har det med saken o göra?
Din fps har inte något att göra med om du kör tft eller crt direkt

Permalänk
Medlem

Sen kan man ju inte hjälpa att man är beroende av strålning, samt att det är väl inte många tft:s som håller rummet varmt ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svolter
Värt att påpeka är att de pratar om "färre" relaterade huvudvärk och ögontröttet symtom. Inte att de endast finns hos CRT.

"Derox" om du tycker detta är bevis för att CRT är skadligt för ögonen, så kanske du bör läsa texterna en gång till. Och inse att det inte står någonstans att LCD = aldrig skadligt och CRT = skadligt. Utan att de kom fram till att personer som använder LCD i genomsnitt får färre problem än CRT användare.

Aldrig hävdat att LCD inte va skadligt, utan har hävdat att CRT är mer skadligt. Sen kan vi ju gå in på de elektromagnetiska fälten en CRT har runt sig och forskningen på dess effekt på människokroppen...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Oj vad hemskt. Kan man inte ha två skärmar? En LCD som går att använda och en CRT när man spelar.

För jag hävdar fortfarande att man ska ha LCD-skärm. En CRT idag hittar du ju för en hundring när som helst, och förhoppningsvis spelar ni inte spel hela dagen?

Permalänk
Medlem

varför tjafsa när vi kommit fram till att allt är relativt och väldigt induviduellt.
vissa kan röka från dom är 10 tills dom är 90 innan dom dör medan vissa dör när dom rökt i 10år.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rotten
Oj vad hemskt. Kan man inte ha två skärmar? En LCD som går att använda och en CRT när man spelar.

För jag hävdar fortfarande att man ska ha LCD-skärm. En CRT idag hittar du ju för en hundring när som helst, och förhoppningsvis spelar ni inte spel hela dagen?

inte ofta man hittar en bra skärm för en hundring, men att hävda att man ska ha platt är inte bra sätt att formulera, rätt dyrt om man ska köpa en skärm som klarar de fina upplösningarna tex, beror ju på om du är hemmaanvändare, lr överdriven gamer och arbetar med bilder etc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Aldrig hävdat att LCD inte va skadligt, utan har hävdat att CRT är mer skadligt. Sen kan vi ju gå in på de elektromagnetiska fälten en CRT har runt sig och forskningen på dess effekt på människokroppen...

Men du har inte fått fram en enda länk för ditt påstådda bevis. Bevis brukar vara rätt lätta att hitta info om...

Om du inte tröttnat får du gärna komma med länk som visar på hur kroppen påverkas av en CRTs elektromagnetiska strålning. Såvitt jag vet, men jag kan ha fel. Så vet man inte hur man påverkas. Kan tyckas vara onödigt att utsätta sig i onödan. Men jordade moderna CRTs skulle inte jag vara orolig för. Då är i alla fall jag mer orolig för mobiltelefonen.

Man måste sätta det i perspektiv också, om allt som är skadligt vore _skadligt_ skulle vi alla vara döda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rotten

Tanken med både CRT och TFT är väl inte helt fel. Den är dock inte så lyckad, inte för mig i alla fall.

Periferiet är känsligare för rörelser så när du tittar på din TFT så kommer (gör det för mig iaf) CRTns flimmer störa en hel del i ögonvrån.
Sen är det ju lite problem med att välja vilken som ska vara framför dig. Du vill varken läsa långa texter på TFTn om den inte är rakt framför dig, samtidigt som du inte vill spela spel med huvudet på sniskan (visst kan man vrida stolen osv. men blir ju inte direkt optimalt - inte för mig i alla fall och då hade jag ändå ett hörnbord när jag körde med två skärmar).

Sen pga. TFT och CRT skärmarnas olikheter så passar de inte så bra vid sidan av varandra, anser jag. TFT skärmar behöver ofta vara ljusare vilket stör sig mot CRTn (kanske delvis som flimmret kan upptäckas tydligare i periferiet, för att ha två CRT skärmar bredvid varandra stör jag mig inte på).

Det är mina erfarenheter, men som sagts, det handlar ju mycket om personlig uppfattning så behöver ju inte vara så för alla.

Skulle förstås gå att ha ena skärmen avstängd men det känns inte så lyckat, har man två skärmar vill man (iaf jag) utnyttja båda två för fönster osv. Riktigt smidigt.

Annars är det ju guldläge att köra två eller fler CRT skärmar.
Fick en 21" trinitron skärm gratis av grannen som skulle slänga den. OK, skärpan är inte den bästa i 1600x1200 men tillräckligt för att man ska kunna läsa på den utan problem.
För vilken billig skit-TFT som helst så kan man få två riktigt bra CRTs och pengar över om man har tur. Är svårt att hitta guldkornen idag men de finns.

Själv har jag dock lämnat mina CRTs hemma och har i studentrummet en TFT. Visst är TFT skärmar läckra men för det blir jag inte bländad för deras nackdelar. Personligen skulle jag inte köpa en ny CRT idag dock, för mig blir det LCDs för hela slanten, men jag förstår dem som föredrar CRTs.

Permalänk
Medlem

Sök lite på nätet om CRT och magnetfält osv. Sen är det ju inte 100% bevisat att det är skadligt med sådana saker, precis som det inte är bevisat att mobiltelefoner kan vara skadliga. Men ändå.

Vi börjar komma mycket offtopic nu, vi kan ju i varje fall dra slutsatsen att bra TFT skärmar går att spela på eftersom flera i CPL spelar på sådana, alltså bör det inte vara någon större nackdel att använda det ur just spelperspektivet.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"