Permalänk
Robot

Passiv element-vattenkylning

Tröttnade på datorn som lät som ett jetplan så nu ska lite overkill-kylning tillämpas.

Glöm det där jag skrev förut om att det inte skulle vara överdrivet snyggt. Har tänkt om lite och kommit fram till att ska man göra nåt så kan man lika gärna göra det ordentligt.
Så när jag är klar med kylningen så ska en helt ny framsida till chassiet tillverkas, samt lite annat gött, men det är inte högprio i nuläget. Funderade även ett tag på att måla elementet svart, men det är nog inte så bra då det inte kommer kyla utan värma vattnet de dagar solen ligger på.

AMD Athlon XP2800+ som klockade runt 2,5GHz med förra vattenkylningen.
Upplåst och voltmoddat 6800NU.
768Mb DDR400
Aspire 550W nätagg som skall byggas om.

Kom gärna med förslag och tankar, all kritik bra som dålig är välkommen.

Besök albumet: Passiv element-vattenkylning av Gusten_123

Permalänk
Medlem

F*n va skön ide:) De är sant, verkligen overkill i dehela men hoppas de funkar:) Mer bilder kommer va?

Visa signatur

///Micke

Permalänk

Finns bara ett ord,cooolt.Hoppas på mer bilder

Visa signatur
Permalänk

Självklart kommer det mer bilder. Idag ska förhoppningsvis vattenkyningen monteras ihop, kanske också fyllas om jag orkar köpa mer glykol.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Ser mkt lovande ut =] Lycka till!

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk

Riktigt coolt, kul att något sådant här spm diskuterats framoch tillbax i år och dar änligen provas praktiskt. Hoppas bara pumpen orkar.

Permalänk
Medlem

Haha Holy moly snacka om overkill allså ;D lycka till och hoppas allt funkar nu då så kan du nog klocka din lilla XP2800+ till närmare 3ghz

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk

intressant projekt.

Har du kollat om det sitter nån luftningsventil på elementet redan, i så fall kan du ju använda den

Permalänk
Citat:

Slutade med att jag fick ungefär ½ liter glykolvatten i sängen. Morsan vart glad. Nej.

haha! jag känner igen det där.. teoretiskt vet man ju hur vatten i ett system med kärl ska bete sig men sedan tänker man lite fel och klantar sig i praktiken - resultat: "men va fan, där ska det ju inte komma ut vatten!?"

Intressant projekt dock. Ska bli intresant att se vad du får ut för temperaturer osv.. Du har en yta på över 2 m2 på den där blir det va? Hur mycket rymmer den?

Permalänk
Medlem

ÄLSKAR sånt här asså... Antar man är en tönt numera..Eller kanske alltid varit..Prylbög har jag alltid varit ialla fall..O lumpsammlare med..Hehe..

Farsans fel

MEn men bor själv o är urfattig o trafikskadad så blir nog inte nåt coolt bygge för mig tror ja

Skynda dig på me nya bilder o lite info om temp o ljud..Köp en DB mätare

Visa signatur

Ett Trafikskadat miffo som älskar provocera

Permalänk
Medlem

Fan va läckert Kanske lite drygt och ta med sig på LAN ;D

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mathias72
Du har en yta på över 2 m2 på den där blir det va? Hur mycket rymmer den?

Japp, runt 2 kvadrat blir det, får i ungefär 6 liter i det med slangar, vattenblock och tank.

Tack för alla kommentarer! Hjälper en verkligen att kämpa vidare när ingenting vill fungera

Imorgon hoppas jag att jag hinner mer eller mindre göra klart nätagget med, hoppas bara jag hittar nån trevlig kylfläns att leka med.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

hehe ja det var ju en lite annorlunda vattenkylnings modd en fråga bara, borde inte ex en kylare från bilen ge bättre värmeavledningsförmåga än ett element? den har relativt stor kylfläns yta med alla kylflänsar och acomulerar inte värme som ett element ska, rätta mig om jag har fel. hur som är det nog överkill vilket som, lycka till

Visa signatur

Athlon64 4200+ dualcore -2gb ram - hdd:850gb - 19" widescreen - creative I-Trigue 3330

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sharpz
borde inte ex en kylare från bilen ge bättre värmeavledningsförmåga än ett element? den har relativt stor kylfläns yta med alla kylflänsar och acomulerar inte värme som ett element ska, rätta mig om jag har fel.

Beror ju lite på luftgenomströmningen. En bil-radiator är ju konstruerad för forcerad (fartvind och/eller fläkt) genomströmning. Ett element är en konvektions-radiator, dvs värmeskillnaden ska åstakomma en luftström över ytan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sharpz
en fråga bara, borde inte ex en kylare från bilen ge bättre värmeavledningsförmåga än ett element?

Jo, men det är ju som Mathias72 säger, någon form av fläkt är då nödvändig och hela idén med ett passivt system faller ju lite.

Men det blir nästa projekt skulle jag tro, när min något antika hårdvara uppgraderas så skulle ett system med en fin bilradiator vara trevligt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Den bilden som är längst ner, det är en packard bell chassie eller? liknar mitt som står ute i garaget! haha

Visa signatur

OS: W11 | CPU: Threadripper 1950x | Minne: HyperX Predator RGB 2933 MHz 64GB| GFX: AORUS Waterforce 4080 ti | HDD sys: Samsung 850 EVO 2tb| Samsung 970 EVO 2tb | HDD other: ~31tb | Mus: Razer Deathadder Chroma| Tangentbord: Razer Ornata Chroma | Chassie: Hyte Y60 | Mobo: Asus Rog x399 e-gaming | Kylare: NZXT Kraken X62 CPU | Högtalare: Creative Gigaworks T40 II 2.0 | Hörlurar: Artic 7 | One Plus 10 pro | Nikon D800/Z6 II | Lumix G9 | http://www.instagram.com/tjofsmedia |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadeByMe
Den bilden som är längst ner, det är en packard bell chassie eller? liknar mitt som står ute i garaget! haha

Japp, jag tror faktiskt det är det, Ska man ta o plocka isär det värdelösa aset så får man plocka fram vinkelslipen först

Visa signatur

=)

Permalänk

Det här måste verkligen vara det roligaste bygget som finns!...
Funkar det! då är det jag som köper första bästa element

Men jag har svårt o tro att pumpen kan pumpa runt vattnet i elementet!
Pumpen är gjord för slängar som ett lillfinger... o helt plötsligt kommer till den till utrymme som halva handen!...
Men med så otroligt mycke vatten kanske fan i mig att det fungerar!

Permalänk

I slangarna och genom blocken är ju flödet riktigt bra, kan inte säga att ja märkt nån direkt skillnad mot med förra radiatorn som var en 120 mm, men flödet runt i elementet kan man ju tvivla lite på.
Men jag tror det funkar rätt bra, om man vågar lita på att det varmare vattnet kommer vilja hålla sig ovanför det kallare som blivit avkylt, ja då borde det ju inte vara några problem.

Visa signatur

=)

Permalänk

Vill bara säga att du gör ett bra jobb=). Följer varje uppdate:P

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X3D (vattenkyld)
GPU: RTX 5080
Minnen: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS
Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X Galaxy Silver

Permalänk
Medlem

Huh, jag körde min gamla xp2500+@3200+ och ett radeon 9800pro i en vattenslinga utan radiator men med en hink på ca 10liter... gick helfint passivt så du lär juh få ganska shyssta temps med det där monstret!

Permalänk

Precis overkill är rätt ord men det är en grym ide

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Medlem

Och hur går det med bygget?

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MazterX
Och hur går det med bygget?

Jadu, det är så pass att allt fungerar nu, men det är inte ihopbyggt ordentligt, nätagget ligger på golvet tex.
Det tog mest stopp där, eftersom det funkar så har jag inte orkat göra nåt åt det. Om jag orkar ta mig för det som kommer det upp en bild på stackarn snart.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusten_123
Jadu, det är så pass att allt fungerar nu, men det är inte ihopbyggt ordentligt, nätagget ligger på golvet tex.
Det tog mest stopp där, eftersom det funkar så har jag inte orkat göra nåt åt det. Om jag orkar ta mig för det som kommer det upp en bild på stackarn snart.

Det låter kanon!

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Avstängd

Hej hur går det med bygget är i vatten kylning funderingar och hitta ditt bygge har tänkt mig göra nåt liknande! vad får för temp på datorn? eller har du lagt ner allt?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Ja, efter endel problem med diverse så vart iaf datorn halvklar, även om nån uppdatering tyvärr inte skedde.

2 problem var uppenbara, det första var att jag gjort nätagget något för högt och brett, vilket gjorde att det inte gick att montera i chassiet. Det fick helt enkelt stå brevid på golvet, vilket inte gjorde allt för mkt, tyst var det i alla fall.

Det andra lite större problemet var att det fortfarade fanns kvar en hel det skit i elementet som inte hade nåt alls emot att ta en tur ut bland vattenblocken. Framförallt CPU-blocket blev helt igensatt. Inte så mycket att det tog stopp, men tillräckligt för att höja tempraturen runt 20-25 grader i load. Precis efter att man rengjort och monterat allt, kunde man ha en dags prime95 på och temp runt 30 grader.
Efter en vecka om man gjorde samma sak så låg tempen på 55 - 60 grader.. Alltså, datorn kall och nystartad på morgonen i båda fallen.

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd

Ok låter jobbigt och få rent elementet! om man ska bygga med element kanske man ska köpa ett nytt?!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Ok låter jobbigt och få rent elementet! om man ska bygga med element kanske man ska köpa ett nytt?!

Nja, men att göra rent det på sommaren verkar ju smart i alla fall, jag gav mig på det på vintern så egentligen kunde jag inte spola ur det ordentligt när jag var ute... En högtryckstvätt att blåsa ur det med hade nog varit att föredra, kanske nåt att försöka med nu när det blir varmt.

Sen tömma i nån liter svavelsyra och vända lite på det för att få bort all eventuell rost...

Vet inte om jag har nämt det men för tillfället har datorn avlidit, de 2 volten till processorn och avsaknaden av luflöde kring sockeln var för mycket för den stackars strömförsörjningen... =(

Visa signatur

=)