När ska BB2 få ordning på sina 100Mbits linor?

Permalänk
Medlem

När ska BB2 få ordning på sina 100Mbits linor?

se topic

Permalänk
Medlem

Vad är fel på dom?
Dom av mina polare som har B2 är helnöjda med sina 100Mbit linor.

//erik

Permalänk
Inaktiv

Vissa ställen är det stora problem på andra funkar utmärkt. :/ men ingen aning

Permalänk
Medlem

helt otroligt korkad fråga. hur vore det att beskriva problemet?

Permalänk
Medlem

vilken stad/område gäller det osv?

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik.
helt otroligt korkad fråga. hur vore det att beskriva problemet?

TPtest Nedströms TPtest Uppströms
2007-01-18 18:34:59 9.53 Mbit/s 1.31 Mbit/s

Detta på en 100/100 lina i Sollentuna statsnät.

Räcker det som beskrivning? Jag är av den uppfattningen att BB2 med flera överbokar sina linor minst 10ggr om. Nattetid när kreti/pleti ligger och snusar börjar det likna något,

2007-01-18 06:51:43 82.78 Mbit/s 75.32 Mbit/s

Detta är snudd på bedrägeri och borde vara straffbart med höga böter och fängelse. Inte fan har man fått ordning på sina linor. Fleecetröjan vet fanimig inte vad han talar om.

Permalänk
Medlem

och du vet att det inte är stadsnätet som går fullt? och vad hindrar dig från att byta leverantör?

Permalänk
Medlem

du ska nog se att de överbokar extremt mycket mer än bara 10x

det pågår just nu stora uppgraderingar i sollentunas stadsnät iaf...

3 dagar av driftstörningar ..

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
du ska nog se att de överbokar extremt mycket mer än bara 10x

det pågår just nu stora uppgraderingar i sollentunas stadsnät iaf...

3 dagar av driftstörningar ..

"stora uppgraderingar " ... kan du berätta mera?

Permalänk
Medlem

har du inte fått infon?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
har du inte fått infon?

nej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av czan
Jag är av den uppfattningen att BB2 med flera överbokar sina linor minst 10ggr om.

Praxis är att överboka "privatbredband" c:a 20ggr. Det ger en hyffsad kundupplevd kvalitet. Troligtvis är den förbindelsen du sitter på överbokad mer ändå. Problemet med att sälja 100Mbps-tjänster till många slutkunder är att det är svårt att dimensionera stamnätet för att klara de höga toppbelasningar som uppkommer vid "rusningstid". Då 10GE-tekniken fortfarande är relativt dyr (när det gäller linjekort till routrar osv) är det fortfarande Gigabit Ethernet som dominerar i många stadsnäts stamnät. En sådan förbindelse kan då "svälja" 200 kunder med 100Mbps-anlustningar vid 20ggr överbokning. Blir det fler på samma segment så finns risken för att den upplevda kvaliten på "bredbandet" minskar drastiskt. Speciellt hög belastning på förbindelserna utgör den sk. "uppladdningen" (från slutkunden till en annan destination på internet) då denna är mycket lättare att överutnyttja. Det är därför ganska vettigt att, som vissa bredbandsleverantörer nu gör, begränsa uppladdningskapaciteten från 100 till 10 Mbps på de billigare abonnemangen för att tillse att förbindelserna inte går helt fulla.

Permalänk

Att dom ens kan med att bete sig så här... Och det värsta är att dom kommer undan med det.

Fy vad svinigt. Betalar man för 100/100 ska man ha det med. Klarar dem inte av traffiken så ska dem heller inte erbjuda tjänsten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av czan
TPtest Nedströms TPtest Uppströms
2007-01-18 18:34:59 9.53 Mbit/s 1.31 Mbit/s

Detta på en 100/100 lina i Sollentuna statsnät.

Räcker det som beskrivning? Jag är av den uppfattningen att BB2 med flera överbokar sina linor minst 10ggr om. Nattetid när kreti/pleti ligger och snusar börjar det likna något,

2007-01-18 06:51:43 82.78 Mbit/s 75.32 Mbit/s

Detta är snudd på bedrägeri och borde vara straffbart med höga böter och fängelse. Inte fan har man fått ordning på sina linor. Fleecetröjan vet fanimig inte vad han talar om.

Kikade på grafen mot Sollentuna och ganska precis 50% av kapaciteten finns ledig i Bredband2s lina kvällstid. Inga som helst problem med kapaciteten på den sidan alltså, inte ens i närheten. Du borde få fina värden.

Låter som ett lokalt problem i stadsnätet om nu värdena varierar så mycket. Händer ibland när stadsnäten bygger ut tyvärr.

Kör TPtest 3 och Pingplotter-trace enligt instruktionerna på http://www.bredband2.com/web/brikks/support/ - Felsökning och felanmäl så kan tekniker kika på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Kikade på grafen mot Sollentuna och ganska precis 50% av kapaciteten finns ledig i Bredband2s lina kvällstid. Inga som helst problem med kapaciteten på den sidan alltså, inte ens i närheten. Du borde få fina värden.

Låter som ett lokalt problem i stadsnätet om nu värdena varierar så mycket. Händer ibland när stadsnäten bygger ut tyvärr.

Kör TPtest 3 och Pingplotter-trace enligt instruktionerna på http://www.bredband2.com/web/brikks/support/ - Felsökning och felanmäl så kan tekniker kika på det.

Ok det låter ju betryggande, det där med 50% ledig kapacitet under högtrafik, peppar ...peppar. Problemet i sådana här sammanhang med flera "kockar" är att problemägaren inte sällan vill fokusera missnöjet mot den andra "kocken". Man hävdar att på vår utrustning är det minnsann inget fel, så anklaga inte oss för inkompetens etc.... samtidigt bör det ligga i ISP´n intresse att stadsnätet kan leva upptill och leverera den tjänst som ISP´n har sålt. MAO - ISP´n bör sätta tummen i ögat på det ansvariga stadsnätet och KRÄVA att stadsnätet har kapacitet att leverera den tjänst som avtalats.

Jag kommer i ett första steg kontakta Sollentuna Energi(stadsnätet) för ett klarläggande. Får jag inte ett nöjaktigt svar blir det till att köra TPtest3.12 och pingplotter.

Naturligtvis kommer jag att återkomma med hur det här löser sig. Det är inte nöjaktigt att leverantörer av bredband ska få sälja sina tjänster under falsk marknadsföring oberoende av om man ansvarar för det närliggande stadsnätet eller svarar för Internetlinan utåt.

Om vi/kunderna inte hänger ut "bedragarna" så kommer de aldrig att rätta till sina tillkortakommanden. Det är då bättre att de ärligt marknadsför/säljer sina 100/100-tjänster som 10/10-tjänster vilket det är i praktiken.

Permalänk
Medlem

kör en tracert till olika adresser,server där du upplever att du har problem emot och be en kompis som inte har b2 att göra sammasak och förhoppningsviss är det skillnad.
Skicka in det till supporten så blir det fart på dom för då har du bevis att andra inte har det problemet som du har.

har gjort det själv och vissat skillnaden på 24telia, 8 glocanet adsl själv sitter jag på fiber 100 och ligger på 300 ms och dom två andra har 33-40 ms mot samma server.
Dom vet att en del har stora problem och försöker lösa detta fick rådet att vänta till efter helgen så på tisdag ska jag kontakta dom igen om problemet ligger kvar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik.
och du vet att det inte är stadsnätet som går fullt? och vad hindrar dig från att byta leverantör?

Tror inte det är stadsnätet som är flaskhalsen. Får via min leverantör ut 80-99Mbit/s upp och ner över hela dynget. Ska posta värden när jag kommer hem.

Visa signatur

Alla system med färre än 4 kärnor är för småbarn.

Permalänk
Medlem

Nu i veckan har nätet slutat att vara segt i Malmö iaf. Från tidigare futtiga kb/s mot bredbandsbolaget har jag nu 900kb/s från 10MBitarna.
Klagade och var väldigt frustrerad för på jobb har vi BBB och köra mailen mot jobb var en jävla plåga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tvander
Tror inte det är stadsnätet som är flaskhalsen. Får via min leverantör ut 80-99Mbit/s upp och ner över hela dynget. Ska posta värden när jag kommer hem.

Med flaskhals i stadsnätet menas i regel inte hela nätet utan det rör sig då om enskilda områden eller gator, eller kanske rentav ett enskilt höghus med för klen anslutning ut i gatan. Så det beror helt på var man bor. Är det för lite kapacitet internt i nätet så hjälper det ju tyvärr inte heller att byta ISP, den kan koppla på hur stor lina som helst utan att det spelar någon roll.

Påstår nu inte att det garanterat är så i just det här fallet. Rent generellt så har ISPerna ingen direkt insyn i hur stadsnätet läggs upp utan de måste ha in en felanmälan för att kunna undersöka saken. Helst en Pingplotter där man ser hur trafiken går.

Det är även ofta avtalat att ISPn sköter all kundkontakt och då hänvisar stadsnätet direkt till ISPn för felanmälan. Det kan missuppfattas som att stadsnätet "skyller ifrån sig", men de hänvisar bara till rätt part då de ofta inte har någon egen egentlig kundtjänst.

Så funkar det.