Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Vilken trådlös router skall jag köpa? HJÄLP

Permalänk
Medlem

Vilken trådlös router skall jag köpa? HJÄLP

Hejsan!
Skall köpa en trådlös router kan inget om dom. Så jag vet inte vad jag skall köpa och vad all info betyder om dom.
så jag tänkte råd fråga dom som kan detta.
Den skall gå bra att ladda hem på.

/Tack

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem

är också mkt intresserad av detta, vilken är bästa trådlösa routern idag man kan få för pengarna (mao priset inte så viktigt) ???

kommer köra från Telia 2Mbit ADSL bredband och vill sen "sprida" Internet till 2 staionära samt 2 laptops. det jag prioriterar är PRESTANDA och bra KVALITET, har tidigare kört med Netgear Mimo router och vill INTE ha en sådan igen!

Visa signatur

markus

Permalänk
Medlem

Även jag vill veta vilken wlan router man ska välja.
Hade tänkt mig något för 1000-1500kr. Routern ska också ha minst 4 portar för vanligt LAN.
Prioriterar stabilitet över prestanda, men självklart ska den prestera bra också. Har BBB 100/10.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Linksys WRT54GL.
Kanske inte bäst WAN-LAN prestanda, men jag upplever den som stabil. Skulle den börja muppa sig kan man alltid byta firmware till 3e part och testa.
Att det finns en hel community (www.linksysinfo.org) kring WRT54-familjen är ju också rätt kul.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SNT
Linksys WRT54GL.
Kanske inte bäst WAN-LAN prestanda, men jag upplever den som stabil. Skulle den börja muppa sig kan man alltid byta firmware till 3e part och testa.
Att det finns en hel community (www.linksysinfo.org) kring WRT54-familjen är ju också rätt kul.

ok, har kollat runt lite på internet och den verkar mkt lovande. lägsta pris hittade jag på dustin home och har precis lagt en order!

tack förhjälpen! får hoppas att den kommer att fungera bra

Visa signatur

markus

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gammal gamer, numera mest jobb och farsa till nästa generation gamers 😀

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt mig en så billig router (trådlös) som möjligt.
Jag kommer att sitta på 8mbit tele2, och vill kunna tanka och surfa i lägenheten. Vad skall jag då köpa?

tack för svar

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nixXz
Jag hade tänkt mig en så billig router (trådlös) som möjligt.

Allra billigast är nog en FON-router. Den kostar för närvarande 325 kr inklusive frakt och moms. Men om du känner någon som redan har en FON-router så kan du dock få den helt gratis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av markusw
är också mkt intresserad av detta, vilken är bästa trådlösa routern idag man kan få för pengarna (mao priset inte så viktigt) ???

kommer köra från Telia 2Mbit ADSL bredband och vill sen "sprida" Internet till 2 staionära samt 2 laptops. det jag prioriterar är PRESTANDA och bra KVALITET, har tidigare kört med Netgear Mimo router och vill INTE ha en sådan igen!

Varför ska du ha en prestandarouter om du sitter på 2Mbps? Vilken router som helst klarar att routa 2Mbps

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Dator kommer stå ca 10 meter från routern, och jag kommer ha 8mbit ADSL tele2.

Då räcker ett 54Mbps? vilken är den bästa om vi sätter ett max pris på 500kr?

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nixXz
Dator kommer stå ca 10 meter från routern, och jag kommer ha 8mbit ADSL tele2.

Då räcker ett 54Mbps? vilken är den bästa om vi sätter ett max pris på 500kr?

En Linksys WRT54GL kanske? 599:- på dustinhome (gratis frakt).

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Röstar också på en WRT54GL. Har en själv och är mycket nöjd!

Permalänk
Medlem

3com officeconnect 108mbps,,,har varit enormt mycket strul med denna men med senaste firmware är den klockren. Min har tuggat utan bekymmer i några månader nu. Bra signalstyrka, många funktioner som räcker för normalanvändare. 595:-

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Varför ska du ha en prestandarouter om du sitter på 2Mbps? Vilken router som helst klarar att routa 2Mbps

tja med tanke på hur bra/dåligt (för min del mkt dåligt) min förra netgear router fungerade så är jag mkt mkt nöjd med min nya Linksys!

någon som vill köpa min netgear router så bara pma mig så kanske ni kan få den att fungerar bättre än jag fick...jo tog "lätta vägen" och köpte en ny

Visa signatur

markus