1 skärm för Tv OCH dator? Möjligt?

Permalänk
Medlem

1 skärm för Tv OCH dator? Möjligt?

Hej
Som rubriken säger så funderar jag på möjligheten att kunna använda en platt tv för att kolla på tv samt kunna ha datorn kopplad till så att man kan surfa och spela när man känner för det?

Min erfarenhet av kompisars liknande kopplingar är att det inte blir så skarp bild på lcd tv'ar (hd ready), spelen käns lite segare (responstiden?) och texten (på hemsidor) blir jobbig att läsa, oskarp.
Vilket leder till att man tvingas byta tillbaka till pc skärmen när man skall surfa eller lira spel.
Det hade vart jätte skönt om man hade sluppit att ha 2 skärmar.

Jag har tittat på lite olika tv'ar och på olika "dator" skärmar, vad är egentligen skillande?
Datorskärmarna har oftast bara Dvi och Vga anslutningar medans LCD-tv'ar ibland har fler som:
# 1 x DVI-D (HDCP)
# 1 x VGA
# 2 x Scart (1 med RGB)
# 1 x Komponent
# 1 x S-Video
# 1 x Antenn
Tagit från http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010092225 en tv jag tittat på.

Vad bör man leta efter om man inte vill tappa förmågan som en datorskärm har men ändå vill kunna titta på tv program? Går det att köpa någon anten vga omvandlare? (Har kabel-tv och hade vart skönt att slippa tv-kort i dator).

Hoppas någon kan hjälpa mig, känns som världens största djungel att välja tv/dator skärm...

Permalänk
Medlem

Största skillnaden är väl upplösning.
På en monitor har du något i stil med 1024/1280 på 17" och en TV har betydligt lägre på en fyra gånger så stor yta.
Men hittar du en tv med lika hög upplösning/tum och snabb responstid (<8ms) borde det inte vara några problem.
Nämnas kan också att HD-ready inte alls behöver betyda att en tv är högupplöst, bara att den kan hantera hd-upplösningar och ev. skala ner dem till tvns verkliga upplösning.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag kan hålla med dig. Du snackar om en 17" med 1280 x 1024 mot en LCD TV på 20-23" och 1366 x 768.
1366 x 768 är (rätta mig om jag har fel) en "vanlig" WS, 16:9 upplösning medans TFT 17" kör 1280*1024 som är en 4:3.

Massa bla bla bla om ni orkar:
Iallefall när man kollar på dom mindre runt 20" datorskärmarna så hittar man inte så många olika anslutningar eller liknande upplösningar som en LCD TV, men om man istället kollar på en större datorskärm, 30" http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=314159&view=detailed blir likheterna mellan Datorskärm och TV mycket mindre...

Upplösningar hämtade från bildskärms länken över ger;
1024 x 768 (XGA), 640 x 480 (VGA), 800 x 600 (SVGA), 832 x 624, 1280 x 768 (WXGA), 640 x 350, 720 x 400, 1360 x 768

Anslutningarna är samma fast denna saknar analog antenn in, (kanske oviktigt eftersom de släcks snart, men bra att ha vid kabeltv..)

Upplösningar från en 20-23" Tv ligger oftast på 1366 x 768 eller riktigt dyra på 1920 x 1080, bägge alternativen klarar hd kvalitet. Sedan finns oxå de lite billigare som inte klarar hd men har upplösningen 1280 x 1024.

-->Frågan:
Borde det inte gå att få en knivskarp bild även med datorn om man ställer in kortet på 1366 x 768 eller 1920 x 1080, eller är det någon skilland på vad datorn skickar för signal på dvi vs vad en hd-dvd spelare gör?

En fundering:
Känns som skillnaden främst ligger i vilka anslutningar som tillverkaren satt in, beroende på vilken upplösning som skärmen har, så då borde det fungera om skärm och tv synkar i samma upplösningar, någon som kör 1366x768 eller 1920x1080?