Vista 32 eller 64 ???

Permalänk
Medlem

Vista 32 eller 64 ???

Hej!

Efter timmar av läsande i forumet har jag ännu inte kommit fram till vad som är ett bättre val för vanliga användare (surfa, spel, bildredigering och musik), är det Windows Vista Home Premium 32-bit OEM eller Windows Vista Home Premium 64-bit OEM ?? Det kommer köras med en Intel Core 2 Duo E6600 processor. Hur är det med andra drivrutiner till hårdvara och program, kommer de att lida för att det är ett 64bitars system ?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Huruvida det finns drivrutiner till din hårdvara är inte lätt att säga utan du får kolla hos respektive tillverkare.
Själv tänker jag vänta till framåt sommaren innan jag installerar så jag slipper vara med om samma elände som med win95.
Klarar mig bra med XP tills dess, och förmodligen smärtfriare.

Närmsta tiden kommer man inte ha speciellt mycket glädje av 64-bitars,
men jag kommer skaffa premium retail då den innehåller både 32 och 64-bitars.

Permalänk

Har också försökt läsa mig till detta, och jag tror faktiskt att 64-bitarsversionen är ett lite bättre val då drivrutinerna till Vista är mycket fler än motsvarande variant av XP till exempel (så som jag uppfattat det), och 64-bitarsvarianten presterar ju faktiskt bättre överlag. Fast att ha mycket minne är nog en fördel då. Operativsystem som stöder 64-bitar används nog bäst om man har 4 GB eller mer, då dessa kan användas "aktivt", vilket inte funkar lika bra i operativsystem skrivna i 32 bitar. Rätta mig gärna om jag har fel.

Köper man fullversionen av Vista så får man väl med både 32 och 64 bitars-versionerna av Vista? Tror att "fullversion" är samma sak som "retail" - fast det kostar ju mer å andra sidan. Jag kommer nog att köra 64-bitarsversionen i alla fall. Kör 32 nu.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Jag läste också runt och bestämde mig för 64bitarsversionen.

Permalänk
Medlem

Har 32-bitars Vista Business just nu, men beställde nyss 64-bitars versionen från deras hemsida (fick mitt Vista från MSDNAA så jag fick bara ner 32-bitars, men har man 32bit får man beställa 64-bit för en hundring, gäller alla versionen).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeII
Har 32-bitars Vista Business just nu, men beställde nyss 64-bitars versionen från deras hemsida (fick mitt Vista från MSDNAA så jag fick bara ner 32-bitars, men har man 32bit får man beställa 64-bit för en hundring, gäller alla versionen).

har du kollat om dom har draigt av pengar från ditt konto? jag beställde också
för en hundrig ca 115 kr tror jag det blev! jag fick mail om att köpet var klar men när jag kollat mitt konto så har dom inte dragit av pengarna än :S trots att det har gått 3-4 dagar

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600@3.0GHz | Asus P5B Deluxe | Corsair XMS2 PC6400 4GB | XFX GeForce 8800GTX 630M 768MB GDDR3 |Seagate Barracuda 500GB NCQ 16MB SATA2 | Seagate Barracuda ES.2 1TB SATA2 32MB 7200RPM | Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM |
Creative SoundBlaster X-Fi Fatal1ty | Eizo 24'' S2431WK | iPower 600 Watt Extreme edition | Windows Vista Business 64 Bitar SP1

Permalänk
Medlem

Hade xp hemma 32 bitars.
köpte home premium 64 ENG från JME för 1200:-
Så länge(efter 4 timmar lekande med datorn) e jag hur nöjd som helst.

FAst en varning bara...STUPID creative har inte kommit med några
riktiga drivrutiner än. De borde skämmas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har också fått Vista Business 32bit via MSDNAA. Funkar denna versionen som OEM: att man låser den till en dator (moderkort)? Om så är fallet, vad händer om man ominstallerar med 64-bits varianten (man installerar 32bit först)?

Permalänk
Hedersmedlem

Alltså ni som har nytta av 64-bitars (pentium M här ). Maila eran msdn-aa administratör och be dem lägga upp 64-bitars. Borde väl gå? Billigare än att betala frakt och administrationsavgifter.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

64-bits Vista är helt onödigt för de allra flesta, och dessutom till besvär eftersom det krävs signerade drivrutiner. Men eftersom 64 > 32 och alltså "bättre" så väljer många 64 i stället för 32, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Tror ärligt talat det tar långt tid innan 64 bitars slår igenom liksom 32 bitars program funkar på 64 och så vet jag vet är väldigt få programtillverkare sugna på att släppa 2 versioner av ett program.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du länk till sidan där man kan köpa? Har också Vista från MSDNAA, men hittar inte var man kan köpa uppgraderingen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Z0pa
Har du länk till sidan där man kan köpa? Har också Vista från MSDNAA, men hittar inte var man kan köpa uppgraderingen.

http://www.microsoft.com/sverige/windows/products/windowsvist...

Ni som redan beställt: Får man det språk som man väljer i listan och hur långt tid tar det innan skivan kommer?

Permalänk
Medlem

Installerade precis och blev lite grinig när jag märkte det blev 32bitars. Stod att man skulle få välja ju :/

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zorin
http://www.microsoft.com/sverige/windows/products/windowsvist...

Ni som redan beställt: Får man det språk som man väljer i listan och hur långt tid tar det innan skivan kommer?

Frågan är besvarad på forumet, leta lite så hittar du. Jag är ett hett tips.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

hur vet man om ens skola är med i MSDNAA, jag pluggar på LTH i lund.

Hur får man tag på en gratis vista, om skolan är ansluten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalvsylta
64-bits Vista är helt onödigt för de allra flesta, och dessutom till besvär eftersom det krävs signerade drivrutiner. Men eftersom 64 > 32 och alltså "bättre" så väljer många 64 i stället för 32, tyvärr.

Har du ens testat 64 bitars vista? Enligt min mening så känns 64bitars bättre (åtminstonde på min dator och rc2 av vista) men tyvärr så var min msdnaa licens bara 32bitars.

bilen, vad sägs om att fråga den lokala datorsupporten?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bilen
hur vet man om ens skola är med i MSDNAA, jag pluggar på LTH i lund.

Hur får man tag på en gratis vista, om skolan är ansluten?

http://www.msdnaa.net/search/SchoolSearchIntl.aspx

Där kan du söka efter skolor som är med i MSDNAA.

Permalänk
Medlem

Kan man beställa 64 bitars från microsoft om man har Vista home premium 32 bitars OEM ?

Permalänk
Medlem

Jag blir fortfarande inte klok på detta. Ska bygga ihop en ny dator. Men vet fortfarande om jag ska välja 32 eller 64 bit vista. Hårdvaran är det inga problem med. Jag köper hårdvara som har drivrutiner till vista 64. Det jag är mer orolig över är mjukvaran, vanliga program. Hur kommer det att funka. Små program som steam, winamp, office 2003 osv. Någon som har erfarenhet?

Indurain

Permalänk
Medlem

Vill också ha svar på indurains inlägg! Vilken version kommer och vara stabilare ? det verkar som nästan all hårdvara har drivrutiner till 64 bitars.

Permalänk
Medlem

Program lär fungera bra med 64bit, jag sitter dock på 32bit och allt jag har testat fungerar förutom VLC och MSN som skickar felmeddelande.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15 CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrainX
Kan man beställa 64 bitars från microsoft om man har Vista home premium 32 bitars OEM ?

Nej, OEM-licensen är för antingen x86- eller x64-versionen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrainX

Du kan ju testa men svaret är nej, då du inte har betalt för något annat än en 32-bitars version i och med köpet av din OEM licens...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av indurain
Jag blir fortfarande inte klok på detta. Ska bygga ihop en ny dator. Men vet fortfarande om jag ska välja 32 eller 64 bit vista. Hårdvaran är det inga problem med. Jag köper hårdvara som har drivrutiner till vista 64. Det jag är mer orolig över är mjukvaran, vanliga program. Hur kommer det att funka. Små program som steam, winamp, office 2003 osv. Någon som har erfarenhet?

Indurain

Jag kan iallafall tala om för dig att med XP-64 funkar 32bitars program aldeles utmärkt, tunga program som lätta. även drivrutiner.
visst, dem måste emuleras. men det innebär ingenting för användaren, det blir bara lite extra jobb för hårdvaran, men med en modern dator märker man ju ändå inte av den skillnaden. i XP64 får du en katalog där 32bitars program hamnar och de vanliga 64bitars hamnar under Program Files/Program som vanligt. Det funkar skitbra, och om vi känner microsoft rätt funkar det precis lika bra i vista..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vigilent
Jag kan iallafall tala om för dig att med XP-64 funkar 32bitars program aldeles utmärkt, tunga program som lätta. även drivrutiner.
visst, dem måste emuleras. men det innebär ingenting för användaren, det blir bara lite extra jobb för hårdvaran, men med en modern dator märker man ju ändå inte av den skillnaden. i XP64 får du en katalog där 32bitars program hamnar och de vanliga 64bitars hamnar under Program Files/Program som vanligt. Det funkar skitbra, och om vi känner microsoft rätt funkar det precis lika bra i vista..

Alltså teoretiskt för vanliga snälla 32-bitars program så fungerar de, men är de in och grejar i operativsystemet etc. (som antivirusprogram) får de nog större problem. Och drivrutiner fungerar inte alls om de inte är 64-bitars, så WoW (Windows on Windows) bara kan köra 32-bitars program (processer). Alltså ingen 32-bitars kernmode-kod.
Och nej 32-bitars program emuleras inte. Lika lite som 16-bitars program emuleras i tidigare windowsversioner (64-bitars windows stödjer inte 16-bitars). Processorn ställer om sig till 32-bitars när det kör dem. Emulation handlar om att översätta en ISA till en annan ISA vilket inte görs.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

nja vad gäller program så brukar de ju va skrivna för 32. tänker på brännar program..divx DVDrip program spel m.m. men jag jag har ingen aning om de finns funktion som gör att man kan köra program i 32 bitars läge i i 64 bits operativen från windows???

. presis som man kan välja att köra gammla program i windovs 95 läge. i winxp... inte för att de fungera särksilt bra. jag kraschade windows xp på de viset för ett år sedan de va ett spel som va en kraschbandikot rip of typ lite komiskt krasch. så njä sj kommer jag nog köra 32 till en början.

inte så kunning men kör alltid spel i 16bit. då jag ej ser skillnad och fått för mig att de kräver mindre:p

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried
Har också försökt läsa mig till detta, och jag tror faktiskt att 64-bitarsversionen är ett lite bättre val då drivrutinerna till Vista är mycket fler än motsvarande variant av XP till exempel (så som jag uppfattat det), och 64-bitarsvarianten presterar ju faktiskt bättre överlag. Fast att ha mycket minne är nog en fördel då. Operativsystem som stöder 64-bitar används nog bäst om man har 4 GB eller mer, då dessa kan användas "aktivt", vilket inte funkar lika bra i operativsystem skrivna i 32 bitar. Rätta mig gärna om jag har fel.

Köper man fullversionen av Vista så får man väl med både 32 och 64 bitars-versionerna av Vista? Tror att "fullversion" är samma sak som "retail" - fast det kostar ju mer å andra sidan. Jag kommer nog att köra 64-bitarsversionen i alla fall. Kör 32 nu.

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan du länge vart man kan köpa 64-bitars skivan?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Kan du länge vart man kan köpa 64-bitars skivan?

Den länken står i papperet som ligger i retailförpackningen som du har köpt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har kört Windows XP x64 i ett par månader och installerade Vista 64-bit i fredags... De allra allra flesta program fungerar helt felfritt med 64.

Sen kan jag hålla med om att prestandavinsterna i dagsläget i princip är obefintliga. Men kompabilitetsmässigt är jag positivt överraskad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H