Asus Striker Extreme Bilder & Resultat (56k varning)
Asus Striker Extreme Bilder & Resultat
Jag har under en längre tid sökt ett nytt moderkort som presterar bra tillsammans med Kentsfield processorer, och nu i tisdags så lyckades jag få tag på ett Asus Striker Extreme.
Jag har läst en hel del bra saker om striker kortet och särskilt då sett många som fått bra resultat tillsammans med kenstsfield, tyvär har jag även sett många som haft problem också men jag ville trots detta prova Asus nya High End kort.
Jag beställde kortet i tisdags och fick hem det igår och än så länge kan jag inte säga annat än att jag är mycket imponerad av både kortet och tillbehören, det följer med en helt enorm bundle och jag har nog aldrig tidigare varit med om någonting liknande.
Förutom dom vanliga tillbehören som manual och diverse kablar så följer det också med en fullversion av Ghost Recon, Kaspersky®Anti-Virus, Futuremark 3DMark 06 Advanced plus en del annan mjukvara.
Bland dom hårda prylarna som följer med finns tempsensorer som kan fästas på valfritt område, kabel strips, 90 grader SATA kablar och mycket mer, men den stora orsaken till att man skaffar detta moderkortet är givetvis den medföljande R.O.G nyckelringen
Jag såg också att Asus ska släppa ett Striker Basic kort där förmodligen skillnaden mellan korten är bundlen och priset, jag tror att Basic kortet kommer att ligga fyra-fem hundra kronor under Extreme.
Asus Striker Extreme har en helt enastående layout, allting sitter på rätt plats så monteringen är helt enkelt en dröm. Runt sockeln är det helt rent vilket gör montering av CPU kylare otroligt simpel, och för oss som vill köra med lite mer exotisk kylning är detta ett stort plus eftersom det inte finns nått i vägen för sockel kitt, isolering mm.
Det sitter däremot mycket heatpipes på moderkortet som kan vara i vägen för väldigt stora kylare, men för vatten och kompressorkylning så finns det gott om plats över.
Längst nere på kortet sitter det tre knappar som kan användas för att starta, reseta och Cleara Cmos, det finns också en knapp som tänder upp små blå leds för att enklare kunna se vart som kablarna mm ska kopplas in.
SATA kontakterna sitter vinklade 90 grader på sidan av moderkortet och förenklar dragningen av kablar en hel del, det finns inte mycket som jag skulle vilja ändra på utan detta är nog bland dom bästa layouter som jag sett.
Det enda som jag inte är riktigt nöjd med är att IDE kontakten sitter precis bakom 24pin ATX, det blir väldigt trångt mellan dessa och hade gärna sett att IDE kontakten flyttades på sidan istället.
BIOS är helt enastående och det finns väldigt stora möjligheter till tweakning, speciellt var inställningarna för minnena och volten överaskande.
Timings:
tCL (CAS Latency)
tRCD (Row Address to Column Address Dela)
tRP (Row Precharge)
tRAS (Row Active Strobe)
Command Per Clock (CMD)
tRRD (Row to Row Delay)
tRC (Row Cycle Time)
tWR (Write to Read Delay)
tWTR (Internal Write to Read Command Delay)
tREF (Refresh Rate)
tRD (Read Delay)
tRFC (Row Cycle Refresh Time)
Async Latency
Voltage:
Vcore= från 0.83125V till 1.90000V i 0.00625V steg
Memory V= från 1.800V till 3.425V i 0.025V steg
NB Core V
SB Core V
CPU VTT
DDR2 Controller
DDR2 Channel A ref V
DDR2 Channel B ref V
På Striker Extreme sitter det endast 100% aluminium electrolytic capacitors vilket förbättrar signalen och livslängden avsevärt, dessutom är kortet byggt på en 6 lager process med två extra lager i mitten vilket möjliggör stabilare spänning.
Inget är plastigt eller lågbudget utan Striker Extreme känns helt igenom som en väldigt genomtänkt kvalitets produkt.
Kom bara ihåg att detta är ett moderkort som måste få ta tid.
Det finns massor kvar att skriva om Striker Extreme men för att inte dränka er i text så stannat jag här och postar lite bilder på moderkort och BIOS istället, jag kommer också att lägga upp resultat i tråden för den som är intresserad.
Om det är någon som har frågor angående moderkortet så ska jag försöka att svara så gott jag kan, och vill någon se bilder eller resultat av något speciellt så säg till så fixar jag det.
Jonbass

Moderkort:

Moderkortet ligger riktigt bra förpackat i denna otroligt snygga kartongen.

Delar av förpackningen är utklippt så man kan se igenom till moderkortet.

Asus Striker Extreme ligger i en utformad platsförpackning istället för en antistat påse och detta fungerar minst lika bra som annat embalage.

Moderkortet är byggt på en 6 lager process, detta är två extra lager i mitten på brädan och möjliggör stabilare spänning .

Jag tycker att layouten på moderkortet är helt suverän, det enda som jag kan anmärka på är IDE kontakten bakom 24pin ATX kontakten..

SATA kontakterna sitter på snedden vilket förenklar kabeldragningen en hel del.

Som grädde på moset har Asus också skickat med vinklade SATA kablar.

För mig som har systemet liggandes på skrivbordet så förenklar det mycket att ha start, reset och Clear Cmos knappar på moderkortet.

Knapparna sitter dessutom mycket bra placerade längst nere på moderkortet, även kontakterna till front panelen sitter mycket bra placerade jämfört med nVidias referens kort.

Heatpipe kylningen som sitter runtom moderkortet är multi-directional, detta betyder att den ska kyla lika bra oavsett placering på moderkortet.

Tyvär så blir dessa heatpipes väldigt varma även när allt körs i stock volt och hastighet.

Men som på flera andra moderkort med passiv kylning så följer det med en fläkt som enkelt monteras på heatpipsen för extra kylning.

Striker Extreme ingår i en serie moderkort som kallas för R.O.G (Republic of Gamers), i den serien ingår även Asus Commando, P965 mm..

Tyvär så passar inte dom störst dimensionerade kylarna pga heatpipsen på moderkortet, tex Noctua NH-U12 passar inte utan modifikationer.

Kanske ska nämna att dom flesta kylare passar, kör själv med en Zalman 9500AT som passar utmärkt och dessutom lämnar en del plats över också.

Det är nästan helt rent runt sockeln, vid montering av Mach 2 och liknande så är detta väldigt bra.

Det sitter alltså inga kondningar runt sockeln som brukar kunna vara ivägen vid monteringen.

8 pin EPS.

Jag är glatt överaskad över hur mycket som kunde ställas in för minnena på Striker Extreme, bara volten går en bra bit över 3v.

Jag hoppas verkligen att mina minnen kommer till sin rätt i detta moderkortet.

Det sitter endast 100% aluminium electrolytic capacitors på moderkortet vilket förbättrar signalen och livslängden.

Sedan så har vi PCI-E platserna, för SLI 2 st 16x, en 8x för physics acceleration och 1x för ljudkort mm.

Det finns väldigt bra med plats mellan PCI-E platserna för dom som vill köra med lite mera exotisk kylning.

På baksidan så finns det en LCD Poster som indikerar POST medelanden och hjälper till vid felsökning bla.

Det finns även nånting som jag faktiskt inte sett tidigare, det är små blå led lampor som lyser upp runtom på moderkortet och som hjälper till i mörka miljöer.
CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker