3Dmark 06: 7400 poäng med 8800GTX, en besvikelse?

Permalänk

3Dmark 06: 7400 poäng med 8800GTX, en besvikelse?

Hej, är en nybörjare när det gäller överklockning och dylikt.

Sitter på följande:

DualCore Intel Pentium D 945 3,4Ghz (mk: Gigabyte GA-8I945PLGE-RH)
Leadtek 8800 GTX TDH(NVIDIA) (768 MB)
2 GB DDR2-533 SDRAM

Får ca 7400 poäng i 3D mark 06 vilket är en liten besvikelse.

Har ett par frågor:

Är min processor en flaskhals?
Fick med överklocknings programmet "Gigabyte`s Easy Tune 5"
då jag köpte datorn. Men hur mycket kan man klocka en sådan
processor utan extra kylning?
Vad är för varmt?

Eller är det mitt grafikkort jag borde överklocka?
nTune som jag har laddat ner är buggigt och fungerar inte.
Vad är ok att klocka ett 8800 GTX till utan extra kylning?
Vad är för varmt?

Har funderat på en Intel Core 2 Duo E6600.. men eftersom
jag köpte min dator i sommras så tycker jag det är lite tidigt (och dyrt)
att redan investera i en ny processor.

Det är en del frågor här. Men all hjälp uppskattas!!

MVH
Jonathan

Permalänk
Medlem

Ska du klocka, satsa heldre på en 4300, billigare och mer lättklockad.

7400 låter väl ganska normalt, någon annan här fick runt 10, men då hade han bättre prolle..

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Det är din processorer som flaskhalsar rejält.

Visa signatur

Main: Intel i7-970 4.00 Ghz | 24GB DDR3-1600 | PowerColor 290X | Samsung 830 2x256GB
Server: Dual Intel E5645 2.53 Ghz | 24GB ECC DDR3-1333 | PERC 5/i | Samsung 8x2TB | Intel 320 80GB
XtremeSystems WCG

Permalänk
Avstängd

Re: 3Dmark 06: 7400 poäng med 8800GTX, en besvikelse?

med datorn i sign

då är det bara att räkna ut vad som segar ner.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk

Körde min E4300 i 2,4Ghz och fick strax över 10K med ett GTX..

//Peter

Permalänk
Avstängd

SM2 Test 1 = 60*FPS
SM2 Test 2 = 60*FPS

CPU Test 1 = 1525*FPS
CPU Test 2 = 1024*FPS

SM3 Test 1 = 50*FPS
SM3 Test 2 = 50*FPS

så räknar man på 06an.

det är din cpu som slöar ner!

Permalänk

Tack för alla svar, det känns som en ny processor behövs helt enkelt.
Är det någon som vet om mitt moderkort fungerar tillsammans med
E6300 eller E4300? (Gigabyte GA-8I945PLGE-RH)

Permalänk
Medlem

Är det socket 775 så fungerar båda...

Visa signatur

Permalänk

775 socket är det, så det blir en ny processor nästa vecka!
Tackar och bugar återigen för all hjälp!

Permalänk

Stopp och belägg! Att det är socket 775 behöver inte alls betyda att Core 2 Duo kommer att fungera. Vilket detta fall bevisar, C2D fungerar inte med det där moderkortet. Moderkortet i fråga stöder endast Pentium 4/D (och Celeron-diton).
Så tyvärr får du nog köpa nytt moderkort innan ny processor.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Är det socket 775 så fungerar båda...

Ursäkta men vad snackar du om?

Du borde kanske tänka efter innan du hittar på egna historier i huvudet, nu är det så att det är ett 945 chipset och ytterst tveksamt att det skulle stämma. Eftersom jag inte själv är helt säker, så uppsöker jag gigabytes sida för att kontrollera uppgifterna innan jag uttalar mig.

http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/CPUSupport_Mod...

Ja och det visar sig att du har totalt fel, dessa processorer är inte alls stöda med det morderkortet.

Edit: Tobbe hann före

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

tror inte att ett moderkort med 945 styrkrest funkar med c2d

Permalänk

Ajdå, då blir det att lämna in datorn iaf.
Ett processor byte är ju ganska enkelt men ett moderkort??
Nåja, tack för förvarningen iaf..

Moderkort med 945 funkar med c2d:

http://www.inet.se/artikel/1517124 (Gigabyte GA-945P-S3 i945P ATX)

Men frågan är om det är värt att köpa?
Eller är detta moderkort för slött om man skall överklocka?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Ursäkta men vad snackar du om?

Du borde kanske tänka efter innan du hittar på egna historier i huvudet, nu är det så att det är ett 945 chipset och ytterst tveksamt att det skulle stämma. Eftersom jag inte själv är helt säker, så uppsöker jag gigabytes sida för att kontrollera uppgifterna innan jag uttalar mig.

http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/CPUSupport_Mod...

Ja och det visar sig att du har totalt fel, dessa processorer är inte alls stöda med det morderkortet.

Edit: Tobbe hann före

Ah, fan nu känner jag mig dum.
Skulle såklart ha sagt att om det är socket 775 så är hälften avklarat, men moderkortet måste också stöjda den nya C2D tekninken.. Ledsen om detta ledde till missförstånd.

Tur att andra var snabbare och förklarade hur det låg till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Asså jag kör linux och har inte kört 3D mark sedan jag vet inte när men är det inte CPU scoren som drar ner dina poäng? Vad får du på grafiken VS deras maskiner? Facktum är att lägre upplösning är det som börjar flaska processorn regält då grafikkortet får det lättare. Börjar du öka upplösnigen så kommer det blir gämmnare. Så frågan är ju hur hög upplösning du kör?

Sedan är pentium D slö på papper VS C2D då C2D har dubbelt så hög IPC. men frågan är hur mycket bättre ALU och FPU prestanda den har.

En processor pysslar till 70-90% av tiden under 3D baserade spel med ALU enheten. Kör deverse laod, stor och branch instrucktioner. Folk tror FPU prestandan är allt för spel. kolla bara på hyppande över Cell processorn. Faktum är att Xbox 360 är betydligt vassare på spel än PS3 är för Cell är en extremt flytalstark maskin men den har bara en ricktig CPU kärna och sedna 7st slavar som jag brukar kalla det som är helt cache lösa och bara kan göra vissa instrucktioner. Xbox 360 har 3st lika dana kärnor och dom delar cache och den har också 5x minnesbanbredden. Varför det är bättre är för att det krävs mycket minnes banbred under spel med sån grafik som vi har i dag annars flaskar villken proppe som helst.

En bra CPU för spel bör ha bra ALU prestanda men självklart bra FPU prestanda med. Myten att mycket FPU prestanda är allt lever nog kvar sedan Cyrixo ch AMDs K5/K6 processorer.

Tex så spöar min pentium 200mhz mm en K6-2 40 i flytal med 3-4 gånger det med 3D Now borträknat men den har samma ALU prestanda vid samma frekvens. Och spel går fortare oavset 3D now! på K6-2 Vs pentium tex, mycekt snabbare. Men med 3D now en 30-50% boost men kollar man då på hur dålig FPU prestandan var frånbörjan så är det kanske inte så konstigt.

har man en ballans på 80% ALU och 20% FPU så är det rätt optimal för spel sedan så kräver spel av dagens typ välldigt sanbb access till minnet och hög banbredd. Pentium D klarar det rätt OK med då den kör samma bus som C2D och den har rätt Ok med cache villket krävs en del av. C2D är klart bättre val då den har överlag mycket högre prestanda men netburst pocessorerna har ALU enheter som arbetar på 2x kärans frekvens och den har 2st MEN det avgör inte processorns maximala IPC. maximalt kan den gör 2st åt gången så den skulle kunna göra 2st beräknigar med ALU enheterna om den vill under en cykel rent teoretiskt. C2D skulle ju kunna göra misnt lika många ALU men även FPU beräknigar då maximala IPC:n ligger på 4 dock är ju frågan då igen. Om processorn endast använder FPU enhetenra 10-30% under dagens spel och ALU enherna används mäst så är ju frågan hur stor skillnad det igäntligen blir i pracktiken?

Jag har alldrig vart nåt fan av netburst och det är jag fortfarande inte och jag tycker C2D verkar vara det bästa intel släppt sedna pentum 3, en mycket bra CPU. Framföralt mycket bättre överlag. Fins annat än spel där det krävs både mycekt ALU och FPU arbete. Men du bör nog försäkra dig om att du värkligen behöver den extra kraften. Skillnaden kanske inte blir så stor som du tror i prestanda Specielt inte när du går upp i upplösning på skärmen.

Detta kanske var lite väl invecklat å offtopic men vad fan kan ju bli en kul diskution

men jag tycker du ska testa lite benchar i ricktiga spel och gämföra med anndra istället. Kör några loppar quake 4 eller doom3 på max settisgs å testa att gå från låg till hög upplösning. Du kanske sedan märker att du börjar komma i kapp dom med lite sanbbare poroppe ju högre upp du går.

Permalänk

Jo, det kan vara värt att göra ett testa som du skriver pa1983.
Har gjort ett tyst nyligen som mynnade ut i att både SM2.0 och SM3.0 ökade i poäng.

Testade att överklocka min 3,4ghz till 4ghz och det gav resultat(även CPU score förstås)

Totalt ökade jag från 7400 till 8010.

http://service.futuremark.com/orb/resultanalyzer.jsp?projectT...

Frågan är hur mycket mer mitt grafikkort har att ge?
Men då har ju datorer med E4300 2,4ghz och ett 8800 GTX fått över 10k..

Någon som vet om det finns någon bra guide hur man byter moderkort
förresten?

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Någon som vet om det finns någon bra guide hur man byter moderkort
förresten?

Skruva bort 9 skruvar och koppla loss lite kablar? Lixom, det är ju bara att byta.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82

Frågan är hur mycket mer mitt grafikkort har att ge?

det går på tomgång.
ska du maxa ett 8800GTX så måste du upp till runt 3.2GHz med Core2.
över 3.2GHz så märker du att grafikkortet blir en flaskhals då det tappar FPS i högre upplösningar.
vad gör man då jo man köper ytterligare ett 8800GTX

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pg_ice
det går på tomgång.
ska du maxa ett 8800GTX så måste du upp till runt 3.2GHz med Core2.
över 3.2GHz så märker du att grafikkortet blir en flaskhals då det tappar FPS i högre upplösningar.
vad gör man då jo man köper ytterligare ett 8800GTX

Du kan få även ett C2D att flaska på ett 7900GTX. Problemet är att sänker man bara uplösnigen tillräcklgit så får grafikkortet alldrig tillräckligt att göra. Ett higch end kort som 880GTX är itne tänkt att kröas i 1024x768 utan mer 1600x1200. uplösnigarna har gått upp mer å mer med åren allt eftersom skärmar blivit billigare å bättre så i dagsläget är det nog dit high end kroten ricktar sg och även en del AA ska vara på. Annars flaskar nästan villken proppe som helst i dag. Grafikkrotens GPU:ER är mer avancerade i dag än processorerna i datorerna. Upp med upplösnigen så kortet får nått å göra.

Pentium D må vara dålig gämfört med en C2D men 3.4Ghz model bör motsvara en 1.8Ghz C2D utan problems och dne borde ju gå å clocka något med.

Som sagt testa den RICKTIGA prestandan. Hur svårt är det å skriva ett program som testar hur fort en prope kan göra det å det och sedan lägga upp en score. Sedna när du väl kör dit spel som föritar sig mer på grafikkortet än processorn (fins ju olika fall vad som begränsar msät så kalrt) så räcker den plötsligt till mer än väl.

kan inte ni som har 8800GTX här köra stock clockatt grafikkort med högsta inställningarna å nån vettig upplösning typ 1280x1024 minst och bencha i några spel. kan väl komma överens om nåt typ.

Läs denna articklen om PS3 VS Xbox 360 där dom talar om varför en processor som är grymt snabb å kraftfull inte alls behöver vara bättre än en som har lägre kappasitet då den sanbba itne passar ändamålet lika bra som den slöare.

och jag säger fortfaradne itne att pentum D är bra eller att C2D är dålig snarare att skillnadne kanske itne är värt priset i upgradering.

http://xbox360.ign.com/articles/617/617951p2.html

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

kan inte ni som har 8800GTX här köra stock clockatt grafikkort med högsta inställningarna å nån vettig upplösning typ 1280x1024 minst och bencha i några spel. kan väl komma överens om nåt typ.
l[/url]

Simulatorer är en bra jämförelse för dom kräver oftast CPU pulver.
jag gjorde en jämförelse i GTR2 med max grafik och regn race.
rätt skapligt vad Core2 presterar alltså.

1600*1200 4xAA 16xAF

med den förra CPUn(X2 2.9GHz) och 8800GTX kortet
så fick jag 30FPS på startrutan precis när racet skulle börja (27 synliga bilar framför)

samma inställningar med Core2 i 3.5Ghz så fick jag 50FPS
från knappt spelbart till super flyt.
Core2 ger en jäkla boost i spel som är beroende av CPUn.

även windows bara smäller till så har det laddat klart jämfört med X2an
och då klassas ju inte en X2a på 2.9GHz som långsam,men jämfört med Core2 är den det.

Core2 Rules

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Simulatorer är en bra jämförelse för dom kräver oftast CPU pulver.
jag gjorde en jämförelse i GTR2 med max grafik och regn race.
rätt skapligt vad Core2 presterar alltså.

1600*1200 4xAA 16xAF

med den förra CPUn(X2 2.9GHz) och 8800GTX kortet
så fick jag 30FPS på startrutan precis när racet skulle börja (27 synliga bilar framför)

samma inställningar med Core2 i 3.5Ghz så fick jag 50FPS
från knappt spelbart till super flyt.
Core2 ger en jäkla boost i spel som är beroende av CPUn.

även windows bara smäller till så har det laddat klart jämfört med X2an
och då klassas ju inte en X2a på 2.9GHz som långsam,men jämfört med Core2 är den det.

Core2 Rules

jo men det skillger ju i IPC. 3 VS 4 och sedan är den clocakd till 3.5Ghz. men säg att han byter från pentium D 3.4 till en E4300 på 1.8Ghz och knappt klockar nått så lär ju skillnaden itne bli enomr. Din är ju u princip 2x så sanbb clockad till 3.5Ghz mot en stock E4300.

men ahn kan ju testa lite spel som sagt å gå där i från å inteh aka upp sig på 3D mark så mö. Som sagt C2D är mö bättre men frågan är om det är värt det. Sedan kaske han liak väl kan klocak sin Pentium D dom är la inte så usla klocakre vill jag minnas.

jag själv har vart i det där racet där man uppgraderar med 3st moderkrot om året och 2st processorer men man inser snart att det ger så lite mellan gångerna att man liak väl kan vänta 2 år innan man värkligen behöver den där stora uppgraderigen. Istälet kan man spendera 900Kr på en ny 400Gb dis eller en kamera istället å gå ut å fota å filma lite å göra nån nytta av maskinen.

Försöker itne få han att inte köpa en ny prope om det nu är det han vill. Men han kanske istället blir besviken på endast 20% bättre prestanda ispel med en stock E6300 tex. igen garanti att mobo/cpu/minne vill clocka heller. Måndagsex fins överalt jag vet har fått ett antal i mina dagar.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: 3Dmark 06: 7400 poäng med 8800GTX, en besvikelse?

Citat:

med datorn i sign

http://web.telia.com/~u15011310/test1.jpg

då är det bara att räkna ut vad som segar ner.

O_O. omg. Det måste jag testa att slå.

Permalänk

Grymt kul diskution som har uppstått. Har fått många bra svar
vilket gett mig en del att tänka på...

Å en a sidan har jag en eventuell uppgradering av moderkort och
processor på ca 3000 kr.

Å andra, sitta vackert på det jag har, avvakta lite och köpa en quad till sommaren.

I båda fallen är ju överklockning den röda tråden som jag gärna vill komma tillbaks lite. Låt oss säga att jag väljer att överklocka min befintliga processor. Vilka alternativ har jag, vad är max, osv?

Samma frågor gäller tex en E4300 och kanske ännu mer. Hur mycket mer det kostar med kylning, om man nu skall klocka det så mycket att man tjänar in pengarna? Antar att vatten kylning är en bra investering att införskaffa redan från början?

Kort och gott så är jag ganska intresserad av att testa överklockning, att köpa till någon extra kylning osv.. alltid kul med teknik.
Jag är hundra på att det säkert finns bra guider här någonstans i forumet som man kan tillämpa.
Men frågan är: Hur svårt att det för en "ofrälst" att börja jobba med bios och dylikt?

Vill ju inte köra sönder min stackars ögon juvel det första jag gör