Ska bygga en "tyst" hårddiskhållare på ett smidigt sätt

Permalänk
Medlem

Ska bygga en "tyst" hårddiskhållare på ett smidigt sätt

Jag håller på att bygga ett litet chassi. (Egentligen ganska så stort, men men)
Nu har jag fastnat på hårddiskdelen.

Jag har ett stående "blockutrymme" på ca 300x150x170mm att kunna nyttja. (höjd x djup x bredd)
Det ska få plats minst 5 diskar och de ska vara dämpade med ventilgummi. (inte tvunget, men det är det bästa material jag kan komma på)
Det ska helst vara ett bra flöde igenom konstruktionen, alltså en ganska så gles konstruktion.

Har ni nåt tips på hur jag ska göra detta så enkelt, stabilt och tyst som möjligt?

Jag har tillgång till massor av glasfiberstavar (ca 5mm i diameter), men jag vet inte hur en konstruktion av dessa skulle se ut..

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad du letar efter, men jag hängde upp mina hårddiskar i 4 gummiband (lika tjocka som läder(2-5mm) ungefär, och ca 2-3cm breda), skruvade fast dem under CD-spelaren (använde alltså näst översta platsen i lådan, så att jag fick skruvfästen. (jag använder med miditower)

+ Datorn blir tystare eftersom inte hårddiskarna längre har direktkontakt med datorlådan (kan ju väsnas rättså mycket annars).

- Det kan bli jobbigt att stoppa i eller ta ut en hårddisk när du väl har fått allt på plats.

Hoppas du kommer på något, detta funkar för mig iaf, eftersom jag inte pillar på mina hårddiskar alldeles för ofta.

mvh

Visa signatur

"vad ere för idioter som är ute i solen när man kan sitta inne vid datorn?" -BasseBaba

Permalänk
Medlem

Alltså, jag har bara ett tomt utrymme där jag ska göra nåt typ av stallage där jag kan hänga hårddiskarna i ventilgummi, som är väldigt elastiskt. (Istället för gummiband)

Har funderat på att göra två stegar som är en bit ifrån varandra, och sen hänger diskarna mellan "stegen" i gummiband som är fäst på varje steg.

Jag går ifrån scratch mao.

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

Ventilgummi är väl ganska korta, hur ska man kunna hänga hårddiskar i dessa? Har hört att folk använt cykelslang att hänga hårddiskar i men ventilgummi var nytt! Vid ett tillfälle hängde jag en hårddisk i sådana där elastiska packremmar man har till cykelpakethållare och liknande och det funkade rätt bra.

Det är nog bra att ha någon form av extra säkerhet om ventilgummina skulle gå sönder, kanske någon tråd eller något som "säkerhetslina".

Permalänk
Medlem

Jo, någon extra säkerhet skulle jag ha.

Var i tankarna att köra något liknande och införskaffade två stycken gummiband (som ett par stora gummisnoddar som man kan hitta på gymmet) - sådana som två personer kan dra i rätt hårt utan att något händer (mer än att de blir ett par meter längre i utspännt läge)...

Projektet löstes på annat sätt och gummibanden har väl legat stilla helt löst utan belastning i 2-3 år kanske och nu går de nästan av vid bara tyngden från en hårddisk. Och detta när de inte legat mot en kant hela tiden.
Jag är alltså rätt skeptisk till alla former av gummilösningar numera.

Permalänk
Medlem

Det beror ganksa longt pa hurdant gummi du anvander, har du "doligt" gummi so blir det stelt efter ett tag och som du sade spricker men har du kvalit'e gummi so gor det nog bra.
//Olol

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

Jo, men gäller ju att få tag på kvalitets-gummi också. Som sagt, något att ha ifall den spricker är ju inte fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Ventilgummi är väl ganska korta...

1m kallar jag inte kort...
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=766&iItemId...

Säkerhetslina blir det nästan på garanterat.

Varför ska ni ha hårda gummiband. Tanken är ju att gummibandet ska ta upp vibrationerna, alltså vara så mjukt som möjligt så att de har lättare för att jobba.

Jag ville inte ha reda på gummimaterial. Jag ville veta hur man skulle hänga upp diskarna!

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

Så kallade spikband som man sätter vertikalt på sidorna av diskarna och så gummit spänt emellan dem så att hårddiskarna hänger fritt.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=7523473

Eller så i en tom 5,25 tums plats.
http://www.silentpcreview.com/article8-page2.html