Gamla prylar men nyare lagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag förstår inte problemet? Enda gången de blir problem är om du stör ut grannarna (på något vis lyckas skapa en störning sändare).

Har svårt att se en dator även utan skyddet skulle skapa så pass skarpa störningar så du riskerar skapa en kraftig störnings sändare. Men är ingen expert och dåligt erfarenhet vad denna gamla dator faktiskt utstrålar för värde. Men är alla delar i ett chassi av plåt, lär de i sig självt skydda rätt bra emot detta.

Möjligt. Men någon annan har redan gjort den bedömingen och de menar att det ska vara RF skydd på Amiga 1200. Så om den modifieras så gäller inte CE märkning och det finns inget EMC skydd som gäller enligt lag. Det finns egentligen inget att diskutera om det kan skapa störningar eller inte.

Rättning
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hercules:

Frågan är om produkten är CE-märkt och EMC-testad i sin slutliga form. Det är avgörande att EMC-testning har gjorts på den färdiga konfigurationen – inklusive fönstret. Även om fönstret inte uppfyller kraven kan det f innas andra skydd i ingående komponenter som förhindrar RF störningar.

Om en produkt modifieras med att RF skydd tas mort,som var frågan här, så uppfylls inte CE märkningen längre.

Nu berörs inte Amigan av det regelverket för den är från tiden före Sverige var EU medlem, den skulle godkännas av Svenska Elektriska Materielkontrollanstalten (Semko)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Semko

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Snacka om jobbig köpare som bara slänger ur sig massa skräp genererat från en AI.

Nej, det gjorde jag inte. Det visste jag redan innan men jag har inte tid att skriva själv då det är så många som svarar.

Permalänk
Medlem
Citat:

• EMC-direktivet (2014/30/EU)
Elektronisk utrustning får inte orsaka eller påverkas av elektromagnetisk störning. Om RF-skärmning har tagits bort och enheten inte längre uppfyller EMC-kraven, är försäljning otillåten.
• CE-märkning
Om modifieringen påverkar produktens ursprungliga konstruktion eller funktion, kan CE-märkningen bli ogiltig. Då måste produkten omtestas och eventuellt märkas om innan försäljning.

Här är dina två "ben" till att det skulle vara "olagligt" att återsälja den utan plåten.
Punkt 1: OM enheten inte längre uppfyller sina krav, vilket den nästan garanterat fortfarande gör.
Punkt 2: OM funktionen eller konstruktion påverkas så KAN CE-märkningen bli ogiltig, men det är alltså inte garanterat

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd låst*

Diskussionen går lite väl mycket i cirklar och det övertydliga svaret i omröstningen säger sitt, så vi sätter punkt här

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord