Problem med X1950Pro AGP? Se hit

Permalänk
Medlem

Installerade mitt Sapphire x1950Pro AGP ikväll + 2gb ram. Inga problem med svart skärm osv. Även mitt 200W PSU hänger med.
Jag hade lite problem i början då jag laddade hem fel drivrutiner: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

3DMark 03:
Intel 2Ghz. AIW9800 och 512mb ram: 3687p.
Intel 2Ghz. x1950Pro och 2gb ram : 11979p.
325% prestandaökning

Men i HL2 är det ganska låg fps tycker jag, kan det vara prollen som är flaskhalsen?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Det är det mest sannolika att prollen sätter gräns för max fps.

Visa signatur

| Core2Duo E4300@3.0GHz ~ Zalman CNPS7000B | HIS HD4850 512MB ~ AC Accelero S1 | MSI P35 Neo2-FIR | 2*1GB Crucial DDR2-666, 1GB Corsair XMS2 DDR2-1066 | Tagan Easycon 530W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Installerade mitt Sapphire x1950Pro AGP ikväll + 2gb ram. Inga problem med svart skärm osv. Även mitt 200W PSU hänger med.
Jag hade lite problem i början då jag laddade hem fel drivrutiner: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

3DMark 03:
Intel 2Ghz. AIW9800 och 512mb ram: 3687p.
Intel 2Ghz. x1950Pro och 2gb ram : 11979p.
325% prestandaökning

Men i HL2 är det ganska låg fps tycker jag, kan det vara prollen som är flaskhalsen?

Där har du fått igång ditt kort ser jag hoppas att installerar mitt kort lika felfritt som dig. Dock är jag lite orolig om det ska bli några problem som det blev med mitt förra powercolor x1950pro. Den gång har jag beställt samma kort som dig och se får vi se hur det går. Tror inte heller att mitt agg inte klarar av kortet för det ger 400watt och 18a på 12 linan.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bushdoctor
Men nu till min fråga, vilket X1950PRO ska jag byta till, eller ska jag chansa och ta ett nytt likadant?

Ta absolut inte ett prick likadant iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Men i HL2 är det ganska låg fps tycker jag, kan det vara prollen som är flaskhalsen?

HL2 funkar mycket bättre på AMD-processorer än Intel, det märkte jag själv när jag gjorde ett processorbyte. Och ja, det är förmodligen även så att din processor allmänt halkar efter, speciellt för det spelet med sina fysikberäkningar.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Ni som har problem med Sapphire x1950Pro, är ni säkra på att ni har två olika molex kontakter kopplade till kortet? Läs botten: http://www.firingsquad.com/hardware/sapphire_x1950_pro_agp_ul...

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Ni som har problem med Sapphire x1950Pro, är ni säkra på att ni har två olika molex kontakter kopplade till kortet? Läs botten: http://www.firingsquad.com/hardware/sapphire_x1950_pro_agp_ul...

Jag har Sapphire x1950 Pro 512Mb AGP och kör SAMMA kabel med två molex och det fungerar hur bra som helst.

"– in other words, if you run one power cable with two power connections into the card it won’t operate. You need to run two separate, distinct power cables to the card in order for it to function properly."

WHAT!? Detta är BS! Varför hittar man på saker som detta?

Visa signatur

Foto:: | KM D5D | KM 18-70 | KM 75-300 | Sony 50/1.4 | Sigma 105 | Sigma 10-20 |
Dator:: | Opteron64@2800MHz | ASUS A8V Deluxe | 2x1024 DDR400 C2 | X1950Pro |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandola83
Jag har Sapphire x1950 Pro 512Mb AGP och kör SAMMA kabel med två molex och det fungerar hur bra som helst.

"– in other words, if you run one power cable with two power connections into the card it won’t operate. You need to run two separate, distinct power cables to the card in order for it to function properly."

WHAT!? Detta är BS! Varför hittar man på saker som detta?

Det kan bero på hur kraftfullt nätagg man har, gissar jag på

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Det kan bero på hur kraftfullt nätagg man har, gissar jag på

...å jag gissar på att det är fcukinidiots som skrivit artikeln.

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubi
...å jag gissar på att det är fcukinidiots som skrivit artikeln.

...eller så har dem en poäng.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
...eller så har dem en poäng.

Poöngen kanske är att om man använder bara en 12-voltslina så blir det ganska svagt för agget men använder man 2 seperata molex kontakter istället direkt från agget till grafikkort så kanske grafikkortet får tillräckligt med ström vilket jag inte tror att det stämmer men det kanske är så.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Poöngen kanske är att om man använder bara en 12-voltslina så blir det ganska svagt för agget men använder man 2 seperata molex kontakter istället direkt från agget till grafikkort så kanske grafikkortet får tillräckligt med ström vilket jag inte tror att det stämmer men det kanske är så.

Vi diskuterade det i en annan tråd igår. Jag skruvade opp ett 430W enermax nätagg som bara har en 12v lina och alla sladdar går ut från samma ställe på kretskortet. Isf spelar det absolut ingen roll vilka kontakter man kopplar in på grafikkortet. Det går att ta ut maximal ström från bara en sladd så att koppla in 2 kontakter från olika sladdar ger ändå samma ström. Tror jag lärde mig det nån gång på högstadiet.

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubi
...å jag gissar på att det är fcukinidiots som skrivit artikeln.

Sorry för offtopic, jag såg att du har en Samsung 21" 110MB skärm, är den bra? även för spel menar jag. Har funderingar på en sån i framtiden

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

...

Har samma problem.. Trodde först det var nätaggregatet som var för klent så jag köpte ett nytt, men icke, fortfarande samma problem med X1950. Ska returnera det och begära ett annat grafkort(inte X1950).

Permalänk
Medlem

Re: ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svetter
Har samma problem.. Trodde först det var nätaggregatet som var för klent så jag köpte ett nytt, men icke, fortfarande samma problem med X1950. Ska returnera det och begära ett annat grafkort(inte X1950).

Tja! Jag antar att du har också köpt powercolor varianten för det är mest det kortet som strular och inte funkar som det ska. Jag köpte ett x1950pro powercolor men det första som hände efter installationen var att skärmen slocknade direkt efter 5 minuter i windows. och spel gick det inte att spela med det där kortet. Jag bestämde mig då för att skicka tillbaka kortet till datorbutiken och köpte därefter ett annat fast från Sapphire. Hade tänkt mig först byta till ett 7800GS men ville testa sapphires kort och det kortet funkar ju hur bra som helst. Jag har inte haft ett enda problem och det funkar prima så jag är jag nöjd den här gången.

3Dmark06: 4210
3Dmark05: 8990
3Dmark03: 14690

Om grafikkortet som du har nu plågar dig för mycket kan du lämna tillbacka det och ta ett 7800GS istället. Det var det jag skulle göra men jag ville chansa och testa sapphire kortet men än så länge har jag inte klockat kortet.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Ni som har problem med Sapphire x1950Pro, är ni säkra på att ni har två olika molex kontakter kopplade till kortet? Läs botten: http://www.firingsquad.com/hardware/sapphire_x1950_pro_agp_ul...

I kartongen följde en kabel med som delar en molex till två. Antar att de tänkt att det ska gå att köra båda anslutningran från en sladd i.o.m. detta.

Visa signatur

[Asus M4A89GTD-PRO/USB3; Phenom II X6 1955T; 4GB DDR3; 1st OCZ VERTEX 2 120GB; SSD 1st HITACHI DESKSTAR 7K1000.C 1TB; Creative sound blaster AUDIGY SE. {Win 7 Home Premium}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SM4RNA
I kartongen följde en kabel med som delar en molex till två. Antar att de tänkt att det ska gå att köra båda anslutningran från en sladd i.o.m. detta.

Jepp!! det stämmer. Det är säkrast och bäst enligt mig att man använder en "fri" 12-molex kontakt till sapphires grafikkort direkt från nättagget och sen till graffikortet... sen kan man dela kontakterna på 2 med medföljande molex kontakt.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Musikälskare

Har man köpt ett sådant dyrt kort ska man för helvete inte behöva kyla det mer, de ska bara funka direkt.

Mitt PowerColor har alla problem som tas upp här och de ska tillbaka fort, får testa ett Sapphire istället...

Man blir trött

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Har också grymma problem med mitt ASUS A8V deluxe,,, samma problem som du beskriver och det är faktiskt den tredje datorn av fyra med ASUS kort(av ca25byggda) som jag har haft problem med.
Samma fel som du och det blir bara värre och värre.

Visa signatur

...

Permalänk

Har nu skickat en returanmälan på mitt Powercolor X1950Pro AGP till Komplett, ska ta och skicka tillbaka kortet imorgon. Har istället beställt upp ett XFX 7950GT av dem, det enda jag är lite orolig för att att om de inte hittar något fel på kortet jag skickat ner.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Efter ett tag när jag spelar så stänger skärmen av sig och "no signal input" dycker upp. Detta har väl förmodligen nånting med grafikkortet att göra. Det är inte pga överhettning (temperatur runt 60 grader load som mest) och jag har laddat ner de senaste drivrutinerna. Går jag in i loggboken står det: Felkod 10000050, parameter1 ffd1558b, parameter2 00000000, parameter3 f739adeb, parameter4 00000000. Och när jag startar upp datorn igen så står det: Windows har återställts efter ett allvarligt problem (eller liknande)

Någon ide vad som kan vara fel? =/

Edit: Det är förövrigt ett Sapphire Radeon x1950 pro 256 mb kort.

Just det höll på att glömma. Jag bytte nyligen chassi och grafikkortskylare, kan de ha hänt något medan jag höll på att pilla och flytta över grejerna till det nya chassit?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Är dyslektiker

Är dyslektiker

ja har nämt tidigare att varnat om problem som kan finns för x 1950 pro
Jag har en tråd gammal ,

Det var ingen som vågade , ta diskutionen ,

För det första ska man inte behöva hålla på meka runt med ett ny köppt grafikort

Det ska fungera , när man gör allt rätt , hur man tar bort drivrutiner , Att man har dator som uppp fyller tekniska hårdwaran

Trots detta att många uppfyller krav gör rätt Så funger det inte Å det löser inte problemet

Tycker grafikort tillverkan har mycket störe ansvar , tillverka Så kunder slipper detta ,

Det är tillverkans uppgift att tillverka grafikort som är kombatibla , Som inte ger masa problem
på miner om 6800 seren av Granward , Nu kan jag inte stava namnet

Ni får själva fundera lite ,
Jag har inte köpt x 1950 pro
Det blir snart ett 7950GT ,

så heter min tråd äldra tråd.
tvek sam kvalitet av PowerColor Radeon Är bättre 7950GT
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

get mycket hård kretik försökt få folk tänka lite merinnan man köpper grafikort

Ja vet en annan som jag hjälpt , ,
Detv var plåka ut ett ramine för att få bort grafiska störningar

kan av någon okända anledningen , raminet kan spöka , för grafikort ,

finns ingen skriven regel på hur man löser data problem

kan alltid test med inte köra dubbel channel

Kan var en sak kan ramine hastighet ha med saken gör på DDR 2 får inte bara snabbare än 533 mhz
Har för mig hört ryckten ,

All fall kan inget bevisa men det kan all fall ha ett samband med raminet , grafikort .

test med kör singel ramine , kolla ut ni har alla raminen i samma märke ,

test med bytta ramine låna av kompis dator se hur grafikort . betersig

Det skadar inte som sagt att test meka runt med raminet
Ovasätt om det är agp eller pic express

Jag tycker verkligen det är dåligt av grafikort tillverkan ,att folk får problem ,

Vist får folk problem Tycker att det är för många som får problem ,

Varje gång man säljer grafikort antal % som får problem
men jag tycker det över skrider mer än vanligt % Lite för många spm åker på problem , med grafikort

Grafikort tillverka
Alltid ansvar innan man säljer på markanden att värem problem löst , kylning ,

Tror att folk klaga mer om mjölken var dålig maten inte höll kvalite ,

I dag blir människor mer manipluerad tro allt ska fungera ,

Är som köppa en bil utan däck ,

om man ska kräva lite mer ansvar innan man makrnad för färdiga produkter ska inte sälja , i efter hand dyka upp problem

Ja vänder mig emot att folk i dag inte tillräckligt är uppmärskam

Yrka på yttrande frihet att klaga Jag säger vad tycker , rakt ut väldigt dåligt av grafikort tillverkan

Jag annser inom tillverknings idnustriden har snabbare på att sälja tillverka innan man ser över problem , Att inte ha förbrått släppa ut nya grafikort på markanden Utan väl genom gång ,

Grafikort tillverkainte tar till INTE till räckligt annsvar
De vill tjäna snabba pengar ,

man har kommit på med säkerhet märkningar om bilar antal stjänor

Finns för mycket gott reklam tester läsa på englskan
Man ska inte allt för mycket lita på alla grafikort tester ,

Annars skulle väl inte masa folk få problem
Om allt stämde hur bra , grafikort kan vara

Är dyslektiker

man kan altid skratt

Dags jag gabor ger kretik till grafikort industrin mycket på alvar ,

När man t änker på äldre tider av grafikort Så fick inte så många kunder som köppt grafikort bytt ut . Några störe problem , å det var inte så många , GF 1 med 32 mb mine

I dag grafikort blir bara mer varmare mer krävande av ström amper

Jag tycker det går åt fel håll , ska inte blir mer krångel mer saker tänka på som kund när man ska bytta grafikort ,

Det ska vara så de flästa människor ska klara av det ,

Nu har sagt vad jag har vält säg till masa människor
Så här tycker jag finns genom tänkt orsak var för ja skriver på sätt

Folk får ta detta om folk inte kan ta olikheter tycka olika våga , Att våga på peka

så man inte diskutera om mig Är dyslektiker

Visa signatur

Är dyslektiker
asus p4c800 E delux Intel 478 3.2GHzPrescott Hyper48 cup kylare Hitachi hårdisk250gb Crucial PC4000 BallistiX & Tr 500 mhz 1500 mb His 850 agp 540/1180 OCZ 700 watt Thermaltake Kandalf Super Tower Xaser VA9000BWS Plextor 716A IDE Samsung TS H352A

Permalänk
Medlem

vad använder ni för överklockningsprogram

jag har inte haft några problem alls med mitt powercolor 1950pro 512mb agp
får ca:4400p i 3dmark 06 den enda skillnaden jag märkt är att bios loggan är i typ 4 bitars färg nu.
men när jag försöker överklocka kortet så blir det svart direckt räcker med 1 mhz
tror jag kör med atitools, vad ska man använda för klockprogram?

Visa signatur

P4C 3@3.6 Big tyfoon corsiair tvinx 2048mb 1950pro 512mb chiftech 620w

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem som den första som skrev att datorn hänger sig när man ska logga in till windows.

Sitter på en P4 3.0, Abit IS-7E tror jag, PowerColor Radeon 1950pro 512mb AGP, 350 watts nätagg, 1,5 gig ram, 3 hårddiskar och en dvd-brännar inkopplade.

Nån som hittat någon riktigt lösning på de här? Hitta ingen dirket på svar på hur man löser det förutom att sänka till AGPx4.

Visa signatur

Mycket Bly I Terrängen...

Permalänk

Det är endast ett fåtal som lyckats få upp grafikkortet i 1mhz eller mer. Detta beror förmodligen på något som tillverkaren själv fixat tror jag. Kortet ska helt enkelt inte gå högre då det sen tidigare har haft tempproblem och fungerat halvdant. Skulle kanske funka om man hade annat bios eller nått. :/

Permalänk

ati traytols, och ska ni klocka minnena klocka ordentligt, hopa 45mhz i taget varken mer elr mindre, värme problem? 52c load i 630/780,

har haft 3 olika x1950pro,
första: 610/735
andra: 650/780
nuvarande: 630/780

o inget av dom har haft några värme problem, så fattar inte vad alla snackar om?, jag hade problem med instabilitet pga att mit sketna 420w agg inte orka, men det va rätt kul att fläktarna vart tystare när man belastade datorn, sen ja satte i ett extra agg har det aldrig varit nåt problem

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
ati traytols, och ska ni klocka minnena klocka ordentligt, hopa 45mhz i taget varken mer elr mindre, värme problem? 52c load i 630/780,

har haft 3 olika x1950pro,
första: 610/735
andra: 650/780
nuvarande: 630/780

o inget av dom har haft några värme problem, så fattar inte vad alla snackar om?, jag hade problem med instabilitet pga att mit sketna 420w agg inte orka, men det va rätt kul att fläktarna vart tystare när man belastade datorn, sen ja satte i ett extra agg har det aldrig varit nåt problem

Har personligen inte klockat mer än ett par mhz på mitt tidigare 256mb.

Men då man läser recensioner om koret och då oftast 512-varianten som testas så börjar de med en mhz och då slocknar datorn vid nästa boot o en återställning krävs. E så pass många kort som blir så. Tycker du borde ha hört talas om det. :/ Är ju inte pga värmeproblem som det inte pallar utan jag menade på att eftersom man hade problem med överhettning så kanske de begränsat klocken på dessa kort? Något måste det ju bero på tycker man.

Permalänk

klockar jag över 635mhz o startar ett spel blir det svart, råkar jag klocka fel på minnet elr sätta den över 780 så blire svart direkt, vet att några hade problem förut pga att voltregulatorerna på deras kort vart för varma, inget jag haft problem med, har ingen extra kylning, men trode det var löst med nya kylningen, (extra grejen) på x2,

styrs inte frekvenserna på x1950pro på ett anat sätt en "normalt"?

om ni undrar varför jag bytt kort 3 gåner så är det pga att x2 fläkten börjar låta som en traktor efter knapt ett halv år, o har då fåt bytta hela kortet,(garantin täcker det) vet inte varför dom inte bara bytter fläkten men men,

är dax o fixa det snart igen men tror jag bytter fläkt istälet, något tips på nån kylning som är lika elr tystare än x2?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Är det inte så att AGP Pro vill köras med 0.8V och vissa av er som har problem kan endast köra korten med 1.5V. Om det är så skulle det kunna förklara en viss del av problemen, eller?
Jag vet inte hur känsliga dom är.

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden för att fråga om ett problem som rör Powercolor varianten av x1950 PRO 512 mb.

Köpte detta kort för ett par månader sedan, införskaffade ett nytt nätagg som skulle palla kortet och det funkade klockrent och har gjort så i 2½ månad ungefär, nu har dock ett högst mystiskt problem uppstått:

Oregelbundet (ibland en gång i timmen, ibland 1 gång per dag) laggar bilden, oberoende av vilka processer som körs (windows desktop/spela film/spel etc.)

Fenomenet kan beskrivas som när en webb-video inte hinner buffra tillräckligt så bilden "hackar" medans ny data laddas in. Dock laggar inte datorn, tittar man t.ex på en film så flyter ljudet på precis som det skall och datorn svarar på kommandon snabbt under tiden, men bilden beter sig som om den uppdaterades med ett par frames / sekund. Detta håller i sig i c:a 15-20 sekunder när det uppstår, sedan blir allt som vanligt igen- högst irriterande.

Fenomenet uppstår oberoende av vilken monitor som är kopplad och ifall jag har tv-out kopplat samtidigt som skärmen så blir det samma fenomen både på skärmen och på tv:n.

Har prövat att uppdatera drivrutiner utan lösning på problemet. Högst svårlokaliserat fel då det uppstår oberoende av vad som görs på datorn och slumpämässigt. Instinktivt känns det som något fel på outputen av bilden från grafikkortet. Någon som haft liknande problem? Högst märkligt att fenomenet uppstår efter ett par månaders användning. Har aldrig rört kortet klockningsvis etc.

*Känns som ett ganska "litet" fel jämfört med resterande problem med frysning och krascher, men riktigt irriterande fel istället att inte kunna lita på datorn* Någon som har några ideer? Kontaktade företaget jag köpte kortet ifrån och de ville testa kortet innan de gav mig ett garantibyte (såklart), men då detta skulle ta upp till 10 arbetsdagar vill jag gärna testa allt jag kan göra själv för att se om det hjälper. Mycket tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt nya nätagg idag så jag ska hem och testa nu med mitt powercolor 1950pro 512mb AGP kort.
Har ABIT IS7-E, P4 2.8>3.0, ACE RAW DEAL 520W, 3 hårddiskar, 2 120s fläktar och 1.5 gig ram.

Skriver någon rad om jag får nå problem eller nåt annat roligt.

Visa signatur

Mycket Bly I Terrängen...