Avslutnings arbete i Webdesign, en Webshop!

Permalänk
Medlem

Avslutnings arbete i Webdesign, en Webshop!

Jag läser Webdesign A i Gymnasiet, jag går natur, 3:e året och har haft Webdesignen sedan HT starten.

Allt har varit svinenkelt, det har varit Photoshop, Frontpage, där vi ska göra nästan vidrigt änkla sidor, lite Stuido9 (filmredigering), och ljudredigering.

Nu håller vi på med lite HTML i notepad, där vi ska göra vidrigt enkla grejjer, sånt som jag gjorde för skojjs skull i 6:an på mellanstadiet, om inte lättare. Tyvärr fick jag inte in mer kunskap efter 8:an i högstadiet och jag la webdesignen för min egendel på hyllan.

Mina kunskaper sträcker sej inte längre en HTML, förstå javascript, förstå CSS. Jag kan inte börja skriva ett javascript t.ex. eller CSS.

Nu har vi fått en slutuppgift som är sjuktsvår om man jämför med föregående arbeten.

http://skolwebb.orebro.se/users/lasam23/uppgifter/Html_Javasc...

Sådär ser den ut. Självklart siktar jag på MVG nivå. Några tips på hur jag kan utforma sajten? Ska jag ha sidan som ett gigantiskt formulär, som skickar iväg beställningen till min epost? Men hur fungerar då funktionen att jag ska kunna kolla igenom kundvagnen?

Det käns som att det krävs PHP eller ASP kunskaper för det, men det har vi inte lärt oss, och läraren säger inget om det, han säger att att finns att tillgå från föregående arbeten.

Ni kan ju kolla på http://skolwebb.orebro.se/users/lasam23/uppgifter/Html_Javasc...

Upgifterna vi gjort där heter: _HTML1.PDF till och med _HTML10.PDF. Uppgiften liknar inte direkt det vi gjort tidigare.

Tack i förhand om det finns nån webdesign enusiast som kan komma med lite tips.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har läst Webbdesign A på Gymnasiet. Kan säga att den sista uppgiften är alldeles för stor. En webshop är inget man bara "slänger ihop" på 40 timmar om man inte har vana.

Hur kompetent är läraren? Är det något som läraren bara har kommit på utan att göra en själv eller har läraren själv byggt något liknande?

Jag håller på att bygga en webshop efter boken "Agile webdevelopment with Rails", det är rätt smidigt. Så titta på den om du måste.

Permalänk
Medlem

Går väl att lagra en del av den informationen i cookies? Så en enkel webbshop är ju inte tjo hopp hejsan-svår att få till, men det låter ju onekligen som att det är en sjuk hjärna som kommit på uppgiften. Ge mig hans telnr så ska jag prata förstånd med karln

Permalänk
Medlem

"Innan beställningen skickas ska en ny ”beställningssida” laddas där beställningen visas och namn och adress ska skrivas in. Först då kan beställningen bekräftas och skickas i väg till servern eller via epost."

Haha..håller med folket ovan, men om du vill kan du ju spara datat i din hotmail-inbox med mailto formulär....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Jag har läst Webbdesign A på Gymnasiet. Kan säga att den sista uppgiften är alldeles för stor. En webshop är inget man bara "slänger ihop" på 40 timmar om man inte har vana.

Hur kompetent är läraren? Är det något som läraren bara har kommit på utan att göra en själv eller har läraren själv byggt något liknande?

Jag håller på att bygga en webshop efter boken "Agile webdevelopment with Rails", det är rätt smidigt. Så titta på den om du måste.

Håller med, alldeles för stor.

Den ska vara proffsigt gjord tror jag att jag läste... jag skulle tolka det som php/asp, och det är inget man läser i Webbdesign A.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superchu

Det går ju iofs att lösa det med javascript + cookies om man vill...

Det låter intresant, hur tänker man då? Jag har en javascriptbok som jag fick av läraren i början av kursen, men har aldrig behövt öppna.

Jag frågade min bror, som arbetar med sånt här dagligen och han sa direkt XML som läser av javascript, hur fungerar det på ett vettigt sätt?

Visa signatur
Permalänk

Den är påtoooook förstor, jag läste webbdesign, php, mysql etc på gymnasiet. Våran slutuppgift sista året (år3), var att bygga en webshop. Vi fick ~3 månader på oss med ca 3h lektionstid per dag till arbetet.

ta ett snack med läraren:)

Visa signatur

Lian Li PC6070B : Intel Q6600 : Gigabyte GA-P35-DQ6 : Gainward 8800GTS 640MB GDDR3,: OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 4096MB : Tuniq Tower 120 Ultra Silent : Hiper 580W : Raptor 74gb : WD 250gb x2 : Syncmaster 205BW : Logitech G5 : Qpad XT-R

Permalänk
Medlem

Det är en fullt genomförbar uppgift med javascript, men dock så vore det bäst att anvnda php.

Fråga läraren om han säger att ni ska göra den i javascript, fråga då hur det skall gå för de som har javascript avslaget i webläsaren
6% enligt http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

Edit:

Dessutom är det inte så att all javascriptkod ligger synligt? det finns även plugins till firefox (ex. greasemonkey) som gör så att man kan använda egna koder och köra på andra sidor..

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Medlem

Haha, inte nådig slutuppgift! Du måste meddela hur det gick med uppgiften och om läraren ändrade specifikationen på något sätt. Jag har snart läst 10p HTML/PHP/SQL/JavaScript på universitetsnivå och vi har än inte gjort en sådan avancerad sida.

//Magnus

Permalänk

Tycker ni överdriver lite, fick själv en sån uppgift på webbprogrammeringen, tog inte speciellt många timmar att skriva. Nu brukar ju gymnasieutbildningar inte hålla så hög nivå, men perosonligen tycker jag att alla som har gått programmering på gymnasiet borde ha fått lära sig tillräckligt för att skriva en webbshop, det är ju inget avancerat egentligen, tar lite tid på sin höjd. (något som jag sparade in genom att använda Django)

Om man inte kan det efter 10p webbkodande på högskolan (antar att det är gamla systemet och därmed motsvarande en halv termin) så känns det som att det är något fel på den kursen.

Dock är det inget man skulle koda om man inte lärt sig programmera. Att göra det med enbart Javascript vore en synnerligen dålig ide, hur ska man kunna skicka en beställning egentligen?

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Han skrev faktiskt inte att han inte skulle klara att skriva, bara att han inte har gjort det.
Det står även i uppgiften att man får skicka beställningen genom e-post, fast jag skulle aldrig göra något sådant med en webshop.

Enligt min erfarenhet av Webdesign A och Programmering A på gymnasienivå krävs det nästan ingenting, bara att man ser kunnig ut. Jag fick MVG i båda kurserna utan att riktigt ha gjort något egentligen, bara visat upp ett par enkla sidor/program som borde vara G-VG nivå som max enligt mig. Gick på två programmeringslektioner, sen fick jag mitt mvg :/ Nästan samma med webdesign.

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Tycker ni överdriver lite, fick själv en sån uppgift på webbprogrammeringen, tog inte speciellt många timmar att skriva. Nu brukar ju gymnasieutbildningar inte hålla så hög nivå, men perosonligen tycker jag att alla som har gått programmering på gymnasiet borde ha fått lära sig tillräckligt för att skriva en webbshop, det är ju inget avancerat egentligen, tar lite tid på sin höjd. (något som jag sparade in genom att använda Django)

Om man inte kan det efter 10p webbkodande på högskolan (antar att det är gamla systemet och därmed motsvarande en halv termin) så känns det som att det är något fel på den kursen.

Grabben läser webbdesign, inte programmering. Det han kan om programmering är litet JavaScript, så jag skulle vilja påstå att uppgiften är sjukt svår med tanke på hans bakgrundskunskaper. Är det tänkt att kan ska sätta sig PHP/ASP och databaser på fritiden?

Citat:

Dock är det inget man skulle koda om man inte lärt sig programmera. Att göra det med enbart Javascript vore en synnerligen dålig ide, hur ska man kunna skicka en beställning egentligen?

Som någon skrev: mailto.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Grabben läser webbdesign, inte programmering. Det han kan om programmering är litet JavaScript, så jag skulle vilja påstå att uppgiften är sjukt svår med tanke på hans bakgrundskunskaper. Är det tänkt att kan ska sätta sig PHP/ASP och databaser på fritiden?

Var jag reagerade på var att det låter som uppgiften i sig var svår. Sen att han inte har gått en kurs som är lämplig för uppgiften är ju helt uppenbart. Men lösningen är inte att använda Javascript (då kan man börja snacka svårigheter, att komma över begränsningarna i hur mycket man kan lagra i en cookie t.ex.) Dessutom vore det inte heller webbdesign, så tvivlar på att de har lärt sig vad som behövs för det.

Citat:

Som någon skrev: mailto.

Det bygger på att kunden har en mailklient installerad och att han använder den, det är ju rätt vanligt att folk använder webbmail nu för tiden, utan att ha fixat så att mailto-länkar fungerar. Ska dessutom antalet tillgängliga produkter vara oförändrat även efter beställning? Klientbaserad Javascript är helt enkelt inte en realistisk lösning för att göra dynamiska webbsidor. Som att försöka få in en skruv med en hammare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Precis som någon nämnde så sa jag inte att jag inte skulle kunna skriva en webbshop, men vi har inte fått någon sådan omfattande uppgift på mina två kurser jag har gått i webbprogrammering. Jag har dock testat göra en egen webbshop som ett hobbyprojekt och det tar mycket tid.

Jag antar att kursen killen läser är på max 100p, vilket innebär kanske 3 timmar per vecka. Och på den tiden skulle inte jag hinna göra en webshop som är "professioell" som beskrivningen krävde. Hur ska han då med endast med kunskaper om HTML och lite JavaScript/CSS kunna göra det?

//Magnus

Permalänk
Medlem
Citat:

Var jag reagerade på var att det låter som uppgiften i sig var svår. Sen att han inte har gått en kurs som är lämplig för uppgiften är ju helt uppenbart. Men lösningen är inte att använda Javascript (då kan man börja snacka svårigheter, att komma över begränsningarna i hur mycket man kan lagra i en cookie t.ex.) Dessutom vore det inte heller webbdesign, så tvivlar på att de har lärt sig vad som behövs för det.

Det bygger på att kunden har en mailklient installerad och att han använder den, det är ju rätt vanligt att folk använder webbmail nu för tiden, utan att ha fixat så att mailto-länkar fungerar. Ska dessutom antalet tillgängliga produkter vara oförändrat även efter beställning? Klientbaserad Javascript är helt enkelt inte en realistisk lösning för att göra dynamiska webbsidor. Som att försöka få in en skruv med en hammare.

Grejen är att det är ett sånt stort gap mellan vad han har lärt sig och vad han förväntas göra. Det är väl ingen som påstår att uppgiften är lätt om man har rätt förhandskunskaper?

Anledningen till att folk snackar om JavaScript är att det faktiskt går att implementera någon slags lösning m.h.a. det, och det är väl underförstått att det skulle vara ett sjukt dåligt sätt att göra det på? Men man kan ju inte undvika att leka litet med tanken på hur ett sådant system skulle se ut, och det var väl därför mailto-grejen dök upp i tråden.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av canton
Precis som någon nämnde så sa jag inte att jag inte skulle kunna skriva en webbshop, men vi har inte fått någon sådan omfattande uppgift på mina två kurser jag har gått i webbprogrammering. Jag har dock testat göra en egen webbshop som ett hobbyprojekt och det tar mycket tid.

Jag tyckte inte det tog så mycket tid när jag skrev min, men kanske beror de på förväntningarna, jag klockade tyvärr inte, men ca 20 timmar max skulle jag gissa på att det tog.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av canton
Jag antar att kursen killen läser är på max 100p, vilket innebär kanske 3 timmar per vecka. Och på den tiden skulle inte jag hinna göra en webshop som är "professioell" som beskrivningen krävde.

Professionell i det här sammanhanget förstår jag inte riktigt, utgår från att han inte tänker sälja den? Om man gör en hemsida med fem statiska produkter och ett enkelt orderformulär och någon köper den så är den ju professionell, men helt klart begränsad.

Jag skulle inte kunna göra det på 3 timmar per vecka, men får jag samla ihop timmarna och jobba kanske 3-6 timmar om dagen i några dagar så skulle det ju gå, det handlar bara om hur man föredrar att jobba.

Citat:

Anledningen till att folk snackar om JavaScript är att det faktiskt går att implementera någon slags lösning m.h.a. det, och det är väl underförstått att det skulle vara ett sjukt dåligt sätt att göra det på?

För en som kan webbprogrammering ja, men nu var väl förutsättningen att han inte kunde det.

Vad rimligtvis borde göra är att gå till läraren och säga "det här är inte en uppgift i webbdesign, vi har inte lärt oss det som behövs för att göra en webbshop." Han kan ju göra en statisk mockup på hur den skulle kunna se ut om han vill.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

En webbshop låter som en sjukt stor uppgift, jag har gjort några forum och liknande och det tar en stund det också men en webbshop är mycket mer avancerad. Vad han kanske menar är att ni ska kunna lägga upp en sida där innehållet är designat som om det vore en webbshop med bilder och länkar och liknande. Man visar att man kan lägga upp några div:s (om in ursäktar uttrycket).

Om man tittar på skolverkets kriterier så verkar en uppgift liknande den jag nämner vara vad som krävs för en MVG-nivå.

Jag måste även slänga ur mig en grej. Jag hörde att man på gymnasiet läser VB men inte har chansen att läsa pearl eller python. Är det sant?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
Jag måste även slänga ur mig en grej. Jag hörde att man på gymnasiet läser VB men inte har chansen att läsa pearl eller python. Är det sant?

Det är upp til skolan vad de vill erbjuda vad jag vet, det vanliga är att det är Java eller C++ som lärs ut i programmeringskurserna. PHP eller ASP i webbprogrammeringskurserna.

Perl och Python lärs antagligen inte ut, eftersom det skulle kräva lärare som kan det, och nivån på programmeringslärare är rätt låg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Saken är väl att webbdesign inte är programmering, det man ska göra är, leka lite med HTML i notepad och något annat program - typ dreamweaver, CSS och photoshop.

Inte PHP/ASP och databaser, finns någon sida där det står om hur kursplanen är, och är rätt säker på att ett "sådant arbete" inte finns med där, så jag tycker ännu en gång, och som flera skrivit, att ni bör ta upp det där med eran lärare.

Om ni skulle läsa PHP-databaser skulle det vara ett helt ok arbete.

Permalänk
Medlem

Tar mig friheten att återanvända en av mina poster från en annan tråd:

Gymnasiekursen Webbdesign (DTR1210) innehåller inga betygskriterier som testar programmeringskunskaper. Det närmsta man kommer är G-kriteriet "Eleven redovisar beskrivningsspråkets viktigaste satser" - vilket bara handlar om HTML

Det man _möjligtvis_ kan göra är att använda sig av MVG-kriteriet "eleven utför sina arbetsuppgifter på ett närmast yrkesmässigt sätt" Det är dock ytterst tveksamt om det är i linje med vad Skolverket tänkte när kursen skapades, med tanke på att inte heller kursmålen nämner något om programmering.

Naturligtvis finns det inget i kriterierna eller målen som hindrar dig att använda exempelvis PHP och MySQL, men det är inte rätt av läraren att premiera elever som uppvisar kunskaper som inte omfattas av kursen.

Jag undervisar själv kursen och brukar uppmuntra de av mina elever som frågar att använda PHP/whatever om det underlättar för dem att lösa uppgifterna, men att jag inte kan basera betyget på deras programmeringskunskaper

Däremot tyckte jag mig i uppgiftsspecifikationen se något om Frontpages möjligheter att spara filer på servern: "Ni får självklart använda alla funktionaliteter som finns inbyggda i FrontPage utan närmare förklaring – tex den inbyggda funktionen för att lagra formulärinnehåll i filer på servern"

Detta kanske löser frågan om programmeringskunskaper och databaser.
Det finns nämligen ett G-kriterium som säger att eleven skall "kunna använda olika programvaror för att skapa webbsidor. Läraren kan då hävda att det är det betygskriteriet som prövas. Själv använder jag inte FrontPage, och har ingen aning om vad det är för funktion som avses.

Att läraren hänvisar till kursen som DTR1210 HTML/JAVASCRIPT och har som målsättning att "Vi ska lära oss grunderna i HTML och Javascript" tycker jag verkar underligt - jämför med målen i Skolverkets styrdokument för kursen.

Visa signatur

Daniel Berg
Utbildare IT-Gymnasiet Södertörn