Permalänk
Medlem

Vad ska jag göra med mitt lik?

Hej
Jag upplever att min dator från 2002 börjar bli lite gammal och slö, har ni några tips hur man för billiga slantar (student) gör något åt saken. Kanske ramminne och eller grafikkort? Tipsa gärna om vad?

Detta består min burk utav, allt utom hårddiskarna är från 2002
modekort msi 645e Max2
cpu p4 2,4 ghz
Ram 512 pc 2700 333mhz
Grafik: gf3 ti200
Hårddiskar 2* Seagate 200gb

Permalänk
Medlem

Vad använder du datorn till?
Vilket OS har du på den?

En till 512mb RAM sticka skulle nog inte sitta fel i den datorn.
Om du spelar med den så är det även hög tid att byta grafikkort.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

har haft windows xp sedan den var ny, börjar fundera lite på vista men det kanske man kan glömma om man har ett agp system? Spelar väldigt lite, kanske lite sportspel typ fifa, nhl men mest surf, film och liknande

Vad för typ av ramminne rekomenderas?

Permalänk
Medlem

Vista är knappast att tänka på

Som sagt: Ett till 512mb RAM skulle nog pigga upp systemet.

Eftersom du har ett 512mb pc2700 redan så är det väldigt onödigt att köpa något värre än detta, eftersom det nya minnet kommer strypas till samma klockfrekvens som det gamla.
Så försök hitta ett 512mb DDR pc2700 minne, och peta in.

Om du inte spelar så behövs knappast något nytt grafikkort, om inte det du har nu sabbar för dig på något sätt? T ex. att du inte kan använda den där upplösningen som du vill ha, eller liknande?

Sen så får alltid en rejäl formatering fart på systemet igen!

Visa signatur

---

Permalänk

finns överklockningsmöjligtheter på moderkortet så kan du ju klocka en bit.
Köp ett minne som inte är långsammare än PC2700 bara. Och det ska vara DDR inte DDR2.

Detta skulle passa perfekt
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=112666

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

tackar för råden, lite trist att ovan nämda minne inte finns i lager, vad tror ni om detta minne?
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010041992

har tidigare provat att klocka lite men över 2,6 ghz kommer man inte in i windows, vad gör jag för fel?

Permalänk
Medlem

ja de minnet fungerar ypperligt till ditt system.

Läs överklocknings faq: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Skulle gissa på att du ska höja vcore lite alternativt att minnet inte pallar och du måste ändra dividern hf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av solros
tackar för råden, lite trist att ovan nämda minne inte finns i lager, vad tror ni om detta minne?
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010041992

har tidigare provat att klocka lite men över 2,6 ghz kommer man inte in i windows, vad gör jag för fel?

Hm, känns ganska illa att köpa ett minne som kostar mer och presterar sämre? (än minibite3's förslag).

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

är det overkill att köpa två sådana minnen, för att ha två minnen av samma modell?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Hm, känns ganska illa att köpa ett minne som kostar mer och presterar sämre? (än minibite3's förslag).

Du missa en sak han kör med 2700 minne nu i sin dator så ett 3200 kommer ändå bara gå i 2700 dvs ingen idé att köpa 3200. (plus att komplett hade inte det på lager)

Citat:

är det overkill att köpa två sådana minnen, för att ha två minnen av samma modell?

Som jag ser det ska det inte vara några problem med att köra ditt gamla minne tillsammans med detta även om det inte är av samma märke.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ginx
Du missa en sak han kör med 2700 minne nu i sin dator så ett 3200 kommer ändå bara gå i 2700 dvs ingen idé att köpa 3200. (plus att komplett hade inte det på lager)

Jag missade ingenting.. minnet är fortfarande sämre än det andra, och dyrare! Jag tror knappast att han kommer slänga minnena när han ska uppgradera till en annan burk, och det är klart att man vill få ut så mycke som möjligt för pengarna?

MVH //G

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Jag missade ingenting.. minnet är fortfarande sämre än det andra, och dyrare! Jag tror knappast att han kommer slänga minnena när han ska uppgradera till en annan burk, och det är klart att man vill få ut så mycke som möjligt för pengarna?

MVH //G

Jaha du menar allstå att minnet från dustin är sämre vad bygger du det på?? Och ja det är dyrare men komplett har inte och kommer inte få in något på lager.

//Ginz

Permalänk
Medlem

att det står sähär på kompletts hemsida "Lagerstatus: Inte i lager. 1 st. 2006-09-29 (Preliminärt) " kan väl inte vara så positivt eller?

Permalänk
Medlem

Nej inte så positivt jag skulle utesluta kompletts minne helt för om de inte fått in något som skulle varit inne 2006-09-29 så kommer det inte komma in heller.

//Ginz

Permalänk
Medlem

då återstår frågan hurvida det är smart eller bortkastat att köpa två minnen från dustin

Permalänk
Medlem

för att köra 3 minnen eller för att kasta det gammla?
Jag skulle köpt ett och kört på det skulle det mot all förmodan inte fungera köp ett till

Permalänk
Medlem

i så fall tänkte jag köra alla tre men kan nog stämma att det är onödigt när resten av komponenterna är så gamla och risiga

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ginx
Jaha du menar allstå att minnet från dustin är sämre vad bygger du det på?? Och ja det är dyrare men komplett har inte och kommer inte få in något på lager.

//Ginz

Det är dyrare, vilket gör det sämre.
Det går i lägre hastighet vilket gör det sämre.

Om det är dyrare med PC3200 än PC2700 så ska du självklart köpa PC2700.
Men om det är samma pris, väldigt liten skillnad eller billigare så ska du köpa PC3200

På de flesta sidor är PC3200 billigare eftersom det inte finns så många PC2700.
Tips:
http://213.115.186.143/ProductDetail.asp?UID={711A038D-EA7E-4...

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Det är dyrare, vilket gör det sämre.
Det går i lägre hastighet vilket gör det sämre.

Om det är dyrare med PC3200 än PC2700 så ska du självklart köpa PC2700.
Men om det är samma pris, väldigt liten skillnad eller billigare så ska du köpa PC3200

På de flesta sidor är PC3200 billigare eftersom det inte finns så många PC2700.
Tips:
http://213.115.186.143/ProductDetail.asp?UID={711A038D-EA7E-4...

Tackar, då slapp jag svara på detta dumma uttalande.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

jag köpte ett minne från dustin och slängde i, fungerar utmärkt. Tack så mycket. I samma veva tänkte jag undersöka hur varm min cpu är och upptäcker då att den utan direkt ansträning ligger på ca 55- 62grader. Helt orginal, tempen i chassiet är ca 32-35 grader.
Hur lösa detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

jag köpte ett minne från dustin och slängde i, fungerar utmärkt. Tack så mycket. I samma veva tänkte jag undersöka hur varm min cpu är och upptäcker då att den utan direkt ansträning ligger på ca 55- 62grader. Helt orginal, tempen i chassiet är ca 32-35 grader.
Hur lösa detta?

Skaffa bättre CPU kylare?
Bättre/Fler chassi-fläktar?
Rensa på damm?
Ny kylpasta?

... etc.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

en rensning av damm gjorde ju underverk, att man inte tänkte på det själv