Permalänk
Medlem

moderkort eller minnen trasiga?

Hejsan, jag ahr haft mycket problem med min dator den senaste tiden,(har itne kunnat använda den på snart 2 månader). och jag gissar att jag råkat brännam mitt moderkort eller mina minnen eftersom när jjag försöter starta datorn så sätter bara fläktarna igång och inget händer(har testat med ett annat graffekort och inget händer då heller).

alltså bios laddas itne ens. så jag gissar därför starkt på att de är moderkortet.
eller vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Prova resetta CMOS. Görs antingen genom att flytta en jumper på moderkortet. (står precis hur man ska gå tillväga i manualen till kortet), eller genom att ta bort batteriet på moderkortet. Dra då även ur sladden till nätaggregatet eller stäng av det helt enkelt.

Permalänk
Medlem

hej, jag har redan testat att resetta bios och mycket annat.

för att få en full översikt av vad jag gjort så kan ni läsa det i denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=6637...

där står allt ja gjort/gjorde när datorn packade ihop.

Permalänk
Medlem

En kompis har exakt samma problem med sin dator, är också en fujitsu. Blir bara svart o den laddar inte bios, och fläktarna går på max. Han har bytt grafikkort, resettat bios, kontrollerat alla strömkablar testat med datorn utanför chassit, och även med bara ett minne och på olika platser. Så där är frågan också om det skulle va mb/cpu eller minnen som är kassa. Skriv gärna om du hittar en lösning på problemet

Permalänk
Medlem

hände mig en gång med fast då var det nättagget som inte klarade mina grejer och dog. testa spänningen på kontakterna till MB.

Visa signatur

C2D E8400 @ 3.0 | ASRock G41M-GS3 | Corsair 4GB CL9 1333Mhz XMS3 | Intel 320 80gb SSD & Samsung 250Gb | Gigabyte GTX 460 768mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeiQ
hände mig en gång med fast då var det nättagget som inte klarade mina grejer och dog. testa spänningen på kontakterna till MB.

Håller med ovanstående. Speciellt eftersom du har ett Hiper agg. Dom är kända för att vara av varierande kvalitet.

Permalänk
Medlem

Har du kollat om du har några svullna (trasiga) kondensatorer på moderkortet.. Det brukar kunna orsaka problem som liknar ditt.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k || Asus Z87-Pro || 16GB DDR3 1600MHz || Gigabyte GTX 970|| EVGA Supernova G2 750W || BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Hade ett hiper 580w, gjorde exact samma sak som du beskriver efter ett tag. Oftast när bara fläktarna snurrar och inget annat har det varit nått med nätagget (för mig iaf).

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med min förra dator...
En dag när jag startade den, så startade inte skärmen.. bilden var helt svart alltså. Testade olika skärmar, grafikkort, minnen inget funkade..
slutade med att jag köpte nytt moderkort, vilket var felet.. så jag tippar på att det är moderkortet som strejkar.. Finns billiga och bra för runt 500-600kr.

Visa signatur

heppohå