Permalänk
Medlem

backup för livet

Hej, alla

Jag sitter här och funderar hur jag ska göra för att kunna spara mina digitala filer mitt hela liv eller åtminstone 10 till 20 år.

Utan att behöva kopiera det till ett nytt media...

Att använda någon typ av magnetisklagring är kanske bäst då dagens optiska DVD och nyare optisk media bara håller i ett fåtal år.

Är det någon som vet nåt om "tape backup" eller kanske använder det hemma?

Permalänk
Medlem

Digitala minnen? Ryker batteriet i minnet är du körd. Kretsarna håller inte för evigt heller.
Optiskt? Håller inte heller så många år.
Hårddiskar? Kanske funkar om du inte har dem igång, de mekaniska delarna håler inte för evigt de heller.

Av de alternativ du listar är magnetband klart pålitligast. Det är dock inget jag själv har praktisk erfarenhet av. Fast att ett band ska hålla resten av ditt liv är knappast något du ska lita på heller... Bränn över det på en stenkaka, där har du någorlunda framtidssäker lagring

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legogris
Digitala minnen? Ryker batteriet i minnet är du körd. Kretsarna håller inte för evigt heller.
Optiskt? Håller inte heller så många år.
Hårddiskar? Kanske funkar om du inte har dem igång, de mekaniska delarna håler inte för evigt de heller.

Av de alternativ du listar är magnetband klart pålitligast. Det är dock inget jag själv har praktisk erfarenhet av. Fast att ett band ska hålla resten av ditt liv är knappast något du ska lita på heller... Bränn över det på en stenkaka, där har du någorlunda framtidssäker lagring

Vänta vänta nu.. ska vi klargöra lite här.

Digital minnen (som bygger på flash tekniken) behöver inte ström för att behålla data. Ex USbminne. Nackdelen med USBminnen är dock att de väldigt känsliga för magnetiska fält.

Optisk håller bra många år så länge de ligger i sina fodral och inte utsätts för solens strålar. Annan nackdel är då att de kan repas och då kan skivan bli svår/oläslig.

Hårddiskar fungerar lite som mangnetbanden, man bör förnya backupsetet lite då och då för att säkerställa att datat är ok. Tex att ha två diskar / band flytta datat från den ena till den andra fram och tillbaka.

Är det backup till en privatperson så skulle jag ta optiska skivor av något passande slag.

Till något mer systemkritiskt så skulle jag ta HD eller band (MO eller DAT)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Spara på disk, minst 2. Förvara den ena utanför bostaden, utifall den brinner upp.

gäller ju alla backuper.. aldrig förvara dem på samma plats som systemet står på.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Ifall jag skulle förvara det på magnetiska band, hur kan jag koppla det till min server så jag kan göra backup?

Vilket typ ska man använda, skillnader mellan de olika, vad skulle det kosta?

Permalänk
Medlem

REV-diskar ska vara rätt bra även för långtidslagring sägs det. (bör inte vara så mycket dyrare än bandlagring heller)

var får man tag i MO förresten, trodde det bara fanns i Japan nästan?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
Vänta vänta nu.. ska vi klargöra lite här.

Digital minnen (som bygger på flash tekniken) behöver inte ström för att behålla data. Ex USbminne. Nackdelen med USBminnen är dock att de väldigt känsliga för magnetiska fält.

Optisk håller bra många år så länge de ligger i sina fodral och inte utsätts för solens strålar. Annan nackdel är då att de kan repas och då kan skivan bli svår/oläslig.

Hårddiskar fungerar lite som mangnetbanden, man bör förnya backupsetet lite då och då för att säkerställa att datat är ok. Tex att ha två diskar / band flytta datat från den ena till den andra fram och tillbaka.

Är det backup till en privatperson så skulle jag ta optiska skivor av något passande slag.

Till något mer systemkritiskt så skulle jag ta HD eller band (MO eller DAT)

gäller ju alla backuper.. aldrig förvara dem på samma plats som systemet står på.

Den här infon tyckte jag inte om, jag hade bestämt mig för att backa upp mina digitalbilder på en liten extern hårddisk och lägga undan sen. Hur ofta bör man flytta data fram o tillbaka?

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem

Eftersom det låter som att magnetisk bandlagring är vad man ska använda så får jag ta det alternativet.

Men ifall jag tänker köra band lagring och GNU/Linux så vad tycker ni att man ska inhandla då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pera
Den här infon tyckte jag inte om, jag hade bestämt mig för att backa upp mina digitalbilder på en liten extern hårddisk och lägga undan sen. Hur ofta bör man flytta data fram o tillbaka?

nej alltså flytta mellan diskar bör du bara göra om du har diskarna på hyllan och det är inte ofta man byta mellan.. kanske en gång om året eller så..
Det är ganska ofta om man sätter det i perspektiv till "backup för livet". Var mer så jag tänkte

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
nej alltså flytta mellan diskar bör du bara göra om du har diskarna på hyllan och det är inte ofta man byta mellan.. kanske en gång om året eller så..
Det är ganska ofta om man sätter det i perspektiv till "backup för livet". Var mer så jag tänkte

Tack för bra info.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem

Enligt Verbatim så har deras DVD+R och DVD-R media en förväntad livslängd på 100år. Detta är visserligen under ganska stränga förutsättningar men håller de hälften av tiden under mindre optimala förhållanden så är jag nöjd. Läs mer här: Verbatim DVD Lifetime Expectancy. Bränner man sen 2-3 kopior på media av hög kvalitet och så känner åtminstone jag mig säker. Det är i alla fall så jag har sparat min musik (inte köpt musik då... egenproducerad musik:) ).

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Enligt Verbatim så har deras DVD+R och DVD-R media en förväntad livslängd på 100år. Detta är visserligen under ganska stränga förutsättningar men håller de hälften av tiden under mindre optimala förhållanden så är jag nöjd. Läs mer här: Verbatim DVD Lifetime Expectancy. Bränner man sen 2-3 kopior på media av hög kvalitet och så känner åtminstone jag mig säker. Det är i alla fall så jag har sparat min musik (inte köpt musik då... egenproducerad musik:) ).

Jag följer ditt exempel, ska läsa på mer om vilket DVD-märke som är bäst. Det vore katastrof om alla bilder försvann.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Hedersmedlem

Och som alltid i sådana här trådar måste vi ta upp det som verkar glömmas.
Om 50 år, vad ska du då läsa dina DVD-skivor med? Om DVD-spelaren kasserats eller inte går att ansluta till något.
Så du tvingas alltid till att föra över datan från ett medium till ett annat.

Visseligen blir det dyrt men man kan ju backa upp stora mängder data mot webben. Då slipper man ju oroa sig för åtkomsten då de som driver det lär föra över datan stegvis under hela tiden.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Och som alltid i sådana här trådar måste vi ta upp det som verkar glömmas.
Om 50 år, vad ska du då läsa dina DVD-skivor med? Om DVD-spelaren kasserats eller inte går att ansluta till något.
Så du tvingas alltid till att föra över datan från ett medium till ett annat.

Visseligen blir det dyrt men man kan ju backa upp stora mängder data mot webben. Då slipper man ju oroa sig för åtkomsten då de som driver det lär föra över datan stegvis under hela tiden.

Usch, det blir svårt det här. Får väl fortsätta som jag gjort tidigare med säkerhetskopiering på annan dator, men kanske bränner skivor också.
(snygg avatar som alltid)

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*