kompromisslös datainköp.
hejsan,
jag har precis köpt en ny dator men är missnöjd med den så jag ska sälja den och köpa en ny. Jag är INTE så kunnig när det gäller datorer så...hjälp tack
den "gamla":
*intel core 2 duo e6300
*geforce 7950 gt (varför står det club 3d geforce på kvittot och nvidia geforce när man kollar enhetshanteraren?)
*wd caviar 320 gb sata2 7200rpm 8 mb
*Asus p5L 1394
*standard ddr2 1024mb
*windows vista
Nu måste jag ha hjälp med att köpa en ny dator. Vill helst inte bygga den själv!!
Det enda jag TROR jag vet jag vill ha är:
det ska vara en BRA spel-dator, kompromisslös.
minst 11 000:- sek för själva systemenheten.
inge skitceleron eller annat budgetskit, utan intel core 2 duo eller nåt.
inget skit överhuvudtaget
Datorn ska användas till gaming, dator-spel. Jag föddes med nintendo-kontrollen i handen i princip så jag vill ha en RIKTIGT bra speldator!!
Jag gillar dessutom att kolla på film,
film, spela, surfa, kolla på bilder. Ja det mesta man kan använda en dator till så därför behöver jag nog en bra skärm också, tips? Jag har en L194WT skärm men vet inte om den är nåt att ha, vet inte om jag är nöjd med den. crt-skärmen jag hade innan från dec `02 var typ bättre för att se på film, spela och kolla på bilder...den är väldigt fin iallafall den nya jag har
Alltså:
*Bra speldator från www.komplett.se
*allt ska vara bra, grafikkort, processor, hårddisk, fläkt(ar?), moderkort, dvd-brännare, nätverkskort, chassi, allt!
Koncentrationen ska ligga på att det är bra prestanda, kvalitet, funktion osv, inte utseende eller massa bling-bling-fasoner, inge pimp my computer eller nåt sånt är väl speciellt viktigt(?)
tror jag ska/vill ha:
*geforce grafikkort directx10 med tv-ut, men vilket?!
*intel core 2 duo processor, men vilket?
*samsung dvd brännare/spelare/rw/+r/-r/cd.spelare/cdbrännare
*samsung sata2 hårddisk 400 gig
*windows vista home premium
*minst 2048 ramminne men ingen aning om jag ska ta 2x1024 eller 1x2048??
*ingen aning om moderkort, nätagg, chassi, vet inte vad som passar ihop med vad, vad som är bra osv.
*mus, tangenbord, högtalare??ska ju spela men behöver kanske inte grymmaste musen, ljud är ju kul men inte för dyra högtalare osv, har ju ingen aning.
*ska kosta ca 10 000-12000:- (allt komplett utan skärm)
*tror inte jag ska bygga själv, vad kostar det om de på komplett sätter ihop den åt mig? är detta möjligt och vad kostar det arbetet?
bildskärm (ska INTE ingå i budgeten) har jag ingen aning om vad jag ska ha men har en LG L194WT, kanske säljer den.
(*vet ingenting om fläktar, schassit (burkar, lådor), uttag (usb, minneskort), moderkort, nätverkskort och andra övriga delar osv mm.mm) Vet egentligen ingenting men det måste vara bra kvalitet och gärna det kändaste, bästa. Jag håller på att kolla runt för att lära mig.
Jag har kikat runt lite på www.komplett.se
Det jag inte riktigt förstår är...finns det redan lite färdigvalda datorer, det verkar inte som man kan välja exakt alla delar själv?
Hur vet jag om jag ska ha en gamer komplett game i50, en komplett gamer i30 eller varför inte en lite uppdaterad "komplett s775 core 2 duo", jag vet liksom inte riktigt var jag ska börja.
Ska jag uppdatera en dator eller nedgradera en annan? Ska jag välja alla delar på egen hand? Antar att de har gjort lite mallar för att alla delar passar inte med alla?
åh vilken djungel, hjälp mig snälla.
Jättetacksam för svar och all hjälp jag kan få!!!!
Jag tror jag ska använda "pc-byggaren" på komplett.se, då monterar de och skickar och garanterar att allt funkar om jag har uppfattat rätt, samma sak gäller om man väljer nåt komplett-paket".
Då är frågan, vad är "pc-byggaren"? Är det samma sak som "PC-konfigurator"?
/Scrippo