Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Gainward GeForce 8800GTS 320MB

Permalänk
Medlem

Gainward GeForce 8800GTS 320MB

Jag har funderat på att köpa ett nytt grafikkort ett tag nu och vill inte slänga ut hur mycket pengar som hels på ett heller. Men vad tycker ni om Gainward GeForce 8800GTS 320MB eller borde jag ta något annat? Jag vill nog ha ett grafikkort som har stöder direct x 10. Någon som har haft ngt problem med det? och hur stort är det?

Permalänk
Medlem

Japp jag har ett sånt. Klockar som en gud och är stabil som fan. Kör det i 695/2300 nu med vattenkylning på med maxload på 53 grader.

Kortet är 24cm långt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

Om du har orken så råder jag dig att vänta tills R600 släpps, då kommer priserna på Geforce-korten sjunka. Än så länge så är Nvidia ensamma på DX10-marknaden, och kan därför höja priserna lite.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt varför tror att priserna kommer att gå ner så mycket. Det har det aldrig gjort förut.

Visa signatur

Pook Pook!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farshid
Jag förstår inte riktigt varför tror att priserna kommer att gå ner så mycket. Det har det aldrig gjort förut.

Jag håller med dig

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Citat:

Det har det alltid gjort och kommer alltid att göra. Kanske inte gå ner "så mycket" men det beror på hur du menar.

X1950XTX kostade över 5000:- innan G80 lanserades och gick sedan ner till 3500 ungefär, ganska kraftig prisdrop faktskt. Idag kan du få tag på kortet för under 3000:- och lillebrorsan, X1950XTX 256 för 2300:-.

http://www.buggy.nu/index.php?a=search&q=X1950XTX

Anledning till prisdrop är för att konkurrenterna lanserar något som står över.

Om du och jag säljer pizzor och dina kostar 50:- och mina kostade 50:-. Men du har gjort något speciellt med dina pizzor så att dom har blivit godare än mina så jag sänker mina pizzor till 40:-. Då är risken ganska stor att jag behåller mina kunder fast du gör lite godare pizzor än vad jag gör tills jag har luskat fram någon ingridiens som klår dina pizzor i smakväg så att jag kan höja priserna igen.

Det är bara Nvidia och DAAMIT som krigar mot varandra. Det finns ingen annan aktör på marknaden som har något att komma med på grafikkortsmarknaden.

Mvh Albin

EDIT: Stavning, omformulering, korregering.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Om du har orken så råder jag dig att vänta tills R600 släpps, då kommer priserna på Geforce-korten sjunka. Än så länge så är Nvidia ensamma på DX10-marknaden, och kan därför höja priserna lite.

När släpps det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Japp jag har ett sånt. Klockar som en gud och är stabil som fan. Kör det i 695/2300 nu med vattenkylning på med maxload på 53 grader.

Kortet är 24cm långt.

Åh fy fan:D, jag som var nöjd med mina 620/2000 just nu:P kör iofs luft men måste säga att din clock är imponerande, har du v-moddat kortet oxo?

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Avstängd
Citat:

Priserna går alltid ner då konkurrenterna släpper nyare och bättre produkter, annars blir de inget sålt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeynas
När släpps det?

Är snack om att de kommer släppas i Maj

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
Åh fy fan:D, jag som var nöjd med mina 620/2000 just nu:P kör iofs luft men måste säga att din clock är imponerande, har du v-moddat kortet oxo?

Nä faktiskt inte, jag har haft en jäkla röta bara förmodligen.
Jag letar dock en v-modd. Inget man kan göra mjukvarumässigt va? Biosflash?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kortet är 24cm långt.

Vilket vatteblock kör du?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Kortet är 24cm långt.

Ja, vilket vattenblock kör du på? Fullcover eller typ mcw60?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thewli
Ja, vilket vattenblock kör du på? Fullcover eller typ mcw60?

Jag kör med ett gammalt maze3 gpu-block. Inte heltäckande alltså. Sen har jag zalmanflänsar på minnena och på voltregulatorerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag kör med ett gammalt maze3 gpu-block. Inte heltäckande alltså. Sen har jag zalmanflänsar på minnena och på voltregulatorerna.

är det med vatten du kör lr nån speciel vätska?

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej. Räcker det med flänsarna på minnena verkligen? Låter najs isåfall. Har du nån fläkt riktad mot dom också?
Hur är det annars, hade inte 8800korten 2 "cores"? en lite mindre och en stor GPU. Kanske bara var spekulationer innan de kom iofs. Är inte så insatt. Så jag tänkte om du därför hade 2 block eller nåt. men så är alltså inte fallet? Det har helt normalt en core?

Hur är temperaturen förresten när du kör vatten?

Permalänk
Medlem

Jag kör med vatten, bara vanligt destvatten, inget annat. Har funkat fint i de 4 år jag har kört med vattenkylning. Lite gamla grejer men de funkar kanon.

Jag kyler en AMDX2@2,8Ghz och 8800GTS-kortet då med detta och båda maxar på runt 50 grader. Absolut max på GPUn är 53grader.

Jo det sitter en till liten varm del på kortet som jag kyler med en minnesfläns, storlek lite större än zalmans standardflänsar och sen en 12dBA 40mm fläkt flåsandes på den. Annars blir det hett hett. Skulle man få för sig att voltmodda kortet kanske man måste kyla även den delen med ett vattenblock.

Jag vet inte vad den kallas den där delen som ser ut som en liiiiiten core. Vet någon vad det är? Sen sitter det ju små voltregulatorer som jag kyler med zalmanflänsar också. Jag skulle kunna tänka mig att den där lite hetare delen är någon form av voltregulator den också men jag vet inte.

Jag kanske tar ut kortet och tar lite bilder så ni får se hur jag har gjort om mni önskar.

Anledningen varför jag inte köpte ett heltäckande block var helt enkelt att det är dyrt med ett nytt block för varje grafikkort om man ska ha heltäckande och att jag tycker om att fippla :D. Jag har nu använt det här maze3-blocket till ett 9800Pro, ett X1800GTO och nu detta grafikkort och jag tänker fortsätta med det här blocket så länge det funkar.

Det enda som jag har gjort är att jag har köpt till en dual radiator till min gamla vattenkylning eftersom jag endast hade en kubformad gammal radiator förr som gav vattentemperaturer på runt 43grader vid några timmars maxload på CPU och GPU. Med en till radiator i slingan ligger nu vattentempen på max 32 grader vid full load. Jag kan lätt rekommendera vattenkylning till de nu annars tokheta highendkort som finns och som kommer allt mer och mer. Jag undrar tex. hur hett ett X2900XTX som är klockat som satan kommer att vara med vanlig luftkylning. Jag vet hur det kommer att se ut i trådarna här i sommar när det blir hett som satan. "Hjälp, mitt 8800GTX är jättehett" eller "Min dator brinner upp snart!" eller liknande. Skaffa er en bra vattenkylning så ni har lite marginaler till de varma somrarna.

Ja som ni ser har jag klarat mig med min vattenkylning jättelänge och jag har aldrig haft problem med den heller. Datorn är alltid sval oavsett väder, mycket skönt när man är klåfingrig och alltid ska klocka å hålla på :D.

Oj de blev långt det här..aja, hoppas att ni fick svar på frågorna i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag kanske tar ut kortet och tar lite bilder så ni får se hur jag har gjort om mni önskar.

Det skulle verkligen uppskattas
Föresten, vilken x2 prolle är det du kör i 2,8?

Edit. Vilken typ av vattenkylning kör du? antal radiatorer, passivt etc. Märke på dessa. Om det inte är för mycket begärt skulle en bild på det sitta fint. Ska även uppgradera vattenkylningen så kul att se vad andra kör

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Jag kör med vatten, bara vanligt destvatten, inget annat. Har funkat fint i de 4 år jag har kört med vattenkylning. Lite gamla grejer men de funkar kanon.

Jag kyler en AMDX2@2,8Ghz och 8800GTS-kortet då med detta och båda maxar på runt 50 grader. Absolut max på GPUn är 53grader.

Jo det sitter en till liten varm del på kortet som jag kyler med en minnesfläns, storlek lite större än zalmans standardflänsar och sen en 12dBA 40mm fläkt flåsandes på den. Annars blir det hett hett. Skulle man få för sig att voltmodda kortet kanske man måste kyla även den delen med ett vattenblock.

Jag vet inte vad den kallas den där delen som ser ut som en liiiiiten core. Vet någon vad det är? Sen sitter det ju små voltregulatorer som jag kyler med zalmanflänsar också. Jag skulle kunna tänka mig att den där lite hetare delen är någon form av voltregulator den också men jag vet inte.

Anledningen varför jag inte köpte ett heltäckande block var helt enkelt att det är dyrt med ett nytt block för varje grafikkort om man ska ha heltäckande och att jag tycker om att fippla :D. Jag har nu använt det här maze3-blocket till ett 9800Pro, ett X1800GTO och nu detta grafikkort och jag tänker fortsätta med det här blocket så länge det funkar.

Det enda som jag har gjort är att jag har köpt till en dual radiator till min gamla vattenkylning eftersom jag endast hade en kubformad gammal radiator förr som gav vattentemperaturer på runt 43grader vid några timmars maxload på CPU och GPU. Med en till radiator i slingan ligger nu vattentempen på max 32 grader vid full load. Jag kan lätt rekommendera vattenkylning till de nu annars tokheta highendkort som finns och som kommer allt mer och mer. Jag undrar tex. hur hett ett X2900XTX som är klockat som satan kommer att vara med vanlig luftkylning. Jag vet hur det kommer att se ut i trådarna här i sommar när det blir hett som satan. "Hjälp, mitt 8800GTX är jättehett" eller "Min dator brinner upp snart!" eller liknande. Skaffa er en bra vattenkylning så ni har lite marginaler till de varma somrarna.

Ja som ni ser har jag klarat mig med min vattenkylning jättelänge och jag har aldrig haft problem med den heller. Datorn är alltid sval oavsett väder, mycket skönt när man är klåfingrig och alltid ska klocka å hålla på :D.

Oj de blev långt det här..aja, hoppas att ni fick svar på frågorna i alla fall.

Har faktiskt själv funderat på de här med att vattenkyla mitt 8800gts, iom att jag har pump slangar vattenblock osv sedan att de klockar bra på luft så e man lite svag i knäna. Sedan voltmodda de när guider dyker upp:D. Hur har du fäst flänsarna? thermal paste? Är orginal fläkten svår att montera av/på? Minns att jag hade ett litet smått helvete att få på min referenskylning till 7800gtxans jag hade innan.

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Ja men då ska jag ta och greja lite bilder.

Processorn är en X2 3800+ som jag kör i 2,8Ghz

Min vattenkylning:
DD Maze2 cpublock
DD Maze3 gpublock
Eheim 1046 pump ( Har gått nästan 24/7 i 4 år, bra jobbat pumpen!)
Radiator 1 DD Qube Single med 2st Zalman 120mm fläktar på 5V (Gammal radiator)
Radiator 2 Cooltek Mainstream 120 mm Dubbel med 2st Zalman på 5V 120mm fläktar på 5v
Jag har också grejat dit en ful gammal tank som är gjort av ett gammalt och moddat expantionskärl från en volvo 142, den har jag satt i toppen för att enkelt kunna fylla på och lufta systemet.

Allt detta är 3/8" så det är inte någon ny och superbra kylning men det funkar tillräckligt bra. Allt utom radiatorn är minst 4 år. Jag har vanliga nipplar med rejäla slangklämmor, inga push-nipplar som kan läcka när som helst. Rejäla doningar ska de vara

Silikonslang till det också förrutom på den del som jag har byggt till sen med den extra radiatorn. Glömde köpa mer silikonslang så då sket jag i det, funkar ju bra ändå :D.

Flänsarna har jag fäst med den dubbelhäftande tejpen som följer med, funkar kanon!
Den lite större flänsen har jag fäst med genomgående skruvar, annars satt den inte som den skulle. Ja jag ska ladda upp bilder så får ni se.

Orginalkylningen är inte alls svår att ta bort på 8800-kortet, det sitter ju åt ganska hårt med orginalpastan men man får vrida lite försiktigt på den och jobba lite så lossnar den. Pastan sitter så pass bra att den blir som ett slags kontaktlim så det är därför man måste vrida loss den, försiktigt försiktigt så lossnar den till slut. Sen sitter det någon billig vit skitpasta/thermalkuddar på resten, alltså minnena voltregulatorerna och ja den andra minicpun, vad den nu heter.

Det är här som det kan skilja sig lite mellan olika märken tror jag, det kanske är lite olika kylningar och kylpastor på dom, det vet jag faktiskt inte. Sen kan kontakten mellan minnena och kylflänsen vara skitkass också, det var det på min. Så då hade dom bara kletat dit ännu mer pasta för att få kontakt, inte så bra.

Så när jag hade tagit bort all pasta och testade att lägga tillbaka orginalkylnignen så glappade det rejält där så det kan vara lite svårt att greja till det så det blir bra. Nu beror detta på vad man har för märke på sitt kort kan jag tänka mig. Såg en sida med en kille som hade mer tur med sin kylare och passformen på den. Så man ska inte luras av den stora kylaren. Det enda som kyls ordentligt är gpun, i alla fall för mig. Men jag ska ju aldrig ha den kylaren på igen så Men för den som ska sätta tillbaka den sen så kan det vara lite svårt att greja till kontakten på alla saker igen. Själva kylaren är inte svår att sätta dit. Det som kan vara svårt är att få kontakt mellan kylare och minnen, kanske voltregulatorerna också.

En rolig och samtidigt skrämmande grej som hände mig var att jag glömde att sätta dit extrakontakten för strömmen. Jäklar vad det lät i kortet, inte det gamla pipande ljudet som man är van vid utan ett rejält tjut, som en liten brandbilstuta. Så bli inte rädda

Ja nu ska jag ta å greja lite bilder, gnäll inte på kabeldragningen sen bara

***Edit***

Här kommer det lite bilder, hoppas att de duger med kvaliten
Ja jag vet, det är varken fint bakom eller i datorn Men det funkar kanon!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

inte illa. Du snålade inte på bilder
såg en bild på kortet med ett vattenblock som täckte hela där det såg ut som om det är två gpu:er

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Massa najs...

Grymt! Snyggt system. Tack för bilderna
Det finns alltså hål från början för att skruva dit en fläns på "den lilla coren" ? Får se om det är nån annan kylningslösning på mitt 8800gts 640mb AXLE 3D när jag får det imorrn Jag funderade på att skaffa ett fullcover block till det, men det är ju så satans dyrt. Låter smart som du säger att man kan använda ett litet block till fler saker sedan. Ångrar ja körde på fullcover på mitt gamla 6800gs. Tänk vad pengar man sparat.... Hehe..
Va e de för CPUblock du har förresten? Kör du inlopp på mitten på det och utloppet nere till vänster? Har du inga problem med att få ur luften ur det när du bygger om? Bara undrar. Sen blev jag konfunderad, ser ingen nordbrygga på dit moderkort, vart har du lagt den?

Oj, sorry för offtopic förresten

Permalänk
Medlem

Jag har ett gammalt DangerDen Maze2 block, det finns mycket bättre block idag. Nä inloppet är faktiskt på kanten av blocket och utloppet i mitten. Testade om det blev någon skillnad i temp men icke, så då blev det som det ser ut nu.

Luftningen är enkel tack vare tanken i toppen av bruken. Själv hade jag inte en tanke på att använda fillport istället för tank. Vissa tycker att det tar stor plats och de eventuellt måste modda lådan så då får man använda fillport. Men jag valde tank istället. Min upplevelse är att det är lättare att lufta ett system med tank men det kan ju bero på att jag har ganska smala slangar. I dagens vattenkylningar är det så stora slanngar så då går väl det som smort att lufta ändå.

Edit

Ja just de, glömde att säga. Det var en som undrade vart nordbryggan är. Kolla på bild 6 vid kanten av grafikkortet, där sticker det upp en kabel och även en liten del av kylaren. Den sitter alltså väldigt dåligt till så det är svårt att byta ut kylaren till en passiv om man vill. Tack för att ni har gjort så MSI

Visa signatur