Ska jag vara mindre gubbe och skaffa min bror ett WoW-account?

Permalänk
Medlem

Ska jag vara mindre gubbe och skaffa min bror ett WoW-account?

Kära bullen,

nu är det så att min 12-årige bror har fått för sig att han ska börja spela WoW, något som jag totalvägrar att gå med på. Inte bara för att han redan nu har problem med skolan och dygnsrytmen, läxor blir allt för sällan gjorda. För att inte tala om kroppsfiguren, aldrig har jag sett en 12-åring med "ölmage" av den kaliber han innehar. Sedan vet jag för ett faktum att WoW är otroligt beroendeframkallande, jag har otaliga vänner som inte gör annat än att spela WoW. Personligen har jag aldrig spelat WoW (och tur är väl det), men väl många andra MMORPG, och jag vet exakt hur enkelt man kan fastna (jag ska bara... någon som känner igen det?).

Så nu vill jag höra från er, ska jag sluta vara tråkig gubbe och skaffa honom ett account eller ska jag fortsätta och stå på mig?

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Knivig situation, minst sagt.

Du beskriver WoW som ett spel som man verkligen inte borde spela.
Det är fel

Det finns väldigt många positiva saker om WoW. Engelskan blir bättre, man lär sig samarbeta och man får väldigt många nya vänner.

Visst, det KAN vara beroendeframkallande, men det lär du märka inom snar framtid.

En sak, som du kan styra, är "Parent Control". Där kan man ställa in vilka tider som WoW accountet ska vara tillgängligt. Väldigt bra funktion.

Ladda ner en Trial Version av spelet till honom, han kanske inte ens tycker om spelet.

Edit
Röstade "vet ej"

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem

Hans engelska är jag inte är oroad över, då han redan nu är långt före sina klasskamrater. Det är inte som om jag inte låter honom spela spel, t.ex. var det jag som introducerade honom till min kära gamla PSX-konsol när vid en ålder av 3. Dock är jag väldigt skeptisk till MMORPGs, speciellt i den åldern.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Se det så här, blir han hooked så har du håll hake på han.
Han får spela om han sköter skolan osv.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElyziuM
Se det så här, blir han hooked så har du håll hake på han.
Han får spela om han sköter skolan osv.

Problemet är att jag inte bor hemma, jag bor 400km bort, vår mor är, utan att gå in på detaljer, hopplös och far hans mer eller mindre jobbar dygnet runt. Så ärligt talat finns det ingen som kan hålla koll på honom.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du använder dig av parent control. Du kan väldigt enkelt styra vilka tider och hur länge han får spela.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Haha hur kan ett spel förstöra för någon, beror väl help på personen inte spelet.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk

Öl-magen lär ju inte bli mindre av att han spelar WoW och om han utvecklar ett beroende kan det verkligen bli farligt, finns inget positivt med det där spelet.

Skaffa ett Wii till han istället om han vill spela.

Visa signatur

AMD3200+, 2 GB Corsair 3200 400Mhz, BFG 7900GT 575 core, 1,55 ghz mem.

Permalänk
Medlem

Tolv år är för tidigt för att spela ett spel med så stort ansvar (pengar inblandade ju). Iallafall om man ligger efter med läxorna. Killen borde inte spela dator alls.

Permalänk

hur kan knark och alkohol förstöra en människas tillvaro? det beror väl på människan :/

Tycker inte han borde lira spelet

Permalänk
Medlem

Min lillebror är 12 år och har köpt WoW, tycker det är totalt meningslöst att spela spelet i den åldern då man inte kan hålla kontroll över sitt behov, åtminstone inte många av dom.

Jag säger faktiskt Nej.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Re: Ska jag vara mindre gubbe och skaffa min bror ett WoW-account?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Kära bullen,

nu är det så att min 12-årige bror har fått för sig att han ska börja spela WoW, något som jag totalvägrar att gå med på. Inte bara för att han redan nu har problem med skolan och dygnsrytmen, läxor blir allt för sällan gjorda. För att inte tala om kroppsfiguren, aldrig har jag sett en 12-åring med "ölmage" av den kaliber han innehar. Sedan vet jag för ett faktum att WoW är otroligt beroendeframkallande, jag har otaliga vänner som inte gör annat än att spela WoW. Personligen har jag aldrig spelat WoW (och tur är väl det), men väl många andra MMORPG, och jag vet exakt hur enkelt man kan fastna (jag ska bara... någon som känner igen det?).

Så nu vill jag höra från er, ska jag sluta vara tråkig gubbe och skaffa honom ett account eller ska jag fortsätta och stå på mig?

Låter som min lillebror det, fast han är helt fast i CS istället, han är 13

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
hur kan knark och alkohol förstöra en människas tillvaro? det beror väl på människan :/

Faktiskt, även om du försökte vara lustig.

Dock röstar jag också nej. Köp ett gymkort till honom istället.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem

Vote: Stå på dig! Säg nej till grabben.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

Som en WoW-spelare måste jag säga nej..12 år är för ungt, om han redan har problem med läxor osv kan det gå riktigt illa.

Permalänk
Medlem

Låt se här. Du har en bror vars betyg i skolan inte är att hurra för, som har udda dygnsrytm och en ölmage med 12 års ålder. Har du sett tråden här på swec om sabbade relationer osv. på grund av Wow? Jag skulle absolut inte köpa Wow till honom!

Dra med honom ut och spela fotboll eller nåt nu när det börjar bli lite varm ute. Det kommer både kroppen och psyket må bra av

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem

Jag röstade nej. Vänta tills han blir äldre. Jag tror inte han kan "njuta" av spelet fullt ut om man är så ung(tänker mest på mognanden). Han kan vara en välutvecklad pojke, men åldern sätter likförbannat gränser.

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem

Självklart är det ett Nej! Grabben är dels för ung för att lira WoW (enligt mig) och sen ifall han inte sköter skolan och dygnsrytmen (det sistnämnda borde man göra i 12års åldern) så ska han verkligen inte belönas med ett WoW account.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe | Conroe E6600 | 2GB Corsair PC6400 CL5 | XFX 7900GT 470M | Cooltek CT600 | 250GB+2x400GB Samsung SATA | Samsung SATA DVD Brännare |

Permalänk
Medlem

Nej nej och återigen nej!

Permalänk

Nej, han är bara ett barn, låt honom leka med de andra barnen istället för att sitta framför tangentbordet hela dagarna. Ja visst är "parent control" bra men jag kan ändå tro att han kan sitta och planera och fundera på hur han ska spela under den tid han inte får spela.

12 år, bara barnet, vad går han 6:an? Jag vill absolut inte trycka ner de positiva aspekter som finns av spelande, bättre kommunikation, samarbete med andra människor och en större bekantskapskrets. Samtidigt som han bara är ett barn, vilket många människor kan komma att utnyttja (detta gäller dock inte endast barn utan kan gälla alla människor) genom att lura till sig lösenord och annan känslig information.

Min poäng är låt honom vara barn ett tag till. Sen när någon kan spela tillsammans med honom är det lättare att förklara och motivera. Jag känner själv igen mig, mina föräldrar tillhör generation "vilken är valfri knapp?" och vill ha hjälp med det mesta innan jag flyttade och de var tvungna att lära sig det själv, och de hade inte koll på mig när jag satt med RA1 hela nätterna i högstadet (vilka minnen!).

Mvh.

Visa signatur

"You cannot kill the Messiah" - C&C3 Tiberium Wars

Permalänk
Avstängd

Hade inte gett med mig, låt han vara ute istället där han borde vara.
Har sett alldeles för många unga 10-14 som fastnat i wow och sen går allt åt helvete.

Annars får du väll bestämma hur länge och när han får spela wow.

Permalänk

Nej!

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Borde vara 18 år på alla online spel.

Visa signatur

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk
Medlem

Nej för faen, håll honom borta från skiten, han är för ung och har redan sisådär i skolan och är dessutom överviktig, det är en usel idé, min bror är i ungefär samma ålder och spelar WoW 24-7 och dricker cola och är fet och har dålig hy och gamnacke och får underkänt på prov

TILLÅT ICKE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slak
Borde vara 18 år på alla online spel.

Exakt. Till vis mån kan man jämföra det som att låta ungen dricka sprit.
Att bli fast i WoW vid en så tidig ålder vore katastrofalt.

Visa signatur

AMD3200+, 2 GB Corsair 3200 400Mhz, BFG 7900GT 575 core, 1,55 ghz mem.

Permalänk
Medlem

Ge honom ett gymkort istället

Visa signatur

"På internet är alla höger."

CITERA! Om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Men för helvete!

När man är 12-13, då vet man själv VAD man vill lira, och vad man inte vill lira.

Det är TOLV ÅRS ÅLDERSGRÄNS på spelet, så varför inte låta honom själv bestämma? I och med att han bestämmer, så tycker jag självklart att han SJÄLV SKA FÅ BETALA för spelet (Jag vet inte än, snart 2,5 år senare på swec hur man gör fet stil, därför skriver jag i stora bokstäver).

Han ÄR mogen nog att bestämma själv, någonting annat är lögn.
Vid 12 års ålder ÄR man mogen nog att bestämma själv.

Men som jag sade tidigare, MÄRKER MAN, som vuxen, att hans spelande gått över gränsen så lås accountet genom parent control.

Tänk efter själva när ni var 12 år. Kunde ni inte sköta det ni gjorde?
Jo, det kunde ni. Många av er är vuxna nu, och tror att man är trög som barn.

Det är fel!

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lynar

Tänk efter själva när ni var 12 år. Kunde ni inte sköta det ni gjorde?
Jo, det kunde ni. Många av er är vuxna nu, och tror att man är trög som barn.

Nope, de flesta i den åldern kan inte prioritera, och ser inte allvaret med att tex simulera sjukdom för att vara hemma o spela i stället för att gå i plugget.

Kan man inte betala för spelet själv utan att pröjsa själv utan "vecko peng" ska man inte heller spela.

Detta är min åsikt, du kan brusa upp hur mycket du vill, men det är ingen som tar dig allvarligare för det.

Visa signatur

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk
Avstängd

Definitivt NEJ!

Hade varit mindre skadligt att ge ungen en sixpack starköl o säga: sup skallen av dig.

Jag har själv spelat wow och jag har många polare som inte gör annat, det är ett sjukt beroendeframkallande spel.

Jag tycker absolut det borde va 18-års åldersgräns på skiten.

Visa signatur

E8200@3,3ghz |G.Skill F2-8000CL5 2x2gb |Gigabyte EP35-DS3| XFX HD5770| Samsung F3 500gb| Seagate 7200.7 200gb |Antec Sonata 1|

Permalänk
Medlem

Jag tyckte att jag inte var beroeende av WoW i början, sa det till alla etc.
Nu... oooh sitter för mycket vid spelet, men vill inte sluta för är kul att sitta och snacka med folk på Ventrilo samtidigt som man lirar och man kan ha kul ihop etc.
Jag säger JA, men då skulle jag ha vissa villkor.
Dvs som tidigare nämnts, Parent Control, samt hota med att stänga av kontot för han om han missköter.
Det är VÄLDIGT lätt i början att behärska sig, sen kommer man upp i level, träffar folk, går med i en guild, dom kräver massa saker för att du ska vara med. Säger guildet att du måste vara inne en viss tid, skit i det guildet, kör på ett mindre där ni kan göra mindre saker etc.

TIPS till dig: Börja inte provspela du heller fast iofs... då behöver du inte oroa dig över din bror utan dig själv

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer