Permalänk

Ubuntu 7.04 [Tråden]

Ubuntu har nu kommit och datumet som alla haft i minnet behöver inte längre ligga där. 7.04 versionen går att ladda ner från ubuntus vanliga hemsida. (Står nedan)

Här kan ni skriva era allmänna tankar om utvecklingen i denna version om man jämför med 6.10 eller andra versioner.

Man ska väll även kunna skriva vilka problem man har om man nu har det.
[Ofta så kan man lösa sina problem genom att läsa i ubuntus vanliga forum eller bara starta en tråd där, annars så finns också google.]

Ubuntu forum sidan:

http://www.ubuntuforums.org/

_______________________________________________________

Nybörjare

Om du undrar nått angående Ubuntu så rekomenderar jag att du kollar in deras svenska hemsida som är:

http://www.ubuntu-se.org/

Eller den engelska om du gillar det mer:

http://www.ubuntu.com/

Lättaste sättet att få tag på 7.04 är nu på ubuntus vanliga hemsida:

Står precis ovan

/Mvh Footwalker

Visa signatur

Jag har en dator?

Permalänk
Medlem

Jodå, klart man har höga förhoppningar. Ubuntu är väl den första riktigt bra desktop-disten där mycket fungerar redan från start, det är enkelt att få hjälp och det är så nybörjarvänligt så att min mormor skulle kunna köra det samtidigt som man utan problem kan krångla till det hur mycket man själv vill.

Det är bara hoppas att Ubuntu slår igenom ordentligt, potential finns helt klart.

Permalänk
Medlem

Har stora förhoppningar om att jag äntligen ska kunna få en korrekt installation på min bärbara, så att windows slutligen kan ryka all världens väg. Bl a ska stöd för trådlösa finnas i nyare kernels.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk

Jag har kört Feisty i lite över en månad nu och jag måste säga att Ubuntuteamet har lyckats bra med denna version. Edgy tycker jag mest var en mellanprodukt, inte så mycket nytt för användaren mer än lite mer instabilitet jämfört med Dapper. Dock hände en hel del under skalet som börjar påverka användaren en del i Feisty.

Att få igång desktopeffekter med hjälp av Compiz är numera en barnlek, man behöver inte mer än att klicka på knappen om man har rätt drivar installerade. Och inte heller det bör vara några större problem att få igång i denna nya version.

Ubuntu är mer redo för skrivbordet än det någonsin har varit tidigare, stabiliteten känns också betydligt bättre än Edgys, trotts att detta är en beta-version.

Thumbs up från mig.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Har mycket höga förväntningar på Feisty. Framförallt är jag intresserad av hur det automatiska systemet för att installera proprietära codec med mer kommer se ut. Kommer göra det mycket enklare för nybörjare.
sen nya gnome och ny kernel med fler dirvrutiner är ju alltid trevligt
Är det några fler nyheter som man ska se fram emot?

Permalänk
Medlem

Provade att uppdatera till Feisty men då slutade mitt trådlösa nätverskort att fungera som vanligt. Massor med strul. Dock så såg det riktigt trevligt ut och hoppas nu att en dag kunna få det att fungera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av msl
Provade att uppdatera till Feisty men då slutade mitt trådlösa nätverskort att fungera som vanligt. Massor med strul. Dock så såg det riktigt trevligt ut och hoppas nu att en dag kunna få det att fungera.

Kör inte feisty med den nya trådlösa modulen? Gissar att det var denna som spökar.. (den ligger i mm-sources).

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Har mycket höga förväntningar på Feisty. Framförallt är jag intresserad av hur det automatiska systemet för att installera proprietära codec med mer kommer se ut. Kommer göra det mycket enklare för nybörjare.
sen nya gnome och ny kernel med fler dirvrutiner är ju alltid trevligt
Är det några fler nyheter som man ska se fram emot?

Det fungerar utmärkt, men man bör ha multiverse och universe aktiverat för att få lite mer utbud. Det är det vanliga "Lägg till/ta bort program"-interfacet som används med rätt gstreamer-moduler framsökta. Bara att kryssa i och trycka på installera.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Det verkar finnas en hel del bra saker. Tror jag ska spendera denna vackra lördag och installera Betan nu. Brukar bli att jag går och längtar till varje release och inte kan hålla mig längre när det är beta utan uppdaterar.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

ser knappt hur det skulle kunna bli så mycket bättre än det är nu, alla tidigare problem (och de var små) jag upplevt har åtgärdats. möjligen om nu den beryktade wifihanteraren på nått magiskt vis bara får min USB-pinne att fungera, men det räknar jag inte med..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

En liten noobfråga från mig...Kan man bara uppdatera Edgy som jag har nu, funkar det lika bra som en "ren" installation av Feisty ? Vill helst slippa lägga in på nytt...
Om man ska uppdatera, vilka repos får man lägga till i så fall? Ändra befintliga till feisty bara kanske?

Permalänk
Medlem

förra gången kom det ett val på uppdateraren bara att uppgradera.

men jag tycker det är skönt att ominstallera ibland, ut med det gamla, in med det nya.

det är ju inte så bökigt att ominstallera som Windows tex heller ändå.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Nä, det är sant...fast lite småbökigt med program, teman osv som man lagt in...blir ju en del trots allt
Så jag slipper helst ominstallation...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Nä, det är sant...fast lite småbökigt med program, teman osv som man lagt in...blir ju en del trots allt
Så jag slipper helst ominstallation...

Tips är att lägga /home på seperat partition, då kan man spara alla filer och de flesta inställningarna vid byte av distro/version genom att bara radera partitionen med /.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk

Idag har jag installerat (K)ubuntu Feisty Fawn och det fungerar väldigt bra än så länge.
Beryl (som inte fungerade i Edgy på min workstation) fungerar klockrent, även om jag tycker det är lite segt med alla effekter. och aningen buggigt

Nya Amarok har en länk till Magnatune som är en "snäll" musikförsäljningssida, verkar vara ett trevligt initiativ.
Har inte hunnit testa så mycket av de andra programmen än.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
Tips är att lägga /home på seperat partition, då kan man spara alla filer och de flesta inställningarna vid byte av distro/version genom att bara radera partitionen med /.

Testade det en gång när jag testade olika distar, men ubuntu gnällde om att /home-partionen var tvungen att formateras när man skulle lägga in på nytt. Har inte gjort så efter det
Jag kanske gjorde nåt fel, va vet jag...

Permalänk

Nope. Ubuntu kanns kort sagt som en dvd spelare som bara har play, pause och stop men inget mer. MYcket av det jag ser fram emot hos en distribution kommer inte komma med feisty.

Lat mig se...

Kan jag installera mediawiki, simplemachines, drupal och gallery2 fran paketarkivet? Nej.
Kan jag installera wine pa 64bit Ubuntu eller nagot annat 32bitars only program med pakethanteraren? Nej.
Framebuffer splash utan att installera i efterhand? Nej.
Proprietara codecs och drivrutiner inkluderade? Nej.
KDE i framkant istallet for ackliga Gnome? Nej.
Mojlighet att enkelt installera skunk-sources, beyond-sources, no-sources, viper-sources etc. Nej.
Farglad terminal fran borjan? Nej.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Nepp, Ubuntu har jag aldrig riktigt fastnat för. Har testat både Dapper och Etch, och nu även Feisty-betan, men det är inget för mig helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Såja nu är Ubuntu Feisty Fawn installerad på htpcn verkar funka väldigt bra hittils.
väldigt smidigt och lätt att få ner nvidia drivrutinerna måste jag säga.
Kortsagt funkar väldigt bra för och vara beta, men känns som att slutgilltiga versionen är nära

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilzon

Kortsagt funkar väldigt bra för och vara beta, men känns som att slutgilltiga versionen är nära

det får vi väll ändå hoppas det inte blir..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Jag har kört Feisty i lite över en månad nu och jag måste säga att Ubuntuteamet har lyckats bra med denna version. Edgy tycker jag mest var en mellanprodukt, inte så mycket nytt för användaren mer än lite mer instabilitet jämfört med Dapper. Dock hände en hel del under skalet som börjar påverka användaren en del i Feisty.

Att få igång desktopeffekter med hjälp av Compiz är numera en barnlek, man behöver inte mer än att klicka på knappen om man har rätt drivar installerade. Och inte heller det bör vara några större problem att få igång i denna nya version.

Ubuntu är mer redo för skrivbordet än det någonsin har varit tidigare, stabiliteten känns också betydligt bättre än Edgys, trotts att detta är en beta-version.

Thumbs up från mig.

Det låter bra det du säger, frågan är bara var jag kan hitta drivdutiner till mitt Geforce 7600GT för att få Compiz eller beryl att fungera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Nope. Ubuntu kanns kort sagt som en dvd spelare som bara har play, pause och stop men inget mer. MYcket av det jag ser fram emot hos en distribution kommer inte komma med feisty.

Lat mig se...

Kan jag installera mediawiki, simplemachines, drupal och gallery2 fran paketarkivet? Nej.
Kan jag installera wine pa 64bit Ubuntu eller nagot annat 32bitars only program med pakethanteraren? Nej.
Framebuffer splash utan att installera i efterhand? Nej.
Proprietara codecs och drivrutiner inkluderade? Nej.
KDE i framkant istallet for ackliga Gnome? Nej.
Mojlighet att enkelt installera skunk-sources, beyond-sources, no-sources, viper-sources etc. Nej.
Farglad terminal fran borjan? Nej.

Förstår jag rätt om du är missnöjd med att ubuntu som är en desktopdistribution inte har serverpaket som standard?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Nope. Ubuntu kanns kort sagt som en dvd spelare som bara har play, pause och stop men inget mer. MYcket av det jag ser fram emot hos en distribution kommer inte komma med feisty.

Lat mig se...

Kan jag installera mediawiki, simplemachines, drupal och gallery2 fran paketarkivet? Nej.
Kan jag installera wine pa 64bit Ubuntu eller nagot annat 32bitars only program med pakethanteraren? Nej.
Framebuffer splash utan att installera i efterhand? Nej.
Proprietara codecs och drivrutiner inkluderade? Nej.
KDE i framkant istallet for ackliga Gnome? Nej.
Mojlighet att enkelt installera skunk-sources, beyond-sources, no-sources, viper-sources etc. Nej.
Farglad terminal fran borjan? Nej.

Det finns ju en anledning till varför proprietära codecs och drivrutiner inte är inkluderade direkt. Nu finns det ju dock det nya paketet:
"ubuntu-restricted-extras - Commonly used restricted packages"
Som installerar stöd för de vanligaste sakerna som audio-/video-codecs, Windows-fonts, Flash osv.

Det är en så bra lösning som går om man fortfarande vill främja och lyfta fram fri mjukvara / open source framför proprietär.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Det finns ju en anledning till varför proprietära codecs och drivrutiner inte är inkluderade direkt. [...]
Det är en så bra lösning som går om man fortfarande vill främja och lyfta fram fri mjukvara / open source framför proprietär.

Är det inte Ubuntu som skulle börja skeppa binära blobbar som standard? Inte en speciellt bra lösning om man vill främja fri mjukvara i min mening..

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Är det inte Ubuntu som skulle börja skeppa binära blobbar som standard? Inte en speciellt bra lösning om man vill främja fri mjukvara i min mening..

Skeppa med ja men inte installera som standard. Behöver man installera dem så får man använda pakethanteraren eller något som kallas Restricted Drivers Manager.

Permalänk
Medlem

Jag installerade Feisty igår och blev imponerad av hur enkelt det har blivit att få codecs och drivrutiner installerade nu, startade en divx/xvid snutt och det kommer upp ett fönster som säger att du inte har någon codec installerad och att det i vissa länder är olagligt och bla bla ni vet, så är det bara att klicka i den codecen man ska ha så pang så är den nedladdad/installerad och det är bara o kika på filmsnutten.

Drivrutinsdelen var trevligt också, in i restricted drivers manager, kryssa i ATi drivarna, tanka hem starta om och klart, sen att ATi drivarna för mitt kort är lika bra som ett par gamla raggsockor som legat under en järnvägsviadukt i något år är dock ett annat problem.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

försökte uppgradera till 7.04 betan men efter ett par 3 försök så tröttnade jag på att det blev fel efter fel (olika filer eller adresser installationen inte kunde komma åt). Hoppas att det löser sig till det riktiga släppet.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Testade betan på bärbara nyss, och måste säga att jag blev besviken. Allt går långsammare än med 6.10 (laddningstid c:a 10 sek för en terminal, när det gick på < 1 sek tidigare), vilket inte känns godkänt.

Kom inte så mycket längre, förutom att jag kom fram till att mitt trådlösa kort fortfarande inte fungerade. Antagligen blir det till att trycka in binär igen.

Installationen av ATI-drivarna var dock mycket smidig, tummen upp för den.

Får se om jag orkar fortsätta med betan eller testar Kubuntu när den är släppt som stabil.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

Tänkte tillägga att installationen jag gjorde var en minimal 6.10 installation utan något X alls, uppdaterade allting, sedan bytte jag bara ut edgy mot feisty i sources.list och drog en apt-get update/dist-upgrade och bootade om klart, sedan blev det en installation av ubuntu-desktop och det rullade på.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

Kul att läsa i denna tråd om allas tankar och åsikter om systemet. Det är också roligt att ni använder denna tråd, Tack // Footwalker

PS. lite små ivrig på nya versionen.

Vi ser väll alla fram i mot 19 April nu.

Visa signatur

Jag har en dator?