Permalänk
Medlem

Jag har betan av 7.04 inlagd nu, och dualbootar med en XP-partion. Nu är det så lyckligt att XP har i stort sett havererat så jag är nog tvungen att göra ominstallation av den. Vet att det finns säkert 100 trådar om detta här, men kan någon ge länk eller förklara snabbt hur man får igång grub igen efter man lagt in XP på nytt ?

Permalänk
Medlem

Jag körde Kubuntu 7.04 i ca en månad helt utan problem. Men så vid en uppstart i helgen kraschade network-manager direkt efter inloggning, och några sekunder senare låser sig datorn (slutar svara, går ej heller att ansluta via SSH).

Jag provade att istället installera AMD64-varianten av Ubuntu 7.04 Beta. Gnome fungerar ypperligt. Installerar då kubuntu-desktop med apt. Loggar in i KDE... och pang så låser sig ALLT!

Känns trist... jag är verkligen ett fan av KDE... Eftersom jag inte tycker att 64-bitarsversionen fungerar tillfredsställande kommer jag att byta tillbaka till i386-versionen, men skulle helst se att det var Kubuntu och inte Ubuntu som installerades!!! Någon mer med samma problem?

Visa signatur

Kubuntu Linux 'Edgy' med kernel 2.6.17.x, xorg 7.x, KDE 3.5.x.
AMD64 3200+, 2 GB Dual-DDR400, 250+160 GB Samsung SATA2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Jag har betan av 7.04 inlagd nu, och dualbootar med en XP-partion. Nu är det så lyckligt att XP har i stort sett havererat så jag är nog tvungen att göra ominstallation av den. Vet att det finns säkert 100 trådar om detta här, men kan någon ge länk eller förklara snabbt hur man får igång grub igen efter man lagt in XP på nytt ?

http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=2426130&postcount=3

Permalänk
Medlem
Citat:

Tackar! Kort men typ det jag sökte

Permalänk
Medlem

Underligt att X aldrig vill starta på min laptop när jag testar en ubuntu beta. Har alltid varit så för att sedan funka utmärkt när den skarpa versionen släpps

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk

Det är inte långt kvar nu alla som väntar på 7.04, 12:e idag, snart 19.

Visa signatur

Jag har en dator?

Permalänk
Medlem

13e idag.. snart 19e.
Vad jag har förstått så ska multimediastödet vara enorm mycket enklare att få rätt på. Kanske man slipper att hjälpa morsan så mycket när hon har hittat nåt på internet hon vill titta på.

Man kanske tom kan få rätt på MythTV ordentligt utan att behöva klydda förlänge. Kanske man kan överglänsa "smidigheten" som windowsanvändare skryter om.

Man kan ju hoppas att denna Kubuntu-version blir stabilare än Edgy. Smått hopplöst när allt låser sig och 3 sek på powerknappen är enda lösningen.

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derfpa
13e idag.. snart 19e.

Värt att skriva när det är 53min kvar till 14de?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

Nu är det bara 3 dagar kvar:D

Visa signatur

i7 3770k, 16 DDR3, Geforce 570 GTX, 5Tb

Permalänk
Medlem

Det här ska bli spännande

Permalänk
Medlem

Jag hoppas ubuntu går igång på min dator, 6.10 låser sig vid boot =(.

Permalänk

blev faktist nöjd med mitt testande av 6.10lts ..

måste lära mig mer om detta systemet , dock går det verkligen inte få 1024*1280?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Ska byta till ubuntu på servern när detta kommer ut.
Har nämligen lyckats "fucka upp" allt genom att installera RavenCore. Denna kontrollpanel sa inte till innan den maskerade mina config filer.

Ids inte fixa allt igen, utan tänkte testa ubuntu igen. Det var ett tag sedan!

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Hedersmedlem

Ska bli kul att testa 7.04. Hoppas jag får igång ljudet och trådlösa nätverkskortet nu på laptopen.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Känner mig bara tvungen att skriva det

1 dag kvar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://www.idg.se/2.1085/1.104052

"Bland nyheterna hittar vi:
Windows Migrerings Verktyg:
Du börjar installationen från Windows och du får med dig alla dina bokmärken, både från Internet Explorer och från Firefox. Du får även med dig skrivbordsbakgrunder"

Permalänk

1dag dock kan jag inte börja instalera det förens i helgen
Dock är det på deras hemsida man hämtar det eller?

btw om man har filer på sin ntfs hdd som man senare vill ha in på ubuntu hur gör man enklast?
skapar 2 msn acc o skickar 28579823 filer igenom?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
1dag dock kan jag inte börja instalera det förens i helgen
Dock är det på deras hemsida man hämtar det eller?

btw om man har filer på sin ntfs hdd som man senare vill ha in på ubuntu hur gör man enklast?
skapar 2 msn acc o skickar 28579823 filer igenom?

Mountar nfts-disken?

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

skapar 2 msn acc o skickar 28579823 filer igenom? [/B]

Din NTFS-disk kommer automagiskt att mountas i Ubuntu och få en fin liten genväg på skrivbordet, så åtkomst till dina filer är inga problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av torkel2k
Din NTFS-disk kommer automagiskt att mountas i Ubuntu och få en fin liten genväg på skrivbordet, så åtkomst till dina filer är inga problem.

Okey så jag bara lägger in 7.04an på en disk och sedan bara ploppar in min disk med music o sånt och allting funkar perfekt? även om man skulle ha disken till ett MS OS senare med ? så inget förstörs eller så.?
Tack för svaret förresten

Får väl tacka Movement för svaret med

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Okey så jag bara lägger in 7.04an på en disk och sedan bara ploppar in min disk med music o sånt och allting funkar perfekt? även om man skulle ha disken till ett MS OS senare med ? så inget förstörs eller så.?
Tack för svaret förresten

Får väl tacka Movement för svaret med

Det är inte alltid Ubuntu hittar och mountar NTFS-disken automatiskt, var inte så då jag testade Ubuntu, men var ett tag sedan.
Men i de flesta falls så mountas den på skrivbordet automatiskt.

Nej, du ska inte kunna förstöra något då du inte kan skriva till NTFS-disken som default. (Eller ligger ntfs-3g med som standard i Ubuntu nu?)

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Inaktiv

8h kvar eller något

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
ligger ntfs-3g med som standard i Ubuntu nu?

Nej det gör det inte.

Permalänk
Medlem

Kommer inte kunna installera ubuntu för än på fredag kväll, då har man hela helgen på sig att få det att funka som man vill. Jag ska nämligen har prov på fredag. Men jag kommer defenetivt seeda på torrent filerna redan på torsdag.

Permalänk

ojoj nu är det 5 timmar kvar:D

Visa signatur

i7 3770k, 16 DDR3, Geforce 570 GTX, 5Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Underworlds
ojoj nu är det 5 timmar kvar:D

släpps Ubuntut verkligen så det blir just vid midnatt i Sverige eller är det bara den 19:e ni firar era tokar?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Testade precis att dra in 7.04 på en HP maskin som inte gått att installera på, testat ända sedan 5.04 versionen och den har bara tvärhängt sig när man försökt boota installationsskivorna, men denna gång funkade det helt klockrent

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

Har 7.04an kommit ut eller när släpps den helt och hållet??

?
Hittar inget på varken den svenska eller engelska sidan var man får tag i det när det väl kommer imorgon förhoppningsvis

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har 7.04an kommit ut eller när släpps den helt och hållet??

?
Hittar inget på varken den svenska eller engelska sidan var man får tag i det när det väl kommer imorgon förhoppningsvis

Mjä, inte än vad jag vet. Den kommer väl någon gång inatt antar jag, hittar ingen info om när dock. Det är väl betan/ReleaseCandidaten som folk leker runt med vilket antagligen inte skiljer sig speciellt mycket från den riktiga releasen. Skillnaden är väl att en hög buggar fixats i den färdiga releasen.

Visa signatur

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates?

Permalänk
Medlem

Jag har dragit in en build som är daterad den 15:e april, den borde vara exakt likadan som final tycker man. 7.04 fungerar bra än så länge, uppgraderade till 7.04 eftersom jag hade köpt ett nytt grafikkort