Citat:
Ursprungligen inskrivet av Titan@Forum
Jag har haft strul med en produkt och skulle vilja ha ersättning då det har tagit över en månad att laga produkten. Därför undrar jag om någon vet hur stor marginal (/pålägg i %) som försäjare brukar ha på elektronikprodukter?
Kan ju skilja en del men om man tar tex en vanlig digitalkamera, vilken storleksordning rör det sig om igentligen? Om nån har en aning så skulle det va trevligt att veta.
prispressen är ju så hög i dagens läge, iaf när det gäller webbutiker
så marginalerna är ju inte särskilt höga, särskilt när det populäraste märkena av populäraste produkter, så som platt-tv, digitalkameror, mobiltelefoner osv. där kan ju marginalerna ligga så lågt som någon procent.
Det man tar höga marginaler på är ju sådant som är mindre, säljs mycket och märks minst, förbrukningsvaror så som toner, bläck, batterier etc. kablar, tillbehör, adaptrar etc.
samma gäller ju om man jämför som t ex IKEA, det dom tjänar mycket marginal pengar på är ju inte billys bokhylla och klippan soffa, utan det är ju dessa saker som ligger framme vid kassorna, batterier, ljus, ramar etc
och tillbehör till olika hyllor, speglar osv.
men rent generellt kan man ju säga runt 10% om du slår ut allt.
men en platt-tv för 10.000kr kan ha en marginal på 1,5% medans en kabel för som kostar 9 kr i inpris kan säljas med flera hundra %'s marginal.