Permalänk

Butikers marginal

Jag har haft strul med en produkt och skulle vilja ha ersättning då det har tagit över en månad att laga produkten. Därför undrar jag om någon vet hur stor marginal (/pålägg i %) som försäjare brukar ha på elektronikprodukter?
Kan ju skilja en del men om man tar tex en vanlig digitalkamera, vilken storleksordning rör det sig om igentligen? Om nån har en aning så skulle det va trevligt att veta.

Permalänk
Medlem

Var har säljarens marginal att göra med att det tog över en månad att laga din produkt och den ersättning du vill ha? Om du är ute efter ersättning så är det väl snarare de extrautgifter du haft som är av intresse.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Skrev ett arbete om detta när jag gick i skolan för ett par år sedan, tror marginalerna ligger kvar på ungefär samma ni vår. Enligt bransch organisationerna och annan statistik ligger ett snitt runt 10% på datorer och liknande produkter. Digitalkameror ligger ungefär där också.

Men som förra personen skrev, varför är detta av intresse i detta fall? Vad företagen har för marginal är deras ensak och har man som kund inte med att göra. Ska du försöka få någon form av ersättning får du försöka härleda de till att du inte kunnat använda produkten och på det sättet förlorat inkomst eller haft andra utgifter för att din produkt inte har fungerat (t.ex. hyrt likvärdig produkt)

Permalänk

Re: Butikers marginal

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Titan@Forum
Jag har haft strul med en produkt och skulle vilja ha ersättning då det har tagit över en månad att laga produkten. Därför undrar jag om någon vet hur stor marginal (/pålägg i %) som försäjare brukar ha på elektronikprodukter?
Kan ju skilja en del men om man tar tex en vanlig digitalkamera, vilken storleksordning rör det sig om igentligen? Om nån har en aning så skulle det va trevligt att veta.

prispressen är ju så hög i dagens läge, iaf när det gäller webbutiker
så marginalerna är ju inte särskilt höga, särskilt när det populäraste märkena av populäraste produkter, så som platt-tv, digitalkameror, mobiltelefoner osv. där kan ju marginalerna ligga så lågt som någon procent.

Det man tar höga marginaler på är ju sådant som är mindre, säljs mycket och märks minst, förbrukningsvaror så som toner, bläck, batterier etc. kablar, tillbehör, adaptrar etc.

samma gäller ju om man jämför som t ex IKEA, det dom tjänar mycket marginal pengar på är ju inte billys bokhylla och klippan soffa, utan det är ju dessa saker som ligger framme vid kassorna, batterier, ljus, ramar etc
och tillbehör till olika hyllor, speglar osv.

men rent generellt kan man ju säga runt 10% om du slår ut allt.
men en platt-tv för 10.000kr kan ha en marginal på 1,5% medans en kabel för som kostar 9 kr i inpris kan säljas med flera hundra %'s marginal.

Permalänk
Medlem

brukar vara: 15procent på hårdvara
och kamablar och dyrligt= avrundning till seriöst pris....(motsvarande konkurnetes)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beweer
brukar vara: 15procent på hårdvara
och kamablar och dyrligt= avrundning till seriöst pris....(motsvarande konkurnetes)

Av egen erfarenhet är det allt mellan 3% upp till 15% på just hårdvaran, när det kommer till kablar så kan man ha upp till 300% marginal beroende på vad det är för kabel.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Eller mindre....

Permalänk

Snillen spekulerar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Snillen spekulerar.

Spekulerar? Jag jobbar själv som säljare och produktchef i en datorbutik... ;-P

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Spekulerar? Jag jobbar själv som säljare och produktchef i en datorbutik... ;-P

Produktchef?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Produktchef?

Jag antar att han menar att han är ansvarig för vilka produkter dom tar in/säljer

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.