Inget mer Windows XP efter 2007

Permalänk
Medlem

2008 borde Vista ha bra drivrutiner samt vara stabilt och någorlunda välfungerande. Förhoppningsvis säljs nya datorer även med minst 3GB ram också. Köra Vista med 2GB ram är som att köra XP med 512MB. Det fungerar men känns otillräckligt.

Permalänk

Kanske lite OT men för att kommentera ditt inlägg wasabi.

Du har ju helt rätt angående looken, det kan man ju ändra på 1000 olika sätt i XP. Har rent av sett Vista-look-alike som inte alls skiljer till sig nämnvärt från orginalet,rent utseendemässigt. Vill man ha kvar XP men fräscha upp det lite a la Vista, kläm in lite "candy"-program. Dessutom finns det ju X antal Widget som kan vara bra att ha till hands ibland.

Wasabi, gällande din fråga angående program för detta ändamål. WindowBlinds är ett hett tips, finns riktigt många och snygga teman. Inte så värst dyrt heller...

Visa signatur

/Christoffer

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen som helst mening i att byta upp till Vista i nuläget. Jag hade fortfarande kört Win2k om det inte vore för att jag har drivrutiner som krabbar. Jag kommer att köra XP så länge jag får 100% klartecken på att man inte kan fixa så att DX10 funkar i XP och när de slutar att uppgradera drivrutinerna till XP.
För vista i mina ögon är bara massa lullul och extra funktioner som jag klarar mig utan änsålänge.

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Medlem

Vi säljer maskiner med styrsystem som kör XP i botten. Ska vi helt plötsligt betala 4000 spänn extra för operativsystemet.

Helt otroligt.

Till vår första version av systemet får vi skicka piratkopior. Det är gjort för windows 3 och det FÅR vi inte köpa licencer för längre..

Undrar om folk börjar bli för "hippa" i datorbranchen igen.. Alla OS som säljs körs inte på slipsnissarnas 1kg laptops.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Men vilket jäkla fjanteri från många.
Vista funkar minst lika bra nu som XP gjorde när det kom ut.
Det är väl klart som f*n att det blir visst krångel i början och att inte alla program och spel funkar som de ska. Jag undrar hur många som sitter med WinXP som sa att de aldrig skulle använda det när det var nytt, störtlöjligt är det.

Jag skulle vilja ha in namn och personnummer på alla som har skrivit att de inte kommer att installera Vista så man fick se sen hur många som bara snackar skit.

Det känns som att många trissar upp många andra att dissa Microsoft och just nu Vista bara för att det är inne att göra det. Vad är det som är så jäkla hemskt med Vista då? Ja det funkar inte jättebra med alla spel än i Vista och alla program funkar inte heller än men sen då, vad är det sen som gör att så många ALDRIG alltså ALDRIG kommer att installera Vista. Jag lovar att till nyår kommer Vista funka bra till nästan allt man kan tänkas vilja ha på en PC och om ännu ett år vill nästan alla ha Vista istället för XP.

Jag ber om ursäkt men jag kan inte låta bli att bli less och förbannad på dessa fjantiga fjortisfasoner eller vad man nu ska kalla det.

Ja XP funkar bra idag men Vista kommer att ta över och de flesta kommer att byta till det istället i sinom tid!

du kan skriva mitt namn på listan...jag har testat vista men det försvann snabbt..Blev inget "wow" för mig när jag hade testat det...bara jobbigt..men ändå schyst att säga att alla som inte tycker om vista är fjantar och fjortisar..bara för att inte alla tycker som dig behöver du inte förbannad, onödigt enligt mig, alla måste ju tycka som dom vill men det accepteras tydligen inte av alla..möjligt att det blir bättre senare men jag är nöjd med xp..och sen finns ju faktiskt linux som plan B..Så fort man gör något i vista så har man inte tillåtelse till det...jaja det är ju bra att inte alla tycker samma..för då hade det gått ått skogen för vista/MS

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns måååååååånga företagskunder som inte vill gå över till Vista för att det suger så mycket batteri på bärbara datorer.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
För mycket buggar i Home, många påstår att det är samma men det är 100% skitsnack..

Företagen kör alltid PRO, PRO ger mer pengar till M$ och då gör ju M$ PRO skarpare... simpel logik.

För att upptäcka buggen måste man köra home i ett par månader, inte ett par timmar och glo i instruktionsboken, dom finns dolda under ytan och i slutet skiter det sig ganska grovt

Är du helt säker? Frågan är i och för sig ganska ointressant med tanke på trådens tema, men jag har svårt för den här typen av generalliseringar.

Jag kör PRO och HOME parallellt i både svensk och engelsk utgåva, och har så gjort i ett flertal år. HOME saknar den nätverksanpassning som PRO har, men trots det går det bra att konfigurera HOME för att både arbeta mot en server och nätverksskrivare (datorn jag just nu skriver ifrån kör HOME kopplat till ett större nätverk). Ge gärna konkreta exempel på buggar som finns i HOME men inte i PRO; jag har då inte funnit dem. Patchar och andra uppdateringar är identiska och kompatibla, med den skillnaden att vissa är ointressanta för HOME som inte besitter den funktion eller tjänst som patchen/uppdateringen avser.

Det där om att buggarna "finns dolda under ytan" ter sig mer som ett försök till att framstå som en insider-person; det mesta i XP finns under ytan eftersom koden inte är öppen. Att det "i slutet skiter... sig ganska grovt" är i högsta grad ett diffust påstående: vad är det som skiter sig? Varför? Fram med bevisen för påståendet om andras "100 % skitsnack".

...

Vad gäller trådens tema så har jag ingen direkt åsikt i stil med: "bra" eller "dåligt". MS är och förblir sig likt så länge Steve Ballmer och gänget förblir intakt. MS är dessutom främst ett vinstdrivande företag och som sådant kommer de fortsatt välja strategier som säkrar eller förbättrar dess ekonomiska ställning. Sin stora marknadsandel till trots är de med all säkerhet införstådda med behovet att utnyttja sina trumfar för att möta den tilltagande konkurrensen.

Vista? Jag säger inte aldrig, men under de tre senaste åren har fler och fler av mina system lämnat MS:s domäner. I mitt arbete skulle det tillföra "nada" förtjänster och endast kostnader, privat är det mer möjligt, men i så fall som ren rekreation.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker Vista redan nu ingår i alla datorpaket

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
För att upptäcka buggen måste man köra home i ett par månader, inte ett par timmar och glo i instruktionsboken, dom finns dolda under ytan och i slutet skiter det sig ganska grovt

Har kört XP Home i snart 2 år. Kan du upplysa mig om de här "buggen" du talar om?
De kanske förstör mitt liv och ger mig mardrömmar utan att jag är medveten om det.. Lite obehagligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
För mycket buggar i Home, många påstår att det är samma men det är 100% skitsnack..

Företagen kör alltid PRO, PRO ger mer pengar till M$ och då gör ju M$ PRO skarpare... simpel logik.

För att upptäcka buggen måste man köra home i ett par månader, inte ett par timmar och glo i instruktionsboken, dom finns dolda under ytan och i slutet skiter det sig ganska grovt

jag har kört både och, men hittar dock inte den unika "buggen/byggarna?" för home..har haft home installerat på en dator i hemmet i 2år utan problem

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker att Volvo borde ha fortsatt sälja 240. Jag ska aldrig köpa en V70.

Produktutveckling, hallå??! Det är ju bara att ni köper en licens till XP och fortsätter med den i 25 år till. Bara för att det inte kommer fortsätta säljas är det inget som förhindrar att ni fortsätter med det. Varför skulle ni vilja köpa XP nästa år?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Jag byter till vista när jag behöver.

*word

Permalänk
Avstängd

Kastar man en groda i kokande vatten så hoppar den ur, men lägger man den i svalt vatten och sedan värmer upp vattnet, så låter den sig kokas levande.

Varje ny version av Windows har mer DRM, Activation, Registration, och mer restriktiv licens.

Provade på Vista och jag tycker att de användarvänligheten är dålig, och att de är krångligt, och att XP är lättare.

Finns onödigt många versioner av Vista. Mest intressant verkar "Business" vara.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk

har för mig att jag har läst att MS har utökat supporten till XP till att gälla fram till 2014, så det kan dröja ett tag innan byte till Vista sker. OM inte, vilket troligtvis kommer att bli fallet, jag har hoppat av spelandet som är så himla kul. För förr eller senare kommer det krävas minimum Vista för att spela och då får jag se hur det blir.

Jag har även för mig att jag har läst något om ett DRM-skydd av media-filer som skall, om jag har fattat det rätt, ge MS och dess kompanjoner möjlighet att spärra en media-fil från att visas på din dator om den inte är legitim eller, heter det, HDCP-anpassad?

Jag kan ha läst fel, vilket jag verkligen hoppas, då min dator är min och det skall/bör vara upp till mig vilka filer som skall spelas upp på den.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Varje ny version av Windows har mer DRM

Nej Windows stödjer uppspelning av DRM-skyddade filformat. Det är en stor skillnad. Vista har exempelvist fullt stöd för HDCP vilket inte XP har. Du påverkas inte av detta som användare mer än positivt. Du får exempelvis stöd för uppspelning av HD-formaten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Activation

Du aktiverar en gång, sen stör det en inte mer? Vad är problemet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Registration

Mer Registration? Förstår inte alls vad du syftar på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
restriktiv licens.

Vad är det som gör licensen mer restriktiv än i XP?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Provade på Vista och jag tycker att de användarvänligheten är dålig, och att de är krångligt, och att XP är lättare.

Allt nytt är inte lätt, men det är möjligt att med lite träning uppnå ett bättre resultat än innan. För att se var något leder till, är det bäst att vänta tills man når slutet.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
du kan skriva mitt namn på listan...jag har testat vista men det försvann snabbt..Blev inget "wow" för mig när jag hade testat det...bara jobbigt..men ändå schyst att säga att alla som inte tycker om vista är fjantar och fjortisar..bara för att inte alla tycker som dig behöver du inte förbannad, onödigt enligt mig, alla måste ju tycka som dom vill men det accepteras tydligen inte av alla..möjligt att det blir bättre senare men jag är nöjd med xp..och sen finns ju faktiskt linux som plan B..Så fort man gör något i vista så har man inte tillåtelse till det...jaja det är ju bra att inte alla tycker samma..för då hade det gått ått skogen för vista/MS

Stor bokstav, vanlig meningsuppbyggnad och övriga regler i det svenska språket? Finns ingen trovärdighet i snacket annars, tänk på det!
Åter till trådämnet. Vista funkar perfekt de gånger jag kört det.

Permalänk
Inaktiv

samma gnäll som vanligt, Vista är nytt = inte häftigt, Xp är nu gammalt = häftigt

Vista inte användarvänligt? Kör det en månad och jämför därefter mot Xp, aldrig någonsin att ni byter tillbaks. Vissa tillverkare har drivrutinsproblem och det är riktigt tråkigt, men för dom flesta funkar det ju fin fint, och ni som tycker att det är sååå jobbigt att dom flyttat runt på lite ikoner borde kanske inte använda en dator om ni inte klarar av det?

aktivering av Vista, vill du aktivera? ja tack..oj aktiverat..krångligt, restriktiv licens?? va? DRM, MS och något annat stort företag har nu skippat detta skydd, finns en nyhet om det här på Sweclockers

MrMadMax har ju helt rätt, men ni som klagar överge MS helt och hållet och kör endast Linux om det nu är så extremt användarvänligt och kompatibelt och där man kan byta lite skins..

Och Xp Home vs Pro debatten...finns ingen skillnad för en vanlig person, fatta det XP har varit ute i flera år och Pro funkar inte bättre än Home, det går inte snabbare, datorn blir inte bättre osv. har suttit på support och snackat med en massa fjortisar som vill byta från Home till Pro och när man frågar "varför" så är endast svaret "det är bättre" ..mmmm...

borde inte ens posta detta inlägget men nu har jag skrivit så mycket..

90% av er kommer ändå att köra med Vista inom ett år, men jag förstår er ändå, när Win98 kom och DOS var på väg att dö ut då tyckte jag också att MS sög osv osv...fast då var jag väl 12-13 år

och ni som kör win2k/win2k3 server, hoppas att ni använder alla möjligheter som det erbjuder förutom att spela och surfa, annars är ni helt fel ute

Permalänk
Medlem

Äach som en del säger om nått år eller så så kommer många av er köra vista för man blir iprincip tvingad till det samt att XP är ju så grymt omodernt till dagens hårdvara egentligen.

Permalänk
Medlem

Var väll bara väntat av ett företag som skriker att det nya är bra trots att massan inte håller med.

Jag avaktar tills allt funkar. Man blir tvungen att anama skiten för eller senare
mot sin vilja. Hade det funnits fungerande alternativ så visst hade jag kört det. (Varken Linux eller OSX funkar för gamers men klarar dock det mesta en vanlig svensson skulle kunna hitta på.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Nej Windows stödjer uppspelning av DRM-skyddade filformat. Det är en stor skillnad. Vista har exempelvist fullt stöd för HDCP vilket inte XP har. Du påverkas inte av detta som användare mer än positivt. Du får exempelvis stöd för uppspelning av HD-formaten.

Originalpostaren var ute efter var att MS aldrig borde gått med på att implementera HD-uppspelning via HDCP. Dvs. inte ställa sig på filmbolagens sida.

Genom att implementera HDCP tvingas användarna nu köpa nya monitorer, grafikkort osv., trots att deras nuvarande hårdvara skulle räcka utmärkt för att spela upp formatet. Istället tvingas de hålla tillgodo med nedgraderade versioner av HD-filmerna trots att hårdvaran gott och väl klarar lasten. Hur i h-e kan du uttrycka det som något positivt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Allt nytt är inte lätt, men det är möjligt att med lite träning uppnå ett bättre resultat än innan. För att se var något leder till, är det bäst att vänta tills man når slutet.

Vad gäller den allmänna skepsisen till Vista jämfört med XP, så är den också helt naturlig. Folk har en massa program och hårdvara som funkar bra under XP men inte under Vista.

Genom att MS sätter XP på sparlåga (SP3 inställt, t.ex.) blir XP en mer osäker plattform i och med att kritiska buggar riskerar att få vänta ännu längre på att bli patchade.

Genom att införa osäkerheten i plattformen drar man undan mattan för de kunderna med mycket investerat i XP, samtidigt som man pekar med hela handen på den nya mattan som det står 'Vista' på.

Det är väldigt få människor som gillar att fösas omkring som boskap samtidigt som man tvingas betala grova pengar för det, så den allmänna skepsisen är fullt förståelig i mina ögon.

Ungefär samma sak hände när det var dags för Windows 2000 att bli ersatt av XP. De som kommer ihåg det och gick över till XP under protest blir säkert ännu gladare på MS nu.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk

Otroligt många DRM-älskare här, ni som är positiva till Vistas-DRM skydd, har ni läst artikeln i nyaste Dator magazin? Om inte, gör det och återkom sen.

Själv var jag positiv till Vista, tills jag upptäckte att jag itne kan se på filmer på det i samma utsträckning som förut, trodde först att det var drivrutinernas fel och att det kommer bli bättre sen, men så var inte fallet. Sen när jag läste den artikeln så bestämde jag mig för att hålla mig borta från vista så länge det bara går.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Hedersmedlem

Det var väl bara OEM de ska sluta med. Det lär nog gå att köpa vista i retail, men då kostar det på.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
För mycket buggar i Home, många påstår att det är samma men det är 100% skitsnack..

Företagen kör alltid PRO, PRO ger mer pengar till M$ och då gör ju M$ PRO skarpare... simpel logik.

För att upptäcka buggen måste man köra home i ett par månader, inte ett par timmar och glo i instruktionsboken, dom finns dolda under ytan och i slutet skiter det sig ganska grovt

Seriöst? Du inser inte det absurda i att utveckla 2 OS i 2 olika versioner istället för att bara banta bort lite funktioner på den andra? Vore totalt vansinne på alla sätt och vis och göra som du beskriver.

Permalänk
Medlem

Wasabi

http://www.windowsxlive.net/?p=361

Jag kan rekommendera Vista Transformation Pack 6.0 och du får Vista looken. Personligen har jag test kört nu Vista under påsken, har haft bara haft 2 problem.

1. Det var så mycket svårare att stänga av OFFLOAD_LARGE_TCP_SEND för dom verkar ha byggt in det. Var tvungen att leta i något register och jäklas. I XP kunde jag bara högerklicka på nätverket och göra inställningen där och välja disable. Av någon anledning fungerar inte online spel + torrent specielt bra med den aktiverad. Torrenten dör(inte helt)

2. http://computerbits.wordpress.com/2007/01/25/vlc-media-player... det var dock lätt löst.

För övrigt är det bara några små buggar. Jag installerade vista ihop att datorn skulle bli snabbare med vistas prefetch som laddar in allt i minnet. Men tycker inte jag märker av någon större skillnad.

Nu ångrar jag mig nästan att jag inte valde att köra Linux och försökte lära mig det istället på lovet. Anledning är att jag har kursen operativsystem och där kör vi bara linux. Tanken var alltså att jag skulle lära mig lite mer ihop om att få högre betyg.

Permalänk
Medlem

Varför ska alla gnälla massa på vista har folk inget vettigare att göra. Dom som vill använda Xp gör det dom som vill köra Vista kör det och dom som vill köra Linux eller Mac Os gör det. Alla har olika smak inget som är rätt eller fel. Varför ödsla tid på det ?

Visa signatur

smooth jo

Permalänk

OS krig, åh va härligt. Seriöst, hur gamla är ni?

Microsoft har en klar plan för samtliga applikationer och OS dom släpper, finns INGET konstigt med att dom slutar leverera licenser till ett OS som har så få år kvar på nacken. Att ni gnäller visar bara att ni inte orkat sätta er in i hur det fungerar. Att komma med någon konspirationsteori är bara barnsligt och ni framställs absolut inte som några snillen, tvärt om.

Jag kan lova att om ni kontaktar MS efter 2009 och betalar extra så får ni köpa erat XP. Det är en merkostnad för Microsoft, så det är klart dom skall ta ut en kostnad för det, precis som vilket annat bolag som helst så lever inte Microsoft på välgörenhet.

Va istället glada för att ni för en struntsumma fått ett kanon OS med bra uppdateringar i många många år. Betydligt bättre service än man kan säga om dom flesta andra applikationer / OS som säljs på marknaden.

Och till sist, sluta jämnför gratis OS med saker man får pröjsa för, om det inte gått upp för er så är det två helt olika världar. Folk är inte idioter baserat på vilket OS dom väljer, it's as simple as that.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Men vilket jäkla fjanteri från många.
Vista funkar minst lika bra nu som XP gjorde när det kom ut.
Det är väl klart som f*n att det blir visst krångel i början och att inte alla program och spel funkar som de ska. Jag undrar hur många som sitter med WinXP som sa att de aldrig skulle använda det när det var nytt, störtlöjligt är det.

Jag skulle vilja ha in namn och personnummer på alla som har skrivit att de inte kommer att installera Vista så man fick se sen hur många som bara snackar skit.

Det känns som att många trissar upp många andra att dissa Microsoft och just nu Vista bara för att det är inne att göra det. Vad är det som är så jäkla hemskt med Vista då? Ja det funkar inte jättebra med alla spel än i Vista och alla program funkar inte heller än men sen då, vad är det sen som gör att så många ALDRIG alltså ALDRIG kommer att installera Vista. Jag lovar att till nyår kommer Vista funka bra till nästan allt man kan tänkas vilja ha på en PC och om ännu ett år vill nästan alla ha Vista istället för XP.

Jag ber om ursäkt men jag kan inte låta bli att bli less och förbannad på dessa fjantiga fjortisfasoner eller vad man nu ska kalla det.

Ja XP funkar bra idag men Vista kommer att ta över och de flesta kommer att byta till det istället i sinom tid!

Håller med dig på allt du skriver. Tror att väldigt många problem kommer fixas redan i SP1...

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 4200+ || 2*1024 PC5300 DDR2 || XFX GeForce 8800GTS 320Mb || Samsung Spinpoint T133 400Gb Sata2 || TFT Benq 22" FP222Wh

Permalänk
Medlem

det jag inte gillar med vista är systemkraven och buggarna som finns
Kompisar och jag har prövat det men spel slutar funka och oförklarliga krascher inträffar så jag säger fan för vista och I <3 XP
spel kan man ju också glömma i vista
ska man spela så säger vista minst 2gb ram och dualcore

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Kastar man en groda i kokande vatten så hoppar den ur, men lägger man den i svalt vatten och sedan värmer upp vattnet, så låter den sig kokas levande.

Så du menar att Microsoft långsamt tar över världen och tillslut kommer tala om för dig vilken tid du skall gå upp på morgonen?

Citat:

Varje ny version av Windows har mer DRM, Activation, Registration, och mer restriktiv licens.

Jasså. Du, förklara DRM för oss, din post får mig att misstänka att du inte riktigt läst på om ämnet men jag kanske bara missförstår dig.

Sedan menar du nog samma sak med aktivering och registrering, eller missförstår jag dig?

Med restriktiv licens, menar du att det blir mer begränsat för att man har valmöjligheten till flera varianter? Själv ser jag det som att jag inte behöver betala för sånt jag inte har användning för. Är ju stor skillnad på jobb dator som IT proffs, Jobb datar, hemma dator som intresserad och hemma dator för att betala räkningar. Men du kanske syftar på någon annan begränsning i licensen?

Citat:

Provade på Vista och jag tycker att de användarvänligheten är dålig, och att de är krångligt, och att XP är lättare.

Jag får lite känslan att det är så att har du haft XP så blir det jobbigt att använda Vista, medans användare som inte är vana windows användare upplever det som ganska lättlärt gentemot XP. Iaf har det varit den genomgående reaktionen när vi testat Vista i företaget.

Citat:

Finns onödigt många versioner av Vista. Mest intressant verkar "Business" vara.

Hehe, menar du att dom borde begränsat versionerna för att du tycker det är onödigt? Själv har jag stor nytta av att slippa betala för vissa saker. Ultimate är ju inte direkt svindyr och dom andra billigare så själv ser jag det som att man har valmöjlighet att plocka bort funktioner. Och behöver man dom betalar man lite extra och får det man tycker är intressant. Sedan är det klart att man kan tycka att vissa saker borde funnits i andra version och tvärt om, men det är ju svårt att tillfredställa allas tycke.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Jag har testat Vista ett par månader och tycker det över lag fungerar bra.
Just nu kör jag XP igen pga. att alla mina program fungerar utan problem där.
Det kommer säkert diverse patchar mm till Vista men det är ju lite svårt att patcha programmen när de inte ens går att installera.
Det vore trist att spendera massa pengar igen på nya versioner av program, som man egentligen redan har, bara för att de ska fungera i Vista.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)