Permalänk
Medlem

Fördelar med lägre multi?

Hej. Kör nu min 3800+ i 2.9GHz 242x12 med en vcore på 1.3 och minnena i 363mhz, DDR2 726.

Tänkte fråga vilka för- och nackdelar det finns med att köra en högre respektive lägre multipel?
Gärna något tips och trix om nån har...

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Vila i frid

Multipel på vad? HTT ska ligga på mellan 800-1200 MHz och minnena så högt som det är stabilt. Googla på "Athlon overclock guide" så hittar lite mer info.

Permalänk
Medlem

Mjo det är jag ju med på... Men tänkte snarare så här... Nu ligger CPUn på 12x242, finns det några positiva effekter av att ändra till typ 10x300 eller 15x200 tex?

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Vila i frid

Nej, det finns ingen fördel att höja HTT då du även har en HTT multiplier som ska ställas in. Enda anledningen att fippla med HTT/FSB är att få "rätt" hastighet på minnena om du inte har ett modernt chip som ställer minneshastigheten oberoende av HTT.

Permalänk
Avstängd

vet faktist inte men tror inte det finns fördel

Permalänk
Medlem

Ja då stryker jag helt enkelt den tanken då Tackar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mjo...

Lägre multippel ger ju högre FSB --> vilket ger högre hastiget av minnen, moderkort. Förutsatt att minnena klarar hastigheten.
Sedan kan du ju reglera HTT med HTT-multippeln.

Som jag förståt så ger högre FSB bättre prestanda...eller?

Visa signatur

CM Storm Sniper Black Edition - Corsair HX 750W - RESERATOR 1 - ASUS P8P67 PRO - Intel® Core™ i7-2600K@4,5GHz - G.Skill Rippjaws PC12800 8Gb - INTEL X-25m 80Gb - Corsair SSD Force Series™ GT 120GB - ASUS GeForce GTX 560Ti@980MHz

Permalänk
Avstängd

Re: Mjo...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av z@mbie
Som jag förståt så ger högre FSB bättre prestanda...eller?

Jo det gör den, fler mhz=mer prestanda

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Vila i frid

Notera att personen som ställer originalfrågan har en AMD-propp, dvs FSB (felaktigt uttryckt, för det är ju HT) har ingen relevans eftersom minneshanteringen skiljer mot en Intel. Dvs, HTT-frekvens på en AMD har inte samma inverkan som FSB på en Intel i prestanda.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde lite tester på min gamla 3000+ venice och det jag kom fram till var att FSB:n är helt ointressant. Enda som spelade roll prestandamässigt var minneshastigheten samt timings. Dvs det spelade INGEN som helst roll prestandamässigt att köra med dividers.

Det är förövrigt rätt självklart då A64:an ALLTID kör med en divider på minnena.

Mitt tips, se till att först få upp cpu-hastigheten så högt det går, sedan försöker du pressa upp minnena så högt det går, var inte rädd för att använda dividers.

Permalänk
Medlem

vad menas med dividers??
tacksam för svar! // tobbe

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05