Permalänk
Medlem

Kylning till peltier?!

Har tänkt bygga mig en frys nu under påsklovet bestående av 2st 80W pelts.
Kommerr två sånna här kylare att duga?

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010072535
Alt.
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010087627

Vad kan ni annars rekmendera för kylare? Vattenkylning är inte uteslutet då jag har ett system som inte kommer att användas längre (ett CPU-block bara) dock är det så himla krångligt med vattenkylning.

Nätagget jag har är ett Antex SP-400P på 400W med två 12V linor.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

den kylningen kan bli ett problem, se till att ha bra luftflöde där dom skall vara så ska det nog gå bra. men ju mer du kyler dom ju kallare blir dom----> kallare i kylskåpet!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Avstängd

Jag körde med http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316216 på min 80W, dock kraftigare fläkt.
Nu är det vatten som gäller, dock så har jag inte byggt klart.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Har ett 60W element där hemma som jag kyler med vatten. där blir det -18 grader

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

Ingen av arctic cooling kylarna du länkar pallar att kyla ner tillräckligt, jag har själv testat med min 80W pelt.

Permalänk
Medlem

Äsch tusan, det blir att mecka med vattenkylningen än en gång :).

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--

Permalänk
Inaktiv

Snälla, gör en bygglogg på det sen måste ha insperation till mitt bygge :D. Hur har du tänkt att "kylen" ska se ut?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wirf
Snälla, gör en bygglogg på det sen måste ha insperation till mitt bygge :D. Hur har du tänkt att "kylen" ska se ut?

Rektangulär! Så att den blir stor på bredden därmed plats för många colaburkar

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Medlem

Jag tycker du borde köra på en AC Freezer 7 Pro och lite krftigare fläktar på den, då får du riktigt fin kyla.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

2x80W Peltier funkar nog att hålla colan kyld, dock lär det ta låååång tid att kyla ner från rumstemp.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Jag tycker du borde köra på en AC Freezer 7 Pro och lite krftigare fläktar på den, då får du riktigt fin kyla.

Nej, jag tänker inte lägga ut några pengare på kylare nu när jag kommit på att jag kan använda min vattenkylning istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
2x80W Peltier funkar nog att hålla colan kyld, dock lär det ta låååång tid att kyla ner från rumstemp.

Jo det funkar ju mycket bättre än 1x80W pelt. Men problemet är ifall nätagget klarar en så stor påfrestning. Somt hur jag ska kyla bägge två med en och samma vattenkylning.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk

Det tar 3min att kyla en burk Cola från 20 till 5 grader.
Detta vid OPTIMAL värmeöverföring, i ditt "skåp" kommer du kanske upp i 25% om du har tur.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det tar 3min att kyla en burk Cola från 20 till 5 grader.
Detta vid OPTIMAL värmeöverföring, i ditt "skåp" kommer du kanske upp i 25% om du har tur.

Anar jag sarkasm i ditt inlägg?

Har du f.ö något belägg för det du skriver nu?
Allt är relativt så nog kan jag kanske komma att t.o.m få så mycket som upp till 75%.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk

MVG i fysik A+B så belägg borde jag ha.

Vid optimal värmeöverföring så kan du mha 2x80W kyla ner en burk 15grader på 2min (lite fel i överslagsräkningen innan, 350Wmin /Effekten på peltiern ger tiden i min per 33clburk).

Detta förutsätter att du har peltierelementet direkt mot burken och att vätskan i burken fördelar värmen jämnt i sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad har du tänkt dig att bygga den av? Något ghetto med massor av friggolit (stavning?) eller något mer riktigt med gångjärn och prylar?

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Vad har du tänkt dig att bygga den av? Något ghetto med massor av friggolit (stavning?) eller något mer riktigt med gångjärn och prylar?

Halvgetto lär det väl bli antar jag
Men jag kommer att använda mig utav gångjärn för dörren ja.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk

Cola? är inte det ett brott och dricka sånt? trodde alla drack jolt istället

väl kraftigare flänsar plus bättre fläktar

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Cola? är inte det ett brott och dricka sånt? trodde alla drack jolt istället

väl kraftigare flänsar plus bättre fläktar

Äsch man får ju inte ge småttingarna här på SweC tankar på att dricka starkt, men troligen kommer det att kylas starkare drycker än Jolt ;).

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Medlem

firefox det där 13th.Marine skriver måste jag nog tyvärr hävda att han har rätt! I vårt projektarbete som går ut på att kyla en burk så snabbt som möjligt använder vi oss utav ett -18 gradigt vattenbad som burken får ligga i. det tar 3 minuter för tempen att sjunka från 20 grader 12. Och vatten tar åt sig värmen snabbare än luft osv.

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seda
firefox det där 13th.Marine skriver måste jag nog tyvärr hävda att han har rätt! I vårt projektarbete som går ut på att kyla en burk så snabbt som möjligt använder vi oss utav ett -18 gradigt vattenbad som burken får ligga i. det tar 3 minuter för tempen att sjunka från 20 grader 12. Och vatten tar åt sig värmen snabbare än luft osv.

Okey, men jag ska iaf försöka fixa till det så bra som möjligt för att få maximal kylning med det jag har att tillgå.
Idag har jag vart på Bauhaus och handlat ett par frigolitskivor (3cm), plywood (4mm) samt vit våtrumsfärg. Måste ju ha något att "lacka" frigoliten med så den håller och isolerar lite bättre så det fick bli den.

Ni som kan det här lite bättre än mig, tänk er dessa innermått; 35x20x25 (BxHxD). Hur lång tid tar det för en 80W pelt att kyla? Det beror ju på hur väl man kyler den varma sidan, men ponera att man får till den ultimata kylningen och utgå från det.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk

Det beror totalt på hur du får värmeöverföringen internt, med luft får du väldigt dålig verkningsgrad då luft är en ypperlig isolator!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det beror totalt på hur du får värmeöverföringen internt, med luft får du väldigt dålig verkningsgrad då luft är en ypperlig isolator!

Hur menar du med "värmeöverföringen internt"?

Om jag tror att jag vet vad du menar så är svaret via en fläns från Elfa med en 120mm fläkt som cirkulerar den kalla luften.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk

Internt, inuti "kylskåpet".

Tror tyvärr inte du kommer komma upp i någon vidare effekt med det tyvärr, det kommer i så fall ta flera timmar (skulle tippa på en hel dag) innan drycken är någonsånär "kall".

Dock lär den fungera bra till att hålla kyld dryck kall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Internt, inuti "kylskåpet".

Tror tyvärr inte du kommer komma upp i någon vidare effekt med det tyvärr, det kommer i så fall ta flera timmar (skulle tippa på en hel dag) innan drycken är någonsånär "kall".

Dock lär den fungera bra till att hålla kyld dryck kall.

Man får väl ha kylen igång då 24/7. Egentligen så är det okey bara jag får lite kallare dricka, tanken var inte att den skulle klara maximal kylning så lämna det nu!

Nu har jag kommit till ett vägskäl här asså, vilken av dessa två kylflänsar från Elfa bör jag välja? KS200 eller KS150. Som namnet antyder så handlar det endast om 50mm's skillnad.

EDIT: Såg nu på Elfa att även en KS97 skulle kunna funka.
Alla då med en längd på 100mm.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Medlem

Om du ska ha i gång kylen 24/7 skulle jag nog rekomendera att du har lite metall innte i kylen som kyls ner typ den kalla sidan på peltiern sitter fast på en nåerlunda stor kopparbit. För när du öppnar dörren till kylen kommer all kyla försvinna ut med luften ganska snabbt. Och med tanke på hur lång tid det tar att kyla ner skåpet lär det ju vara bra med en kopparbit. Då kopparbiten själv kommer bli kall och kommer att behålla mycket ''kyla'' även när du öppnar själva kylen. Förstår du? annars får jag omformulera

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seda
Om du ska ha i gång kylen 24/7 skulle jag nog rekomendera att du har lite metall innte i kylen som kyls ner typ den kalla sidan på peltiern sitter fast på en nåerlunda stor kopparbit. För när du öppnar dörren till kylen kommer all kyla försvinna ut med luften ganska snabbt. Och med tanke på hur lång tid det tar att kyla ner skåpet lär det ju vara bra med en kopparbit. Då kopparbiten själv kommer bli kall och kommer att behålla mycket ''kyla'' även när du öppnar själva kylen. Förstår du? annars får jag omformulera

Jarå jag förstod, men för att få mindre kyla att komma ut så kan man väl på något sätt stänga av cirkulationsfläkten inne i kylen eller?

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Medlem

jo det kan du göra men jag tror ganska säkert att när du öppnar kylen kommer all den kalla luften försvinna. och så kommer det ta tid innan den blir kall igen. har du den metallbiten i så kommer luften försvinna också men kylan kommer snabbare.

Visa signatur

Permalänk

Om du har en kub, bestående av frigolit. Så skulle du kunna klä hela den initi med en 2 mm aluminium/koppar plåt. Dock så ska den vara i kontakt med peltierns kalla sida så mycket som möjligt. Det gör att du får en större spridning, samtidigt som din "Cola" burk får kontakt med plattan. Det ska ge en kallare kylning, då värmeöverföringen från burken till colan går snabbare, samt att aluminiumet som lådan är klädd i får en större "kontaktyta" med luften som är där inne, vilket leder till att även den kyls snabbare.

Om du har tillgång till en liten klump av aluminium och en CNC maskin så skulle du kunna göra en konformad massiv aluminium/koppar klump med plan botten som passar underredet av din burk perfekt samtidgt som den på undersidan är plan. Du får då en större kontaktyta med din burk, tack vare konen, men också en större kontaktyta med den metall som du klätt in lådan i

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.