Ubuntu 7.04 är släppt

Permalänk
Medlem

här ska lekas lite i vmware
har kört slack i skolan men gissar på att det är stor skillnad mellan dem så som sagt nu blir det till att leka och labba lite....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkwingduck
är linux mer lättdriven än windows?

Linux är kärnan, men ett gnu/linux system är i princip vad du gör det till. Finns olika fönsterhanterare som i Ubuntu är ganska lätta att installera, väljer du rätt och konfigurerar rätt kan det blir väldigt resurssnålt.

Troligen inte svårt att få det resurssnålare än Vista i alla fall skulle jag tro, dock aldrig använt Vista så jag uttalar mig inte i det

EDIT: Och inte blir man först heller på att svara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkwingduck
är linux mer lättdriven än windows?

Det beror helt vad du gör av det... Nu kör inte jag Ubuntu utan Gentoo. Det beror helt på vilken skrivbordshanterare du väljer osv. Det är ju helt klar att om du ska ha Gnome med Compiz/Beryl att det blir mer krävande än om du tex bara skulle köra med en terminal.
Det finns också många "lätta" skrivbordshanterare som inte kräver många Mb ram alls.

OBS jag har bara kört Gentoo så jag vet inte direkt hur många valmöjligheter som finns i ubuntu.

Permalänk
Medlem

valmöjligheterna i ubuntu är precis lika många som i gentoo, är ju trots allt linux vi snackar om
fluxbox är en personlig favorit bland dom "lätta" fönsterhanterarna

Permalänk
Medlem

najs nu sitter man o k;r linux f;r f;rsta g[ngen, verkar dock som att jag beh;ver 'ndra spr[k >D

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoz
valmöjligheterna i ubuntu är precis lika många som i gentoo, är ju trots allt linux vi snackar om
fluxbox är en personlig favorit bland dom "lätta" fönsterhanterarna

Fast jag måste ändå säga att vill man ha något lätviktigt tycker jag att gentoo är ett bättre val eftersom inte så mycket hänger med från början. Tycker att gentoo känns mer rent.

måste bara säga att Kubuntu och Gentoo är mina favoritdistan

Permalänk
Medlem

Alltså ni som kör Ubuntu behövde ni installera drivers till graffet eller måste man köra det där i kommandoprompten? Allt e lite konstigt just nu eller låg upplösning. :/ Tacksam för svar!

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
Alltså ni som kör Ubuntu behövde ni installera drivers till graffet eller måste man köra det där i kommandoprompten? Allt e lite konstigt just nu eller låg upplösning. :/ Tacksam för svar!

Jag hörde att om man har nvidia kort ska det bara vara att "bocka i" någonstans så är det klart. Antar att du har nvidia (asus 6800?).

Återkommer mer när jag installera, håller på och bränner dvd:n själv i skrivande stund

Du har inte redan fungerande drivrutiner bara att du valt en för låg upplösning? prova med ctrl+alt+(+/-) för att ändra upplösningen.

Permalänk
Medlem

drivar för grafikkortet måste du ibland installera själv. det är dock ganska lätt för det mesta. googla ditt grafikkort _innan_ du börjar installationen

själv kör jag inte ubuntu utan fedora men jag tror att jag kommer byta till ubuntu snart.

har kört dual-boot i ett halvår på min laptop så fort jag har råd(med en hårddisk, inte linux ) så ska jag stoppa in linux på den stationära.

ska hjälpa min morbror med en installation också.

Permalänk
Medlem

Kör lite screenshoots från era install så man får en uppfattning hur det ser ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jangs
Jag hörde att om man har nvidia kort ska det bara vara att "bocka i" någonstans så är det klart. Antar att du har nvidia (asus 6800?).

Återkommer mer när jag installera, håller på och bränner dvd:n själv i skrivande stund

Du har inte redan fungerande drivrutiner bara att du valt en för låg upplösning? prova med ctrl+alt+(+/-) för att ändra upplösningen.

Jag hade också detta problemet innan och vad jag fick fram så var det helt enkelt en bug i tidigare versioner men detta låter ju väldigt konstigt :S.
Funderar dock på att göra ett nytt försök med min laptop som jag använder i skolan eftersom jag inte spelar på den och för att vi kommer börja använda linux snart och då är det ju alltid bra att ligga lite före :P. Jag undrar bara om det går smidigt att använda .doc i openoffice? (vilket jag antar är det man ska ha?)

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]

Permalänk
Medlem

Ska ubuntu finnas på dvd? vars hittar man den då?

Permalänk
Avstängd

rekomenderar torrent filen dock, fan tickar i över 600KB/s för mig och då är det nog min lina som begränsar.

Visa signatur

c2d e6600@3200 mhz (tuniq tower), msi g7900gto och asus p5b deluxe, och 2 gig corsair xms2 5-5-5-12 800mhz, nzxt lexan och antec he 500w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jangs

System -> Administration -> Hanterare för proprietära drivrutiner

Bara att aktivera.

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är lika "dåligt" som edgy när det gäller stöd för ATI drivrutiner

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
System -> Administration -> Hanterare för proprietära drivrutiner

Bara att aktivera.

tack så mycket, ser bättre ut nu. Men det går inte ännu heller att höja upplösningen över 1024x768. :/ Och nu är Hz:n på 50.. :S Min skärmen klarar 1280x1024 det kör jag i XP.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

Det är tydligen många i den här tråden som använder ubuntu, skulle ni kunna förklara en sak för mig, vad är det som är så speciellt med ubuntu?

Det är väldigt många som använder der och säger att det är superbra men jag har aldrig förstått vad det är som gör det så otroligt bra. Jag har alltid kört debian (som ubuntu bygger på) och kan inte förstå skillnaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

tack så mycket, ser bättre ut nu. Men det går inte ännu heller att höja upplösningen över 1024x768. :/ Och nu är Hz:n på 50.. :S Min skärmen klarar 1280x1024 det kör jag i XP.

Titta i FAQ för Unix och övriga operativsystem

Permalänk
Medlem

sunkBurk: Tyvärr är ATI:s drivrutiner lika kassa i alla distributioner. Men vad jag har hört ska ATI skärpa till sig med linux drivisarna.

Dr. d00d: Jag kör Debian på mina servrar hemma. Ubuntu och Debian är otoligt lika varandra, men Ubuntu känns som en renodlad desktop dist medans debian rullar bättre på serversidan tycker jag. I grund och botten handlar det om vilka paket som följer med. Dessutom har ubuntu en trevlig community.

Permalänk
Medlem

Bara att installera 64-bitars versionen om man har Core2Duo? Core2Duo har EM64T så det borde gå?

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Bara att installera 64-bitars versionen om man har Core2Duo? Core2Duo har EM64T så det borde gå?

Visst, 64-bitars fungerar bra med en C2D. Var bara beredd på att visst 64-bitars stöd för plug-ins för browsern saknas. Det går att köra en viss blandning av 64- och 32-bitar för att allt ska fungera, men det är ju då frågan om man tjänar så mycket på att välja 64-bitar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Titta i FAQ för Unix och övriga operativsystem

Tack, tittade men skrev in det där X -configure men det kommer upp att användaren inte har tillgänglighet till servern X eller nåt. :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jisses vad Sweclockers var sena med denna (viktiga) nyhet(!).
http://www.idg.se/ var ju allt annat än långsamma!

Jag tycker det är synd att Kubuntu inte får mer uppmärksamhet än vad den får. Det är ju en stor dag för både Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu och Edubuntu. Kretsar liiite väl mycket runt Ubuntu, tycker jag...

Vill ni ha fina skärmdumpar från Kubuntu så är det bara att hojta. Har "pillat rätt" det i en halvtimme-timme ugnefär, och det krävs defintivt inte mycket arbete för att få Kubuntu snyggt!

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

Jag testa det lite idag... men första anblicken va inge vidare... testa det på en X 4200+ med 1024 ram och jag tyckte systemet va ganska segt måste jag säga. Sen som helt grön så va det ganska svårt när man skulle göra nått... skulle man in med ett paket och man sökte på nått så fick man upp många träffar. som nybörjare hur ska man då vet vad man ska ha?

Säger så här.. det har nog en bra bit kvar innan vanliga svenssosn börja att gå över.. som det är nu så är det lite bökigt att hålla på med drivrutinger mm mm.

Kalla mej lat eller vad man nu vill.. men sitta och spendera timmar på att läsa hur man ska göra för ett program eller liknade är det nog många som undviker.

Men det är bra att det går åt rätt håll.. ett par år till så kanske det börjar likna nått

Och visa gjärna era skrivbord så man får se lite hur ni har det

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Hedersmedlem

Glöm inte T-birds att utmaningen alltid är större att "göra någon hemmastadd" i en helt ny främmande miljö. Många vanliga Windows användare har lärt sig, kanske sedan Windows 95, steg för steg hur olika saker löses. Trots det är forum dagligen överösta av frågor och begäran om hjälp kring t ex XP. Att bryta en vana är svårt.

Drivrutiner är dock ett problem, men det har egentligen inte så mycket med Linux att göra, som om hur hårdvarutillverkarna ibland försvårar pga. patent eller dåligt prioriterad utveckling av drivrutiner. Så för en ny Linux-användare kan den första erfarenheten bli totalt fantastisk eller mardrömslik beroende på hårdvara, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Någon som har några idèer om hur få ett X-Fi o fungera? tacksam för svar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Glöm inte T-birds att utmaningen alltid är större att "göra någon hemmastadd" i en helt ny främmande miljö. Många vanliga Windows användare har lärt sig, kanske sedan Windows 95, steg för steg hur olika saker löses. Trots det är forum dagligen överösta av frågor och begäran om hjälp kring t ex XP. Att bryta en vana är svårt.

Drivrutiner är dock ett problem, men det har egentligen inte så mycket med Linux att göra, som om hur hårdvarutillverkarna ibland försvårar pga. patent eller dåligt prioriterad utveckling av drivrutiner. Så för en ny Linux-användare kan den första erfarenheten bli totalt fantastisk eller mardrömslik beroende på hårdvara, tyvärr.

Klart det är bökigt med en ny miljö, det jag menar är att "dom" måste göra det lite mer idiotsäkert så fler vågar sej på att testa. Sitter och googlar lite på beryl nu och det finns många howto:s men ingen som beskriver det enkelt så man förstår..

Först förklarar dom hur man ska instalera det.. sen så måste man kolla dittan å dattan för a kanske få igång det.. halft A4 papper med olika kommandon som man ska köra å så vidare.

Tycker det e lite synd att det e så bökigt än, om det inte varigt det har jag gått över på stört

Kan man det så är det ju självklart inga problem, men som sakt som nybörjare så e det ganska struligt fortfarande och det tycker jag alla howto:s bevisar

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Någon som har några idèer om hur få ett X-Fi o fungera? tacksam för svar!

Du blir besviken, men svaret är: det finns ingen drivrutin för X-Fi!

Vems är felet? Creative Labs har trots officiellt löfte för nästan ett år sedan om att ordna fram drivrutiner ännu så länge inte åstadkommit ett skvatt. Dessutom gör de noll för att hjälpa ALSA gänget att utveckla öppna drivrutiner.

Riktigt dåligt av Creative Labs!

Se: http://www.alsa-project.org/alsa-doc/index.php?vendor=vendor-...

Du kan där också lättare söka efter ljudkort som har fullt stöd av ALSA i Linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Du blir besviken, men svaret är: det finns ingen drivrutin för X-Fi!

Vems är felet? Creative Labs har trots officiellt löfte för nästan ett år sedan om att ordna fram drivrutiner ännu så länge inte åstadkommit ett skvatt. Dessutom gör de noll för att hjälpa ALSA gänget att utveckla öppna drivrutiner.

Riktigt dåligt av Creative Labs!

Se: http://www.alsa-project.org/alsa-doc/index.php?vendor=vendor-...

Du kan där också lättare söka efter ljudkort som har fullt stöd av ALSA i Linux.

Tack för ditt svar! Har läst något sådant tidigare, men man kan inte vara säker. Nee, får använda ubuntu som ett mera lekopertiv på den här datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

idg.se skrev att det fanns en version som man kunde köra från CD skivan utan att installera. Eftersom jag vill bara prova och se hur det ser ut så vill jag ladda ner den versionen som man får igång från CD skivan.
Vilken skall jag välja.
- Desktop CD
- Server install CD
- Alternate install CD

Misstänker att server cd skall jag inte ha men vilken utav dom andra alt. då.??
Länk download:
http://se.releases.ubuntu.com/7.04/

Tack.